Center for Klinisk Uddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
® - we shape your ideas Middelhavskrukker Forår 2009.
Advertisements

Patientpakker Angina /NSTEMI
Forløbsbeskrivelse ved kateterbehandling
Klinisk sygeplejespecialist Annette Bering Sygeplejerske Janni Mendahl Lungemedicinsk afdeling Y Gentofte Hospital Juni 2012 Pleuradræn.
Nationale Indikatorprojekt NIP
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Fra Hal til Hav.
AgeLOC ® Galvanic Body Trio Lancering 2. maj 2012.
Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
July 14 | LEO Pharma research based, people driven Registreringsmæssige udfordringer ved skift fra Ph.Eur. metode A til metode C/D.
En ske, en kop eller en spand?.  Ved et besøg på en Psykiatrisk Anstalt, spurgte en besøgende cheflægen om, hvilke muligheder, der var for at finde ud.
Medicinstuderende Hvem er de og hvad kan de bruges til?
10 Roser til dig.
Svend Mortensen Urologisk afd. H, Herlev Hospital
Suppler din uddannelse med et fag eller et semester et andet sted Meritdelen Workshop om merit- og udlandsophold, v/ Studievejledningen onsdag den
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Port a Cath Håndtering og skift af gripper kanyle hos patienter i eget hjem. Udarbejdet af Projekt sygeplejerske Kristina Pedersen Kristina Pedersen Onkologisk.
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
Behandling ved komplicerende blødning Neurokirurgiske udfordringer
9. semester 9. semester studerende med blandede erfaringer 9. semester studerende med blandede erfaringer Ali Ghotbi Ali Ghotbi.
Undervisning til hjemmeplejen omkring peritoneal dialyse (PD)
Flemming Bro CiP – Cancer i Praksis Praksisenheden, Århus
Sundhedsuge i Høje Taastrup
Kap. 8 Brand er livsfarligt IltBr æ ndbart materiale En tilstr æ kkelig h ø j temperatur 3 ting skal til for at starte en brand.
Aktiviteter Megaaktiviteter Check in Patruljetur.
6M-skema SVS Organisationens deltagelse Ansvar Plan for målopfyldelse
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Indhold Atomer Nuklider Isotoper Ioner Molekyler Bindinger.
Observation og behandling af pt med GI blødning
Akut blødning og hypvolæmisk chok
Velkommen til Lægedage
Gentofte Kommune Skolestart Børnehaveklasse er obligatorisk Skolestart og barnets alder - Børn der fylder 6 eller 7 år i 2014 skal starte i børnehaveklasse.
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Randersmodellen Informationsarrangement i Sundhed & ældre.
Om færdigheds- og simulationstræning i urologi
Evidensbaseret kateterpleje
Pleje af patienter med nefrostomikatetre
Mitrofanoff/Monti Temadag Abena 27 maj 2015 i Hobro
Mikrobiologi Ø203 – Case B Hold 5 – Delphine/Hui.
PICCline – et område for Anæstesisygeplejersker! Anæstesisygeplejerske Rikke Boa Aalborg Universitetshospital.
Lægedage Velkommen til Lægedage Akut sårbehandling Ved Behandlersygeplejerske Dorte Lund Hansen.
Thurø Sejlklub J 70 projekt ”Vi har én båd og er godt på vej med nummer to” VELKOMMEN TIL J70 – AFTEN 18. Januar 2016.
TR90 ® Forvandl dit liv p å 90 dage. Mere end en TREDJEDEL af EU's voksne befolkning er nu overv æ gtige EU Situation
Introduktion til audit. Udfordringer Studier fra USA og Holland viser, at 30% - 40% af patienterne ikke modtager behandling, der er baseret på evidens.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Kursus for sygeplejersker i kommunen i IV medicinering og væskebehandling Kursusdag 2.
Sterile teknikker.
Velkommen til Øjenafdelingen i Vejle -en del af Sygehus Lillebælt
Udredning og behandling af øvre gastrointestinale cancere
Skift og håndtering af kateterpose
Hospitalsinfektioner Hygiejne
HUSK Infektionshygiejnes obligatoriske håndhygiejne
DJØFs medlemsundersøgelse 2009
Fibromer / muskelknuder
273_Kærlighed, som ej har lige 1, S1
Kompetencekort til nyansatte operationssygeplejersker
Erfaringer og refleksioner fra opstart, implementering og vedligehold af simulatorenheden Learning lab. Jeanette W. Kirk, udviklingskonsulent og ph.d.
Problematik omkring udskrivelse af sammedagspatienter, som er aleneboende Proceduren i afd. er at sammedagspatienter, der bor alene, og som ikke kan overnatte.
Rumfang & Areal Lars Alexander Clark.
Udgående hospitalsfunktion til patienter med permanent kateter
THYREOIDEKTOMI SOM SAMMEDAGKIRURGI
Sectio Sandbjerg 2008 Danske afdelinger
Injektionsteknik.
Produktion af bio hydrogen
Vejledning: Publicering af artikler på portalen.
Billedserie åbning og lukning af port a kath
Adfærdskæder 2019.
Præsentationens transcript:

Center for Klinisk Uddannelse Kateteranlæggelse - 7. semester Noter til underviser er lavet udfra følgende, som underviseren forventes at sætte sig ind i: ”Uretralkateterisation” - Professor Steen Walter, Ugeskrift for læger 166/43 Samt Remedier og teknik Inden undervisningen starter er materialer til første demonstration lagt frem ved et af fantomerne. De studerende skal ved første demo udelukkende koncentrere sig om selve proceduren – ikke hvilke materialer der ligger hvor i kasserne. Instruks til slide: Fortæl de studerende hvad formålet med den næste times undervisning er. Center for Klinisk Uddannelse

Center for Klinisk Undervisning Program Teori Indikationer, komplikationer og materialer Demo Med forklaring og spørgsmål Træning Sterile handsker, kateteranlæggelse og -fjernelse Instruks til slide: Gennemgå timens program og informer de studerende om, at den første gennemgang vil ske uden kommentarer, og at de bare skal observere. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Teori - Indikationer Diuresemåling Operation Hæmaturi Urinretention Urininkontinens Instruks til slide: Gennemgå indikationerne til at anlægge et kateter Indikation Kateterisation af urinblæren er indiceret ved: 1) ønske om og behov for diuresemåling f.eks. hos alvorligt syge patienter, 2) langvarige operationer eller operationer, hvor blæren skal være tom, 3) hæmaturi, hvor der kan være behov for blæreskylning, 4) urinretention, akut eller kronisk og 5) i enkelte tilfælde ved urininkontinens, f.eks. ved stor risiko for decubitus. Kontraindikationer til uretralkateterisation kan være uretrallæsion eller fremmedlegeme i urethra. I disse tilfælde anlægges et suprapubisk kateter. Center for Klinisk Undervisning

Teori - Komplikationer Bakteriuri Uretrallæsion (Uretralfeber) Perforation (Via falsa) Blødning Blæresten Instruks til slide: Gennemgå komplikationer til kateteranlæggelse Komplikationer: 1) Bakteriuri: Jo længere tid et uretralkateter ligger à demeure, jo større er risikoen for bakteriuri. 2) Uretrallæsion: Uretralkateterisation kan give uretrallæsion, der kan føre til urethrastriktur. Slimhindelæsion ved anlæggelse eller fjernelse kan desuden føre til uretralfeber. 3) Voldelig kateterisation kan resultere i via falsa. 4) Blødning: Der kan komme blødning under indføring af kateteret 5) Blæresten: Hvis kateteret ligger i lang tid, kan der komme kalkaflejninger på ballonen og kateterspidsen med senere blæresten til følge og måske problemer ved fjernelse af kateteret. Disse blæresten kan også lædere kateterballonen, så et nyanlagt kateter falder ud. Andre komplikationer: Hvis et kateter generer patienten, kan der komme blærespasmer og derved urinsiven langs kateteret. Denne urinsiven afhjælpes med blæreafslappende medicin f.eks. parasympatolytika. Ballonen i kateteret kan displaceres ned i urethra. Hos mænd kan dette ske under erektion. Den displacerede ballon i prostata kan være meget smertefuld, således at patienten måske trækker kateteret med den opblæste ballon ud. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Teori - Materialer Sterilt afdækningsstykke Vat i kop og pincet NaCl Desinficerende gel med lidokain Kateter Sterile handsker Sterilt vand Kateterpose Instruks til slide: Fortæl de studerende: ”at du nu er blevet kaldt til at lægge et kateter på en patient på et sengeafsnit. Det første du gør er at samle de materialer, du skal bruge sammen. De vil typisk ligge i et skab på afdelingen.” I den rækkefølge du gennemgår materialerne på sliden, samler du dem sammen til 2. demonstration og viser dem til de studerende. På mange hospitalsafdelinger vil de sterile materialer på forhånd være samlet i en bakke, men ved at gøre proceduren så svær som muligt for de studerende (Ingen samlet bakke, ingen assistent), giver vi dem de bedste forudsætninger for at kunne udføre proceduren under ”nemmere” omstændigheder. NaCl: Bruges til afvaskning. Almindeligt vand og sæbe kan også bruges. Penis kan ikke gøres steril, kun ren. Desinficerende gel med lidokain (klorhexidinholdig): Virkning af lidokain indtræder efter få min og er maksimal efter 10. Kateter: Uddybes på næste slide Sterile handsker: Orienter om grundig håndvask. Sterilt vand: Bruges, da postevand kan give algevækst og NaCl kan udfælde. Kateterpose: Skal placeres under blæreniveau. Der findes forskellige typer afhængig af formålet (timediurese, operation osv.). Kateteret fikseres med tape til lår eller abdomen, så slange løber i blød bue. Dermed undgås træk og knæk på slangen. Pose tømmes 3-4 gange dagligt eller når pose er ¾ fuld. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Teori - Materialer Kateterisationsformer: KAD RIK SIK Katetertyper Foley Nelaton Tiemann Katetermaterialer: Plastik Latex Silikone Kateterstørrelser: 1 Charriere = Diameter: 1/3mm Voksne: Ch 14-16 Instruks til slide: Gennemgå kort kateterets forskellige egenskaber. Kateterisationsformer(for yderligere detaljer henvises til baggrundsstoffet) KAD (Et kateter som forbliver i blæren i længere tid kaldes kateter à demeure (KAD). Hyppigt på afdelinger Engangskateter (Fjernes straks efter blæretømning, principielt kan alle typer bruges, men oftest bruges et simpelt nelatonkateter. Man kalder det SIK (steril intermitterende kateterisation) og RIK (Ren intermitterende kateterisation). Patienten kan instrueres i selv at udføre RIK.) Katetertyper: Foley kateter Ballonkateter – er et kateter forsynet med en ballon distalt. Når kateter er anlagt fyldes ballonen via en sideventil. Nelaton kateter: Standardkateter med afrundet spids og 2 drænhuller. Tiemann kateter (bøjet tilspidset spids. Anvendes især til mænd med forstørret prostata) Evt. kan man fortælle om 3-kanalskateter (Dette kateter har en ekstra kanalforbindelse til blæren. Skyllevæske kan således tilføres kontinuerligt under samtidig afløb fra hovedkanalen. Katetermaterialer: Plastik: Billigste materiale, meget hårdt og derfor ikke egnet til KAD. Bruges til engangskateterisation. Latex: Billigt og blødt. KAD Silikonekateter Bruges når pt. har latexallergi eller når det skal ligge længe (pga. mindre inkrustreringstendens). Kateterskiftning: Et kateter skal skiftes før det mister sin elasticitet. Start 10-14 dages interval. Kan gradvist forlænges. Latexkateter skal skiftes minimum hver 4. uge. Silikonekateter kan ligge i op til 3 måneder Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Korrekt procedure Informér pt Steril afdækning og udpakning Sterile handsker Vask af glans Lidokain - kateterspids og urinrør Indfør Afklem kateter og tilslut pose Fyld ballon - træk taut – præputium på plads Journal: tid, type, ml i ballon og komplikationer Fjernelse: tøm ballon og træk forsigtigt Instruks til slide: De materialer der er samlet sammen under teorigennemgangen bruges nu til at demonstrere anlæggelsen igen. Denne gang med forklaring undervejs. Vi træner proceduren som den ville udføres når man er alene. Som regel vil der være hjælp fra en sygeplejerske. Informér patienten Der gives information om formålet med uretralkaterisationen, hvordan den udføres, og hvordan kateteret ser ud. Patienten forklares om varigheden af kateterisationen og om der benyttes engangs- eller blivende kateter (kateter à demeure). Der omtales eventuelle bivirkninger. Steril afdækning Fortæl om vigtigheden ved ikke at røre den sterile side. Sterile afdækning bør lægges mellem pt’s ben, men hvis dette ikke er muligt kan det f.eks. lægges på et rullebord. Steril udpakning Materialerne udpakkes sterilt på det sterile afdække NaCl tømmes ud over vat i kop. Sterilt vand trækkes op i sprøjte og placeres udenfor det sterile (Dette er ikke sterilt) Kateterpose klargøres (ikke sterilt) Sterile handsker Forklar om påtagning af sterile handsker. Dette er særligt vigtigt, da studerende skal kunne denne færdighed efter kateterundervisningen. Udfør proceduren Udfør proceduren, mens du gør opmærksom på, hvornår der arbejdes sterilt. Når proceduren er udført skal der i journal noteres hvornår det er lagt, katetertype og –størrelse, antal ml sterilt vand i ballon samt oplysninger om den udtømte urinmængde. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Træning Instruks til slide: De studerende starter med at lære at tage sterile handsker på. Herefter går de sammen 2 mand per fantom og skiftes til at samle materialer sammen og udføre kateteranlæggelse. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Uddannelse Opnåede færdigheder Kendskab til indikationer og komplikationer Kendskab til materialer og materialevalg Iførelse af sterile handsker Steril anlæggelse af kateter Kateterfjernelse Instruks til slide: Lav en kort opsummering af hovedpunkter i undervisningen. Center for Klinisk Uddannelse