Anders s, Andreas W, Bjarke L og Marlene M.
Rema 1000 230 butikker i Danmark, 1600 i Norge, Sverige, Polen og Slovakiet. Den første butik åbnede i Norge i 1979. Den første butik åbnede i Danmark i 1994. Ejes af Reitan gruppen. Drives udelukkende på franchisebasis. Hovedkvarter i Horsens. 107 ansatte. De har 8 værdier.
Værdier • Vi rendyrker virksomhedens forretningsidé • Vi har en høj arbejds- og forretningsmoral • Vi skal være gældfri • Vi skal motivere til vinderkultur • Vi tænker positivt og offensivt • Vi snakker med hinanden og ikke om hinanden • Kunden er vor øverste chef • Vi vil have det morsomt og lønsomt.
Metode Desk research Kvalitative data: interview, artikler, årsrapport samt hjemmeside. Kvantitative data: Statistikbanken, Euromonitor. Kilde kritik, Interview vs. kvalitative data
Kritiske succesfaktorer Fastholde en fast lav pris, et brand som den billigste discount Stort sortiment, så kunderne kun skal handle et sted Skal følge med den teknologiske udvikling Holde deres omkostninger nede for at fast holde et positivt resultat Forsat være en attraktiv virksomhed at arbejde for = motiveret medarbejdere
Konkurrencetragtsmodel
Udfordring 1 Der er en meget skarp konkurrencesituation, da der er mange konkurrenter. Handlingsforslag. 1. Virksomheden skal kunne tilbyde et større sortiment end konkurrenterne, så kunderne kan købe alle vare i deres butik. 2. De kan benytte sig af horisontal integration. Valg. Konsekvenser.
Omverdensmodellen
Udfordring 2 Der er kommet nye muligheder indenfor branchen, som Rema1000 ikke anvender. Handlingsforslag. De kan lave en app, der gør det muligt for en kunne med denne app, at få nogle bestemte rabat hver uge. De kan forsætte som de har gjort indtil nu. Valg Konsekvenser
Du-pont pyramide
Købsadfærden Vanekøb Impulskøb Travlhed Billige vare/tilbud
Udfordring 3 Familien Danmark har en travl hverdag Handlingsforslag. Kunderne ønsker at spare tid Vil gerne have mere kvalitetstid med familien Handlingsforslag. Tilbyde online shopping med udbringning Have butikker med Drive Thru mulighed for kunderne Valg: kombineret 1 og 2 Konsekvenser.
Online shopping og/eller Drive Thru Handlingsforslag 1 og 2 Online shopping og/eller Drive Thru Fordele: Ulemper: Det vil spare kunderne for tid Differenser sig fra konkurrenterne Er teknologisk foran Øger deres markedsandel Større omkostninger Flere arbejdstimer for Rema 1000 Risiko for tab af penge
Drive Thru Kilde: Time magasin, Business & Money. 31.03.2010
Rentabilitet
Udfordring 4 overskudsgraden ligger på et meget lavt niveau. Handlingsforslag 1. Virksomheden skal prøve at øge nettoomsætningen, uden at omkostningerne stiger. 2. Virksomheden skal prøve at sænke omkostningerne. Det kan ske ved at etablere selvbetjeningskasser. Valg. Konsekvenser.