Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Advertisements

Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Hvad er korruption? En kort introduktion
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Lederudvikling.
Folkesundheds projekt: FEDME Vejleder-teamet Aalborg Universitet, Institut for Samfundsudvikling og Planlægning MEDIS.
Grundlæggende IT, niveau G
Arbejdspladsudvikling
Ledelse i Praksis – 4. aften
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
Sprog/billeder på Internettet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kommunikation i projekter
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Kommunikation / it.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Kommunikation med målgruppen
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Niveauer for læring i organisationen
Kommunikation med målgruppen
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
1. Lektion: Det politiske system
- et udviklings- og dialogværktøj
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet April 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse OPSUMMERING.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Den lærende organisation
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Livsstilsanalyse i Danmark
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Verdens værste bødler Sagprosa.
Kommunikation med målgruppen
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
2. Kursusgang Målgruppeteori.
Kildekritik Historie.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Kommunikation og Kompleksitet i forbindelse med formidling
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Kommunikation med målgruppen
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Hvordan motiverer vi de unge?
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Kompleksitet, relevans og tillid
Stresshåndteringsgruppe
Værktøj: Check dine relationer
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 1.Kompleksitet 2.Relevans og Tillid 3.Gruppearbejde 4.Opgave og litteratur til næste gang Plan for i dag

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse DR TEMA: Afghanistan ”Danmark mister flest soldater i Afghanistan”. 3,8 døde soldater pr. 1 mio indbyggere. Årsag: DK soldater i Helmand, med flest kamphandlinger. HVILKEN OPLYSNING MANGLER? Først et side (frem) spring

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse GENERALIST-modellen AFSENDER MODTAGER E FÆ INTERNETTET SOM MEDIE I

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Kompleksitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Individet i de mange kontekster = komplekse mennesker: En større og større gruppe af mennesker falder uden for de traditionelle segmenteringskasser Man skal ikke henvende sig til forbrugeren eller modtageren, men til forbrugeren/modtageren i forskellige eller bestemte situationer Kompleksitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Henrik Dahl om Minerva. Interview i Kommunikationsforum.dk: ”Den største misforståelse er, at de enkelte livsstile skal opfattes bogstaveligt. Det er en total vildfarelse at tro, at de eksisterer som andet idealtyper. De er hjælpekonstruktioner for en teori om virkeligheden. Kompleksitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Kompleksitet "[…] multicentreret samfund, dvs. et samfund som har mange centre - mange forudsætninger - og heraf følger, at vi ikke længere kan antages at være skabt af samme skaber [deocentrisk samfund] eller at være skabt over samme skabelon [antropocentrisk samfund]." -Qvortrup (1998) Side 150. Deocentrisk: Gud er centrum. Antropocentrisk: Mennesket er i centrum

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Kompleksitet Vigtige pointer: Kompleksitet er som den moderne storby Verden er kompleks – både for målgruppen og for os! Kompleksitet stiller krav til navigation: • At vælge/fravælge • Narrowing down contract (Ulf Hannertz) Kompleksitet er ikke kun negativt (MAYA – igen) Også hjemmesider er komplekse (næste slide)

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Også hjemmesider er komplekse: 2. Vedrørende medie vil man på samme hjemmeside finde en blanding af tekst, billede, lyd, video, animation – altså hjemmeside fungerende som multi­medie. 3. Vedrørende aktiviteter vil de fleste hjemmesider bestå af en blanding af, hvad Grünbaum(1999) kaldte de fire internetaktiviteter: •Information •Kommunikation 1. Vedrørende indhold kan man sige, at en hjemmeside ofte vil indeholde forskellige typer af informationer, der henvender sig til en bredspektret målgruppe. •Transaktion •Distribution Kompleksitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Kompleksitet Redskaber til at foretage forankring (Narrowing down contracts): Relevans og tillid

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse ”At noget er relevant betyder her som i almindeligt sprogbrug, at det er væsentligt, vedkommende og har betydning generelt eller i en bestemt sammenhæng.” ”Tilrettelæggelse af information”, s. 144) Definition (Sepstrup) Relevans

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse ”Sandsynligheden for, at en person bliver eksponeret, indledende og fortsat opmærksom, påvirkes alene af den subjektive oplevelse af emnets relevans. Relevansopfattelsen er afgørende for om der etableres en informationsproces, og for hvordan den forløber.” ”Tilrettelæggelse af information”, s. 60) Relevansens betydning Relevans

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 1. Tematisk relevans: Når man i mødet med noget fuldstændigt nyt og ukendt (ex. australske stammedanse) bliver nysgerrig og forsøger at forstå, hvad disse handler om. Og om de er relevante for en. Schutz´s (definition Schutz´s ( ) definition 3 typer relevans: Relevans

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 2. Fortolkningsrelevans: Med udgangspunkt i velkendt viden forsøger man at definere, hvorledes et nyerfaret objekt passer ind, ex. mail fra en ny kilde eller virus? Schutz´s (definition Schutz´s ( ) definition 3 typer relevans: Relevans

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 3. Motivationsrelevans: Mest almindelige form for relevans. Ting bliver relevante, fordi de passer ind i vores mål eller planer. Eks. at tjekke rejseplanen, fordi vi skal nå et tog. Schutz´s (definition Schutz´s ( ) definition 3 typer relevans: Relevans

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 1.Bevidst opfattelse af relevans 2.Ubevidst opfattelse af relevans Måske en mere relevant opdeling af relevans: Relevans

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Kompleksitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 1.Eksponering (kendskab) 2.Indledende opmærksomhed (første brug) 3.Fortsat opmærksomhed (forventning tilgodeses) 4.Forståelse (oplevelse af nytte) 5.Erindring (positiv vurdering af erfaringen) 6.Forstærkning (tages i videre brug). (Vedkommende/har betydning for én) Relevans

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse ”Forhold er bånd, der bygger på tillid – en tillid, som ikke er givet på forhånd, men som der må arbejdes med.” "Tillidsrelationer er grundlæggende for den tid- rumudstrækning, der er forbundet med moderniteten." Ansigtsløs kontakt kræver tillid til abstrakte systemer Anthony Giddens: Tillid

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 1. Tillid er asymetrisk i og med, at den kan være svær at etablere og kan mistes øjeblikkeligt. Risiko. 2. Tillid kan ikke skabes instrumentelt, hvorfor det er problematisk med standardiserede planlægninger eller strategier til at sikre tillid. 3. Tillid kan ikke kun opnås gennem det man siger, men først og fremmest gennem det man gør. 4. Tillid kan ikke skabes ved at tale målgruppen efter munden. MAYA. Tillid

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Vil du læse mere: - Giddens, Anthony. 1984: The Constitution of society. Berkeley: University of California Press. - Giddens, Anthony. 1995: Modernitetens konsekvenser. København: Hans Reitzels Forlag. - Knudsen, Morten. 2000: Krop, suverænitet og skabelsen af tillid. Oplæg af Ph.d. stud. ved Institut for ledelse, politik og filosofi. Handelshøjskolen i København. - Luhmann, Niklas. 1999: Tillid - en mekanisme til reduktion af social kompleksitet. Oversat og med introduktion af Nils Mortensen. Hans Reitzels Forlag, København. - Luhmann, Niklas. 2000: The Reality of Mass Media. Stanford University Press, Stanford California. Tillid

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Tillid og troværdighed TILLID:RisikoForankringRelation Aktiv (handling) Til: Troværdighed Kompetencer Kompetencer Sikkerhed Sikkerhed Skæbnen osv. Skæbnen osv. Implicerer en modtager TROVÆRDIGHED: Egenskab, beskrivelse Fortolkningsafhængig <-Kan have slagside (Thyssen) Ikke nødv. et fokus på modtager Etos: hvem man er, respekt Patos: appel til følelserne Logos: den saglige begrundelse, taler til fornuften Ole Thyssen: ”Det handler om tillid” og foredrag ”Tillidens Anatomi”

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Tillid eksempler aspx aspx

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Øvelse – sendes til mig senest mandag Skriftlig forberedelse på en halv side: - Findes der tilsvarende produkter? - Artikler om emnet? - Undersøgelser?

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Litteratur til næste gang Kompendie: Side 1-13 (Andersen), side (Sepstrup). side (Sepstrup). + ”Målgruppeanalyse”: ”Målgruppeanalyse”: Side øverst. Sekundær litteratur: Kompendiet: Side (Dahl)