Brudstykker af Trafikplanlægningens udvikling Bilen og Byen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Beskæftigelsesregion
Randers Kommune Borgermøde om infrastruktur. 2 Randers Kommune - Borgermøde om infrastruktur - 2 Dagsorden • Velkomst v/ Mogens Nyholm (B) • Præsentation.
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Tema Menu Nye boliger Det må ikke være mangel på boliger og byggemuligheder der begrænser tilflytningen af nye borgere til Tønder. Byrådet mener der skal.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Ny Rute 26 – Viborgvej Ved Lading, Sabro og Mundelstrup
Ældres flytteovervejelser og faktiske flytninger Sammenligning mellem vækstområder og stagnationsområder - Eigil Boll Hansen, Boligdagen 2010.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Fra bil-by …til gå-by Øhavets hovedstad.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Beslutningsgrundlag COWI
Infrastruktur og bosætning
Transport Transport  Morten, Johan og Mikkels undersøgelse:  Vi ville finde ud af, hvor mange der kører, cykler eller går i skole. Vi vil lave en film.
Bornholms Passagerforening
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Energibesparelser i offentlige bygninger
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Den økonomiske krise - boligmarkedet Torben M. Andersen Institut for Økonomi Aarhus Universitet.
Baggrund for etablering af infosystem
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Hvad handler det om og hvordan kan kommunerne samarbejde?
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
En fast Kattegatforbindelse
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING BDO BAROMETRET INDLEVELSE SKABER UDVIKLING SMV’erne – rygraden i dansk erhvervsliv Eksport Kilde: Danmarks Statistik.
VT5Harry Lahrmann3. oktober 2004Trafikplanlægning og trafikmiljø Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Forslag til Kommuneplan 2009 Infrastruktur, transport og miljøbeskyttelse Veje og stier Trafiksikkerhed Havn og lufthavn Kollektiv trafik Tekniske anlæg.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Udvikling af bio-energi i Irland Pieter D. Kofman Senior konsulent Danish Forestry Extension.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
TRAFIKPLANLÆGNING Center for Byudvikling Søren Elle Overordnet trafikplanlægning 24. april 2013.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Rambøll Nyvig as – helhedsorienteret trafik- og byplanlægning Trafikken i Hovedstadsområdet sammenlignet med andre europæiske byer  Dataindsamlingen 
At handle i byen. * Interessant * Tema * Perlegade.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Universiteter og studenterbevægelse i Chile. Fra overgangen til demokrati til i dag.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Anja Transportundersøgelser på virksomheder Anja Puggaard, Søren Fischer Jepsen Movia.
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Hvor og hvordan sker ulykken?
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Global opvarmning Noter.
Trafikale og miljømæssige effekter
Forslag til masterplan for infrastruktur
Tæt trafik.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Præsentationens transcript:

Brudstykker af Trafikplanlægningens udvikling Bilen og Byen Anker Lohmann-Hansen Lektor emeritus, AAU Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Bilen er kommet for at blive Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Boligbyggeri Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Bilejerskab med forskel Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Biltrafikindeks Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Trafik i København Trafik over Søsnittet Kommunegrænsen   1970 351.100 392.500 1975 330.500 388.400 1980 306.000 356.400 1985 317.900 390.600 1990 309.100 417.700 1995 302.500 431.900 2000 314.300 496.900 2005 308.400 541.000 Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Trafikarbejde og urbanisering Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Trafikarbejde og urbanisering Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Trafikplanlægningens faser Trængsel Trafikdifferentiering Trafiksikkerhed Trafikmiljø Tvivlrådighed Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar 1960-erne Stærkt stigende indkomster Stærkt stigende bilejerskab 118 biler/1000 indb/10 år Stærkt stigende trafik Stærkt stigende antal trafikuheld Stærkt stigende boligbyggeri Spændende boligprojekter med nye trafikale løsninger Landinspektørplaner Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Køge Bugt Planen Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Albertslund Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Søringen Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar City Plan Vest Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Gågader Bispensgade Aalborg Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Skjoldhøjparken ved Tilst i Århus Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar 70-erne Fortsat stigende indkomster Fortsat stigende bilejerskab 67 biler/1000 indb/10 år Fortsat stigende biltrafik Stigende energipriser – Energikriser Faldende antal trafikuheld Boligbyggeri topper i 1973 Voldsomme rentestigninger Tæt-lav og gaden ind i boligområdet Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Gadekæret Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Energikrise 1973 med Bilfrie søndage Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Benzinpriser Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Vejplan og § 40 Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Gadegennembrud opgives Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Busdriften har det ikke godt Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Kollektiv transport får støtte Nordkolt 1978 Ny lov i 1978 Amterne får ansvar for regional bustrafik Kommunerne ansvar for bybustrafikken Kan oprette fælleskommunale trafikselskaber HUR, NT m.fl., men ikke i Århus og Odense Første udbud af buskørsel i begyndelsen af 1990-erne Stærkt stigende offentlige tilskud til kollektiv trafik: 1980: 1,9 mia. kr, 1985: 4,1 mia. kr, 1989: 4,6 mia. kr Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar 80-erne Økonomisk opbremsning Opbremsning i bilejerskab 31biler/1000 indb/10 år Trafikken falder og stiger så igen kraftigt Energipriser topper og falder igen Faldende antal trafikuheld Lavere byggeaktivitet Faldende investering i trafikinfrastruktur Integreret boligbyggeri Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Boliger og skole i Farum Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Aalborg Midtby Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Hvad sker der? Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Miljøprioritering Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byernes trafikarealer Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Gunna Stark, VS Afgifter Parkeringsrestriktioner Kollektiv trafik Nedlæggelse af parkering Luftforurening Cykeltrafik Fysiske hindringer Trafikuheld Attraktioner Kørselsrestriktioner Pladser Aktiviteter 1987 Støj Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar 90-erne Afdæmpet bilejerskab 31 biler/1000 indb/10 år Fortsat stigende biltrafik Stigende energipriser Faldende antal trafikuheld Lavt niveau for boligbyggeri Miljø og trafik Fokus på byerne Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Der skal satses på byerne Danske byer skal stå stærkere 1999 1992 Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Miljømålsætning Nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne med 40% Energiforbruget skal stabiliseres på 1988 niveau Reducere luftforureningen med 40 – 60 % Reducere antal boliger der belastes med >65 dB 1992 Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Trafik og miljøplaner 1997 1996 Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Trafikmodeller Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Sporvognsløsning Det er dyrt Bedre komfort Flere passagerer Bedre vejæstetik Driftsunderskud Gener for biltrafikken Problemer i centrum Parkering, afsætning Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Metro Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar 2000-erne Stigende økonomisk formåen Igen stigende bilejerskab Trafikken stiger fortsat - trængsel Energipriserne ryger i vejret Faldende antal trafikuheld Boligbyggeriet tager et opsving Stort motorvejsbyggeri Motorvejsnær lokalisering Kollektiv trafik i problemer Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Hvad er det vigtigste trafikale samfundsproblem? Trængsel Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Trængsel kan føre til … Vælger ikke at gennemføre turen Vælger et andet tidspunkt Vælger at køre et andet sted hen Vælger et andet transportmiddel Vælger en anden rute Gennemfører med forsinkelse Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Wegeners hjul Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Motorvejen trækker Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Reduktion af efterspørgsel Tidsforbrug pr. bil Trafikmængde Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar London Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Trafikinformatik Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Er kollektiv trafik løsningen? Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Det går ikke godt Regeringens mål om, at flere danskere skal benytte den kollektive trafik i de store byer, er slået fejl. Antallet af buspassagerer i hovedstadsområdet er i frit fald, fremgår det af en ny prognose fra busselskabet Movia. Sidste år valgte syv millioner af hovedstadens buspassagerer at tage bilen i stedet, og ifølge Movias prognose vil der være en "betydelig del" af de resterende 196 millioner passagerer, der følger trop næste år. Udviklingen kan endda få ekstra fart, fordi 29 kommuner i hovedstadsområdet, Århus og Aalborg kan blive tvunget til at skære yderligere i busdriften. Berlinske Tidende 19.maj 2008 Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Færre passagerer – større kommunal støtte NT Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Spørgsmål og Svar Har det virket – alle de gode forslag og løsninger? Har vi fået bedre byer og bedre levevilkår? Har samfundet klaret sig bedre – økonomisk og socialt? Har løsningerne eller ”udviklingen” skabt nye problemer? Er byerne blevet mere konkurrencedygtige? Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Langt lavere antal dræbte og tilskadekomne Trafikplanlægningen for boligområderne har givet mere sikre miljøer – men er de mere trygge? Og er manglende tryghed trafikkens skyld? Vej- og gadeudformningen har givet mere sikker trafikafvikling, men er årsagen til de færre uheld og færre dræbte i trafikken måske primært Bedre teknologi i bilerne Hastighedsgrænser Bedre køreruddannelse og erfaring? Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Trafikuheld Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Bedre miljø Bedre motorteknologi har reduceret luftforureningen – ud med bly og ind med katalysatoren. CO2 udledning ikke nedbragt – tværtimod. Transportens energiforbrug stiger. Bedre visuelt miljø, især i de centrale byområder. Meget dyre løsninger. Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Energiforbrug Transport: 32,5 % Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Transportens andel af udledninger Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Transport Bilejerskabet er holdt i ave – alt for billigt at have bil i byen. Trafikarbejdet stiger i takt med samfundsøkonomien Trafikken i byernes centrale dele stiger ikke – alligevel trængsel, fordi arealer inddrages til andre formål. Cykeltrafikken falder i omfang. De unge og børn transporteres i bil – tryghed. Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Trafikarbejde Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Byspredning Motorvejsnettet ændrer den geografiske tilgængelighed for boliger og arbejdspladser – pendlingsafstande øges Fremtidens gods- og transporttunge virksomheder lokaliseres ved motorvejene Stigende funktionsopdeling mellem bymidterne, forstæderne, centrene og landdistrikterne Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Stationsnærhed, koncentration Bedre transportmiddelfordeling i pendling til byens arbejdspladser Tættere byer - øgede ejendomspriser - presser store grupper ud på Sjælland og til de store byers omegn Visse typer arbejdspladser relokaliseres. Centrene uden for byerne vokser i størrelse og indhold Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Pendling Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar

Byplanhistorisk seminar Trafikplanlægningen Man kan ikke trafikplanlægningsmæssigt anskue Danmark som et ensartet land: Der er stigende forskel mellem land og by: på landet skal alt transporteres – i bil. Der er stigende forskel mellem byer og store byer: I de mindre byer spiller den kollektive trafik ingen rolle. Cyklen er et alternativ. Der er stor forskel mellem store byer og Danmarks eneste storby: København. Bilen og Byen Byplanhistorisk seminar