Ulla Haugsted Ulla.haugsted@rh.regionh.dk PEDI Pediatric Evaluation of Disability Inventory Børn med Cerebral Parese 1 – 6 år - Modul 3 3 september 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Anskaffelse af ny teknologi
Gammelheds-Philosophy
GAF Samrating & Statistik.
Hvad er familieklassen
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Hvordan har dagkirurgiske patienter det i den første uge efter udskrivelse - Masterprojekt Pia Mohr Christensen, Klinisk udviklings sygeplejerske,
Livsvilkår for børn på asylcentre
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Borgernes barrierer for brug af IT
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Dataindsamling og kildebearbejdning
- vejen til en sund balance
Anvendelse af GAF Netværk for forskning og kvalitetssikring af psykoterapi – heldagsmøde januar 2008.
Præsentation af Børnehaven Thorshavnsgade
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Birgitte Espersen Vingsted September 2009
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Basal statistik 24. okt Tom Bendix Videncenter for
Status på de nyeste tendenser indenfor træning af mennesker med CP !
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Uddannelse og vækst Carl-Johan Dalgaard Seminar om uddannelse i beskæftigelsesindsatsen 2. November 2009.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Statistik Lektion 3 Simultan fordelte stokastiske variable
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Relationer – børn og voksne
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Kan vi som læger ændre patientens holdning til at have rygondt ?
INDSKRIVNINGSMØDE.
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Medicinsk Center Geriatrisk Afdeling G Hvordan sikres omsorgen i optimerede operationsforløb? Ældre patienter.
25. september 2007 Dias 1 Center for Sprogteknologi Evalueringsmetoder i MT Bente Maegaard og Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Mainstreaming. Procesguide til interne styringsredskaber. Fokus : Børnemiljøvurderingerne. Hvorfor – hvordan –
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
Disposition Kort introduktion til Phag  29 Forsøgsopstilling Resultater Perspektiver.
Forskningsprojekt om fysisk aktivitet og læring LCoMotion – Learning, Cognition and Motion - en del af projekt ”Læring i Bevægelse” Finansieret af Undervisningsministeriet.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Økonometri 1: Inferens i den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Inferens i den multiple regressionsmodel 10. marts 2003.
Anbefalinger. Forebyggelse  minutters træning (svarende til rask gang) hver dag, eller  Minimum 4 timer om ugen  Må.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Vejle kommune Behandling af overvægtige børn og unge ”Holbæk-modellen”
Reliabilitet. Disposition Kapitel 4 Artikel: Reliability of SF-36 in an Internet- and a pen-and-paper version Pause Artikel v. Annette de Thurah.
Forældreinterview Stationens program Øget forældresamarbejde – hvorfor Formål og den praktiske ramme Selve interviewet Spørgsmål.
Forebyggelse og rehabilitering
Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3rd ed.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Analyse af prøveformer og test i BAI´s arbejdsmarkedsuddannelser gennem forsøg og evaluering BAI OUP 2015.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Velkommen til Atroseskolen
Nedslidning – hvad er det?
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Dansk Sygepleje Selskab (dasys) 16.november 2011
Anvendt Statistik Lektion 6
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Junior golf i KGK – Golf skal være sjovt
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Ulla Haugsted Ulla.haugsted@rh.regionh.dk PEDI Pediatric Evaluation of Disability Inventory Børn med Cerebral Parese 1 – 6 år - Modul 3 3 september 2009 Ulla Haugsted Ulla.haugsted@rh.regionh.dk

PEDI Udviklet af: Stephen M. Haley, Udgivet i oktober 1992 Wendy J. Coster Larry H. Ludlow Jane T. Haltiwanger Peter J. Andrellos Udgivet i oktober 1992 Fås på www.pearsonassessment.com eller www.harcourtassessment.com/pedi eller find på google Pris ca. $120 for manual og ca. $42 for 25 scoringsark

PEDI på dansk Jette Christensen Vurderet videnskabeligt i maj 2007 + Oversat som spørgeskema af Jette Christensen Findes på fysio.dk. - Google det danske spørgeskema Svensk udgave med referencemateriale

Hvad er PEDI? Et kortlægningsinstrument. Formål: Anvendes som interview eller spørgeskema til forældre eller andre, som er tæt på barnet i hverdagen Formål: At få et overblik af barnets funktionelle udviklingsniveau og graden af uafhængighed ved aktiviteter i barnets hverdag At måle hvad barnet gør, ikke hvad barnet kan optimalt. Ikke en test, som scorer en enkelt præstation

Formål ved specifik klinisk anvendelse At diskriminere en funktionel mangel eller forsinkelse At måle effekt, at evaluere fremskridt Som slutmål for evaluering af pædiatriske programmer i rehabilitering, forskning og kvalitetssikring

Målgruppe Handicappede børn med forskellige problemstillinger, mest fysiske, men også kognitive. Alder: ½ - 7½ år Kan anvendes til ældre børn, hvis funktionsniveau ikke overstiger, hvad der normalt forventes af et barn på 7½ år

Udformning PEDI består af 3 dele: Funktionelle færdigheder (197 punkter) Selfcare, - personlig pleje Mobility (transfers and locomotion), - bevægelse Social function, - social funktion Hjælpebehov fra støttepersoner i det daglige (20 punkter) Behov for hjælpeforanstaltninger (tilpasninger/ hjælpemidler) i det daglige (20 punkter) De enkelte dele af testen kan bruges separat.

PEDI score Raw Score Normative Standard Score Scaled Score Aldersrelateret, kan kun bruges op til 7½ år (aldersgrænsen) Tabeller for 14 aldersgrupper med et interval på 6 mdr. Scaled Score Ikke aldersrelateret, kan derfor bruges til ældre børn Fortæller hvor score ligger i forhold til opgavernes sværhedsgrad Software program, kan ikke fås i øjeblikket

PEDI Værdier fra danske børn Studie af Michelle Stahlhut: To aldersgrupper 1½ - 2 år og 5 - 5½ år Formål: at undersøge om værdierne fra danske børn stemmer overens med de amerikanske referenceværdier? Resultat: God overensstemmelse af funktionelle færdigheder Mindre god ved hjælpebehov i gruppen med de ældre børn ved personlig pleje og social funktion OK ved bevægelse Hvorfor? DK = spørgeskema, US = interview Kulturelle forskelle

Validitet og reliabilitet Content og construct validity Concurrent validity i forhold til BDIST, Battelle Developmental Inventory Screening Test WeeFIM, Functional Independence Measure Discriminant og evaluative validity Reliabilitet: Internal Consistency Inter-interviewer, 2 overværer samme interview Agreement mellem forældre og teampersoner, interview adskilt

PRAKSIS

Tidsforbrug Forberedelse 15 – 30 minutter, alt efter hvor rutineret man er! 40 – 60 minutter til udfyldning af skema eller interview med forældre/ teampersonale Ca. 30 minutter til scoring og udarbejdelse af skemaer

Anvendelse Semistruktureret interview, - foretrækkes De normative data er indsamlet ved forældre interviews, så man ved ikke, hvordan det forholder sig med validitet og reliabilitet ved anden administration Forældrene kan have svært ved at skelne mellem, hvad deres barn kan eller gør. Kommer bedst frem ved interview. Spørgeskema, - helst kun del 1. Tjek at alle spørgsmål er besvarede Tjek, at svarene passer til barnets alder Del 2. og 3. har en udførlig vejledning i manualen, som forældrene ikke får med hjem i et spørgeskema. Derfor bedst med interview.

Scoring – Del 1 Barnet scorer 1: Barnet scorer 0: Når en aktivitet i vid udstrækning bruges dagligt (hvad barnet gør) Hvis barnet er nået forbi stadiet Hvis barnet er stædig, og ikke vil, men sagtens kan, fx ikke vil spise moset mad, men gerne hakkebøffer! Har opgaven et ”og”, skal begge opgaver løses, fx put tandpasta på børsten og børst dine tænder! Barnet scorer 0: Hvis barnet ikke kan eller bruger en aktivitet jævnligt

Scoring – Del 2 Her scores den hjælp barnet typisk får, også selvom barnet faktisk kan aktiviteten, fx hvis det skal gå stærkt om morgenen. 0. Total hjælp Maksimal hjælp fra 50% og derover Moderat hjælp under 50% Minimal hjælp Supervision Uafhængighed

Scoring – Del 3 Tilpasninger: Ingen Almindelige ting eller børneting, fx børnestol, sugerør, skammel Lettere hjælpemidler, fx stokke, rollator, specialindsats til stol Tungere hjælpemidler og specialudstyr, fx kørestol, gangvogn, talemaskine, specielt indrettet badeværelse

Tolkning af score Raw Score: Normative Standard Score: Scaled Score: Score fra del 1. og del 2. tælles sammen, og i tabeller findes Normative Standard Score: Mean, gennemsnit, = 50. 1 SD, standarddeviation, = 10 Score er normal inden for 2 SD, dvs mellem 30 og 70 Scaled Score: En skala fra 0 - 100

Alder Ved præmaturitet: Tæt på aldersskift i tabellerne: Man udregner både kronologisk og korrigeret alder og sammenholder resultatet Tæt på aldersskift i tabellerne: Sammenholder tal for de to aldre

Planlægning af intervention På skemaer kan der aflæses hvilke aktiviteter, der skal arbejdes på først. Score om hjælpebehov kan tydeliggøre behov for ekstra hjælp i daginstitution Eller fortæller, hvor tidskrævende barnet er hjemme, og om der er behov for nedsat arbejdstid til en af forældrene