Den Kgl. Danske Ambassade i Oslo

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
16-64 årige på arbejdsmarkedet
THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
- Nordens reneste energiforsyning
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
I S L A N D.
Indeks 90 Indeks 88 Indeks 90 Indeks 87 VOD estimat (Wilke analyse) Indeks 90 Indeks 87 Hvis vi medregner værdien af VOD markedet, befinder vi os faktisk.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Beboermøde
5. November 2013, Kulturstaldene, Forsamlingshuset, Halmtorvet
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Sidste nyt Fløjkrigen i ECB toner tydeligere og tydeligere frem. Senest har de to medlemmer George Provopoulos og Athanasios Orphanides talt varmt for.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Finanslovforslaget for august Finanslovforslaget for 2004 Rammerne for økonomien, konjunktursituationen og indsatsen mod ledigheden Nye.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Cover this area with photo. Proportions are approx 2*1 (24,46.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
1 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Program for dagene 09: :15Kaffe/the 09: :45Hvorfor takststyring.
Energierhvervsanalyse 2009 April 2010 Formålet med analysen af dansk eksport af energiteknologi og –udstyr er at dokumentere betydningen af den danske.
Pressen og Danmarks Statistik Statistisk Forening, marts 2006.
Har dansk landbrug stadig brug for en fælles landbrugspolitik?
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Energierhvervsanalyse 2009 November 2010 Formålet med analysen af dansk eksport af energiteknologi og -udstyr er at dokumentere betydningen af den danske.
Energierhvervsanalyse 2007 November 2008 Energistyrelsen og DI – Energibranchen har i fællesskab udviklet et analyseredskab for dansk energiteknologi med.
Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder.
Kapacitetsstyring.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 BOLIGØKONOMISK VIDENCENTER Hvordan ser fremtiden ud for boligmarkedet v/ Curt Liliegreen, Boligøkonomisk Videncenter / BL Kredsmøde.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Stedet som indgang til digital forvaltning
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Finland - Dit næste nærmarked januar 2015 ved handelschef og regional koordinator Klaus I. Hell.
Underoverskrift (MetaUM str. 16) Sverige – den korteste vej til Eksport Oplæg ved Marianne Peters, handelschef, den danske ambassade i Stockholm januar.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Markedsmuligheder Island
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Energierhvervsanalyse 2010 Maj 2011 Formålet med analysen af dansk eksport af energiteknologi og -udstyr er at dokumentere betydningen af den danske energiindustri.
Grunde til at jeg elsker dig
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Langtidsprognoser for landbrugsvarer Cheføkonom Torben Wiborg Afdeling for Virksomhedsledelse.
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger

3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Jan Christiansen SOSUFYN
Louis Vuitton i Tyskland Analyse af de eksterne forhold i den tyske branche for luksusgoder Gruppe 4 MAK Nora Henriksen, Christian Madsen, Kasper Petersen,
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS 1 Udenrigsministeriet, Danmark.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Energierhvervsanalyse
Energierhvervsanalyse
BRANCHEFÆLLESSKABET FOR VIDENRÅDGIVERE
Præsentationens transcript:

Den Kgl. Danske Ambassade i Oslo NORDISK EKSPORTUGE 2007 Den Kgl. Danske Ambassade i Oslo

HVORFOR EKSPORTERE TIL NORGE? THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU HVORFOR EKSPORTERE TIL NORGE? Det norske marked er Danmarks femte største eksportmarked. Den danske eksport til Norge udgjorde i 2006 30,6 mia. DKK. Det er 5,7% af den samlede danske eksport i 2006. Den danske andel af Norges vareimport var i 2006 på 8,34%. Kilde: Danmarks Eksportråd This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

DANMARKS EKSPORT TIL NORGE ER STEGET DE SENESTE ÅR Dansk eksport til Norge (i mia. DKK) 2003 2004 2005 2006 24,0 24,7 26,2 30,6 Kilde: Danmarks Statistik Den danske eksport til Norge udgjorde 30,6 mia. DKK i 2006. Dette er en vækst på 16% i forhold til året før og den anden største absolutte stigning på det danske eksportmarked i 2006. Kilde: Danmarks Eksportråd

EN VÆSENTLIG ÅRSAG TIL VÆKST I EKSPORTEN THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU EN VÆSENTLIG ÅRSAG TIL VÆKST I EKSPORTEN Stærk efterspørgsel og høj købekraft i den norske befolkning BNP pr. indbygger i Norge var i 2006 på 461.000 NOK Samtlige norske husholdninger brugte 836 mia. NOK på varer og tjenester i 2006. Kilde: Statistisk Sentralbyrå Stærk efterspørgsel og høj købekraft i den norske befolkning BNP pr. indbygger i Norge er steget de sidste år. I 2006 var det på 461.000 NOK, hvilket placerer landet på en andenplads i europæisk målestok. Et favorabelt arbejdsmarked i Norge har påvirket det private forbrug væsentligt. Samtlige norske husholdninger brugte i 2006 i alt 836 mia. NOK på varer og tjenester. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

PRODUKTER: De største eksportgrupper THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU PRODUKTER: De største eksportgrupper 10 største eksportgrupper i 2006, mia. DKK. -0,5 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 App. Til telekomm., lydoptagelse- og gengivelse Køretøjer Elektriske maskiner og apparater i a.n. Specialmaskiner til forskellige industrier Maskiner og -tilbehør til industrien i a.n. Metalvarer, i.a.n. Beklædningsgenstande og -tilbehør Møbler Rå mineralolier og produkter deraf Diverse forarbejdede varer, i a.n. 2005 Vækst 2006 Den danske fremgang på det norske marked skyldes bl.a. eksporten af olieprodukter, som i 2006 steg med 1,3 mia. kr., svarende til en vækst på 96%. Eksportgruppernes konge i 2006 Diverse forarbejdede varer: eksport for 2.675 mio. DKK. Største fremgang i 2006 Rå mineralolier og produkter deraf; væksten var på 1.294 mio. DKK Yderligere kan det siges, at bl.a. møbeleksporten udgør en væsentlig del af den samlede danske eksport til Norge. Ekstra info omkring eksporten af olieprodukter fra Danmark til hele verden: Den samlede danske eksport af rå mineralolier og produkter deraf har generelt været støt stigende siden 2002, og fra 2005 til 2006 steg den samlede danske eksport med 16%, svarende til en værdi på 50,4 mia. kr. Kilde: Danmarks Eksportråd This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU KONJUNKTURTENDENSER Fremover Norsk økonomi antages indtil 2010 at være præget af Højkonjunktur Lav arbejdsløshed Fortsatte lønstigninger Kilde: Statistisk Sentralbyrå og Norges Bank Lav arbejdsledighed: under 3 %) This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU EKSPORT TIL NORGE Forretningskultur: Professionel markedsføring (dansk præsentationsmateriale) Forretningsrejser Norsk smag og behag Valg af afsætningskanaler Egen salgsorganisation? Professionel markedsføring: Eksportørens succes på det norske marked afhænger i høj grad af markedsføringen. At det norske marked normalt opfattes som en slags ”udvidet hjemmemarked” bør ikke få eksportøren til at slække på kravene til en professionel markedsføring. Forretningsrejser – nyttig viden: Planlægning og gennemførelse af forretningsrejser er normalt problemfrit, men man bør være opmærksom på de relativt store afstande i Norge. Rejser man i bil, bør man, afhængigt af årstiden, være opmærksom på vejr- og vejforholdene, specielt i perioder med vinterføre (med krav om vinterdæk) og periodevis lukkede vejstrækninger, især i bjergområder. Norges indenrigs-flynet betjenes af flere luftfartsselskaber og hører til det bedst udbyggede i Europa. Norsk smag og behag Krav om produkttilpasning i teknisk/funktionel henseende eksisterer stort set ikke. Ligeledes svarer norske standarder til de europæiske og er i øvrigt gennem EØS-aftalen underlagt en løbende tilpasning. Eksportører af visse konsumentvarer, til f.eks. boligindretning (køkkener, møbler, belysning mv.), bør imidlertid være opmærksomme på, at norske forbrugeres smag kan afvige fra forholdene i bl.a. Danmark. Valg af afsætningskanaler En vigtig beslutning i markedsføringen er valget af afsætningskanal, der som udgangspunkt bør defineres efter produktets karakter og de fremherskende salgsmønstre i Norge. Mange danske virksomheder vælger Norge som et af de første eksportmarkeder, bl.a. fordi den danske salgsorganisation, i højere grad end ved eksport til mange andre markeder, umiddelbart vil kunne benyttes til afsætning i Norge. Brug af egne sælgere vil imidlertid ofte være uhensigtsmæssig, og det vil være bekosteligt, hvis der løbende skal besøges et større antal aftagere spredt ud over landet, som f.eks. uafhængige møbel- og konfektionshandlere, dagligvarebutikker osv. For produkter til industrien vil afsætning gennem egne handelsrejsende som hovedregel være en god løsning, men fremgangsmåden må vurderes i hvert enkelt tilfælde, eftersom ganske mange af de store industrier – f.eks. skibsværfter, fiskeforædlingsvirksomheder, metalindustrien – er geografisk spredt i tyndt befolkede områder. Egen salgsorganisation som en mulighed Hvis eksportøren ønsker at bevare kontrollen med afsætningen, kan løsningen være at etablere egen salgsorganisation. Et datterselskab eller filial i Norge er en mulighed, som især vælges af mange mellemstore og større danske virksomheder. Etablerings- og driftsomkostninger opvejes i mange tilfælde af fordelene ved fuld styring af afsætningsarbejdet samt mulighederne for hurtig levering, service og opfølgning. Hertil kommer at salg gennem et lokalt datterselskab eller filial, som regel vil betyde, at firmaet og produkterne identificeres som norske. Dette er - ikke uvæsentligt, især ved leverancer til den offentlige sektor og offshore-branchen. Tilbud: DKK eller NOK? Tilbud afgives normalt i danske eller norske kroner. Ved mindre faktureringer og specielt ved direkte leverancer til detailhandlere og forbrugere vil fakturering i norske kroner være hensigtsmæssig. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

DERFOR DANSK EKSPORT TIL NORGE THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU DERFOR DANSK EKSPORT TIL NORGE Mange lighedstræk mellem Danmark og Norge Kort afstand Norske virksomheder er afhængige af outsourcing Norge er et overskueligt marked Fordele Mange lighedstræk mellem Danmark og Norge på kulturelt/juridisk/sprogligt plan. Afstanden fra Danmark er kort. Norges mangel på ressourcer samt det høje lønniveau gør, at de norske virksomheder i større omfang må benytte sig af outsourcing. En særdeles fordelagtig situation for danske underleverandører. Det norske marked har en overskuelig størrelse, da de fleste norske erhvervsvirksomheder er koncentreret i det sydlige Norge samt i større byområder. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

MARKEDSMULIGHEDER Brancher med relevans for Norge: Byggeri & anlæg Energi & Miljø Food Services Møbler, beklædning og gaveartikler IT, telekommunikation og elektronik Industrielle underleverancer (outsourcing)

THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU BYGGERI & ANLÆG Boomagtige tilstande i den norske byggebranche Stor aktivitet inden for nybyggeri Renovering, ombygning og tilbygning har særdeles gode kår Gode prognoser fremover Der hersker boomagtige tilstande i den norske byggebranche stor aktivitet inden for nybyggeri en betydelig omsætning at hente inden for renovering, ombygning og tilbygning grundet: - Krav til prestige og komfort - Forbedret økonomi i sektoren - En optimistisk holdning til fremtiden Det samlede antal bygninger pr. januar 2007: 3,8 mio. Heraf 411.039 til fritidsformål Antallet af igangsatte boliger i 2006 var 32.763. En vækst på 3,7% I forhold til året før. Prognoserne viser et fortsat højt aktivitetsniveau indenfor bygge- & anlægsbranchen fremover. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU ENERGI & MILJØ Vandkraft udgør 99 % af den samlede elektricitetsproduktion Stigende fokus på anvendelse og udvikling af alternative energikilder fx biobrændsel Energiøkonomisering frembyder nye muligheder Situationen i Norge: Norges historie bærer præg af et mangeårigt norsk overforbrug af elektricitet og energi grundet den relativt lave pris herpå. Derudover består omkring 99 % af den totale elektricitetsproduktion af vandkraft, hvorfor måneder med lavt nedbør kan forvolde stor mangel på elektricitet. Tiltag: Den norske stat lægger mere og mere vægt på reducering af energiforbruget i Norge, da de ønsker at stå som foregangsland i miljøpolitikken, herunder udviklingen af miljøvenlig energi. Med et tiltagende fokus på energiøkonomisering (ENØK) i Norge, spås der nye muligheder for danske energibesparende og miljøvenlige produkter og løsninger. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU FOOD SERVICES Den norske offshore sektor er interessant: Ikke pålagt told, moms el.a. 24 timers drift Der planlægges store og interessante udviklingsprojekter Leverandørerne i Norge er interesserede i nye leverandører Dette marked er interessant for danske eksportører, idet danske fødevarer har høj anseelse i Norge. Derudover er den norske offshore sektor i særlig grad interessant, da… …den ikke er pålagt told, moms eller andre afgifter. …alle offshore installationer har 24 timers drift. …landet er den største offshore olieproducent og tegner sig for hele 15% af den globale offshorevirksomhed med flere nye olieselskaber på vej. …der planlægges store og interessante udviklingsprojekter både i Nordsøen og Norskehavet. …leverandørerne i Norge er interesserede i nye produkter, som normalt set ville være belagt med høj told, samt produkter der kan komplementere dagens sortiment eller udfylde huller i dette. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

MØBLER, BEKLÆDNING OG GAVEARTIKLER THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU MØBLER, BEKLÆDNING OG GAVEARTIKLER Møbler Dansk møbeleksport til Norge: DKK 2,1 mia. Dansk design har et godt ry i Norge Norge er Danmarks næststørste eksportmarked for møbler. Nordmænd bruger mange flere penge end danskere på møbler, tekstiler, dekoration og andre interiørartikler. Den danske møbeleksport nåede i 2006 en værdi på ca. DKK 16 mia. i alt. Heraf kom de ca. DKK 2,1 mia. fra eksporten til Norge. De danske møbelvirksomheder har været gode til at udnytte de gunstige konjunkturer i vort naboland, og derfor er møbelsalget hertil steget med 14% i 2006. I første halvår af 2006 blev der eksporteret for 1.090,5 mio. kr. møbler til Norge. Det er en stigning på 21% i forhold til samme periode året før. Dansk design har et særdeles godt ry på det norske marked, hvorfor Norge er Danmarks næststørste eksportmarked for møbler (et marked som kun overgås af Tyskland). Nordmænd går i stigende grad efter en mere særpræget stil, når det kommer til møbeldesign. Det er ofte prestigeprægede møbler, der købes, og dansk design falder i nordmændenes smag, hvorfor dansk designede møbler og boligtilbehør har et godt ry på det norske marked. Nordmænd bruger en stigende del af deres indkomst - og langt flere penge end danskere - på interiør. Oslo-folket især bruger næsten dobbelt så mange penge som gennemsnitsdanskeren på møbler, tekstiler, dekoration og andre interiørartikler. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

MØBLER, BEKLÆDNING OG GAVEARTIKLER THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU MØBLER, BEKLÆDNING OG GAVEARTIKLER Beklædning Danmarks tredjestørste eksportmarked for beklædning Nordens største forbrug af beklædning og fodtøj findes i Norge. NOK 15.550 i gennemsnit pr. husholdning om året Gaveartikler Efterspørgslen efter eksklusive og dyre forbrugsgoder i Norge er steget de seneste år. Beklædning: Norge er på trods af sit begrænsede indbyggertal på 4,6 mio. et betydeligt og købedygtigt marked, som er attraktivt for danske eksportører af beklædning, især fordi tendensen er, at nordmænd køber stadig mere tøj. Norge er Danmarks tredjestørste eksportmarked for beklædning og har det største forbrug af beklædning og fodtøj pr. indbygger blandt de nordiske lande. Norge havde en rekordhøj beklædningsimport i 2006 på NOK 12,7 mia. Dette er en stigning på 6,4% i forhold til året før. Blandt de nordiske lande er det Norge, der har det største forbrug af beklædning og fodtøj pr. indbygger på omkring NOK 6.600 årligt. Gennemsnitshusholdningen i Norge bruger således årligt ca. NOK 15.550 på beklædning og fodtøj, og forbruget i Stor-Oslo området er størst med ca. NOK 19.100 pr. husholdning.  Danske producenter og leverandører af beklædning har generelt et godt ry i Norge pga. god kvalitet og design til rimelige priser, lave fragtomkostninger samt hurtige og præcise leverancer. Danske producenter vil derfor normalt ikke møde nogen stærk konkurrence fra de norske producenter. Danmarks eksport af beklædning til Norge udgjorde i 2006 NOK 2,75 mia., hvilket placerer Danmark på en 2.plads lige efter Kina, når man ser på leverandørlandenes andel af den norske beklædningsimport. Den største interesse for import fra Danmark knytter sig til bluser, sweatere, jakker og bukser til såvel mænd som kvinder. Beklædningsbranchen i Norge er dækket af mange store kæder, som formodes at dække 60% af markedet. Den største kædekonstellation finder man hos Varner-Gruppen, der omfatter kæderne Dressmann, Cubus, Bik Bok, Viveke, Carlings, Wow, Volt, Urban og Wearhouse. Gaveartikler: Norske forbrugeres købekraft og forbrug er steget de seneste år, og det har betydet en stigende efterspørgsel efter eksklusive og dyre forbrugsgoder. Nordmænd udgør 5-6% af det samlede antal turister i Danmark, hvormed ca. 90.000 kunst- og kulturinteresserede norske turister årligt besøger Danmark. Danske produkter er derfor godt kendte hos de norske forbrugere. Dansk design er vældig populært i Norge. Også norsk design har oplevet en opblomstring de seneste år, hvorfor efterspørgslen herefter stiger ude såvel som hjemme. Altså er der i Norge en øget efterspørgsel samt mediedækning hvad angår design, som bør udnyttes. På det norske detailmarked er der de seneste år sket konsolideringer, så markedet nu hovedsagligt består af kæder. Norges geografi bevirker, at kæderne i forhold til uafhængige butikker har lavere distributionsomkostninger pr. enhed. Franchise-konceptet står derfor stærkt i Norge, og franchise-kæder besidder en fortsat voksende andel af markedet. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

IT, TELEKOMMUNIKATION & ELEKTRONIK THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU IT, TELEKOMMUNIKATION & ELEKTRONIK E-handel: Nordmænd handler mest: ¾ af befolkningen e-handler Mest handlede varegrupper: flybilletter, musik, film, andre billetter, bøger, tøj og sko, samt hotelophold, ferierejser, og elektronik. Forbrugere med stigende interesse. Stadig flere netportaler og -butikker dukker op. E-handel: Elektronisk internethandel er i betydelig udvikling i Norge. E-handel påvirker erhvervslivet samt ændrer handelsstrukturen og virksomhedernes adfærd. Norge ligger internationalt set i verdenstoppen når det gælder andel af befolkningen som benytter Internet. Betragtes andelen der i 2006 handlede via Internettet er denne opgjort til 2,8 mio. svarende til 3 ud af 4 indbyggere i Norge over 15 år. Fremtiden byder på en stor gruppe pensionister, der vil udgøre en stærk købegruppe på nettet og væsentlig stærkere end i dag. En nyligt offentliggjort undersøgelse viser, at Nordmænd indtager førstepladsen i Europa over Internetbrugere, som dem der handler mest på nettet. Således handlede norske Internetbrugere på en 6 måneders periode i 2006 for knap DKK 11.000, hvilket er DKK 2.000 mere end danske Internetbrugere, der kom ind på en tredjeplads. Det er varegrupperne flybilletter, musik, film, andre billetter, bøger, tøj og sko, samt hotelophold, ferierejser, og elektronik, der bliver handlet mest over nettet i Norge. Blandt dem var varegrupper med den højeste vækst i 2006; elektronik (30 %), hotelophold (27 %), tøj og sko (27 %), software (21 %) samt bøger (21 %). Forbrugerne viser stigende interesse for at foretage transaktioner og bestilling af varer og tjenester via Internet, og stadig flere netportaler og rene netbutikker, der henvender sig direkte til forbrugerne via nettet, dukker op, ligesom en række etablerede detailbutikker åbner adgang for at bestille varer til levering via nettet. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

IT, TELEKOMMUNIKATION & ELEKTRONIK THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU IT, TELEKOMMUNIKATION & ELEKTRONIK Telekommunikation: Stor konkurrence; prisen presses Mobilsalg i stadig vækst. Ca. 3,5 mio. mobiltelefonkunder IP-telefoni: flere udbydere Bredbåndsudbydere søger samarbejde Elektronik: 840 virksomheder i Norge Øget pres for effektivisering og produktion skaber muligheder for underleverancer og outsourcing. Telekommunikation: Der er stor konkurrence på det norske mobilmarked, hvor prisen er under stadig større pres. Teleudgifterne udgør desuden en stadig større del af husholdningsbudgettet og er således tre- til seksdoblet på seks år. Norge er på verdenstoppen, når det gælder brug af SMS. Ca. 90% bruger mobiltelefonen til at sende SMS. 87% af befolkningen over 15 år har mobiltelefon. Mobilsalget er i stadig vækst. Folk skifter deres mobiltelefon ud ca. hvert andet år. Unge mellem 16 og 25 år skifter dog hyppigere. Dette skyldes et krav om at følge teknologiens udvikling og det at være med på moden inden for mobiltelfoni. Efter lanceringen af IP-telefoni planlægger flere udbydere at starte op. Analysebureauet IDC forudsiger en høj vækst på gennemsnitlig ca. 40% årlig frem til 2008. De seneste års betydelige investeringer i det nye UMTS-net (3. generationsnet for mobiltelefoner) i flere større byer åbner for yderligere interessante muligheder indenfor både kommunikationsbranchen og ICT-sektoren. Med det stadigt voksende omfang af tilbud og tjenester via mobiltelefon, vil det nye net byde på betydelige muligheder på det norske marked, der omfatter ca. 3,5 mio. mobiltelefonkunder, eller tre fjerdedele af befolkningen. Telekommunikationsbranchen i Norden kendetegnes af høj innovation og brugerne er blandt de mest avancerede i verden. En af de største udfordringer fremover bliver at gøre den senere tids teknologinvesteringer lønsomme. Der bliver især satset på bredbånd, hvor priserne bliver presset ned, hvilket har resulteret i en større efterspørgsel. Der findes ca. 150 udbydere af bredbånd, men mange af selskaberne er lokale, så for at få et landsdækkende tilbud til alle vælger flere og flere at samarbejde. Derfor vil det være en fordel for danske aktører indenfor dette område at deltage i et sådan samarbejde for på denne måde at få adgang til markedet. Elektronik: Indenfor områderne produktion af kontor- og datamaskiner, produktion af andre elektriske maskiner og apparater samt produktion af radio-, fjernsyns- og andet kommunikationsudstyr findes i midten af 2006 tilsammen ca. 840 virksomheder i Norge. Disse er generelt karakteriseret ved at være placeret i gruppen med under fem ansatte. Kun 27 virksomheder har 100 eller flere ansatte. Branchetendenserne, udtrykt af ledende aktører i branchen samt samfundsmæssig konjunkturudvikling, viser i den nærmeste fremtid en stigning i produktionen og den samlede ordretilgang. Imidlertid er der også tegn på et faldende prisniveau på eksportmarkederne, hvorimod der meldes om stabil prisudvikling på hjemmemarkedet. Dette betyder øget pres for effektivisering og produktion med endnu lavere udgifter. For at opnå dette vil dele af branchen være nødt til at investere i nye maskinparker for at kunne hæve produktiviteten, hvilket giver mulighed for danske producenter af sådanne. En anden mulighed er at outsource dele af produktionen, hvilket på den anden side åbner muligheder for danske specialister indenfor delproduktion. Små og mellemstore danske virksomheder, der råder over et lønsomt og i teknologisk henseende moderne produktionsapparat, er med deres store fleksibilitet og mulighed for at fremstille små serier til konkurrencedygtige priser velegnede som leverandører af komponenter og halvfabrikata til norske virksomheder. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

INDUSTRIELLE UNDERLEVERANCER THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU INDUSTRIELLE UNDERLEVERANCER Maskinvarebranchen Fuld kapacitetsudnyttelse Stigende ordretilgang Stigende prisniveau på hjemmemarkedet Effekt: Behov for outsourcing Effektiviseret indenlandsk produktion Det vurderes, at udviklingen i maskinvarebranchen vil medføre en stigning i produktionen og kapacitetsudnyttelsen på kort sigt. Der meldes fra flere sider om tilnærmet fuld kapacitetsudnyttelse, hvilket sammenholdt med den stigende ordretilgang lover vækst på flere niveauer. Dette kan få effekt for danske underleverandører i og med, at der skabes et behov for outsourcing af dele af produktionen for på denne måde at imødekomme ordreindgangen, samt at effektivisere den resterende indenlandske produktion. Der vurderes, at der desuden vil være et stigende prisniveau på hjemmemarkedet, hvilket er med til at gøre det generelle udsyn positivt i nærmeste tid fremover. Elektronikproduktion: Danske SMV’er, der råder over et lønsomt og i teknologisk henseende moderne produktionsapparat, er med deres store fleksibilitet og mulighed for at fremstille små serier til konkurrencedygtige priser velegnede som leverandører af komponenter og halvfabrikata til norske virksomheder. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

FOR YDERLIGERE INFORMATION… Se www.amboslo.um.dk/da/menu/Eksportraadgivning/Markedsmuligheder/Sektoranalyser/