Elisabeth Schjødt Laursen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Læring i Multikulturelle Kontekster
Uddannelse til tværfaglighed
15. november Tosprogvejledning
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Tværfaglig praksis nødvendighed og udfordring
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Undervisningsplanlægning
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
En konflikthåndterende kultur
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Kvinder i Ledelse IT Brancheforeningen 2. juni 2008 Alfred Josefsen
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
NOEA/Aalborg Universitet
Sociologi – Individ og samfund
Kulturforståelse niveau C
Kulturen på vores skole Det forpligtende fællesskab Overskueligheden i miljøet Helheden i skoleforløbet Kommunikation.
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Dilemmaer i supervision Døgninstitutionskonferencen november 2007 Merete Hilden.
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Vision for Vanløse Bydel
Unge uden uddannelse  Problemet  Social baggrund  Skolen  Ungdomsuddannelserne.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Kulturen – den magiske og praktiske faktor Årsmøde den 28. og 29. april 2014 Benedikte Achen.
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.

Fra sanseindtryk til fagudtryk
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Ledermøde Kolding Fjord – november 2014
Et fagligt løft af folkeskolen.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Konsultative praksisformer i PPR
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Vinderholdet helt basale goder, såsom gratis mad og drikke - gode sove- og bademuligheder - at føle man er en del af et særligt fællesskab - at.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Psykiske og kognitive funktionsnedsættelser på arbejdspladsen Ergoterapeut Anitta Hornshøj Jensen Psykolog Ingrid Vingelen Bo - og Rehabiliteringscenter.
Figur 7 © Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, 2. udg., Hans Reitzels Forlag, 2016, Andy Højholdt.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Figur 7 © Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, 1. udg., Hans Reitzels Forlag, 2013, Andy Højholdt.
Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Sygeplejerskernes rolle i det tværprofessionelle samarbejde . Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Præsentationens transcript:

Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk Tværprofessionelt samarbejde kilde: Kulturel Intelligens; Elisabeth Plum (i samarbejde med Benedikte Achen, Inger Dræby, Iben Jensen), Børsens Forlag 2007 FOKUS på FAGLIGHED og SAMARBEJDE Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk

Tværprofessionelt samarbejde Et fagligt samarbejde er OGSÅ et fagKULTURELT samarbejde Fag-kultur er: måder at udøve faget på måder at forholde sig på ml fagfæller måder at forholde sig overfor andre fag hviler på særlige kompetencer, socialisering, disciplinering Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk

Kulturel forforståelse generel viden, oplevelser, følelser og holdninger som vi har overfor grupper af mennesker, som vi ikke deler kulturelle fællesskaber med Den måde vi forstår og beskriver andre på Eks.: Tyskere er for ordentlige – svenskere har for mange forbud etc… Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk

Når fagkulturer mødes….. en god portion kulturel intelligens er vigtig for at kunne indgå i et frugtbart samarbejde!! Kulturel intelligens indeholder 3 dimensioner: Interkulturelt engagement (emotion) Kulturforståelse (kognition) bl.a. bevidsthed om selvforståelse hhv forforståelser Interkulturel kommunikation (praksis) Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk

Tværprofessionelt samarbejde FOKUS på FAGLIGHED og SAMARBEJDE Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk

3 forskellige former for samarbejde……… ……angivet ved hjælp af….. Marguerit Morgenfrue Solsikke Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk

Marguerit, morgenfrue, solsikke Bladene i hver blomst: repræsenterer faggrupper som indgår i løsningen (antal tilfældigt valgt) Centrum i hver blomst: angiver det tværgående samarbejde hvor den enkelte disciplin er opløst i noget helt andet (meta-faglighed..) Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk

Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk FLERFAGLIGHED karakteristika: * faggrupper arbejder ved siden af hinanden * stærkt adskilte fagområder * hvert teammedlem varetager sit fagområde * fagområder er leverandører til hinanden * ofte hierarkisk forhold ml faggrupper * succes afhænger af hvert fagområdes faglige præstationer, ekspertise og tjenesteydelser * engagement knytter sig til det enkelte fag * ansvarsfølelsen optræder som et individuelt engagement Eksempler: ejendomsmægler/kontorpersonale. Tandlæge, assistent, kontor; Engros-virksomhed med salg/marketing, regnskab/bogholderi, lager, design osv. Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk

Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk TVÆRFAGLIGHED * fokus ligeligt fordelt ml blomsterblade og centrum * samling omkring fællesprojekt * høj grad af faglighed indenfor hver faggruppe * fælles ansvarsfølelse til opgaven og til teamet * mål sættes i fællesskab ud fra * indblik i hinandens fagligheder * beslutninger foretages ved konsensus * deltagerne repræsenterer helheden og ikke kun faggruppens synspunkter * faggruppers grundlag og viden integreres * ny viden og holdninger opstår og skaber fælles ”mer-viden” * tætte partnere * forudsætter udviklet kulturel intelligens! Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk

Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk FÆLLESFAGLIGHED Helhedsforståelsen er overordnet sær-interesser Fælles ansvar er et centralt anliggende Alle faglige og professionelle aspekter er indbyrdes forbundet, sammenhængende De enkelte fag forståes som kilder til en helt ny fællesfaglighed Deltagerne har fælles viden og forståelse Fælles ansvar for opgaven og for teamet Ikke-hierarkisk opbygget ml faggrupper Høj grad af delegering Over-lap i faglighed: vikar for hinanden Tætte partnere Selvforståelse: holdspillere fremfor fagspecialister Forudsætter udviklet kulturel intelligens! Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk

….når fagkulturer mødes…. Kulturel intelligens: En vigtig forudsætning for at faglige kulturmøder bliver konstruktive og gir resultater der overskrider summen af de enkelte fagligheder Elisabeth Schjødt Laursen esl@viauc-dk