Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medicinstuderende Hvem er de og hvad kan de bruges til?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medicinstuderende Hvem er de og hvad kan de bruges til?"— Præsentationens transcript:

1 Medicinstuderende Hvem er de og hvad kan de bruges til?

2 Oplysnings kampagne De studerendes: Niveau Ønsker og Krav
Logbogens funktion Til gavn for næste hold studerende

3 Niveau Alle de studerende på ….. sygehus er på 9. semester ny ordning
Dvs. de har haft: Intern medicin Kirurgi Mikrobiologi Stor del af farmakologien Tidligere 4 mdr. klinik i kir/med. afd.

4 Ønsker og Krav Vi vil være små ”mini læger”
Meget interesserede og nysgerrige Men uerfarne og kræver vejledning Samtidig er der krav fra Panum til os og dermed til jer ! Universitetshospitalet X !

5 Nye studerende på Urologisk/kirurgisk afdeling.
Fra 7. marts til 21. april Ann Gillberg Karina Tangerud Ali Ghotbi Tag godt imod dem De er her for at lære og prøve

6 Logbogens funktion En række krav og færdigheder Formålet: Påminde
Fastholde fokus Dokumentation

7 Logbog mål: Patientforløb
Skabelon til beskrivelse af patientforløb for hver enkelt patient (du skal i din mappe – portfolio – samle dokumentation for at have gennemgået mindst 3 patientforløb – 2 i med/kir og ét i anæstesiologi) Elementer, der normalt skal indgå i patientforløbene Journal ordinationer undersøgelser fremlægning stuegang information behandling udskrivelsen epikrise

8 Logbog mål: Procedure kunnen
Fremlægge patient på afdelingens konference  Give subkutan og intramuskulær injektion Udføre venepunktur inkl. prøver til bloddyrkning Anlægge intravenøs adgang (venflon) Anlægge blærekateter på mænd og kvinder Anlægge ventrikel-/duodenalsonde

9 Evalueringskommentarer
Det bedste udbytte fik man i vagten, hvor plejepersonalet også brugte os som lægevikarer, hvor det var muligt Undervisningen på afdelingerne skal koncentrere sig mere om plan og udredning for patienten – mere konkret: Hvad gør man i en given situation – ikke så meget journal teknik og hvordan man udfører specielle operationer

10 Evalueringskommentarer
Der var ikke nogen opgaver til os Det var meget svært at få et helt patientforløb Afdelingen vidste ikke vi dukkede op, ingen vidste hvad vi skulle lære/nå (være små læger), og ingen gad rigtig sætte sig ind i det, selvom vi uddelte logbøger og informationsmateriale om semesteret

11 Evalueringskommentarer
Vi fik en plan over, hvor vi skulle være hver dag og hvornår vi skulle have vagter. Det var super spændende at være med i vagt, og man lærte meget. Jeg gik bl.a. stuegang på egen gruppe og fik supervision af senior læge. Foretog også samtaler med pårørende, fys, ergo, sygeplejersker m.v. Derved fik alle aspekter med i pt. forløbet

12 Evalueringskommentarer 5
Den eneste læge, der viste interesse for os, var vores tutor. Resten var ligeglade, og jeg synes, at de skulle skamme sig og hjælpe de studerende med at få det bedste ud af deres ophold

13 Konklusion (inde i ”byen” )
Al begyndelse er svær, og det første 9. semester har som helhed ikke været gennemført tilfredsstillende Der er derfor gennemført ændringer f.eks.: Logbogen er revideret og patientforløbene er simplificeret Omfanget af formaliseret undervisning er reduceret, således at der bliver mere tid på afdelingerne

14 Spiral curriculum Kompetencer Kompetanceniveauer
3. har udført selvstændigt 2. har udført under supervision 1. har set Udføre operation Kompetanceniveauer Kompetencer 3. har udført selvstændigt 2. har udført under supervision 1. har set Kirurgisk håndvask

15 Ultrasound of the Prostate

16 Ultrasound of the Prostate
1986 McNeal

17 Allokering efter pt.-forløb og håndelag
Dagsplan for studenter 9. sem. uge 14-16 Ma Uge 14 Karina Tangerud KT Flex Amb Ann Gillberg ANG Stg Endo Ali Ghotbi AG FUS Op Ti Uge 14 Karina Tangerud KT Følge FV Følge FV Ann Gillberg ANG Flex Endo Ali Ghotbi AG Stg Op Ons Uge 14 Karina Tangerud KT Endo Op Ann Gillberg ANG FUS Amb Ali Ghotbi AG Flex Følge FV

18 9. semesters kliniske ophold
Mange af målbeskrivelsens kompetencer tilegnes bedst ved samarbejde imellem den studerende og en yngre læge Træning af visse færdigheder forudsætter kontakt med seniore læger Det er derfor vigtigt, at alle afdelingens læger er indstillet på, at den studerende har ovennævnte rolle og således udgør en ressource i afdelingens daglige arbejde

19 9. semester afsluttes med 2 eksaminer:
En OSCE (Objective Structured Clinical Exam) der primært fokuserer på færdigheder En 6-timers skriftlig eksamen, der bliver case-baseret, og som fokuserer på anvendelsen af teori

20 Lærer IT Leder

21 Synliggørelse……..

22 Kan det bære for lektoren på prærien ????

23 Yes – Yes and Yes – Og også 9. semester skal flyve !!!!

24 Nye studerende på Urologisk/kirurgisk afdeling.
Fra 7. marts til 21. april Ann Gillberg Karina Tangerud Ali Ghotbi Tag godt imod dem De er her for at lære og prøve


Download ppt "Medicinstuderende Hvem er de og hvad kan de bruges til?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google