LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Verden ind i undervisningen
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
En skrivehændelse i biologi
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Evaluering.
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Klasseledelse Lene Heckmann.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Velkommen til HANSENBERG
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
SEO PÅ AU.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Folkeskolereform Version 1.0
Fagenes samspil november 2009
Læremiddelkultur I Folkeskolen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Hvordan lettes overgangen relevant
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Kompetence i … Vemmelev den 13. januar
VISL – begrænsninger og styrker
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Fem lærere på mentorkursus
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Kandidatorientering om PhD studier ved Datalogisk Institut Aarhus Universitet.
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
LENA LINDENSKOV LEKTOR,, FORSKNINGSPROGRAMLEDER INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGGIK TIDLIG MATEMATIKINDSATS FREDERIKSBERG INDHOLD OG BETYDNING.
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Planlægning, proces og evaluering
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Fem lærere på mentorkursus
Skriveperiode (synopsis)
Webinar om evaluering af elevudbytte
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Simulering af binomialforsøg
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Præsentationens transcript:

LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 FRAFALD › Syn på frafald › Omfang › Baggrund › Tiltag 2

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 TRE SPØRGSMÅL › På hvilke måder praktiseres de didaktiske elementer, som undervisningen planlægges efter? › Virker elementerne efter deres hensigt? › Hvilke elementer i forsøgsundervisningens indhold og struktur er med til at fastholde eleverne i uddannelse? 3

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 ALMENDIDAKTISK MODEL 4

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 MATEMATIK-DIDAKTISK › Forståelse, dannelse › Færdighed, kompetence › Transfer › Sans – tavs viden › Kommunikation - møde - specificering 5

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 DESIGN MED 3 FORLØB EFTER HINANDEN › HOLD 1 Visitation › HOLD 1 Starttest › HOLD 1 Forsøgsundervisning › HOLD 1 Sluttest › HOLD 2 Visitation › HOLD 2 Starttest › HOLD 2 Forsøgsundervisning › HOLD 2 Sluttest › HOLD 3 Visitation › HOLD 3 Starttest › HOLD 3 Forsøgsundervisning › HOLD 3 Sluttest 6

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 DRØMMEDESIGN VISITATION → OPDEL TIL 2 GRUPPER • Test 1 • Forsøgsund. • Test 2 • Undervisning • Test 3 • Undervisning • Test 1 • Undervisning • Test 2 • Forsøgsund. • Test 3 • Undervisning 7

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 KVALITATIVE DATA FRA 13 BESØG To DPU’ere › Observationer i forsøgsundervisning › Interview - elever i gang - elever fra tidligere hold - forsøgslærere - matematiklærere - faglærere Tre DPU’ere › Den tredje interviewer de to.. 8

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 VIRKEDE FORSØGSUNDERVISNINGEN? › Gennemførsel › Fremgang › Mod på at lære › Læreevne › Fastholdelse 9Gennemførset

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 FORSØGETS RESULTATER › To tredjedele gennemførte 16 ud af 23 gennemførte › 1/2 - 2/3 fastholdt 12 ud af de ud af de 16 › Stor fremgang - fra start- til slut-test - problemløsning - selvtillid - mod på at lære - håndtag til at lære → › Mere aktiv deltagelse 10

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 GENNEMFØRSEL GIVER STOR FASTHOLDELSE (23) 11

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR GENNEMFØRTE 12

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 STOR FREMGANG (16) 13

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 HØJEST FASTHOLDELSE PÅ HOLD 1 (23) 14

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 FREMGANG FOR MEST SVAGE OG MINDRE SVAGE (16) 15

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 MEST SVAGE OG MINDRE SVAGE FASTHOLDES (16) 16

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 RESULTATER OM FRAFALD › Frafald er processer › Omfang kan nedbringes › Baggrund er bl.a. matematisk kunnen, brug og parathed til mere › Tiltag af fagdidaktisk karakter 17

AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV 5. FEBRUAR 2014 TO SYN PÅ TILBUD TIL ELEVER I MATEMATIKVANSKELIGHEDER › NÅR MAT-VANSK KONSTATERES - En stopklods - Matematik en rettighed - Nyåbning - Spill-over › VENT! TAG FØRST - Praktikpladser - Læse-skrive - Motivation 18