Lægevagten i Region Hovedstaden Lægevagtkursus for introduktionslæger i almen medicin 2012 Dorte Kann & Jørgen Rem 1 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Ansættelsesprocedurer
Etablering af enstrenget og visiteret akutsystem Pr. 1. januar 2014
Elektronisk kommunikation
Fra inkontinensproblem til bevilling
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Ret til hurtig udredning og differentieret ret til behandling
Tre nye tilbud til patienter i Nord
Introduktion ved Anne Reuss
Vurdering af sygehusplaner baseret på:
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Lægevagten i Region Hovedstaden NORD
Visitation til børne-ungdomspsykiatrisk afd.
Velkommen til Fyraftensmøde 5.januar 2012
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Finansiering af behandlingen Møde den 21. juni 2006.
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Sygeplejerske Lone Woelders
Hjemmebehandling af medicinske patienter
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Vendsyssel
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Projekt om forebyggelse af indlæggelser og genindlæggelser i planlægningsområde Nord, Juni 2010-februar Halsnæs, Frederikssund, Allerød, Hillerød.
Dansk Sygeplejeråd Workshop Kvalitet, faglighed og patienterne i fokus på private hospitaler og klinikker.
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Projekt om forebyggelse af indlæggelser og genindlæggelser i planlægningsområde Nord Resultater, erfaringer og læringspointer Karen Gliese Nielsen Patientforløbsenheden,
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Handleplan for budgetoverholdelse Problemets omfang Afdrag på gælden 70 Permanent nedbringelse merforbrug 35 Restbesparelse vedrørende Ekstraordinær.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Praksis Plus Sjælland 15. januar Præsentation af Primær Sundhed Den virksomhedsenhed i Region Sjælland som administrerer alle overenskomster med.
Hospitalsplan/funktionsplanlægning Overvejelser om processen i Region Midtjylland, samt orientering om andre regioners oplæg til.
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Velkommen Introduktion.
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
Sikker visitation – gule borde Opsamling fra caféseminar om akutplan
Forårsmøde Den maj 2007.
Akutafdelinger og sygehusberedskab Specialeansvarlig overlæge
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Sygeplejerske Caroline Staby Frost Amager Hospital
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
TELEFONKONSULTATION. BAGGRUND  15 MILLIONER TK OM ÅRET  PT RINGER OM TIDSBESTILLINGER OG RECEPTFORNYELSER ?  DE FLESTE OPKALD VILLE KUNNE VARETAGES.
Budget, økonomi og økonomistyring i Region Hovedstaden v/ økonomidirektør Peter Mandrup Jensen Regionsældrerådet den 10. marts 2010.
Pakkeforløb for kræftpatienter
LÆGEVAGTEN REGION MIDTJYLLAND
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Lægevagten Thomas Hannibal Praktiserende læge. Lægetaske Bolmann – the Alternative BT-apparat, otoskop, stetoskop, handsker, spatler, kanyleboks.
Resultat af Tønder rapporten 2009 dagklinik Tilstedeværelse af sygeplejerske til mhp overflytning. undersøgelsesklinik ( elektiv og.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Lægevagten Thomas Hannibal Praktiserende læge. DSAM´s målsætning for lægevagtsdeltagelse: DSAM anbefaler: 18 vagter (af 6-8 timers varighed) herunder.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
Praksiskøb - specialeuddannelsen
DET KOMMUNALE SAMARBEJDE
Aftale format – Use cases
Overordnede bestemmelser
Nyt fra neurologisk afdeling
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Vigtigste uddannelsesdag ! 14. juni 2018
Præsentationens transcript:

Lægevagten i Region Hovedstaden Lægevagtkursus for introduktionslæger i almen medicin 2012 Dorte Kann & Jørgen Rem 1 1

Tilrettelæggelse iht. LOK § 50 Tilrettelæggelse af lægebetjeningen i vagttiden Stk. 1. Regionen er ansvarlig for tilrettelæggelsen af lægebetjeningen uden for de alment praktiserende lægers dagarbejdstid. Stk. 5. De alment praktiserende læger har ansvaret for lægebetjeningen i vagttiden efter §§ 50A og 51. 2 2

§ 50A. LÆGEBETJENINGEN I VAGTTIDEN Stk. 1. Til varetagelse af lægebetjeningen uden for dagtiden etablerer de alment praktiserende læger vagtordninger. Regionen træffer efter drøftelse i samarbejdsudvalget beslutning om, på hvilke vilkår vagtordninger kan tilrettelægges af de alment praktiserende læger. Den endelige tilrettelæggelse sker ved aftale mellem regionen og de omfattede læger. Medmindre der ikke er grundlag herfor, etableres vagtordningerne som visitationsvagtordninger, jf. § 51. Samarbejdsudvalget beslutter, hvorvidt der i en eller flere vagtordninger ikke er grundlag for etablering af visitation. Visitationsvagtordninger forudsætter, at vagtordningen i den tid, der er visitation, har en sådan størrelse, at der er en effektiv anvendelse af visitator.

Stk. 2. Vagtordninger skal tilrettelægges, så det sikres, at vagtbelastningen for lægerne i området ikke bliver urimelig. Det skal derfor tilstræbes, at vagtordningerne omfatter et så stort antal læger, at vagtbelastningen i almindelighed ikke bliver under 15-skiftet i A-vagten og under 35-skiftet i B-vagten. Det skal tilstræbes, at alle læger får mulighed for, at deres praksis er med i en vagtordning.

§ 51. VISITATION I VAGTTIDEN Stk. 1. Vagtordninger tilrettelægges for hele eller dele af vagttiden som visitationsvagtordninger, jf. dog § 50A, stk. 1, hvor der er mindst 2 læger på vagt, således at en eller flere læger er til rådighed for telefonisk visitation af henvendelser om lægehjælp i det tidsrum, vagtordningen fungerer som visitationsvagtordning. Vagtområdet for telefonvisiterende læger kan omfatte en eller flere vagtordninger. Stk. 2. Honorering sker som nævnt i § 72 og afregning finder sted som nævnt i § 96. Stk. 3. Regionen kan beslutte at stille de nødvendige faciliteter i form af lokaler, telefon m.v. til rådighed for de telefonvisiterende læger. Stk. 4. Sygehusansatte læger eller sygeplejersker kan, når en patient henvender sig på en skadestue eller –klinik, på patientens vegne kontakte lægevagtens visitator med henblik på, at patienten visiteres af lægevagten. De nærmere procedurer herfor aftales lokalt.

Lægevagten i Region Hovedstaden Før 1/1-1992: små lægevagtskredse, mest besøg. Fra 1/1-1992: 4 amtslige lægevisiterede ordninger med telefonkonsultation, besøg og konsultation, som vi kender det i dag. Fra 1/1-2007: Regional lægevagtsordning – er fortsat under etablering 6 6

Lægevagten i Region Hovedstaden. Regionen er ansvarlig for IT Telefoni Lokaler Taxa- ordning Utensilier HPL (Hovedstadens Praktiserende Læger) er ansvarlig for Vagtadministration: vagtchefer og -direktører, sekretariater. Introduktion af nye vagtlæger & kvalitetssikring. Vagtskema. 7 7

Struktur – ledelse - organisation Lægevagten er opdelt i tre distrikter: By (Frederiksberg, København & Amager) Omegn/Nord (det sjællandske område uden for by) Bornholm.

Struktur – ledelse - organisation Visitationer Hillerød Hospital Herlev Hospital BBH Bornholms Hospital Konsultationer Frederikssund Hospital 08/17-21 Helsingør Hospital 08/17-22 Hillerød Hospital 08/17-01 Gentofte Hospital 08/17-23 Herlev Hospital 08/17-04/08 Glostrup Hospital 08/17-23 BBH 08/17-23 Hvidovre Hospital 08/17-23 Amager Hospital 08/17-23 Bornholms Hospital 08/16-08

Struktur – ledelse - organisation REGION HOVEDSTADEN PU I REGION HOVEDSTADEN SU LOK §5, stk.1. (6 medl. Fra hver) INTERNT LÆGEVAGTUDVALG NEDSAT AF PU REGIONALT LÆGEVAGTUDVALG, JF. LÆGEVAGTAFTALEN § 18 UNDERUDVALG TIL SU (3 medl. fra PU, 4 fra regionen + de to lægevagtdirektører)

§ 5. SAMARBEJDSUDVALG (GÆLDENDE FRA 01-01-2007) Stk. 1. I hver region nedsættes et samarbejdsudvalg på 8-12 medlemmer. Stk. 2. Regionsrådet og kommunerne i regionen (Kommunekontaktrådet) udpeger tilsammen mindst 4 og højst 6 medlemmer, hvoraf kommunerne i regionen udpeger 1-2 medlemmer og regionen udpeger 3-5 medlemmer. Mindst 4 og højst 6 medlemmer udpeges af praksisudvalget i regionen.

Struktur – ledelse - organisation Den daglige ledelse og administration, herunder tilsyn med at lægevagtordningen fungerer som aftalt med regionen, vagtskemaplanlægning og kontakt til det øvrige sundhedsberedskab (hospitaler, hjemmepleje, politi og redningstjeneste) er tilsvarende tredelt. By har sekretariat i Stockholmsgade 55 1 lægevagtdirektør + 2 vagtchefer. Omegn/Nord har sekretariat på Herlev Hospital 1 lægevagtdirektør + 3 vagtchefer. Bornholm varetager egen administration ved den bornholmske lægevagtchef.

Struktur – ledelse - organisation Begge sekretariater har fastansat sekretær til at koordinere de daglige administrative arbejdsopgaver. Lægevagten har i tilgift et vagtsekretariat i visitationen på Herlev Hospital fra kl.16.00-24.00 på hverdage samt kl.08.00 til 24.00 på lørdag-søn-og helligdage, som varetager koordination af sygebesøg og bemanding af vagtkonsultationer samt diverse serviceopgaver.

Ydelsesmønster i Lægevagten i Region Hovedstaden 2010 Lægevagten i Region Hovedstaden havde i 2010 ca. 783.508 patientkontakter sv.t. at halvdelen af regionens borgere var i kontakt med lægevagten i løbet af året. 80 % af telefonopkaldene blev besvaret inden for 4 minutter 59 % af patientkontakterne blev afsluttet med telefonisk rådgivning 30 % førte til tilsyn i en vagtkonsultation. De sidste 11 % medførte tildeling af sygebesøg. Hvad tror i Lægevagten koster Regionen pr indbygger / år? 83 kr om året ! (2011)

Visitationsvagt Siden 15.juni 2011 fælles regionalt telefonnummer 38 69 38 69. Bornholm dog egen visitation – Endvidere tysk + engelsk version. Varetages udelukkende af almenmedicinske speciallæger. Opgaven er at sikre borgerne lægefaglig rådgivning af høj kvalitet ved akut opstået sygdom eller akut forværring i allerede bestående sygdom uden for egen læges normale normale træffetid Lægefaglig vurdering: Afsluttet telefonkonsultation, lægefaglig rådgivning. Direkte telefonisk indlæggelse (AKS, Apopleksi) ell. 112 til akutmodtagelse. Visitering til lægevagtskonsultation Visitering til sygebesøg såfremt patientens sygdom gør transport til konsultationen uforsvarlig. Receptfornyelse: henvises til e.l. 15 15

Konsultationsvagt KUN visiterede patienter. Håndtering af akutte almen medicinske problemstillinger - ikke udredning men afhjælpning til alm dagtid. Intet hjælpepersonale Stort flow af patienter. 16 16

Besøgsvagt Sygebesøg tilbydes i de tilfælde, hvor sygdommens karakter ud fra en lægefaglig vurdering afgiver indikation for dette, eller hvor borgeren kun med betydelig helbredsmæssig gene kan bringes til eller ved egen hjælp komme i vagtklinikkerne, herunder aflæggelse af uopsættelige besøg i forbindelse med dødsfald. Alle læger kører i taxa undtagen på Bornholm. Taxaerne udgår fra Amager Hosp., BBH, Herlev Hosp. og Hillerød Hosp. Bærbare computere i taxa, medbringer egen mobiltelefon. Aflægges i rækkefølge med mindre akutte hensyn tilsiger andet. Tilstræber max ventetid 3 t, helst < 2t. Vagtsekretariat / koordinerende visitator afgør hvornår vagten er slut. 17 17

Journalnotater Hvem ringer? Henvendelsesårsag/problembeskrivelse. De vigtigste symptomer og forløb. Hvis visitationen afsluttes med telefonkonsultation, er det vigtigt at få beskrevet almentilstand, positive og relevante negative symptomer, diagnose/konklusion, behandlingsforslag og givne råd (også råd om fornyet kontakt). Eventuelle medicinordinationer bør specificeres. Søg så vidt muligt enighed med den opringende person om dispositioner, så der ved afslutning på kontakten er sikkerhed for, at denne har forstået kommunikationens slut-aftale (kan noteres med enig eller ok). Ved telefonisk indlæggelse eller henvisning til skadestue: Angiv altid transportmåde! Ved enhver kontakt af usædvanlig karakter, hvor man fornemmer, at der er forståelsesproblemer eller manglende accept af kontaktforløbet, bør dette anføres og notatet udformes ekstra omhyggeligt. ENHVER KONTAKT BØR EFTERFØLGES AF EN KONTRAKT !!! JR

Regionalisering og effektivisering Transport af patienter til vagtkonsultationerne. Minimering af natarbejde ved satsning på natkonsultation frem for sygebesøg. Færre og større vagtkonsultationer i tilslutning til hospitalernes akutmodtagelser (FAME) Sundhedsfaglig 112 telefon 7/24/365 CVI siden 1.maj 2011

Lægetasken Personligt udstyr: stetoskop, otoskop, oftalmoskop(?), reflekshammer, BT apparat, medicinfortegnelse, Peakflowmeter, urinstix, saturationsmåler, BS måler. ALDRIG strepA! Sprøjter og kanyler, gaze etc. Inj.medicin + øvrig medicin til akut brug iht positiv listen. Recepter og ’indlæggelsessedler’ hvis EDB er ’nede’ 20 20

Positivlisten Sundhed.dk -> Region Hovedstaden -> Praksisinformation -> medicinfunktionen www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/praksisinformation/almen-praksis/hovedstaden/konsulenter/medicinfunktionen/vejledninger/positivliste/ Antibiotika Analgetika Psykopharmaka Antiemetiika Antiallergika, astmamidler Hjerte-karmidler Anti-Parkinsonmidler Ulcusmidler Diverse, fx glucagon, atropin, lidocain, sterilt vand.

IKKE morfika Har egen beholdning Medicin/recepter Der udleveres evt. medicin til næstfølgende hverdag Recept til resten af kuren sendes pr. edifact til pt’s apotek. Morfika CAVE notat fra e.l. fx: IKKE morfika Har egen beholdning Kroniske brugere har beholdning fra e.l. til adm. af lægevagten. 22 22

Uddannelseslæger i vagten: 1 -2 følgevagter afvikles i introduktionsansættelsen Vagtinstruksen findes elektronisk på lægevagtens hjemmesider, HPL’s hjemmeside og i vagtMedwin www.h-p-l.dk/laegevagten/

Procedure for følgevagter: Den der ønsker at komme på følgevagt, ringer nogle dage i forvejen i tidsrummet kl. 16-23 til vagtsekretariatet, som kan oplyse, hvem der har vagt den pågældende dag. Følgevagten ringer til den læge, der har vagten for at få accept og aftale nærmere. Følgevagter skal aflægges i det vagtområde, hvor man er tilknyttet lægevagten.

Uddannelseslæger i vagten: Fase 1-2-3: 24-24-96 time Henvendelse til vagtadministrationen i god tid. BY: vagtchef Jørgen Wantzin: wantzin@dadlnet.dk Omegn/Nord: Dorte Kann dkann@dadlnet.dk Vagter aftales - Vagtinfo, koder etc. fremsendes Vagtskemaet ligger på hjemmesiden. Vagtinstruksen findes elektronisk på lægevagtens hjemmesider, HPL’s hjemmeside og i vagtMedwin

Hvem: Vikarordning: Læger med almen medicinsk speciallægeuddannelse Uddannelseslæger som har afsluttet fase 1 Hvordan: Ansøgning om vagtydernummer kan sendes sammen med CV til vagtchef Anders Winther, apw@dadlnet.dk. Ca. 2 gange årligt inden nyt vagtskema tages stilling til behov for nye vikarer. Vagtadministrationen søger ydernummer i regionen til kvalificerede ansøgere, hvorefter lægen er selvstændig erhvervsdrivende med eget ydernummer. Vikarordning: 26 26

VAGTSKEMA - Fordelingsprincip : PLO pakken: 3-4 vis/kons. vagter pr mdr. Vikarer: Binder sig for 4 vagter / mdr: 1 nat-kørevagter 1 konsultationsvagter 0-2 dag/aftenkørevagter For alle gælder princippet at 1 nattevagt giver ret til en vis/kons vagt. 27 27

Introduktion vikarer: Vikarer introduceres af vagtadministrationen Vagtinfo, koder etc. fremsendes Vagtønsker fremsættes via hjemmesiden, hvor også vagtskemaet foreligger. Vagtinstruksen findes elektronisk på lægevagtens hjemmesider, HPL’s hjemmeside og i vagtMedwin

Lægevagtssekretariatet Omegn-Nord Att. Lykke Lindemann Herlev Hospital Herlev Ringvej 75 2730 Herlev Tlf: 44 53 52 84 Hverdage kl 13-15 kalv@fejl1.regionh.dk Lægevagtssekretariatet By Att . Lene Hestbæk Stockholmsgade 55 2100 København Ø Telefon 35 26 63 20 kbh.laegevagt@image.dk 29

Distrikt Omegn/Nord: www.laegevagt-ka.dk Hjemmesider Distrikt Omegn/Nord: www.laegevagt-ka.dk Distrikt By : www.vagtlaege.dk 30 30