Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAlfred Ravn Redigeret for ca. et år siden
1
Nanoteknologi i de naturvidenskabelige fag gymnasiet – (fysik og kemi i 2.g)
2
Hvad er nanoteknologi
3
FORMÅL Undervisningsmateriale om moderne teknologi til de naturvidenskabelige fag i gymnasiet. Samarbejde med universiteter eller erhvervsvirksomheder
4
Modelforløb 1.Udvikles og afvikles sammen med en videregående undervisningsinstitution eller virksomhed 2.10-20 timers undervisning / 10-30 sider 3.Undervisningsmaterialet skal følges op med: lærervejledning, kurser o.l. 4.Materialet skal være web-baseret
5
Samarbejdet med Nano Science Centeret på KU SOLCELLEPROJEKTET Grätzel solcellen
6
Kursus i nanoteknologi for lærerne hent materialet på hjemmesiden Praktiske informationer: Kursus i nanoteknologi for lærerne hent materialet på hjemmesiden Praktiske informationer: Bestille tid på Ungdomslaboratoriet til elevbesøg Få materialer – glasplader og TiO 2 med hjem i dag Brug konferencen
8
Nanoteknologi i gymnasiet 2005/2006 I alt 22 lærere og ca. 22 hold : Birkerød Gymnasium Helsingør Gymnasium Rungsted Gymnasium Avedøre Gymnasium Avedøre Gymnasium Gl. Hellerup Gymnasium Ishøj Amtsgymnasium Virum Gymnasium Christianshavns Gymnasium Roskilde Katedralskole Rysensteen Gymnasium Vestre Borgerdyd Gymnasium Johannesskolen
9
Samarbejde med DTU/MIC Nanoteket Microelektronikcenteret Institut for kemi
10
"Bottom up - Top down" Problemet angribes ikke på samme måde af fysikere og kemikere. Fysikerne starter med noget stort og gør det mindre og mindre. Mikroteknologien er et godt eksempel. Her starter man med en siliciumskive og ætser de uønskede dele væk, lige som en billedhugger, der ud af en granitklods fjerner det overflødige materiale. Fysikerne arbejder oppefra og ned. Kemikerne derimod arbejder nedefra og op. De starter med enkelte molekyler, som sætter sig sammen til større strukturer ved selvorganisering. Det kendes bl.a. fra en blanding af olie og vand, som lidt efter lidt vil skille sig fra hinanden. De biologiske processer sker også ved at mindre byggeblokke sættes sammen til større enheder, f.eks. når større, komplicerede molekyler opbygges. Man er derfor meget interesseret i at forske i de biologiske processer for at tage ved lære af naturens egne metoder.
11
Mikroteknologi Fotolitografi Elektronstrålelitografi. Nanoimprintlitografi
12
Skanning Elektron Mikroskop Et SEM er endnu et mikroskop af skanning probe typen, ligesom AFM og STM. I et SEM er proben en meget præcist fokuseret elektronstråle, der skannes frem og tilbage over prøven. Elektronerne i strålen vekselvirker på forskellige måder med prøven og det giver mulighed for både at danne billeder af overfladen og at lave grundstofanalyse.
13
Vælge mellem 2 eksperimenter på Nanoteket og 2 på MIC NiO partikler Carbon nanorør undersøgt med STM
14
Tilbud om samarbejde med Århus Universitet Fx kompatibiliteten af implantater.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.