Hanne Leth Andersen RUC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase,
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Rungsted Gymnasium.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Møde mellem Tekna Realisterne og IDA Fredag den 18. marts kl i Ingeniørhuset, København.
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Studentereksamen - stx
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Elevaktiverende undervisning
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Hvordan lettes overgangen relevant
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Gymnasiet (Stx)
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Konference om digital skriftlig eksamen i dansk på stx Program – 10.15Velkomst Nikolaj Frydensbjerg Elf, ph.d: Multimodal mediekompetence,
TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM FREDERIKSBERG GYMNASIUM FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Faglig udvikling I Praksis.
Projektet Projektets titel: ”Profil, faglig identitet og anvendelsesorientering” Projektets primære formål: Øge elevernes aktivitet og autonomi Projektsdeltagere.
DE KLASSISKE SPROG SOM BASIS FOR ANVENDELSESORIENTERET SPROGINDLÆRING.
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Fagdidaktisk kursus i biologi
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Styrkede gymnasiale uddannelser
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Projekt: Koncept til formidling
Præsentationens transcript:

Hanne Leth Andersen RUC Fremmedsprogsfagenes profil og anvendelsesorientering i gymnasiet Netværksprojekt, UBM Middelfart 14. Marts 2012 Hanne Leth Andersen RUC

Projektdeltagere Gymnasieprojektet Årgang 1: 2011-2012 Gymnasieprojekter Årgang 2: 2012-2013 Konsulentgruppe/forskere inden for sprogdidaktik

Udvikling og videndeling Udvikling af viden Forskningsinformeret Systematisk Inspirerende Medier sammentænkt med didaktik Motivation Fælles udvikling på tværs, tværfaglige forløb Internationale studieretninger

Sikring af videndeling Fælles tværgående viden og forståelse Projekternes metoder og faglige grundantagelser Fælles metodebevidsthed og viden Kort liste af centrale tekster

Fælles central tekstliste udleveres

Metodebevidsthed Hvilke problemstillinger er baggrund for jeres projekt? Hvilke antagelser bygger jeres projekt på Hvad er fokus i projektet (opgaven, tasken, mediet, eleverne, læreren, andet?) Hvilken type virkning forventer I? (motivation, færdighed, viden, aktivitet) Hvilke indikatorer kan vise om jeres tiltag har en virkning? Hvilke områder/elementer har I brug for konsulenthjælp til?

Overblik

Hjørring Gym. og HF HF / STX (Engelsk, fransk, græsk, italiensk, latin, spansk, tysk) Oversættelse vha. ind- dragelse af nye medier Viborg Gymnasium og HF HF Spansk, engelsk Fagpakke på HF Nyborg Gymnasium STX Tysk, fransk, spansk Sprogdidaktisk fælllesmængde Klassikerforeningen (Odder Risskov, Silkeborg) STX Latin, græsk Transfer, ordforråd fra klassiske til moderne fremmedsprog Learnmark Horsens HHX Engelsk, tysk, spansk Flerfaglige forløb, nye medier Klynge 2. Forskere: Jane Vinter, Karen S. Jakobsen, Chresteria Neutzsky-Wulf, Francesco Caviglia, Lone Ambjørn Mercantec HHX / HTX Engelsk, tysk Virtuelt studietorv, innovative metoder Fremmedsprogsfagenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser Fransklærerforeningen (+ spansk- og italiensklærerforeningen) HF / HHX / STX - Fransk, spansk, italiensk Medialisering, mobiltelefon, udarbejdelse af kurser Rybners (Esbjerg) HHX / STX Engelsk, tysk, fransk, spansk Medialisering, skriftlig udveksling Klynge 1A. Forskere: Lisbeth Verstraedte, Mette S. Andersen, Klynge 1B. Forskere: Birgit Henriksen, Susana Fernandez Nærum Gymnasium (+ Nørre Gymnasium) STX Tysk, spansk, fransk, italiensk Medialisering, kollaborativt arbejde Handelsskolen København Nord HHX Fransk, spansk, tysk IT-baseret undervisning, sprogrum Vejen Gymnasium og HF (+ Hjørring Gym. og HF og Kalundborg Gymnasium) HF / STX Engelsk, tysk, fransk Medialisering, kollaborativt arbejde Version 1.4 - 07.04.11. Learnmark Horsens er løst tilknyttet klynge 2 med Chresteria Neutzsky-Wulf som forsker. Fransklærerforeningen har tilknyttet Lone Ambjørn som forsker.

Nykøbing Katedralskole stx - engelsk, fransk, spansk, tysk Udvikle indhold og didaktik i forbindelse med udbydelse af 2 sproglige, internationalt tonede studieretninger. Projekter årgang 2 / 2012-2013 Klassikerforeningen (Odder Risskov, Silkeborg) stx - latin, græsk Transfer, ordforråd fra klassiske til moderne fremmedsprog Mercantec hhx - engelsk, spansk, tysk Skabe sammenhæng mellem de økonomisk orienterede fag og sprogfagene gennem tværfaglig undervisning. Gefion Gym. (Gribskov, Tønder, Odder, AU) stx - AP, engelsk, fransk, græsk, italiensk, latin, spansk, tysk Udvikle en ny sprogdidaktik med tilhørende efteruddannelse Sankt Annæ Gymnasium (Det Frie Gymnasium) stx - tysk, biologi, naturgeografi Tværfaglige forløb med økologi og bæredygtighed i Tyskland som omdrejningspunkt. Rybners (Esbjerg) hhx / stx - engelsk, tysk, fransk, spansk Medialisering, skriftlig udveksling Næstved Gym. og HF stx - AT, engelsk, erhvervsøkonomi, fransk, kinesisk, spansk, tysk. Danne netværk ml. Næstved Gym’s sproglige studieretninger og det lokale erhvervsliv Århus Statsgymnasium stx – tysk Fornyede digitale praksisser, elektroniske læremidler og forøget anvendelsesorientering. Udvikle en it-baseret skriftelighed. Ordrup Gymnasium stx – fransk, tysk, spansk, italiensk Mundtlighed og skriftlighed i forbindelse med anvendelse af IT og elektroniske medier, medialisering. Vejen Gymnasium og HF (Hjørring Gym. og HF og Kalundborg Gymnasium) hf / stx - engelsk, tysk, fransk Medialisering, kollaborativt arbejde Egå Gym. (Århus Statsgym.) stx – tysk Udvikle undervisningsforløb, der bevidstgør eleverne om sprogets anvendelses-muligheder uden for klasserummet og gymnasiet. Sankt Annæ Gym. stx - eng, fr, da, m.fl. Udvide det traditionelle franskfag i fagligt samspil med andre fag, at udvikle et områdestudium målrettet en kommende studieretning. Fransklærerforeningen (spansk- og italiensklærerforeningen) hf / hhx / stx - fransk, spansk, italiensk. Medialisering, mobiltelefon, udarbejdelse af kurser Nærum Gymnasium ( Nørre Gymnasium) stx - tysk, spansk, fransk, italiensk Medialisering, kollaborativt arbejde Skoler i parentes er medansøgere. Lyseblå projekter er forlængede projekter fra årgang 1 / 2011-2012

Praktisk information og logistik Styregruppe: Hanne Leth, Mette Skovgaard, Birgit Henriksen, Dorte Fristrup, Søren Madsen Hjemmeside http://gymnasiesprogprojekt.squarespace.com/ Forløb: Fælles seminarer Konsulentbesøg Videndeling Afrapportering (hvert projekt og fællesdelen) Bogprojekt som en del af afrapporteringen

10.00 Projekter årgang 1 - 2011-2012 Projekter årgang 2 - 2012-2013 Mød jeres konsulent. Projekt-speeddating. Hold en Hold et møde med jeres 3 min. projektpræsentation konsulent(er) og drøft af jeres projekt for en række af den resterende proces. de andre projekter. 10.45 Kaffepause 11.00 Oplæg ”Teachers' beliefs and professional development” Professor Simon Borg, School of Education, University of Leeds 12.30 Frokost

13.15 Præsentation af spørgeskemaundersøgelse ved Jane Vinther, SDU 13.30 Oplæg om den tværgymnasiale og tværsproglige proces i Gefion- projektet ved Anne Bisgaard Vase, Odder Gymnaisum 13.45 Præsentation af de foreløbige erfaringer og den foreløbige læring af projekterne fra projekterne årgang 1, 2011-2012 - 3 runder á 20 min. (10 min til præsentation, 10 min til diskussion). Projekterne årgang 2012- 2013 deltager som tilhørere 14.45 Kaffen bliver stillet frem 14.45 Projekter årgang 1 - 2011-2012 Projekter årgang 2 -2012-2013 Oplæg og diskussion om Mød jeres konsulent. Mulighed afrapportering ved Hanne for at møde jeres konsulent(er) og Leth Andersen lave aftaler om det videre forløb. Herefter mulighed for møder i de enkelte projekter 15.45 Fælles opsamling og afrunding

Afrapportering Årgang 1 2011-2012

Afrapportering årgang 1 April 2012- Juni 2012 Eventuelle opfølgende projektbesøg Alle involverede lærere, projektrepræsentanter og forskere Projekterne Afslutningsdato1. september Rapporterne sendes til UVM, med kopi til Søren/Hanne. Projekter, der fortsætter i næste runde skal afrapportere som andre (to forskellige bevillinger) Danner grundlag for fælles opsummering og analyse Projektrepræsentanter Oktober Slutkonference Styregruppen Slutrapport og formidling af resultater til relevante medier og målgrupper November Projektafslutning

Krav til rapport jf. forsøgsudmelding Rapporten bruges til erfaringsspredning og til at sikre at anvendt tilskud er anvendt i overensstemmelse med bevilling Rapporten er en kortfattet redegørelse for udviklingsprojektet Projektets formål Praktisk tilrettelæggelse Medvirkende og deres hovedopgaver Gennemførte aktiviteter i form af møder, konferencer mv. Projektets hovedresultater, herunder udviklede materialer Udviklede efteruddannelsestilbud og formidlingen heraf Evaluering af projektet og forslag til evt. opfølgninger

Bogprojekt: Fremmedsprog i brug Anvendelsesorientering, medier og didaktik i gymnasiet, en erfaringsbaseret grundbog Red. Hanne Leth Andersen, Susana Fernandez, Dorte Fristrup og Birgit Henriksen Sprogundervisning og sprogdidaktik. Brugsbog med gode ideer til forskningsbaseret fornyelse sprogundervisningen med cases og eksempler, belyst med læringsteoretiske og sprogvidenskabelige refleksioner. Målgruppe: gymnasielærere, folkeskolelærere, universitets-lærere, seminarielærere og andre der underviser i sprog. Litteratur på den fagdidaktiske del af Teoretisk Pædagogikum og i de sprogdidaktiske discipliner på universiteterne.