Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Markedsføring af uddannelsesbiblioteket Gitte Larsen chefkonsulent Danmarks Biblioteksskole Kursus-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Kommunikation på CFU Molskroen December Hvad styrer kommunikation/information: •Nødvendighed •Krav / forventninger •Lyst / ulyst •Ambitioner / idealer.
”En reference er en mulighed for en BNI-kollega til at præsentere sin virksomhed for en, som har et behov for dennes produkt eller ydelse, og hvor der.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
– erfaringer fra et portalprojekt, og skismaet mellem lokale og nationale portaler ved Anne Pouplier og Michael Kørner Det Juridiske Fakultets Biblioteker,
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Kompetencer til tiden – på tærsklen til det 21. Århundrede
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Formandens mundtlige beretning. ET FORRYGENDE ÅR - MED BIBLIOTEKERNE PÅ DAGSORDNEN.
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Vi gennemførte en række interview ifm
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Sprog/billeder på Internettet
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Fysioterapiens fremtid  Fremtiden er et spil I selv skal spille  Medspillere er også modspillere  I er selv jeres egen med- og modspiller  Den profession.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
OC-Området Temadag om fjernlån november ABC i lånesamarbejdet Temadag om fjernlån Helle Brink DBC og SB, november 2007.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
Inspiration og viden i din hverdag ”Kom godt i gang med Studieretningsprojektet!” SRP workshop 2013 Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen.
Kodeks for offentlig topledelse
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
DBs kvalitetsmålingsredskab Strategi, værdi og kvalitet Af Niels Ole Pors.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Fremtidens bibliotek ”Folkebiblioteket – uden bøger”
Hvad er vores kommunikationsmål
Præsentationens transcript:

Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Markedsføring af uddannelsesbiblioteket Gitte Larsen chefkonsulent Danmarks Biblioteksskole Kursus- og konsulentafdelingen kontakt:

Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Markedsføring af uddannelsesbiblioteket Vi skal se på: 1. Hvad forventer Jeres brugere? 2. Hvad kræves af Jer for at I kan matche brugernes behov og forventninger?

Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Markedsføring af uddannelsesbiblioteket 3. Er traditionelle teorier og metoder fra fagområdet markedsføring relevante for uddannelses- bibliotekerne?

Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Markedsføring af uddannelsesbiblioteket Er traditionelle teorier og metoder fra fagområdet markedsføring relevante for uddannelses bibliotekerne? f.eks. 4xP Product Place Promotion Price

Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Markedsføring af uddannelsesbiblioteket - Hvad vil I gerne markedsføre bedre? Biblioteket som det fysiske mødested? Bibliotekets materialer, e-ressourcer og tilbud? Medarbejdernes særlige kompetencer og service?

4 typer af eksterne faktorer, der påvirker fag- og forskningsbibliotekers udvikling og opgaveprioritering Overordnede politiske beslutninger om strukturerne og udviklingen af de videregående uddannelser - f.eks. Større / færre institutioner, fusioner, innovation, globalisering, uddannelsernes indhold og niveau, forskningsområder Den bibliotekspolitiske udvikling (strategier) - lovgivning, der påvirker opgaveløsningen, - samarbejde på tværs Moderinstitutionens rammer - Institutionens og kernebrugernes ønsker til bibliotekets roller og opgaver - økonomien - IKT-udviklingen - Infrastrukturen - Medieudviklingen Bibliotek

4 typer af eksterne faktorer, der påvirker folkebibliotekers udvikling og opgaveprioritering Regeringens politiske beslutninger om en strukturreform - f.eks. nedlæggelse af amterne, større / færre regioner og kommuner, fusioner, globalisering, integrationsindsatser De bibliotekspolitiske vilkår - ’den nationale strategi for biblioteksudvikling’ - div. Lovgivning, der påvirker opgaverne Regions/ kommunens konkrete udfordringer, - politikernes prioriteringer - kampen om opmærksomhed - brugernes ønsker til bibliotekets roller og opgaver - økonomien - arbejdsmarkedet IKT-udviklingen infrastrukturen Bibliotek Medieudviklingen

Biblioteket i det 21. Århundrede – Hybridbiblioteket: hvad er det? Læringscenter Det fysiske bibliotekstilbud Det elektroniske Bibliotek Det fysiske mødested Udfordring og forudsætning: de 4 elementer skal udvikles på lige og de fornødne kompetencer skal være tilstede i organisationen

Brugerne – Lånerne i det fysiske bibliotek Hvem er de? Hvordan benytter de biblioteker? Hvis de er brugere men ikke lånere, hvordan måler vi outcome i stedet for output? Svarer bibliotekernes materialer til brugernes behov? Hvor tilfredse er de? Hvis brugerne skulle bestemme…?

Brugerne af det fysiske bibliotek: Hvem er de? Hvad bruger de biblioteket til? Hvilke forventninger har de? Hvor tilfredse er de?

Aktive lånere og besøgende kilde: Biblioteksstatistikken 2005

Studerende og folkebibliotekerne kilde: Niels Ole Pors: Studerende, Google og Biblioteker: Om studerendes brug af biblioteker og informationsressourcer. Biblioteksstyrelsen & Danmarks Biblioteksskle, studerende indgik i undersøgelsen. Heraf benytter 58% folkebiblioteker til studieformål  71% er kvinder  Studerende indenfor sociale forhold, psykologi, pædagogik og humaniora er kraftigt overrepræsenterede  90% har adgang til internettet hjemmefra  97% anvender Google til søgning af studiematerialer  61% bruger aldrig folkebibliotekets base  39% bruger aldrig uddannelsesbibliotekets base  57% henter materialer bestilt gennem bibliotek.dk  12% svarer at de ’ofte’ eller ’af og til’ bruger bibliotekets PCere, mens 70% svarer ’aldrig’  89% bruger folkebiblioteket, når uddannelsesbiblioteket ikke har det materiale, der er brug for

Det hybride bibliotek set med brugernes øjne (I) Rapport for DEFF- projektet: Lånernes forveninger og krav til det hybride bibliotek. Det Kongelige bibliotek, Handelshøjskolens Bibliotek i Århus, Statsbiblioteket, Syddansk Universitetsbibliotek, februar har deltaget i feltstudier, 16 har deltaget i workshops og 16 biblioteksmedarbejdere er blevet interviewet Arketyper og deres brugsmønstre  Drive-in-brugeren bestiller i bibliotekets base eller bibliotek.dk henter og afleverer bøger, printer og kopierer Tilfreds med at betjene sig selv  Arbejdsbien Bruger biblioteket i perioder til opgaveskrivning, eksamensforberesdelse, gruppearbejde Biblioteket har ikke noget stor faglig eller kvalitativ påvirkning af brugernes arbejde – isolerer sig eller bruger hinanden mere end bibliotekets medarbejdere- eller ressourcetilbud

Det hybride bibliotek set med brugernes øjne (II) Rapport for DEFF- projektet: Lånernes forveninger og krav til det hybride bibliotek. Det Kongelige bibliotek, Handelshøjskolens Bibliotek i Århus, Statsbiblioteket, Syddansk Universitetsbibliotek, februar har deltaget i feltstudier, 16 har deltaget i workshops og 16 biblioteksmedarbejdere er blevet interviewet  Biblioteksentusiasten kender til og bruger bibliotekets tilbud. Ved f.eks. at man kan spørge bibliotekaren til råds. Kender bibliotekets hjemmeside og adgangen til elektroniske ressourcer. Biblioteksentusiasten er tilfreds med bibliotekets tilbud.  Arketypernes strategi for udvælgelse og vurdering af litteratur: anbefaling af kolleger, vejledere eller medstuderende; kigger på litteraturlister og referencer fra kendt materiale; anvender netbaserede services (Google) Biblioteksbasen og Bibliotek.dk bruges til lokalisering – savner oplysninger om materialernes relevans (abstract, indholdsfortegnelse, referencesammenhænge, etc.)

Hvorfra hører de om elektroniske informations- ressourcer? OCLC undersøgelse 2005

Kendskab til biblioteksressourcer OCLC undersøgelse 2005 Baseret på respondenter, herunder 396 college studerende og 621 unge mellem 14 og 17 år

Det hybride bibliotek set med brugernes øjne (II) Rapport for DEFF- projektet: Lånernes forveninger og krav til det hybride bibliotek. Det Kongelige bibliotek, Handelshøjskolens Bibliotek i Århus, Statsbiblioteket, Syddansk Universitetsbibliotek, februar har deltaget i feltstudier, 16 har deltaget i workshops og 16 biblioteksmedarbejdere er blevet interviewet Brugernes vurdering af bibliotekernes medarbejdere:  Medarbejderne kan opfattes som travle og uimødekommende  Medarbejderne synes ikke at have nogen faglig profil

Rapport om Unge og Biblioteker – af Anne Kofoed og Ulrich Sørensen. Udarbejdet af Cefu for Roskilde bibliotek, februar 2006 (I) Biblioteket – en brik, der ikke passer ind i mosaikken. Udsagn om medarbejderne: -Bibliotekarer for gamle -For uvidende om unges behov -for uvidende om unges opførsel

Rapport om Unge og Biblioteker – af Anne Kofoed og Ulrich Sørensen. Udarbejdet af Cefu for Roskilde bibliotek, februar 2006 (II) Kritikord Reolerne står uoverskueligt  For svært at studere  For umoderne  Farveløst  Kedelig indretning  Ikke hyggeligt nok  For få studiepladser  For kedeligt og stille Fantasiord  Mulighed for at lytte til lydbånd et afslappet sted  Hygge-pude-video-rum  Store behagelige møbler  Plads til venner  Mødested  Rygerum  Stillecenter  Forskellige indretninger til forskellige målgrupper Multiteket – brikken der passer i mosaikken

Rapport om Unge og Biblioteker – af Anne Kofoed og Ulrich Sørensen. Udarbejdet af Cefu for Roskilde bibliotek, februar 2006 (III) De unges vision: Det ligeværdige bibliotek  De unge vil spørges, høres og tages alvorligt  De unge vil mødes som unge:  De unge ønsker, at der skal være plads til deres kollektive, kommunikative og interaktive brug af medierne:

Udfordringer til brugerbetjening - i det virtuelle miljø Markedsføring af tjenester og services  Branding af bibliotekets tjenester i det virtuelle rum. Hvordan?  Hvordan kommunikerer og formidler vi optimalt i det elektroniske rum?  Hvordan får vi en interaktiv dialog i gang med web-lånerne?  Hvordan synliggør vi nytten af bibliotekets produkter og tjenester?  Synliggørelse af den enkelte biblioteksmedarbejders særlige kompetencer overfor web-låneren. Hvordan??

Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Ups…: Lang næsten ulæselig tekst opstillet efter DK5 Hvem appelerer det til? søgereultat

Formidling og markedsføring er en svær ting : Stork – er det en fugl? Hvorfor skal brugerne vide, at det nye edb-system hedder Integra? Hvad dækker begrebet o.s.v.? Hvorfor udråbstegn. Er der tale om en særlig computer?

Faldgrube: For mange fagudtryk og bibliotekarisk ’grundighed’ i beskrivelserne

Mennesker med adgang til relevant information sætter i dag spørgsmåls- tegn ved enhver tænkelig form for kommunikativ autoritet. Den ydmyge kunde, medarbejder og borger er i dag historie Kresten Schultz Jørgensen, ”Magt og mirakler”, 2004

Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Markedsføring af uddannelsesbiblioteket Synliggørelse og profilering af uddannelsesbiblioteket Hvilke kompetencer er nødvendige? Lad os starte med at se på kompetencebegrebet…

Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Kompetencer - den viden og erfaring, der sætter én i stand til at handle i hverdagen FAGLIGE f. eks. IKT-kundskaber Viden om informationssøgning Viden om informationsøkonomi Viden om faglige emner Viden om pædagogisk teori- og metode Projektledelse Statistik Markedføring Jura/ aftaleret Test- og målemetoder SOCIALE f.eks. At kunne / at ville Videndele Samarbejde Arbejde i teams Håndtere konfliker Udvise humoristisk sans PERSONLIGE f.eks. Gennemslagskraft Kommunikation Engagement Forandringsparathed Personlig planlægning Evne til læring Håndtere stress Pædagogiske evner

Læringscenteret Udvikling i nye metoder til træning i informationskompetencer Kompetencebehov hos biblioteksmedarbejdere?

Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Kompetencies: knowledge – skills –attitudes expressed by 53 US library directors source: Expectations of Librarians in the 21st Century. Edited by Karl Bridges. Greenwood, KNOWLEDGE - A solid, braod education - Knowledge of technology -”Ability to tell the difference between new technology and neccessary technology” - Professional knowlede and a broad understanding of the world’s knowledge -- intellectually engaged ATTITUDES Intellectual curiosity risk taking Sence of humor Optimism & Entusiasm Flexibility Confidence Empathy Patiencec Assertiveness Tolerance for change SKILLS Customer service skills Teaching skills Creativity Ability to market lib.services Ability to be a team player Interpersonal ability Drive to learn Communication skills Ability to think conceptually

Professional generic skills CILIP (Chartered Institute for Library and Information Professionals), UK – research 2002  Project management: - management of people - research skills - bids and proposals  Critical thinking: - analysis; problem solving  Leadership - generic mangement; comunication skills; strategic management; people skills: financial skills

Rekrutteringsprofiler for fremtidens medarbejder – udtrykt af danske forskningsbibliotekschefer 2005 (I) Ønsker til faglige kompetencer:  Have fagfaglig indsigt på BA-niveau (for bibliotekarer, cand.scient.bibl.)  Beherske relevante bibliotekssystemer  Beherske søgeteknikker og have indsigt i søgemaskiner  IKT på brugerniveau  web-kompetencer (design)  Kommunikere på engelsk på professionelt niveau

Rekrutteringsprofiler for fremtidens medarbejder – udtrykt af danske forskningsbibliotekschefer 2005 (II) Ønsker til personlige kompetencer:  Personlig produktivitet  Udviklingsfacination  Kunne se muligheden i egen indsats – at ville lære nyt  Kommunikations- og markedsføringsevner  Forhandlingsevner  Pædagogiske evner

Rekrutteringsprofiler for fremtidens medarbejder – udtrykt af danske forskningsbibliotekschefer 2005 (III) Ønsker til sociale kompetencer:  Vilje og lyst til at løse nye opgaver  Uvise evne til modspil og medspil  Udvise forståelse for institutionens arbejdsvilkår  Samarbejdsevner på tværs af faggrænser

Sammenhæng mellem ressourceområder og adfærd Teoretisk viden Personlighed Adfærd Holdninger Praktiske færdigheder

Sammenhæng mellem ressourceområder og adfærd Teoretisk viden Personlighed Adfærd Holdninger Praktiske færdigheder Ledelsesform, politikker, strategi Struktur og processer Kultur Teknologi

Bibliotek og Uddannelse – konference den 9. november 2006 Markedsføring af uddannelsesbiblioteket Øvelse: Overvej hvilke kompetencer (faglige, personlige og sociale), du finder nødvendige for at og profilere og synliggøre  dit bibliotek  bibliotekets ressourcer  din særlige ekspertise og servicetilbud overfor dine brugere / målgrupper, du gerne vil i kontakt i