FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Velkommen til en aften i Landslejrens tegn!
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Kreativitet og innovation i ALT
Roskilde Tekniske Skole
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
God trivsel = God læring
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Forældremøde X årgang.
FDF.dk/landslejr.
Nyt ansvar.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Brabrand NytårsDysten - En alternativ samarbejdsdyst.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Vejlederens kommunikation
Kontaktforældre Program
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
5 års planer Forebyggende arbejde er bedre end ”hovsa”-løsninger!
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
DIN BEDSTE FDF-OPLEVELSE Tankerne i Oplevelsesåret Fokus på det, vi gør! Vi skal snakke, dele og videreudvikle En fortælling om FDF.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Inklusion og inkluderende processer
Mærk dig selv.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Landslejr 2016 HVAD er en landslejr? HVOR afholdes landslejren? HVEM kan deltage på landslejren? HVORNÅR skal vi på landslejr? HVORDAN forberedes børnene.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
FDF landslejr 2011 Vi skal med!.
Mærk dig selv.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Fra anledning til udvikling
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

FDF.dk/landslejr

Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives

Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren •Kredsstørrelse •Samarbejde med andre kredse •Kom sjovt til lejr •Udarbejde relevante forældreinformationer og –møder, der f.eks. informerer om deadline for ordinær tilmelding •Sørge for deltagerinddragelsen f.eks. ved hjælp af fdf.dk/pascal og lederne tilmeldes nyhedsbreve •Ledermøde for alle der skal med på landslejren •Opbygning af kredsplads •Vi er ”landslejren”

Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren Struktur / Strukturløs •Det kræver en ramme at gribe nuet og skabe begejstring •Det strukturløse er en ramme •Det strukturløse er rammen, der kan løse behovet for at være spontan •Alt kan ikke gribes spontant

Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren Eksempel – Når alle skal gribe nuet •Aftale med forældre •Interne aftaler

Spørgsmål ?

Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren Ledermødet – værdsættende samtale •Tale om det, vi ønsker os •Tale om det, der virker godt •Tale om den fremtid, vi ønsker •Tale i ressourcesprog: ”Vi kan…” •Anerkende forskellige holdninger •Se forandring som noget, der sker i selve samtalen

Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren At forpligte sig frivilligt •Udfordringer der udfordre! •Skabe fortællinger! •Begejstre med fortællinger! •Stræbe efter at gøre en forskel der gør en forskel… •Loyal over for fællesskabets værdier!!!

Struktur og planlægning - hvad er holdlederens rolle på lejren •Vi er ”landslejren” •Opbygning af kredsplads •At præsentere aftaler •At have overblik •Samarbejde

Struktur og planlægning - hvad er holdlederens rolle på lejren Sammenhængskraft •Alle sender signaler hele tiden •At følge afsendt signaler giver mulighed for, at benytte alles umiddelbarhed •Det kræver, at vi bliver dygtige til at bruge vores intuition •Anerkendelse af de afsendte signaler •At turde…

Struktur og planlægning - hvad er holdlederens rolle på lejren Samarbejde – hvor er vi forskellige •Planlægning •Udførelse •Afvikling •Køn •Alder •Profession •Erfaring

Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren Hvad skal man bruge på kredspladsen •Sovepladser •Køkken •Spiseplads •Strøm •Tema ting •Diverse (bålplads, huggeplads, vaskefaciliteter etc.)

Struktur og planlægning - hvad skal holdlederen overveje inden lejren Hvad skal man også overveje vedr. lejrpladsen •Brandfare •Vejr •Ro på lejren om aftenen •Placeringer af faciliteter i forhold til nabo pladser •Ambitions niveauet •Ressourcer

Spørgsmål ?

Alle skal trives •At lægge mærke til •Hvornår ”trives” vi •Vi er der for ”børnenes skyld” •Men – der skal også være trivsel for lederne •Hvordan skabes ”innovativ tryghed” •Alle vil gerne udfordres –Husk de 5 principper

Alle skal trives At lægge mærke til Hvordan lægger vi mærke til, at der kommer et nysgerrigt barn, at en leder spontant får en god idé, at der er ved at opstå noget originalt? Ja, vi skal turde se nogle muligheder, turde at lege med, turde at vende ting lidt på hovedet.

Alle skal trives Modsætninger

Spørgsmål ?

Alle skal trives Trivselsperspektiv … når der er mulighed for udfordringer man af egen drift kan udfordre sig selv og andre med i alle situationer og sammenhænge.

Alle skal trives Vi er der for børnenes skyld •Om struktur, spontanitet og normer •Op – på børnenes niveau –Alt skal være lystbetonet •Nysgerrige – skøre – troværdige og ligeværdige voksne –Respekt for kulturer

Alle skal trives Trivsel for lederne •Sørg for fordeling af pauser •Kom ud og få inspiration •Kom ud og mød… •Landslejren er ”de mange muligheder for ”lederpleje”

Alle skal trives ”Innovativ tryghed” Kreativitet – lethed, fleksibilitet, originalitet •Vi vil overraskes og mærke magi •Lethed, fleksibilitet og originalitet skaber kreative tanker •Kreativitet skaber mulighed for spontanitet •Spontanitet er ikke tunge beslutninger

Alle skal trives ”Innovativ tryghed” Nysgerrighed – hvad kommer om næste hjørne? •Et barns nysgerrighed er helt naturligt •At kunne gribe nuet – er at gribe barnets nysgerrighed •Et barn er oftest nysgerrigt helt spontant •Spontanitet skaber energi, humor, ravage og tempo •Lederen rykkes ud af vanetænkning

Alle skal trives Alle vil gerne udfordres Husk de 5 principper • Kvalitet • Innovation • Deltagerinddragelse • Enkelhed • Omverdensbevidst Udfordringer, der kan udfordre!

Drøftelserne og erfaringsudvekslingerne skal fortsætte •Afsluttende spørgsmål •Med lederne i kredsen •På fortræningsweekenden •På holdlederwebinarets diskussionsgruppe på landslejrens hjemmeside