Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

I S L A N D.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "I S L A N D."— Præsentationens transcript:

1 I S L A N D

2 Vigtige årstal 874 Første landnamsmænd 930 Første Alting
Island under Norge 1380 Norge og Island under Danmark 1874 Økonomisk selvstyre 1904 Islandsk minister 1918 Dansk-Islandsk personalunion 1944 Island republik 1994 Island i EØS

3 Fakta om Island Areal: 103.000 km2 (Danmark 43.000 km2)
Befolkning: 94% islændinge - 6% indvandrere (2006) 98% islændinge – 2% indvandrere (1996) Befolkningstilvækst pr. år: 1,3% i gnst. sidste 10 år Hovedstad: Reykjavik med forstæder Sprog: Islandsk – meget lig oldnordisk (svært sprog)

4 Udenrigspolitik: Nato Norden EØS

5 Gejserøkonomi? BNP pr. indbygger USD 52.697
(Danmark : USD ) Vækst i BNP pr. indb. 7,5% 4,9% Arbejdsløshed 1,3% 2,0% Inflation 6,8% 3,8% Betalingsbal. i % af BNP -22,4% –14,5% Valuta ISK 100 = DKK 8,37 (11 april 2007) Tallene for 2006 er foreløbige og for 2007 skøn.

6 Dansk-Islandsk samhandel
    Eksport, mill. DKK Årlig vækst -25,3% -3,3% 10,2% 4,0% 22,6% 10,2% Import, mill. DKK Årlig vækst 13,9% 2,3% 5,6% ,6% ,3% -9,3% Handelsbalance Islandsk andel af Danmarks eksport 0,4% 0,4% 0,5% 0,5% ,5% 0,5% Dansk andel af Islands samlede import, mia. ISK Totalimport 220,9 207,6 216,5 260,4 313,9 422,3 Import fra Danmark 19,1 17,7 17,4 19,7 22,3 26,3 Danmarks andel 8,6% 8,5% 8,0% 7,6% 7,1% 6,2%

7 Største produktområder 2006
Eksport DKK mio. Medicinske og farmaceutiske produkter (30) 201,2 Beklædningsgenstande og –tilbehør ( ) 242,7 Elektriske maskiner og instrumenter (85+90) 232,3 Møbler og dele dertil (94) ,1 Metalvarer og maskiner ( ) 628,4 Import Fisk, krebsdyr, bløddyr og varer deraf (3+16) 174,4 Foderstoffer (23) ,0 Medicinske og farmaceutiske produkter (30) ,8

8 Aldersfordeling

9 Erhvervsfordeling Andele i pct. 2000 2005 Landbrug 4,4 3,4
Fiskeri 3,9 3,1 Fiskeindustri 3,9 3,0 Anden industri 11,2 10,1 Forsyningsvirksomhed 0,8 0,9 Byggeri og anlæg 6,7 7,7 Handel 14,0 13,9 Hotel og restauration 4,1 3,4 Transport 6,8 7,2 Bank og forsikring 4,2 4,1 Liberale erhverv 8,3 9,3 Offentlig service 24,0 27,2 Andet 7, ,7

10 Forretningskultur Konservativ ved påklædning Hurtig beslutningstagning
Tilbageholdende til at begynde med Loyale når først kontakt er etableret

11 Praktiske oplysninger
Mange daglige fly Lavprisselskabet Iceland Express, Ugentlige sejladser fra Århus, Esbjerg og Hanstholm Salgsmateriale kan være på dansk

12 Hvorfor sælge til Island
Kan man sælge til andre lande kan man også sælge til Island Det islandske marked er på størrelse med Storårhus eller 5% af det danske Købekraften er høj

13 Hvor er der hjælp at hente?
Kgl. Dansk Ambassade Reykjavik Dine folk på stedet: Lasse Reimann (ambassadør), Ernst Hemmingsen, Hildur Bernhöft, Lene Hjaltason og Lise Hafsteinsson


Download ppt "I S L A N D."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google