Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Big Business eller Big Bullshit

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Big Business eller Big Bullshit"— Præsentationens transcript:

1 Big Business eller Big Bullshit
Big Data Big Business eller Big Bullshit

2 Hvad er Big Data Teknologi, der gør det muligt at samle, analysere og
udnytte de store mængder af data vi konstant bombarderes med fra en lang række kilder Big Data er en stor samling af Small Data Kan man håndtere det, er det godt – altså få en bedre forretning Kan man ikke man ikke, så er det bullshit og mere end spild af tid

3 Big Data - digitalisering
Digitalisering giver mulighed for at samle data Tempoet stiger – flere og flere data Teknologien udvikles – der kan gemmes flere data Problemet er, at bruge det til noget nyttigt

4 Big Data – databaseteknologi I
Samle data Fra mange kilder Egne data Trends Forbrug i samfundet Søgninger på hjemmesider Rense data Unyttige data fjernes

5 Big Data – databaseteknologi II
Sortere data Gøre klar til brug Udtræk data - ny teknologi in-memory database Som RAM (søgeord SAP HANA) Tidligere læste man en database fra A til Z – nu mere målrettet

6 Big Data – ej nyt men hot Man har altid brugt data i større mængder til at udvikle sin forretning. Det nye er sammensætningen af mange forskellige typer data og evnen til at omsætte dem til konkret og brugbar indsigt, der kan danne baggrund for beslutninger Det handler om måden man udvælger håndterer data den hastighed man kan gøre det med

7 Big Data – kendskab til egen forretning
Virksomhedsledere ved de tjener penge, men de aner ikke hvorfor De stiller ikke de spørgsmål der skal til ”Hvorfor tjener vi penge?” eller ”Hvorfor falder vores omsætning?” Det er kernen i moderne forretningsforståelse og i snakken om Big Data Tro er ikke viden Erhvervsstyrelsen har undersøgt og fundet ud af, at der er ganske få, der bruger Big Data til datadreven forretningsudvikling

8 Big Data Praktisk eksempel I
Vestas vindmøller er spækket med sensorer, der dagligt leverer data om alt fra vindhastighed, lynnedslag, temperaturer m.m. Og så Google – indsamler og formidler algoritmer kunstig intelligens data i alt

9 Big Data Praktisk eksempel II
Dansk Supermarked Group "For os handler big data ikke bare om, at dataindsamlingen er stor, for vi har altid haft store datamængder. Det handler snarere om, at man opstiller nogle hypoteser, indsamler struktureret og ustruktureret data og afprøver sine hypoteser," Kundernes klikstrøm på hjemmeside, Kundernes indkøb i supermarkederne (såkaldte bon-data) og Transaktionsdata fra butikker ved bestilling af varer til hylderne

10 Big Data Praktisk eksempel II fortsat
Når der dumper et indkøbskatalog ind i postkassen, bliver effekten af hvert enkelt produkts rabatter og placeringer afprøvet ned i mindste detalje Uhåndgribelige fænomener som vejret, feriestemning i sommerlandet og store sportsbegivenheder inddrages "En fremtidsdrøm er da, at kunderne giver os permissions til tidligere indkøbshistorik og deres indkøbslister via eksempelvis apps,"

11

12 Opgave Bondata fra et supermarked Hvad er det Hvad kan det bruges til
Hvordan kan det kobles sammen med andre informationer Hvordan kan det bruges til næste tilbud på iPads Er der noget i persondatalovningen, der skal tænkes på


Download ppt "Big Business eller Big Bullshit"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google