Virksomheder – Leavitt’s model

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Kollegavejledning i teori
Anskaffelse af ny teknologi
Etablering af virksomhed
Motivation af medarbejdere
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
LEAN Akademy.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Digitalisering og medialisering
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arkitektur - data.
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
IM-Strategi.
Ledelse og menneskesyn
De to officielle miljømærker
IT og virksomheden Organisationsteori.
Formularer (Access, del 3)
Ledelse af forandringer
Historier fra et demonstrationsprojekt
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Ledelse og menneskesyn
Kultur i organisationer
IS-Strategi.
IT-Strategi.
Salg og service Dag 1.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Virksomheder - definition
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Anerkendelse af kompetencer - motivation til kompetenceudvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Organisationstruktur
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Rapporter (Access, del 5)
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Vi har en flad hierarkisk struktur
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
Hvad er mål/resultat (output)?
Læring og viden Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Social- og sundhedshjælper retning
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Karriereudvikling på dagsordenen. Hvorfor vil vi arbejde med karriereudvikling? For at udvikle strategisk vigtige kompetencer? For at fastholde og tiltrække.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Struktur Teknologi Personer Opgaver.
Leavitts model.
Leavitts model.
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Virksomhedens livscyklus
Præsentationens transcript:

Virksomheder – Leavitt’s model

RHS - Informationsteknologi Forandringer Enhver forandring – ikke kun relateret til IT – i en virksomhed vil påvirke mange aspekter af virksomheden Hvordan skal vi kunne overskue alle disse aspekter? RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Leavitt’s model Leavitt’s model anskuer virksomheder som bestående af fire delsystemer: Personer Opgaver Struktur Teknologi RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Leavitt’s model Teknologi Personer Opgaver Struktur RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Leavitt’s model Modellen indikerer, at der er tætte relationer mellem alle delsystemer i en virksomhed Bare sund fornuft… …men let at glemme i praksis Forandring i et delsystem vil påvirke alle andre delsystemer RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Leavitt’s model Derudover eksisterer enhver virksomhed i en kontekst, define-ret af den omgivende verden Nærmiljø Fjernmiljø RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - personer Med personer forstås de mennesker, der arbejder i virksomheder, indenfor de rammer organisationsstrukturen angiver Mange karakteristika for personer Uddannelse og kvalifikationer Holdninger og motivation Stilling, rolle og løn Evner, viden og erfaring RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - personer Uddannelse og kvalifikationer Typisk niveau for uddannelse Praktisk / teoretisk Match mellem uddannelse og funktion Behov for løbende uddannelse Villighed til løbende uddannelse Udbud / efterspørgsel RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - personer Holdninger og motivation Hvorfor kommer jeg på arbejde…? Hvad er godt ved denne arbejdsplads…? Udfordringer vs tryghed First movers vs konservatisme Attitude og tilhørsforhold – ”én stor familie” eller ”os mod ledelsen” Karrieremuligheder RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - personer Stilling, rolle og løn Arbejdsindhold Prestige (”guldbroderet kasket”) Formelle og uformelle roller (ekspertroller) Autoritet Belønningsmodeller RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - personer Evner, viden og erfaring Typisk ansættelsesforhold (lange forhold vs løbende udskiftning) Vidensdeling Medier Omstillingsparathed Profil for nyansatte RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - struktur Med struktur forstås de rammer, virksom-heden arbejder under Virksomhedskultur Visioner og målsætninger Ledelsesform og menneskesyn Ansvars- og myndighedsfordeling RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - struktur Virksomhedskultur Selvopfattelse af virksomheden Korrekt opførsel Traditioner Hvem definerer kulturen? Forandringsvillighed RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - struktur Visioner og målsætninger Hvad er de primære visioner/målsætninger? Er de klart defineret? Hvem definerer dem? Er de kendt af alle i virksomheden? Reelle eller formelle RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - struktur Ledelseform og menneskesyn Hierarkisk, flad, matrix… Autoritær, demokratisk, (u)formel Er medarbejdere ressourcer eller mennesker? Medarbejderpleje (HR) Arbejde vs privatliv RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - struktur Ansvars- og myndigheds-fordeling ”Kommandoveje” Beslutningskompetence Formelle vs reelle ansvar Pligt eller mulighed? RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - teknologi Indbefatter alle de tekniske hjælpemidler, der benyttes af medarbejderne i det daglige arbejde Ikke kun IT! Også viskelæder, skrue-trækker og hæftemaskine… Også (nedskrevet) viden om brug af de tekniske hjælpemidler RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - teknologi Hvorfor benyttes den nuværende teknologi (tradition, kompetencer,…)? Branche-teknologi Muligheder for teknologisk forandring Villighed til teknologisk forandring Hvem driver den teknologiske udvikling i virksomheden (ledelse, ”fra gulvet”,…) RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - opgaver Omfatter alle de opgaver, som virksom-heden skal udføre for at nå sine mål Primære opgaver: Salg og markedsføring Indkøb Fakturering Produktion Service RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - opgaver …men også alt det, der supporterer de primære opgaver Administration og ledelse Personalefunktioner (HR) Rengøring, kantinedrift, … …og så videre RHS - Informationsteknologi

Leavitt’s model - opgaver RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Leavitt’s model Brug Leavitt’s model som en god ”huske-seddel” om, at ændringer i et aspekt af en virksomhed kan påvirke alle andre aspekter Fra nu af sender vi alle vore fakturaer elektronisk!! Hvad!? Det plejer vi da ikke!! Det kan jeg ikke finde ud af!! RHS - Informationsteknologi