Hvordan kan du forklare hvad

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

Det sure, det salte, det basiske
Game maker.
En lille historie om VAND
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Er du vokset op i 50-, 60- eller 70-erne..... ?
Nanopartikler i svejserøg
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Svingninger & Bølger Sidste Chance.
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
Forskellige traditioner
Vejret Vandet i luften.
Termisk energi Anders og Patricia.
Læringsstile og lektier
PC1 Lad os komme i gang…..
I dag er temaet Visualisering
Globale økosystemer.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Moderne genteknologi Celler som fabrikker.
Spejdernes Loppemarked, August 2011
Kaffemaskinen - et eksempel på beregning af økologisk rygsæk
Atmosfæren.
Klimaforandringer.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Modificering af materialer ved hjælp af plasma
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Termisk Energi Du skal redegør for termisk energi i forbindelse med opvarmning og i faseovergangene Af Dagmar og Emilie.
Dansk 1. klasse.
Vind og vejr - klima Klimaet er et gennemsnit af temperatur, vind og nedbør målt over 30 år.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Af Stefanie Harbo Christensen & Anne-Line Lyngsø Thomsen
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Elektrolyse af saltvand
Enzymer.
Nanoteknologi i de naturvidenskabelige fag gymnasiet – (fysik og kemi i 2.g)
Problemer eller udfordringer.
Den menneskeskabte drivhuseffekt. Den menneskeskabte drivhuseffekt Menneskets aktiviteter har i stigende omfang påvirket Jordens klima: 1.Dels ved at.
REAKTIONSLIGNINGER.
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Bakterie og virus.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Atomer og molekyler.
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk. De gamle grækere lavede et tanke eksperiment der gik ud på, at alt i verden er opbygget af små dele som ikke.
Livet er dejligt! Det består af en masse små dejlige øjeblikke...
Læreren som læringsleder
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder med en trekantstage. Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Sådan virker Gasjet3000 Bac-Turbines. Gasjet3000 består af 3 hoveddele  - Et forbrændingskammer, hvor brændstoffet eks. biodiesel brændes af, og der.
Proteiner og massespektrometri
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Forskellige traditioner
Fænomen og begreb.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
SN – Fysik/Kemi – Hjemly Idrætsefterskole
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Præsentationens transcript:

Hvordan kan du forklare hvad NANOTEKNOLOGI er?

Du ved godt, at alting er lavet af atomer, ikke? En sten, en blyant, et videospil, et tv, en hund og du selv består af atomer. * * 1) A picture of atomic structure from the “Clipart/Science/Symbols”, page 271: Glucosec 2) A picture of a dog, from “Clipart/Animal/Pets”, page 14: Pet00014 The picture 1 over the arrow and the picture 2 under it.

Atomer danner molekyler eller materialer. Nanoteknologi handler om at sammensætte atomer og/eller molekyler, så der produceres materialer og endda maskiner. * * 1) A picture of an atomic structure, from “Clipart/Sciences/Symbols”, page 270: Atom2 2) A picture showing a transformation, from “Clipart/Communication/Callout”, page. 52: Burst_02 3) A picture of a computer, from “Clipart/Computer/CPU”, page 60: Nwage363 In the crescent order: Picture 1, 2 and 3 between the arrows.

Lige siden de første mennesker Lige siden de første mennesker begyndte at “lave ting”, har vi arbejdet med “store ting” (træ, sten, mineraler) for at lave eller udvinde det, der er brug for. Nu skal vi bruge “små ting” (atomer og molekyler), som vi bygger sammen for at få det, vi ønsker. Det er lidt som et byggesæt. 1) A picture of mountains, from “Clipart/Travel/Miscellaneous”, page 325: Nwagg040 2) A picture of prehistoric tools, from “Clipart/Prehistoric/Miscellaneous”, page 264: Sa_tools

En kano laves ud af et træ… Ville du lave tandstikkere ud af en træstamme eller ville det være smartere at begynde med mindre dele? FIRST PART 1) A picture of a tree, from “Clipart/Trees”, page 327: Tree12 2) A picture of a canoe, from “Clipart/Transportation/Boats”, page 313: Canoe2 SECOND PART 3) A man, from “Clipart/People/Humorous”, page 219: Peek 4) A picture of a question mark, from “Clipart/Communication/Education”, page 53: Key02

Hvis vi starter med “store ting“ bliver tingene så præcise, som “man nu engang kan”, men samtidig får vi meget affald og forurening, og der bruges en masse energi. Det teknologiske fremskridt betyder, at vi kan lave tingene mere præcise med mindre affald/forurening, men fremgangsmåden er stadig den samme. * 1) A picture of garbage, from “Clipart/Environment/Destruction”, page 83: Garbage1

Hvis vi starter med “små ting“ kan tingene blive helt præcise (helt ned til atomerne!), vi kan styre processen nøjagtigt, uden affald, og med et mindre energiforbrug (= mindre CO2 og drivhuseffekt… det har du måske hørt om på tv?). * 1) a picture of the world, from “Clipart/Maps/Miscellaneous”, page 171: Wrldnhnd

Fordelen ved at starte med “små ting” afstanden mellem to fodboldes midtpunkter er større end afstanden mellem to nødders midtpunkter “mindre” betyder nærmere (og hurtigere at forene!) sukker og salt opløses hurtigere i vand, hvis stoffet er i pulverform, og langsommere, hvis der er tale om krystaller eller blokke “mindre” kan betyde hurtigere reaktion * * * 1) A picture of a cup of coffee, from “Clipart/Food/Drinks”, page 116: Cofemug

Hvor mange sider har en terning? Løs denne oPgave: Hvor mange sider har en terning? Hvis sidelængden er 1 cm, hvor stort er det samlede overfladeareal så? Hvis du skærer terningen igennem tre gange (lodret, vandret og på tværs), hvor mange lige store terninger får du så ud af det? Sidelængden for hver ny terning er 0,5 cm. Hvad er det samlede overfladeareal for alle de nye terninger? Du kan se, at hvis vægten (eller bedre “massen”) er den samme, så er mindre = mere overflade og f.eks. for sukker og salt i vand = mere reaktiv. * * * * 1) A picture of dice, from “Clipart/Leisure/Games”, page 155: Dice_1

Vi kan se og bevæge atomer Vi kan se og bevæge molekyler Forskning i nanoteknologi er et spændende eventyr. Mange af verdens klogeste hoveder arbejder med det. Og vi har mere end nogensinde før brug for dygtige studerende og forskere. * Vi kan se og bevæge atomer Vi kan se og bevæge molekyler 1) A Picture of “thoughts”, from “Clipart/Communication/Callout”, page 52: Thought3 2) A picture of Einstein, from “Clipart/Portraits/Historical”, page 248: Einstei1

Kan vi allerede gøre det. Ikke rigtig. Det er grunden til, at der Kan vi allerede gøre det? Ikke rigtig. Det er grunden til, at der er brug for en masse forskning. Lige nu kan vi gøre nogle ting: mest inden for elektronik, optik og materialevidenskab, f.eks. nanopartikler, som findes i solcreme (bruger du faktor 8 eller faktor 20? Det angiver mængden af nanopartikler i cremen, som absorberer de ultraviolette stråler, der kan give forbrændinger). * * 1) A Picture showing a cat on the beach, from “Clipart/Travel/People”, page 327: Nwage033

I fremtiden kan vi finde frem til anvendelser som f.eks.: målinger med ét atoms præcision sensorer, som kan opdage farlige stoffer elektronik, hvor vi kan anvende hver eneste elektron membraner til meget præcise adskillelser materialer, som skifter egenskaber efter vores behov nanomaskiner nanorobotter, som går ind i kroppen for at rense eller reparere den ...men vi er kun lige begyndt. For at realisere det hele er vi nødt til at bruge vores hjerne og optimere vores indsats. fantastiske

Kulstofnanorør kan være Nogle eksempler vedrørende materialer: tekstiler, som ændrer egenskaber efter behov, f.eks. er kølige om sommeren og varme om vinteren tøj, gafler, skeer, tallerkner, gryder, som ikke bliver beskidte eller våde - ligesom et lotusblad, når man hælder en dråbe vand på det. Det ender med, at du aldrig mere får skældud for at have snavset din t-shirt! * * 1) A picture of a walking guy, from “Clipart/People/Humorous”, page 221: Walking 2) A picture of a sun, from “Clipart/Weather”, page 331: Kkchld88 3) A picture of a cold weather, from “Clipart/Weather”, page 331: Kkchld85 Kulstofnanorør kan være stærkere end stål og lettere end plastik

... materialer, som kan reparere dine knogler og tænder, så der ikke er nogen forskel i forhold til de “ægte” materialer, som er meget stærke og lette, til biler, fly og rumfartøjer, som kan rejse meget længere og bruger mindre energi og meget mere i fremtiden (tænk bare på, at mobiltelefoner ikke fandtes for bare 10 år siden!). * * 1) A Picture of a shark smiling, from “Clipart/Dental/Miscellaneous”, page 75: Shrkbrsh * Materialer med finere struktur aller kornstørrelse kan være stærkere og lettere

for, så vi gør hurtigere fremskridt? Hvad er der behov velkvalificeret personale dygtige studerende infrastruktur (laboratorier, …), instrumenter (mikroskoper, …), koordinering af indsatsen og “kritisk masse” penge og mennesker, som forstår, hvad det er vi prøver at gøre! * * * * 1) A picture of a guy surprised, from “Clipart/People/Humorous”, page 220: Surprguy 2) A picture of an idea, from “Clipart/Communication/Callout”, page 52: Goodidea * *

Du kan få mere at vide ved at søge på “nanoteknologi” på Internettet. Eller du kan begynde med disse to netsteder (på engelsk): http://cordis.europa.eu/nanotechnology for at se, hvad vi laver i Europa www.nano.gov for USA (de har et afsnit for børn (“for kids ”!)

Forresten… “Nano” kommer af det oldgræske ord for “dværg”. Inden for videnskab og teknologi angiver “nano” dimensionen 1/1000000000 (og du ved, at “kilo” betyder 1000). * * 1) A picture of a temple, from “Clipart/Travel/Fantasy”, page 322: Acrop

En nanometer er således en milliardtedel meter (eller en milliontedel millimeter osv.). Det kan skrives om 10-9 meter og forkortes til nm. Et guldatoms radius er 0,14 nm. En halv nanometer er den lineare dimension af et lille molekyle som metan (CH4). Et menneskehår er ca. 100000 gange større. * * * 2) A picture of a methan molecule, from “Clipart/Science/Symbols”, page 271: methan_b

Send en e-mail til: sophia.fantechi@ec.europa.eu Vil du vide mere … ... vil du kontakte os? Send en e-mail til: sophia.fantechi@ec.europa.eu 3) A picture of an e-mail, from “Clipart/Communication/Mail”, page 56: Email 4) A man, from “Clipart/People/Humorous”, page 219: Peek