Industriens strategier og rammevilkår

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Midtjyske virksomheder om behovet for arbejdskraft Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Logistik Mål og strategier
Virksomhedens interessenter
Virtuel medarbejder eller konsulent
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
10 Konkurrencesituation
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Midtjyske virksomheder om konjunkturen Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Analyse af eksterne og interne forhold
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Produktion og Logistik
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Synlig ledelse i krisetid
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
2 Eksterne forhold Oversigt
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Økonomisk styring Kapitel 14.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
IS-Strategi.
Virksomheder - definition
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Forretningsmodel.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Midtjyske virksomheder om Udviklingsaktiviteter Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Kapacitetsstyring.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Globalisering, side
Krystalkuglen Plantekongres 2008
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
af 15 Region Hovedstadens Vækstbarometer Konjunkturer Udsigt 2015 ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt.
af 12 Region Hovedstadens Vækstbarometer Internationalisering ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel.
Hvordan vil du sikre dansk konkurrenceevne i fremtiden? Højere BNP. Offentlige investeringer, da det er staten der køber aktiver. Skabe højere BNP. Mere.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Dansk Supermarked i korthed
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Danmark er mere afhængig af omverden end omverden er af Danmark Energiens Topmøde 2014 Charlotte Søndergren Dansk Energi.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Husstandsomdelte reklamers betydning for nærbutikkerne i Udkantsdanmark.
Koncepter og butikskæder
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Arbejdsforhold Ansat hos Sanistål 2 Karrieremuligheder 3
Business Breakfast 7. september 2017
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Leavitts model.
Leavitts model.
26. Indkøbsstyring Indkøbsfunktionens opgaver:
25. Logistisk effektivitet
Præsentationens transcript:

Industriens strategier og rammevilkår Interview med produktionsvirksomheder i Det midtjyske Vækstlag Februar 2013

Industriens konkurrenceparametre Følgende spørgsmål er stillet til industrivirksomhederne: ”En virksomhed kan fremtidssikre sin konkurrenceevne på mange måder. De følgende spørgsmål handler om faktorer, der kan være med til at fremtidssikre jeres konkurrenceevne.” Kort navn Spørgsmålet bag… Automatisere I hvilken grad er det nødvendigt at automatisere virksomheden yderligere for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Effektivisere processer I hvilken grad er det nødvendigt at effektivisere arbejdsgange og processer yderligere for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Leverandørsamarbejde I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres samarbejde med leverandører af produkter og serviceydelser for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Videnssamarbejde I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres samarbejde med fx forskningsinstitutioner, virksomhedsrådgivere, brancheorganisationer og andre leverandører af viden for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Netværkssamarbejde I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres samarbejde i forskellige netværk, som fx ledernetværk, virksomhedsnetværk og lignende for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Kundesamarbejde I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre samarbejdet med jeres kunder omkring udvikling af nye produkter og serviceydelser for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Produkt-/serviceinnovation I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres evne til at udvikle nye produkter og serviceydelser for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Samlede løsninger I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres evne til at skabe værdi for kunderne ved at kombinere fysiske produkter med serviceydelser for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Specialisering I hvilken grad er det nødvendigt at specialisere jer mere omkring de produkter og serviceydelser, hvor I har jeres spidskompetencer, for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Intern kommunikation I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre intern kommunikation og koordinering mellem udvikling, produktion og salg i virksomheden for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Beregne lønsomhed I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre jeres evne til at beregne lønsomheden i de enkelte ordrer for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Forretningsforståelse I hvilken grad er det nødvendigt at forbedre ledelsens evne til at se, hvordan virksomheden kan øge sin indtjening gennem fx salg, indkøb og organisering eller nye markeder, nye trends eller nye teknologier for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden? Note: Spørgsmålene er stillet i randomiseret rækkefølge.

Industriens strategier ”En virksomhed kan fremtidssikre sin konkurrenceevne på mange måder. De følgende spørgsmål handler om faktorer, der kan være med til at fremtidssikre jeres konkurrenceevne. I hvilken grad er det nødvendigt, at….. for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden?” Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. Svar fra 120 industrivirksomheder.

Interne og eksterne strategier Industrivirksomhedernes strategier kan opdeles i to kategorier – interne og eksterne. Interne strategier fokuserer på elementer, der kan styrkes internt i virksomheden. Disse er: Effektive processer, forretningsforståelse, specialisering, beregne lønsomhed, produkt-/serviceinnovation, intern kommunikation, samlede løsninger, automatisering. Eksterne strategier fokuserer på elementer, der kan styrkes eksternt i forhold til virksomheden. Disse er: Kundesamarbejde, leverandørsamarbejde, netværkssamarbejde, videnssamarbejde. Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. Svar fra 120 industrivirksomheder. Svar optalt blandt de virksomheder, der svarer, at de ”i høj grad” finder det nødvendigt at styrke området for at fremtidssikre deres konkurrenceevne.

Strategi ud fra størrelse og marked Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. Svar fra 120 industrivirksomheder. 1 ”ved ikke” udeladt i tabel med virksomhedsstørrelse. Bemærk enkelte kategorier med få virksomheder. Procent i hver kategori, som har svaret ”I høj grad”. I ”varmekortet” vises høje procenter af ”i høj grad”-svar med grøn farve, middelværdier med hvid og lave procenter med rød. Der er ikke statistisk signifikant forskel mellem virksomhederne.

Strategi ud fra innovationsevne I nedenstående er der spurgt: ”Hvor stor en andel af jeres omsætning stammer fra produkter eller services, som virksomheden har udviklet inden for de sidste to år?” Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. Svar fra 120 industrivirksomheder. Et ”ved ikke” svar udeladt under ikke innovative virksomheder. Procent i hver kategori, som har svaret ”I høj grad”. I ”varmekortet” vises høje procenter af ”i høj grad”-svar med grøn farve, middelværdier med hvid og lave procenter med rød. Der er statistisk signifikant forskel mellem virksomhederne, hvad angår kundesamarbejder og innovation. Innovative virksomheder er virksomheder, der sælger produkter og/eller serviceydelser, de selv har udviklet inden for de sidste to år. Ikke innovative virksomheder er virksomheder, der ikke har salg af produkter og/eller serviceydelser, som de har udviklet inden for de sidste to år.

Strategi ud fra vækstambition I nedenstående er der spurgt: ”Hvad er jeres ambition for virksomhedens vækst i de kommende 2 - 4 år?” Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. Svar fra 120 industrivirksomheder. Procent i hver kategori, som har svaret ”I høj grad”. I ”varmekortet” vises høje procenter af ”i høj grad”-svar med grøn farve, middelværdier med hvid og lave procenter med rød. Ingen statistiske forskelle. Bemærk enkelte kategorier med få virksomheder.

Strategi ud fra eksport og innovation/vækstambition Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. Svar fra 120 industrivirksomheder. Procent i hver kategori, som har svaret ”I høj grad”. I ”varmekortet” vises høje procenter af ”i høj grad”-svar med grøn farve, middelværdier med hvid og lave procenter med rød. Der er ikke statistisk forskel mellem virksomhederne, når det gælder eksport/ikke-eksport. Der er statistisk signifikant forskel mellem virksomhederne på innovation/ambition, hvad angår effektivisering, kundesamarbejde og innovation. Frontløbervirksomheder har salg af produkter og/eller services, de selv har udviklet inden for de seneste 2 år og har ambition om at vækste mere end de øvrige virksomheder i samme branche. De vækstparate virksomheder har enten udviklet nye produkter og services eller har høje vækstambitioner. Underskoven har ikke udviklet nye produkter og services og har ikke høje ambitioner om vækst.

Industriens rammevilkår Som vist ovenfor kan industrivirksomhederne gøre brug af forskellige strategier for at øge deres konkurrenceevne. Virksomhederne er imidlertid også underlagt nogle rammevilkår, som de ikke selv umiddelbart kan påvirke. Nedenfor er spurgt ind til tre overordnede rammevilkår for industrien, hhv. 1) Løn, afgifter og skat, 2) Adgang til ekstern finansiering, 3) Rekruttering af arbejdskraft. Kort navn Spørgsmålet bag… Løn, afgifter og skat I hvilken grad er det samlede løn-, afgifts- og skatteniveau i Danmark et problem for virksomheden? Finansieringsproblemer I hvilken grad er det et problem at skaffe ekstern kapital til investeringer i virksomheden? Ufaglærte* I hvilken grad var det vanskeligt at finde ufaglærte medarbejdere med de rette kvalifikationer til virksomheden? Faglærte* I hvilken grad var det vanskeligt at finde faglærte medarbejdere med de rette kvalifikationer til virksomheden? Højtuddannede* I hvilken grad var det vanskeligt at finde højtuddannede medarbejdere med de rette kvalifikationer til virksomheden? *Note: Spørgsmålene om henholdsvis ufaglærte, faglærte og højtuddannede blev kun stillet til de virksomheder, som havde søgt medarbejdere inden for disse uddannelsesgrupper det seneste år.

Udfordringer ud fra rammevilkår I nedenstående er der spurgt: ”I hvilken grad er det samlede løn-, afgifts- og skatteniveau i Danmark et problem for virksomheden?” ”I hvilken grad er det et problem at skaffe ekstern kapital til investeringer i virksomheden?” “I hvilken grad er det vanskeligt at finde ufaglærte/faglærte/højtuddannede medarbejdere med de rette kvalifikationer til virksomheden?” (*Se note) Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. Procenter beregnet på svar fra 120 industrivirksomheder i hver kategori. ”Ved ikke” + ”ingen svar” samlet i fælles kategori. *Note: NB! Spørgsmålene om henholdsvis ufaglærte, faglærte og højtuddannede blev kun stillet til de virksomheder, som havde søgt medarbejdere inden for disse uddannelsesgrupper det seneste år. Den store andel ”ingen svar” er udtryk for andelen af virksomheder, som ikke har rekrutteret nye medarbejdere inden for uddannelsesgruppen det seneste år. F.eks. har 60 % af virksomhederne ikke søgt ufaglærte det seneste år. (Se også slide 12 for uddybning).

Rammevilkår ud fra størrelse og marked Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. Procenter beregnet på svar fra 120 industrivirksomheder i hver kategori. 1 ”ved ikke” udeladt i tabel med virksomhedsstørrelse. Bemærk enkelte kategorier med få virksomheder. Procent i hver kategori, som har svaret ”I høj grad”. I ”varmekortet” vises høje procenter af ”i høj grad”-svar med rød farve, middelværdier med hvid og lave procenter med grøn. Der er ikke statistisk signifikant forskel mellem virksomhederne – hverken efter størrelse eller marked.

Problemer med rekruttering I nedenstående er der spurgt: “I hvilken grad er det vanskeligt at finde ufaglærte/faglærte/højtuddannede medarbejdere med de rette kvalifikationer til virksomheden?” Antal svar: 49 Antal svar: 68 Antal svar: 36 Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. NB! Procenter beregnet for de virksomheder, som har søgt nye medarbejdere fra de forskellige uddannelsesgrupper det seneste år.

Andet, der er vigtigt for at sikre konkurrenceevnen? I nedenstående er der spurgt: “Er der andet, som er vigtigt for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden?” (Hvis ja, hvad?) GENERELT MERE GANG I SAMFUNDET. HANDEL MED DET ASIATISKE MARKED. HELE TIDEN OPTIMERE. HOLDE OMKOSTNINGER NEDE, SÅ VIRKSOMHEDEN UNDGÅR PRISSTIGNINGER OG DERFOR BIBEHOLDER KONKURRENCEEVNEN. HVORDAN DEN ØKONOMISKE UDVIKLING GÅR, UDVIKLINGEN I UDENLANDSK VALUTA I FORHOLD TIL DEN DANSKE KRONE IKKE AT LÆNE SIG TILBAGE. OPMÆRKSOM PÅ NYE MARKEDER OG NYE MULIGHEDER. INDKØB. INGEN LØNFORHØJELSER. INVESTERINGER I NYT UDSTYR. KUNDERNE SKAL OGSÅ OVERLEVE. LAVE KVALITETSPRODUKTER, SOM ER DE SIDSTE NYE. LAVE OMKOSTNINGER LAVERE AFGIFTER. LEVERE TIL TIDEN OG LEVERE ET ORDENTLIGT PRODUKT TIL EN FORNUFTIG PRIS. LEVERINGSTID. LUK SUPERMARKEDER. LØNNEDGANG. LØNOMKOSTNINGERNE SKAL FALDE HER I LANDET. MINDRE BUREAUKRATI. LØNPRESSET ER FOR HØJT. MINDRE BUREAUKRATI. MINDRE BUREAUKRATI. MINDRE PAPIRARBEJDE OG MINDRE BUREAUKRATI. MINDSKE ANTAL ANSATTE, BEDRE LØNSOMHED. NEDSÆTNING AF AFGIFTERNE. OMKOSTNINGER. OMKOSTNINGSSTYRING. OUTSOURCING. POLITISK OPBAKNING TIL AT GØRE DET RIGTIGE - OUTSOURCER ARBEJDSPLADSER. POLITISK STABILITET – LOVGIVNINGSMÆSSIGT. BEHOV FOR REALITISK INDSTILLING FRA FAGBEVÆGELSENS SIDE IHT. DEN KONKURRENCEMÆSSIGE SITUATION. PRIORITERINGER MED HENSYN TIL HANDLINGSPLANER OG STRATEGIER SKAL OVERHOLDES. PRODUKTION SKAL BLIVE VED MED AT FINDE STED I DANMARK. PRODUKTIVITET. RAMMEVILKÅR. RAMMEVILKÅR, MILJØREGLER. SAMARBEJDE MED DE LOKALE VIRKSOMHEDER SAMARBEJDE MED KOLLEGAER OG SLÅ SIG SAMMEN I STØRRE ENHEDER FOR AT BLIVE STÆRKERE SKATTER OG RENTER. STØTTEORDNINGER FRA REGION MIDTJYLLAND, STØTTE TIL MINDRE VIRKSOMHEDER MED MARKEDSUDVIKLING STÅR GODT LIKVIDITETSMÆSSIGT. GOD RÅGIVNING. UDVIKLING AF EKSPORT VÆKST KAPACITET UDVIKLING AF NICHEPRODUKTER PÅ ET NICHEMARKED. VÆRE OMKOSTNINGSORIENTERET. VÆRE PÅ FORKANT MED UDVILINGEN HELE TIDEN. Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. Alle åbne svar på spørgsmålet: ”Er der andet, som er vigtigt for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden?”

Andet, der er vigtigt for at sikre konkurrenceevnen? (fortsat) AFGIFTSSYSTEMET. DET ER SVÆRT AT KONKURRERE MED NOGLE, DER IKKE BETALER ENERGI MV. ADMINISTATION og BUREAUKRATI. AFGØRENDE ER DERES SALGSVOLUMEN AT FORBRUGERNE/ VIRKSOMHEDERNE FÅR HÆNDERNE OP AF LOMMERNE. AT SKABE GODE RAMMER FOR MEDARBEJDERNE OG ARBEJDSMILJØ, ARBEJDSPLADSVURDERING, UDDANNELSE, UDDELEGERING AF ANSVAR, TILLID, KOMPETENCELØFT. BEDRE FINANSERINGSMULIGHEDER. SMÅ VIRKSOMHEDER HAR MEGET SVÆRT VED AT LÅNE PENGE I ØJEBLIKKET. BEDRE INDKØB. BRUG AF ELEKTRONISKE MEDIER - SOCIALE MEDIER: FACEBOOK, TWITTER. DER SKAL VÆRE MERE FREMGANG I DEN PRIVATE BYGGEBRANCHE EFFEKTIV MARKEDSFØRING. EFFEKTIVISERING OG MERE EFFEKTIVISERING FASTHOLDE KVALITET OG EMNER DER STILLES VISSE KRAV TIL RENT PRODUKTIONSTEKNISK FLEKSIBILITET GENERELT. FLEKSIBILITET PÅ YDELSER OG TILLÆGSYDELSER I FORM AF UNDERENTREPRENØRER, SÅ DE KAN KOMBINERES PÅ NYE MÅDER. FLEKSIBILITET. FOKUS PÅ SERVICEYDELSERNE. FORBRUGERNE BRUGER FLERE PENGE. FORNUFTIGE POLITIKKER. FÆRDSELSLOVEN. MASKINERNE PASSER IKKE IND I DEN GAMLE FÆRDSELSLOV HVORDAN DEN ØKONOMISKE UDVIKLING GÅR. UDVIKLINGEN I UDENLANDSK VALUTA I FORHOLD TIL DEN DANSKE KRONE. GENERELLE OMKOSTNINGER. Kilde: Det midtjyske Vækstlag, februar 2013. Alle åbne svar på spørgsmålet: ”Er der andet, som er vigtigt for at sikre virksomhedens konkurrenceevne i fremtiden?”

Industrivirksomheders omsætningsandel af pro-dukter og ydelser udviklet inden for de sidste 2 år ”Hvor stor en omsætningsandel udgøres af produkter og ydelser, som virksomheden har udviklet inden for de sidste 2 år?” Industrivirksomhederne er væsentlig mere produkt- og serviceinnovative end gennemsnittet af alle små og mellemstore virksomheder i Midtjylland, eftersom 64 % af disse virksomheder ikke har salg af produkter/ydelser, som de har udviklet inden for de sidste 2 år. Kilde: Det midtjyske vækstlag, februar 2013. 120 svar for alle industrivirksomheder. 76 innovative virksomheder. Signifikant forskel mellem andele. Innovative industrivirksomheder er defineret som de virksomheder, der har salg af produkter og/eller ydelser, som virksomheden har udviklet inden for de sidste 2 år.