Corporate Citizenship i Danfoss - sådan arbejder vi med etik Malene Østergård, CSR & Miljøchef Corporate Communications & Reputation Management
Familie-ejet Værdibaseret Tradition for ansvar
Nogle facts 19.000 ansatte Mere end 60 fabrikker … i mere end 20 lande Produktion af mere end 250.000 komponenter/dag Vækststrategi: Omsætning på 24 mia kr i 2008, EBIT på 10% … siden juni 2006: 6 nye fabrikker Meget af væksten skal komme fra Kina & Rusland
Produkter Refrigeration and A/C Controls Commercial Compressors Household Compressors Appliance Controls Industrial Controls Residential & Commercial Comfort Controls District Heating Controls Burner Components Floor Heating Water Controls Drives Gearmotors Marine Systems
Vores kerneværdier Vi bygger vores forretning på tillid Vi er et sikkert og pålideligt valg Vi er begejstrede for teknologi Vi har global kultur og lokal repræsentation Vi er miljømæssigt og socialt ansvarlige Værdierne skal ”leves” - og de er ikke opfundet til lejligheden!
Corporate Citizenship - konceptet Rammen for håndtering af etik er Global Compact
Rammen: Global Compact
Årsager til tilslutning Interne årsager Eksterne årsager Etik – forventninger Globalisering “Presence/power principle” Tillid Kunder NGO og medie interesse Investorer (på sigt) Værdier Holdning til globalisering Foretrukne valg for Medarbejdere Kunder Bæredygtighed betaler sig “Måske åbner CSR ikke døre, men det sikrer, at vi ikke møder lukkede døre…”
Aktiviteter i forhold til Global Compact 2002 • Danfoss tilslutter sig FN’s Global Compact Okt 2002 2003 • CSR politik • Lande-risiko analyser (Danish Institute of Human Rights) • Undervisning 2004 • e-learning dilemmaspil for indkøbere • Intern CSR-undersøgelse • Code of Conduct for leverandører 2005 • 10. princip implementeret • Guideline: håndtering af korruption og bestikkelse • Database til leverandør evalueringer 2006 • CSR platform på Danfoss Intranet • Udvikling af dilemmaspil • Undervisning af salgsorganisation
Risiko zoner Hvad skal vi overveje
Et par eksempler Initiativer/værktøjer
Opbygge kompetencer: L-R analyser
Hvad kan menneskerettigheder være for en virksomhed ? Eksempler Tvangsarbejde: gæld, kontrakt og uddannelse? Diskrimination graviditetstest køn & løn (case) Menneskerettigheder tvangsforflytninger
CSR: Monitoring & fabriksbesøg Alle selskaber: Menneskerettigheder/CSR politik Diskrimination Børnearbejde Tvangsarbejde Forretningsetik Transparens Fabrikker: Arbejdsmiljø & sikkerhed Forhold til lokalsamfundet Sikkerhedsvagter What you don’t measure, you can’t control
Hvad fandt vi så ? 72% af vores selskaber samarbejder med stakeholdere, når de designer nye produkter (kunder, universiteter) 52% af vores virksomheder har en politik eller procedure for at modvirke korruption eller bestikkelse 20 medarbejdere forlod Danfoss som følge af uetisk adfærd eller overtrædelse af virksomhedens værdier/politikker …….40 unge mennesker under 18 år arbejder hos Danfoss, heriblandt 6 under 15 år! 3 companies are: DEIV, SIHC and USWV
Fabriksbesøg: (god) praksis Børnearbejde – nye regler implementeret Sexchikane – værkfører fyret Korruption – tommelfingerregler for at modvirke Diskrimination – politikker beskytter forretningen Udfordring: kulturelle forskelle Sprede best practise: rapport fra CSR-Q og fabriksbesøg
Etik: værktøjer til undervisning Indkøbere Sælgere
Hvorfor bekæmpe korruption? Overbevisning & Værdier Love/gråzoner Danfoss: Beskytte vores forretning & vores ansatte Udsatte grupper: målrettet indsats Hvordan bekæmpe det? Balance global – lokal politik og guideline Høring dilemmaer i regioner Opmærksomhed Transparens – rapportering impl. & hændelser
Dilemma spil Udviklet af Valør & Tinge samt Danfoss Baseret på input fra salgsorganisationen Salgschefer meget engagerede Høj etik (leve værdierne) Meget afhænger af, om salgschefer er kulturbærere Godt til at skabe opmærksomhed Godt til at justere forventninger og til at forankre værdier
Dilemma spil i Kina Lokale dilemmaer på kinesisk Testet blandt topchefer Alle funktionærer skal igennem spillet – introduktion
Andre resultater - Hvad har vi opnået hidtil? Opmærksomhed – tage de rigtige beslutninger Forberedelse – hurtig action (forsikring) Praktisk tilgang : tilpasset forretningen & risici Overensstemmelse med kerneværdier Medarbejdernes anerkendelse
…hvorfor “leve værdierne” ? Fordi Åbenhed og ærlighed er absolut nødvendige ingredienser i tillid Miljømæssig og social ansvarlighed er også et spørgsmål om license to operate & et godt omdømme Forandring er det eneste sikre i fremtiden – og værdierne er vores fundament Discrepancy ? between operational and corporate level. No, not necessarily - this is to give you the overall direction, Danfoss is going to take, and why. But we have to prepare ourselves for new challenges, and have to take into account the demands that the outside worlds lays on us.