Forskningen i ITMF-projekterne 25.1.2004 Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Forskningsprogrammet Medier og IT i Læringsperspektiv Danmarks Pædagogiske Universitet
ITMF projekterne Indskoling Mellemtrinnet Udskoling
Det fysiske rum som læringsrum Formelle og uformelle læringsformer Projektarbejdsformer Elev-lærer relationer Nye lærerpositioner Efter ITMF
Det fysiske rum som læringsrum
Rummet som metabolisk system Fysiske rum Social rum Kropsnære rum
Læringsformer
Uformel og formel læring Den uformelle læring foregår hovedsageligt uden for den institutionaliserede undervisning, som ikke intenderet læring og er et middel til læring i forbindelse med aktiviteter som fx leg, computerspil og chat. Formel læring foregår i undervisningsinstitutionerne, som intenderet læring og læring er her et overordnet mål for de aktiviteter, som foregår.
Uformelle læringsformer Læringshierarkier Læringsnetværk Læringsfællesskaber
Projektarbejde i hverdagen – indskolingen i perioder – mellemtrinnet i perioder og simultant - udskolingen
Projektformer Emneorienterede projekter Temaorienterede projekter Problemorienterede projekter
Principper for projektarbejde et princip om problemorientering et princip om produktorientering et princip om deltagerstyring et princip om tværfaglighed og dermed faglighed/faglig kvalitet et princip om eksemplarisk indholdsvalg
Legen – videreførelse af rolle- & konstruktionslege konstruere og forholde sig til nye udfordringer (selvdrift) anvende artefakter man kan gøre noget med (handling) igangsætte og gennemføre et forløb (selvstyring) indgå i fællesskab (samarbejde) være produktive (produktion)
Projekter – formidling med digitale medier Hjemområdet Flere hjemområder Forældre –morgenmøder ”Filmfestival” Formidlingen – en styrkelse af læreprocessen: 2. ordens-lærepocesser (forståelse og refleksion) Formidlings- og kommunikationsteori
Projekter som parallelaktiviteter Fritidskulturens simultane aktiviteter Skolekulturen simultane aktiviteter
Projekt ”Maglenews” Videoproduktion og webavis Iscenesat af lærere Deltagerstyret på tværs af årgange/hjemområder Horisontale og vertikale samarbejder Elevsupport: ITMF-ressourcegruppe
Projekter - engagement Selvstyring Ejerskab Medierne
Projekter - Vejledning Fag-faglig vejledning Mediefaglig vejledning Den tilstedeværende fraværende lærer Den tilstedeværende tilstedeværende lærer Projektdidaktik - proaktiv - reaktiv
Særlige læringspotentialer i brugen af medier/it? Mediet i sig selv: motiverede og engagerede (selvdrift) eksperimenterede tilgange Ex: Video strukturer stoffet (faciliterer læreprocessen) Ex: Power points indbyggede muligheder (nye vinkler på indhold) Informationssøgningens dobbelthed kopierer Information, der ligger ud over curriculum og bedre formidlet end i bøgerne
Lærer – elev relationer
Lærer – elev relationer Vertikale relationer Horisontale relationer Den horisontale vertikaliserede lærer
Nye lærerpositioner
Lærerpositioner Instruktør - faglig formidler Konsulent - særlig ekspertise i forskellige faglige og organisatoriske sammenhænge Vejleder - konstruktive og kritiske sparringspartner Facilitator - muliggør læring Vidensressource – fagligt overblik og viden Moderator - spilleregler for deltagelse Opdrager -spilleregler for samvær Vidensleder - organiserer vidensdeling
Lærerne som ledere Overordnede ledere af projekter Vidensledelse
Vidensdeling 1. Wenger: vidensdeling i praksisfælleskaber 2 Vidensdeling 1. Wenger: vidensdeling i praksisfælleskaber 2.Nonaka og Takeuchi’s model: Til tavs viden Til eksplicit viden Fra tavs viden Socialisering Eksternalisering Fra eksplicit viden Internalisering Kombination
Pædagogisk vidensledelse Løse problemer Organisere vidensdeling Skabe en kultur for vidensdeling
Medierne har ”offentligheds karakter” og lægger dermed op til vidensdeling Power Users bliver centrale for læreprocesserne
Læring i relation til virtuelle rum
”Friends and Flags” i samfundsfag og engelsk: beskrivelse af land i Power Point, chat og e-mail Dansk-, engelsk-, tysk- og fransksproget hjemmeside – skolen og kommunen
Det virtuelle som læringsrum Læringsprojekter OG kommunikationsprojekter Fra ”som-om” til reel kommunikation Fra fritidschat til fagchat Hjemmesider på mange sprog: reel formidling med målgruppe
Online interaktioner Aflevering til lærere online Respons fra lærere online i relation til proces og produkt Gruppearbejde om opgaver online Projektarbejde online
Industrisamfundet Vidensamfundet Læreren som instruktør og vidensressource Lærerstyrede læreprocesser Time- og skemaorganiseret læreprocesser Primært fakta-baseret læring Svar og rigtige resultater Individuelle læreprocesser Klasserum- fokuseret Medier som objekt for læring Statiske mediepræsentationer Klasserum-baseret kommunikation Vidensamfundet Læreren som vejleder, instruktør, konsulent, medlærer og vidensleder Elev/studenter-styret læring Åbne, fleksible læreprocesser Primært projekbaseret læring Spørgsmål, undersøgelse og konstruktion Kollaborative læreprocesser Gruppe/fællesskab- fokuseret Medier som redskab for læring Dynamiske multimedie interaktioner Worldwide kommunikation
Udfordringer - selv for Maglegårdlærere ;-) Anvende det læringspotentiale, der knytter sig til IKT Bevidst anvende uformelle læringsformer i undervisningen Bevidst anvende vidensledelse som en pædagogisk strategi Integrere de digitale aktiviteter børnene anvender uden for skolen i et læringsperspektiv Arbejde med virtuelle læringsrum