Filmhistorie.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tjek din viden om filmhistorie:
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Hvad er mediefag?.
Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION.
KULTURKANON. FILM Kanondagen v/ Jørgen Asmussen.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
HISTORIE Den mundtlige prøve
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
7-trinsskalaen.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Samtidshistorie på HHX
Gunhild Agger Aalborg Universitet
SRP-konference workshop 2
Introduktion til 1.semester 2011
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Introduktion til surveybanken: Grundlag og tematikker
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Stumfilmen fra 1895 til ca.1930 Filmhistorien.
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
De første erfaringer med…
Tidsplan for eksamen 40s umd
SRP 2014.
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Digitale biblioteker og web 2.0
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Eksamensoplæg Tendenser i samtiden.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Filmteknologiens historie
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
Medier og kommunikation V
EKSAMEN OG PRØVER.
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
Miljøplanlægning og forvaltning Miljøplanlægning 1. Kursusgang Mandag den 12/
Digitale billeder – analyse og produktion
Tekstanalyse og –historie (F06) Session One. Agenda  Introduction: Aims and Means  Drama II: Tom Stoppard, The Real Inspector Hound.
Tekstanalyse og –historie (F07) Session One. Agenda  Introduction: Aims and Means  Drama I: Susan Glaspell, Trifles.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Censormøde efterår 2015 v/censornæstformand Marianne Bech Larsen Z1e0alYFBKh2 materialet er udarbejdet af censornæstformand Marianne.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Ny karakterskala – nye mål?
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Hvad er dokumentarfilm?
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Studieretningsprojektet
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Dagsorden Kristendomskundskab / Religion
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Filmhistorie

Kursets områder: 1. Filmteknologiens historie JRC Forholdet mellem teknologisk udvikling, narrativitet og filmteorier. Litteratur Charles Barr, CinemaScope: før og efter, (1963) i Ib Monty og Morten Piil, Se det er Film - i Klip, Fremad, Kbh. 1970, pp. 176-207 2. Dansk stumfilm. GA Genrer, stjerner og begrænsninger. Carl Th. Dreyer som ikon for dansk film. Overgangen fra stumfilm til talefilm. Litteratur Carl Th. Dreyer: Om filmen København: Gyldendal 1964, s. 15-26 og 31-36. Casper Tybjerg: "Om filmteori og filmhistorie: Stumfilmen som eksempel." I Mediekultur 23 1995, s. 41-53. Marguerite Engberg: "Dreyers elementer". I Anne Jespersen & Eva Jørholt (red.): som i et spejl. Om film og filmkunst. København: Ries, 2005. 3. Horrorfilmens historie JRC Historisk oversigt Litteratur Mark Jancovich, Horror, Batsford Cultural Studies, London 1992, pp. 53-61. 4. Populære filmtraditioner. GA (NB anden rækkefølge i kompendiet) Lystspil og folkekomedier i Danmark. Fra 1930ernes lystspil til 1950ernes folkekomedier og 1970ernes Olsenbande-film. Litteratur Ib Bondebjerg: Filmen og det moderne. København: Gyldendal, 2005, s. 97-134 og 166-180. Niels Jørgen Dinnesen & Edvin Kau: Filmen i Danmark. København: Akademisk Forlag 1983, s. 85-110.

Kursets områder: 5. Hollywood i 1930’erne JRC Realisme, eskapisme og New Deal Litteratur Peter Larsen, Småborgeren i kamp - Diligencen (1939) i Michael Bruun Andersen m.fl., red. Film analyser Historien i filmen, Røde hane, Viborg 1974 6. Nybølgen. GA Fransk og italiensk nybølge. Dansk realisme i forlængelse af nybølgen i 1960erne og 70erne - fra Weekend 1962 til Kundskabens træ 1982. Litteratur Cousins s. 267-294, gerne hele kapitlet! Dan Nissen: "1960-69: Filmens moderne gennembrud". I Peter Schepelern (red.): 100 års dansk film. København: Rosinante 2001, s. 199-221. 7. Dogmefilm og moderne danske genrefilm. GA De nyeste udviklinger i dansk film. Lars von Trier som ikon. Forholdet mellem dogme- og genrefilm. Litteratur Dogmemanifestet (se på www). Peter Schepelern: "1990-2000: Internationalisering og dogme."  I Peter Schepelern (red.): 100 års dansk film. København: Rosinante 2001, s. 305-359. 8. Postmoderne film JRC Fra den franske nybølge til YouTube Litteratur Schepelern, Peter, Spøgelses navn, Kosmorama nr. 189, 1989, Kbh., p. 4-23

Kursets områder: 1. Filmteknologiens historie JRC 2. Dansk stumfilm. GA 3. Horrorfilmens historie JRC 4. Populære filmtraditioner. GA 5. Hollywood i 1930’erne JRC 6. Nybølgen. GA 7. Dogmefilm og moderne danske genrefilm. GA 8. Postmoderne film JRC

Studieordningen: Modulet Filmhistorie (5 ECTS-point) er placeret på uddannelsens 5. semester og omfatter dansk og international filmhistorie i en bredere kulturhistorisk kontekst. Kompetencemål: Ved afslutningen af modulet skal den studerende kunne demonstrere: - overblik over dansk og international filmhistorie og perioder, herunder filmindustriens og filmteknologiens historie - viden om filmhistoriens placering i en bredere kulturhistorisk kontekst. Eksamen: En intern skriftlig prøve i: Filmhistorie (Film History). Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den studerende på baggrund af et godkendt pensum på 1000 sider besvarer 1 af 3 udleverede spørgsmål inden for fagområdet dansk og international filmhistorie. Opgavebesvarelsen må højst være på 10 sider og udarbejdes individuelt. Bedømmelseform: en karakter efter 7-trinsskalaen. Besvarelsen bedømmes af eksaminator; besvarelser, som eksaminator vurderer til under bestågrænsen, bedømmes tillige af en censor. Omfang: 5 ECTS-point. Eksaminationen skal i forhold til de i § 7,  stk. 4, angivne kompetencemål demonstrere, at den studerende: - besidder et overblik over dansk og international filmhistorie og perioder, herunder filmindustriens og filmteknologiernes historie - kan anskue filmhistorien i en bredere kulturhistorisk kontekst.

Studieordningen: ”et godkendt pensum på 1000 sider”: Generelle litteraturforslag: Mark Cousins, Filmens Historie, Nyt Nordisk forlag (kursusgrundbog) Kristin Thompson and David Bordwell, Film History An Introduction, McGraw-Hill Kosmorama 220, vinter 1997, 100 års dansk film Ib Bondebjerg: Filmen og det moderne. København: Gyldendal, 2005 Plus litteratur til hver forelæsning – kompendium til salg hos sekretærerne

Eksamen Et eksempel på et eksamensspørgsmål: Indplacer Der var engang en krig i europæisk filmtradition 3-dages hjemmeopgave, højst 10 sider Individuel, intern, 7-trinsskalaen

Kurset: Metode Læsevejledning Signifikante nedslag – altså ikke kronologisk tidslinje gennemgang - smagskategorier Og eksamensforberedelse

Filmhistorien: Appel: Tilgængelighed (eBay) Gamle film er blevet hypotekster Transhistoriecitet

Filmhistorien: Afgrænsning: Biograffiktionsfilm Dokumentarfilm Eksperimental- og avantgardefilm Animation Ikke: Undervisningsfilm, industrielle og videnskabelige film

Basale tilgange: Biografisk historie: instruktører, stjerner, fotografer Industriel og økonomisk historie: virksomhed og forretning Æstetisk historie: form, stil og genre Teknologisk historie: materialer og maskiner Social/kulturel/politisk historie: det kontekstuelle > kombinationer og dialektik

Grundlæggende filmhistoriske spørgsmål: Hvorledes er forskellige måder at bruge filmmediet på blevet almindelige og udbredte gennem tiden? F.eks.: Narrative strukturer, fortællestil, bestemte brug: af mise-en-scene, belysning, lokationer, kostume, kamerabrug, editering og lyd, genrer

Grundlæggende filmhistoriske spørgsmål: 2. Hvorledes har filmindustriens betingelser – produktion, distribution, forevisning – påvirket anvendelsen af mediet? F.eks.: Studie-systemet med stærk arbejdsdeling, independent filmmakers, teknologiske og forevisningsteknologiers forsinkelser

Grundlæggende filmhistoriske spørgsmål: 3. Hvorledes er internationale tendenser er opstået og har slået igennem i brugen af film mediet på filmmarkedet? F.eks.: Det nationale og det internationale Westerngenren: samuraifilm, spagettiwestern, kartoffelwestern, Klösewestern

Periodisering: Tidlig film:1880’erne - 1919 Den sene stumfilmsperiode: 1919-1929 Udviklingen af tonefilm: 1926-1945 Perioden efter anden verdenskrig: 1946-1960’erne Nutidig film: 1960’erne – i dag Fra Kristin Thompson and David Bordwell, Film History An Introduction

Periodisering: GEORGES Sadoul: FILMENS VERDENSHISTORIE fra 1968 har blot: Stumfilmen og Tonefilmen Underinddelinger: 25 primært nationale underperioder, f.eks. ”Den franske poetiske realisme (1930-1945)

Periodisering: Ulrich Gregor und Enno Patalas, Geschichte des Films (4 bind), 1976 1895-1939 1940-1960 Og Ab 1960 – 2 bind

Periodisering: Mark Cousins, Filmens Historie, Nyt Nordisk forlag: bredere tilgange end det nationale 10 kapitler, ofte baseret stilhistoriske og narrative udviklinger.

Strukturer: Kronologi, hvad kommer før hvad?

Strukturer: Kronologi, hvad kommer før hvad? + Kausalitet: Personbaseret: metodologisk individualisme (den store mand) Gruppebaseret: metodologisk kollektivisme (institutioner, bevægelser, skoler)

Strukturer: Kronologi, hvad kommer før hvad? + Kausalitet: Personbaseret: metodologisk individualisme (den store mand) Gruppebaseret: metodologisk kollektivisme (institutioner, bevægelser, skoler) Påvirkning (fra f.eks. én instruktør til en anden)

Strukturer: Kronologi, hvad kommer før hvad? + Kausalitet: Personbaseret: metodologisk individualisme (den store mand) Gruppebaseret: metodologisk kollektivisme (institutioner, bevægelser, skoler) Påvirkning (fra f.eks. én instruktør til en anden) Tendenser og generaliseringer: postulater, der verificeres, f.eks. stigende brug af farvefilm mellem 1940 og 1960

Strukturer: Kronologi, hvad kommer før hvad? + Kausalitet: Personbaseret: metodologisk individualisme (den store mand) Gruppebaseret: metodologisk kollektivisme (institutioner, bevægelser, skoler) Påvirkning (fra f.eks. én instruktør til en anden) Tendenser og generaliseringer: postulater, der verificeres, f.eks. stigende brug af farvefilm mellem 1940 og 1960 Perioder: interne og eksterne, overlapninger

Strukturer: Kronologi, hvad kommer før hvad? + Kausalitet: Personbaseret: metodologisk individualisme (den store mand) Gruppebaseret: metodologisk kollektivisme (institutioner, bevægelser, skoler) Påvirkning (fra f.eks. én instruktør til en anden) Tendenser og generaliseringer: postulater, der verificeres, f.eks. stigende brug af farvefilm mellem 1940 og 1960 Perioder: interne og eksterne, overlapninger Betydning, vigtighed: monumenter i filmhistorien, ud fra: Kunstnerisk værdi Påvirkningskraft Det eksemplariske og typiske