Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION."— Præsentationens transcript:

1 Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION

2 1895-1930 Brødrene Lumière Program Teknik
Verdens første forestilling Program 10 film - hverdagssituationer Teknik Stationært kamera med Indbygget projektor

3 Den narrative film Georges Melies Fade in/out Dissolve Stop motion
Filmet teater

4 Genrer i perioden Western Science fiction Historiske dramaer

5 Ekspressionisme Kunstnerisk retning Stor indflydelse i Tyskland
Robert Wiene: Dr. Caligari, 1920 F.W.Murnau: Nosferatu, 1922 Fritz Lang: Metropolis, 1927 Reaktion mod 1800 tallets naturalisme og objektive realisme Subjektiv repræsentation af kunstnerens følelser Rusland: Montageteknikken Filmklip

6 Den første talefilm The Jazzsinger, 1927 Sang og fed musik +
Hvide der leger sorte = Succes

7 1930-1950 Studiernes storhedstid Studiesystemet Stjernesystemet
Farvefilm USA: 60-80% af det europæiske marked Statskontrol og censur

8 Film Noir Sort film (efter anden verdenskrig)
Mørk, brutal, urban, storby Visuelt dominerer kontrasten mellem lys og mørke Detektiven eller den kriminelle og den fatale kvinde, femme fatale. Inspiration: amerikanske krimier + tysk ekspressionisme Fokus: Kynisme, brutalitet, sadisme – storbyens mørke, tågede miljøer.

9 Genrer i perioden Film Noir (Genre?) Gangsterfilm Horror film Musicals

10 Italiensk Neorealisme
Reaktion mod restriktioner fra den fascistiske regering Protest mod de sociale forhold Low budget – mangelsamfundet Tema: hverdagens sociale problemer. Teknik: tilbageholdende kamera og klipning. Dokumentarisk præg

11 1950-1970 Filmens kamp mod Tv’et Farvefilm Bredformater – cinemascope.
Smell-o-vision – 3D 1960 – TV 80% hustandsdækning Salg af ældre film til Tv

12 Den nye bølge/La nouvelle vague
Fransk retning Reaktion mod de traditionelle, forudsigelige film fra Hollywood Cahiers du Cinéma

13 Jean-Luc Goddard, Claude CHabrol, Francois Truffaut
Den individuelle stil Instruktøren som hovedkraft – Auteurs Fællestræk: Løst realistisk plot Innovativ struktur Eksperimenter med filmisk tid og rum Intertekstuel hyldest

14 Studiosystemet Afløses efterhånden af uafhængige
producenter og co-produktioner Statsstøtte til film i Europa USA dominerer fortsat film- og Tv-markedet The New Hollywood

15 Genrer i perioden Krigsfilm Spaghetti-western Socialrealisme
Agent-film/krimi Science fiction Begrebet Blockbuster

16 1970-1990 Multibiografer – nye lydsystemer Artcinema Video
Satellit- og kabel-Tv Drastisk stigning i filmomkostninger – dækkes dog af video (30-40%) De store selskaber – primært distributører – uafhængigt producerede film (independent) overgår de store selskabers produktion The New Hollywood – The Hollywood Bratpack

17 Genrer i perioden Splatter-film Kampsport Roadmovies Animationsfilm
Katastrofe-film Action

18 1990 – i dag Flere biografgængere
Stjernefokus – populære skuespillere sikrer succes Skuespillere engagerer sig i filmproduktion Stigende produktionsomkostninger – independent film DVD’en introduceres – vinder hurtigt markedsandele Internettet – filmfremvisning og ikke mindst download?

19 Dogme 95 Dansk bevægelse stiftet i 1995 Dogme = regler
Manifest – Kyskhedsløftet 10 regler for filmproduktion Stor succes – fremgang for dansk film PR stunt, genoplivelse af filmen som kunstart – et opgør med Hollywood?

20 Kyskhedsløftet 1 Optagelserne skal foregå på location. Rekvisitter og scenografi må ikke tilføres. (Hvis en bestemt rekvisit er nødvendig for en historie, må en location vælges, hvor denne rekvisit forefindes.) 2 Lyden må aldrig produceres adskilt fra billedet eller omvendt. (Musik må altså ikke anvendes, med mindre det forekommer på optagestedet.) 3 Kameraet skal være båret. Al bevægelse eller stilstand, der kan opnås i hånden, er tilladt. (Filmen skal ikke foregå, hvor kameraet står, men der skal filmes, hvor filmen foregår.) 4 Filmen skal være farvefilm. Lyssætninger accepteres ikke. (Hvis der er for lidt lys til eksponering, må scenen udgå eller en enkelt lampe påmonteres kameraet.) 5 Optisk arbejde såvel som filtersætning af filmen er forbudt. 6 Filmen må ikke indeholde overfladisk action. (Mord, våben etc. må ikke forekomme.) 7 Tidsmæssig og geografisk fremmedgørelse er forbudt. (Det vil sige, at filmen foregår her og nu.) 8 Genrefilm accepteres ikke. 9 Filmformatet skal være Academy 35mm. 10 Instruktøren må ikke krediteres. Ydermere lover jeg som instruktør at afstå fra at have en personlig smag! Jeg er ikke kunstner længere. Jeg lover at afstå fra at skabe et "værk", idet jeg prioriterer sekundet frem for helheden. Mit ypperste mål er at aftvinge mine personer og scenerier sandheden. Dette lover jeg vil ske med alle midler og på bekostning af al god smag og al æstetik. Således aflægger jeg KYSKHEDSLØFTET.”

21 Genrer i perioden Superhelte film (Fantasy) Animationsfilm Spoof
Historiske film


Download ppt "Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google