AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008
Kort om Nykredit Etableret i 1851 Under navnet Nykredit siden 1985 medarbejdere Tre brands: Nykredit, Totalkredit og Forstædernes Bank Største realkreditudbyder i Danmark – markedsandel på 40% Koncernens samlede udlån (bank og realkredit) udgør 26% af samlede udlån i Danmark Egenkapital 54 mia Resultat ,4 mia En af Danmarks førende finanskoncerner Realkredit Bank Forsikring Pension Ejendomsmæglere
•Ønske om løbende at tage temperaturen på det psykiske arbejdsmiljø i Nykredit •Understøtte visionen om Nykredit som den finansielle medarbejders foretrukne arbejdsplads •Ønske om at benchmarke Nykredit op mod samfundet og på sigt sektoren •Overenskomstparterne (FA og Finansforbundet) har øget fokus på arbejdsmiljøområdet – generel samfundstendens •Lovmæssigt krav at inddrage en afdækning af psykisk arbejdsmiljø i arbejdspladsvurderingen – forebyggende indsats •Efterleve vores kerneværdier: Indsigt - Vi kendes på vores professionelle tilgang Indlevelse - Vi er ordentlige og ansvarlige Indsats - Vi skaber værdier for kunderne, investorerne og Nykredit Hvorfor arbejde med psykisk arbejdsmiljø
Koncernens resultat
Opsamling enhederne /stabe uge Opsamling enhederne /stabe uge Fortolkningsmøde uge Fortolkningsmøde uge Undersøgelse uge Undersøgelse uge Opsamling på koncernen uge 9 – Opsamling på koncernen uge 9 – Koncern Handlingsplan Koncern Handlingsplan Lederuddannelse uge Lederuddannelse uge Handlingsplan afdelinger Handlingsplan afdelinger Handlingsplan Stabe/Enheder Handlingsplan Stabe/Enheder Resultaterne offentliggøres Resultaterne offentliggøres Am - organisationen følger op på handlingsplaner på deres årlige besøgsrunder Am - organisationen følger op på handlingsplaner på deres årlige besøgsrunder 2008 Procesplan
Fraværsdage/år Mænd Kvinder Antal = 3517 lønmodtagere Tilfredshed med arbejdet Tilfredshed med arbejdet og fravær Kortlægningen af danske lønmodtageres psykiske arbejdsmiljø 2005
Fraværsdage/år Mænd Kvinder Antal = 3517 lønmodtagere Forudsige- lighed (relevante informa- tioner) Kortlægningen af danske lønmodtageres psykiske arbejdsmiljø 2005
0,65 Socialt fællesskab Teambuildin g Social støtte fra overord- nede Støtte og hjælp 0,80 Belønning (anerken- delse ) Anerkendels e, respekt 0,79 Mening Sammenhæn g, formål 0,49 Ledelseskvalite t Forudsige- lighed Relevante informatione r 0,71 Indhold i god ledelse
Sammenhængen mellem ledelseskvalitet og tilfredshed i arbejdet i Nykredits afdelinger
Social støtte fra overordnede Sammenhængen mellem forudsigelighed og ledelseskvalitet i Nykredits afdelinger
Resultat fra 48 centre salgsresultat (Gennemsnitlig placering) Ledelses- kvalitet (points) (4)(24)(14)(6) Antal centre God ledelse og salgsresultat i Nykredit
Call-center projekt Mål •Bedre produktivitet/indtjening •Mere tilfredse kunder •Mere tilfredse medarbejdere
Forretningsmæssige resultater Kundetilgængelighed +15% Gennemført salg +12% ’03: 70% < 30 sek. ’05: 80% < 25 sek. Salgsleads til resten af organisationen +40% Kundetilfredshed +7%
•Fokus og vilje fra Ledelsen •Bestem målet •Få styr på organisationen •Varm organisationen op •Sørg for uddannelse •Sørg for at der er hjælp til lederne •Handlingsplaner i ses i sammenhæng med drift •Følg op på arbejdet – handlingsplaner •Kommunikation •Understøt processen Hvad skal der til for at det lykkes