præsentation Brugen af Internet i markedsføring af services

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

QR-koder.
Om Mobitech Mobitech har 15 års knowhow inden for teleindustrien og er førende på innovative SMS tjenester til erhvervslivet. I tæt samarbejde med markedets.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
LinkedIn Intro.
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Online annoncer og bannerreklamer
Synlig ledelse i krisetid
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead - eCommerce.
Elevernes digitale dannelse
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Opstart i forretningen • Hvad var det smarteste du så? • Tjene eller spare penge! • 2 måder at starte på: • Lille eller stor forretning • Min. et test.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
ART GALLERIES Gruppe 4.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Interessenter og interessentanalyse
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Forøg din værdi som konsulent
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
Pinpoint.
SEO PÅ AU.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
1 Kom i gang med it på IT-Universitetet Introkursus forår 2007.
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Reklame & Markedsføring
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Office 2003 kampagne Gitte Casparij, Marketing Manager.
© due & partners Tilmelding FrameldingLykkedes ikke Lykkedes Template 3: Tilmelding på website Sammenhængen mellem de 4 websider.
Full-service kommunikation Prolog Reklamebureau A/S Knudtzon´s Bogtrykkeri A/S v/ Henrik Juul Kühn, Key Account Manager.
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Undersøgelse om sikker internetbrug
markedsføringsplaner
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
Best practice i sociale medier
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Når du allerede mestrer de vigtigste
Præsentationens transcript:

præsentation Brugen af Internet i markedsføring af services Lars Vestergaard, Reflector a/s

Agenda Kort omkring Reflector a/s Hvorfor markedsføring? Overvejelser forud for markedsføringen? Markedsføring – hvad kræves? Marketing checklisten Loyalitetsskabende tiltag

Reflector a/s: Baggrund Reflector er etableret den 1/3-2000 som et resultat af en fusion mellem Emma (multimedia afdelingen i enVision Reklamebureau A/S) og The Interactive Company. Mærsk Data køber d. 1/9 2000 60% af Reflector. Målet er at styrke Mærsk Data indenfor e-business, webdesign og Internet udvikling. Vi er i dag 32 medarbejdere fordelt på Aarhus og Kbh. Reflector har fortrinsvis løst opgaver for virksomheder i ”den gamle økonomi”.

Referencer Arla Foods BMW Bogkon CCI Europe Chemitalic Danfoss dansommer Danparcs Danpo Dyrup enVision Favør Føtex FRI-Cykler Haahr Benzin & Olie IDEmøbler Imerco ISS Danmark A/S ISS Global Kontor & idé LEC Lysmesteren Martin Gruppen Maersk Group Naturgas Midt-Nord NOVO Nordisk PakkeTrans Phønix Tag Raleigh Cykler Rema 1000 The Øresund Summer University Scandnavian Garment Service Spetra SUS (Sygehusene) Telia/Stofa TeleDanmark Viby Elværk Würth Danmark Østjyllands Turistudviklingsfond Aarhus Tekniske Skole

Om tilknytningen til Mærsk Data Mærsk Data Gruppen Dansk SystemCenter LEC Mærsk Data Venture IT Øvrige Mærsk e-World Mærsk Net Security Bluewave Ecarisma NextVision Reflector

Hvorfor er Internet spændende? Hvor stor en del af den generelle informationssøgning foregår i dag på Internet? Et gæt vil ligge på 50-70% Mediet giver adgang til lynhurtig søgning worldwide, og skaber en generation af superkrævende, utilgivende brugere.

Hvorfor markedsføring? Blind vej syndromet: ””Et Internet Site er en lille butik uden skilte – placeret for enden af en blind vej” Markedsføringens opgave: skab kendskab, interesse og trafik.

Generelt om markedsføring Succesfulde sites og Internet tjenester er kendetegnet ved professionel markedsføring (- og mange penge) Lav en professionel markedsføringsplan for dine Internet services Afsæt tilstrækkelige midler og ressourcer til markedføringen Lav en vurdering af in- contra outsourcing af markedsføringen Vær opmærksom på mediets specielle muligheder og faldgruber.

Overvejelser inden markedsføring: Hvad er mine succeskriterier? Hvem er min målgruppe? Hvad er mit budskab? Hvor mange ressourcer råder jeg over? Hvad er mine muligheder? Hvad kan jeg selv gøre?

Hvad er mit succeskriterie At markedsføre og formidle en digital service overfor min målgruppe på bedst mulige måde At fastholde brugeren og skabe loyalitet via relevans og forventningsopfyldelse.

Kendskab til målgruppen Effektiv markedsføring kræver kendskab til målgruppens medievaner og adfærd Penetreringen af Internet mediet Foretrukne søgemaskiner m.v. Komplementære sites Off-line medier

Procent af befolkningen med adgang til Internet   Irland 15% 36% 1999 2005 Danmark 43% 63% Norge 48% Sverige 46% 62% Holland 25% 58% Finland 32% 53% Storbritannien 24% 52% Tyskland 17% 47% Schweiz Østrig 41% Belgien 40%

Hvorfra får du ideer til at besøge nye hjemmesider? (%)   E-shoppere Internet- brugere Søgemaskiner 56% 39% Venner/bekendte i ”den fysiske verden” 45% Artikler i aviser/blade 37% 33% Surfe rundt 30% Annoncer i tv 23% 15% Bannerreklamer 12% 10% Annoncer i print Annoncer i edb-magasiner 8% 5% Venner/bekendte i den digital verden 6% 2% Børn/børnebørn 1% 4% Husk at tilmelde tjenesten alle relevante søgemaskiner. Det er gratis. Og den oftest benyttede vej til services er søgetjenesterne.

De mest populære aktiviteter Produkt og serviceinformationer – 72% Nyhedsbreve – 64% Deltage i konkurrencer – 64% Hente virksomhedsinformationer – 50% Hvad er en Internetservice?   En internetservice adskiller sig fra den første generation af hjemmesider, som bare var ”visitkort” med firmaprofil, navn og adresse På en internetservice skal brugeren opleve en værdi eller en service, som ikke havde været muligt eller lige så let i den fysiske verden. Internettet skal bruges, der hvor det er stærkt: Til lynhurtige opslag i store datamængder Til at skabe overblik over store datamængder Til at kunne bestille materiale på alle tider af døgnet Til eventuel download af materiale

Hvad er budskabet? Lad være med at falde for fristelsen til at sende flere budskaber. Tænk over formen i dit budskab – vær konkret og direkte. Forstå din rolle i brugerens Internet univers. Budskabet skal sælge ”besøget” på sitet – ikke sitets services. Lov aldrig noget som du ikke kan holde. Du får kun én chance !!

Om ressourceallokeringen Hvad er markedsføringsmulighederne på Internet: Portaler/Søgemaskiner/indeks Banner Newsletter Samarbejder Affiliate Permission marketing Sponsor links

Hvad kan betale sig? Emne=0,07 Besøg=17,5 Kunde=1750 Clickrate 0,4% Conversion rate 1% Emne=0,07 Besøg=17,5 Kunde=1750 Det er godt nok dyrt !! – men… Ovenstående er generelle tal – i høj grad relateret til B2C løsninger med kommercielt øjemål.

De foretrukne ”low budget”metoder Søgemaskiner og indeks Word of mouth Reciprokke links Sponsorering Virus marketing Newsletters

En checkliste for web marketing: Giv sitet en beskrivende titel Generer en keyword liste -> ca. 20 stk. Lave en site beskrivelse Tilmeld sitet til søgemaskiner Tilmeld site til andre directories Anmod om links på relevante sites Inkludér URL’s på alt materiale, kort og litteratur Markedsfør sitet i traditionelle medier Tilbyd en eller flere gratis services

En checkliste for web marketing: Anmod om reciprokke links (komplementerende sites) Publicér nyheder om sitet i branchetidsskrifter Registrer bruger e-mailadresser og anmod om tilladelse til at sende updates Tilbyd elektroniske nyhedsbrev Gør opmærksom på sitet i mailing lister og nyhedsgrupper Benyt konkurrencer

En checkliste for web marketing: Køb bannerreklamer på relevante sites Køb en tekst reklame i e-mail nyhedsbreve Find en eller flere partnere og sponsorer Bed besøgende om at bookmarke sitet.

Loyalitetsskabende aktiviteter Markedsføring skaber forventning. Mød brugerens forventninger – som minimum Indhold kommer frem for design – aktualitet og relevans er altafgørende. Dynamik er en forudsætning for loyalitet – en statisk løsning er spild af penge. Husk: indenfor et givent emneområde er der næppe plads til mere end 3-4 udbydere i brugerens hoved.

Loyalitetsskabende aktiviteter Database markedsføring og newsletters Få tilladelse Find den rigtige frekvens Sørg for relevans Nyhedsformidling – sørg for redaktionelt indhold Involvering

Afsæt penge og mandskab Markedsføring koster penge – mange penge. Lad være med at bruge mio. af kroner på selve sitet og så efterfølgende spare på markedsføringen. Sørg for at afsætte tilstrækkelige ressourcer til at bearbejde medier og relevante kilder og samarbejdspartnere.

Hvad skal vi lave selv? Del markedsføringsindsatsen op, og prioriter de forskellige indsatsområder. Vær ærlige om egne kompetencer. Vælg samarbejdspartnere der har forstand på markedsføring i de medier man ønsker at benytte.

Vær opmærksom på mediets specielle muligheder og faldgruber Markedsføring af Internet tjenester er spildt hvis ikke sitet lever op til forventningerne. Mediet er interaktivt – brug mulighederne for dialog med brugerne. Design er vigtigt – men funktionalitet er vigtigere Brug mediets fordele – målret kommunika-tionen mod den enkelte bruger

Opsummering Kend din målgruppe Udform budskab efter målgruppen Vælg mediestrategi efter målgruppen Vægt online medier overfor andre medier. Vælg en professionel samarbejdspartner

Tak for i dag ! …og god weekend 