Organisationsstruktur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Social Kapital – rig på relationer
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Organisation og ledelse
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Head Lean Netværks-gruppe.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Tak fordi jeg måtte komme
Modul 1 - Processer.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arkitektur - data.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Ledelse og menneskesyn
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
IT og virksomheden Organisationsteori.
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Virksomheder – Leavitt’s model
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kommunikation i projekter
Brug af underleverandører - Generelle sikkerhedsudfordringer
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Organisationstruktur
Introduktion til Access (Access, del 1)
3.2 Organisationsprincipper
Organisationsformer Formel organisationsstruktur:
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
3.3 Arbejdsdeling Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Gruppeudviklingssamtaler
Organisationsformer - fra klassiske til nyere organisationsmodeller
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Stedet som indgang til digital forvaltning
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
At deltage i projektarbejde
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Lederkonferencen 9. juni 2010
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Projektorganisation SAS Danmark
Karriereudvikling på dagsordenen. Hvorfor vil vi arbejde med karriereudvikling? For at udvikle strategisk vigtige kompetencer? For at fastholde og tiltrække.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Funktioner og arbejdsdeling
Personale og Organisation
Idegrundlag og målsætninger
Organisationsprincipper
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
Virksomhedens livscyklus
Præsentationens transcript:

Organisationsstruktur Arbejdsdeling og ledelsesformer

Leavitt’s model Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Leavitt i praksis Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Organisationsstruktur Organisationsstrukturen har indflydelse på, hvor data bruges Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Målsætninger Mål skal være: målbare (evalueres) realistiske indbyrdes forenelige til at rangordne (evt. med underordnede delmål) Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Arbejdsdeling De rendyrkede principper er: Funktionsprincippet Objektprincippet Ved funktionsprincippet forstås, at specialister er ansat til at udføre bestemte funktioner (opgaver). De typiske funktioner er: Indkøb, lager, salg og økonomi. Ved objektprincippet forstås, at den enkelte afdeling løser de fleste opgaver vedrørende et objekt. Et objekt er en vare, en kundegruppe eller et geografisk område. Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Funktionsprincippet Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Funktionsprincippet Indkøb Lager Salg Økonomi Medarbejderne indkøber alle typer produkter Medarbejderne håndterer alle typer produkter på lageret Medarbejderne sælger alle typer produkter Medarbejderne udfører alle opgaver vedrørende økonomi Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Objektprincippet Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

”Afd. tilbehør” udfører: Objektprincippet ”Afd. skabe” udfører: ”Afd. borde” udfører: ”Afd. senge” udfører: ”Afd. tilbehør” udfører: Indkøbsopgaver Lageropgaver Salgsopgaver Økonomiopgaver Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Arbejdsdeling Funktionsprincippet Objektprincippet Fordele Fremmer specialisering inden for en funktion Funktionerne kan benytte sig af hinandens ekspertise God koordinering og samarbejde mellem funktioner Muliggør klare mål for et objekt God mulighed for at opgøre de enkelte objekters økonomiske resultater Ulemper Kan skabe konflikter og samarbejdsproblemer mellem afdelingerne Ledere og medarbejdere bliver fagspecialister Vanskeligere at placere ansvaret for resultater Uhensigtsmæssig udnyttelse af fagspecialister Fremmer opnåelse af objektets mål frem for det samlede mål Vanskeligere at standardisere arbejdet Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Det kombinerede princip Det kombinerede arbejdsdelingsprincip er en kombination af funktionsprincippet og objektprincippet. Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Fordelingen af myndighed og ansvar Linjeprincippet Linje-stabsprincippet Det funktionelle princip Linjeprincippet er karakteriseret ved, at den enkelte medarbejder har én og kun én direkte overordnet. En stab er en rådgivningsfunktion (og service). Derfor har en stab ansvar, men ikke myndighed. Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Linjeprincippet Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Linje-stabsprincippet Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Fordelingen af myndighed og ansvar Linjeprincippet Linje-stabsprincippet Fordele Klar fordeling af myndighed og ansvar Hver medarbejder har kun én overordnet Udnytte medarbejdernes specialviden Klare myndigheds- og ansvarslinjer Ulemper Lange kommunikationslinjer Koordination vanskeliggøres, ligesom der stilles store krav til ledelsens viden Risiko for konflikt mellem linje og stab Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Niels Brock’s organisation 2009 Organisationsstruktur, Søren Noah 2009

Det funktionelle princip Fordele Ulemper Korte kommunikationslinjer God udnyttelse af ledernes specialviden Uklare myndigheds- og ansvarslinjer, idet en person har flere overordnede Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Jobbeskrivelse I personalehåndbogen vil medarbejderen normalt se detaljer om, hvad jobbet indeholder. F.eks. kan funktionen kundekontakt være beskrevet således: Kundekontakt. Yde råd og vejledning til kunden således at kunden oplever mødet med virksomheden som værende positivt. Rydde op efter kunden. Modtager reklamationer fra kunder. Pakke kundens gavekøb ind. Rådgive om gavekort. Bestille varer hjem efter kundens ønske og kontakte kunden, når varen er hjemkommet. Give vaskeanvisning for produktet. Og anden vedligeholdelse af produktet. Og lignende Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

HR (= Human Resource) Human Resource Management (HRM) er en disciplin indenfor ledelse, der ønsker at integrere hver enkelte medarbejders behov og personlige ressourcer i arbejdet. Ofte forbinder man ting med HRM: medarbejderudviklingssamtaler (MUS) personlighedstest tilfredshedsundersøgelser Begrebet svarer i en dansk oversættelse til personaleadministration. En HR-chef er den, som før i tiden gik under betegnelsen personalechef; altså den, som har ansvaret for personalet på en arbejdsplads - det være sig ansættelse af nyt personale, varetagelse af og omsorg for personalet samt evt. ansættelse og oplæring af elever/lærlinge på arbejdspladser, hvor dette er relevant. Kilde: WikiPedia Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Matrix-organisation (projekter) Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Projektorganisation Et projekt kan karakteriseres ved følgende egenskaber: skal føre frem til et resultat er en engangsopgave (”ad hoc”-opgave) er en forholdsvis omfattende og kompleks opgave er en opgave, som er forholdsvis uklart defineret ved start har et vist omfang målt i tid har begrænsede ressourcer i form af tid, personer og kapital kræver forskellige ressourcer på tværs af organisationen. Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Projektorganisation Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Beslutningsdelen Styregruppens opgaver bliver at: Fastlægge rammer for anvendelse af: De tidsmæssige ressourcer De økonomiske ressourcer De personalemæssige ressourcer Definere overordnede problemstillinger Fastlægge hovedmål og delmål for projektet Vurdere rapporter fra projektgrupperne Prioritere problemer og opgaver undervejs i projektet Tage beslutninger vedrørende de videre forløb Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Arbejdsdelen Projektgrupperne har til opgave at arbejde inden for de rammer, der afstikkes af styregruppen. Deres opgaver bliver at: Analysere problemstillingen Definere detailproblemer Formulere idéer til løsning af problemerne Analysere og vurdere alternative løsningsmuligheder Udarbejde rapporter til styregruppen Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Ledelsesdelen Der skal udpeges en leder, som har ansvaret for at styre projektet – en såkaldt ”projektleder” som evt. kan komme udefra. Intern konsulent Ekstern konsulent Organisationsstruktur, Søren Noah 2008

Outsourcing Hvis bestemte arbejdsopgaver falder udenfor de kompetencer, som organisationen besidder, så kan man vælge at ”outsource” opgaven til en ekstern samarbejdspartner. Man kan også vælge denne løsning af økonomiske grunde ! Organisationsstruktur, Søren Noah 2008