Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Flemming Nissen Kort & Matrikel styrelsen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Charlotte Bay Greisen IT-Digitaliseringsleder
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
10.2a – Samordnet genbrug af ejendoms- og bygningsdata
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Grunddataprogrammet.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Program for digital kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi Jens Krieger Røyen,
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Vis Stedet - i kommunal sammenhæng Maj-konference 2009 Områdechef Kim Lindskov Knudsen Anvendelse & Rådgivning Kort og Matrikelstyrelsen.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Obligatorisk digital selvbetjening
Stedet som indgang til digital forvaltning
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Ny regering, nye tider – dag 1
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Obligatorisk digital selvbetjening
Geopolitiske emner i tiden Kommunalreformen Fælles kommunal teknisk – topografisk kortlægning Fremtidens ejendomsdannelse.
Indsæt billede her Geografisk information i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi Flemming Nissen, Kort & Matrikelstyrelsen Kortforsyningsseminar.
Anvendernes adgang til ejendomsdata
Grunddataprogrammets delaftale 6 Effektiv genbrug og deling af grunddata om virksomhederne.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Fællesoffentlige grunddata - program, datafordeler og model David Graff Nielsen Digitaliseringsstyrelsen.
Digitaliseringsstrategiens erhvervsrettede initiativer 27. Februar 2013, Torsten Grunwald, Virk.dk, Erhvervsstyrelsen.
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Borgerservice og Biblioteker
Ejendomsdataprogrammet
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Lars Frelle-Petersen Direktør, Digitaliseringsstyrelsen
Digitalisering i den offentlige sektor
Hvad er Virk? Er det en portal? Er det en linksamling?
KL’s arkitekturrådsmøde
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring

Digitalisering – en nødvendig vision •Den økonomiske situation •Danmarks konkurrenceevne er svækket, og produktiviteten er vokset for lidt •Demografisk medvind er vendt til modvind •En stram offentlig økonomi •Borgernes forventninger •It en del af hverdagen (bl.a. takket være netbank) •Fleksibilitet og høj service (flertallet ønsker det online) •Forskellige generationer ift. krav og kompetencer •Den teknologiske udvikling – og de mange muligheder…

Stærkt politisk mandat

Strategiske mål frem mod 2015 •Effektiv digital kommunikation •Lukke for papir og blanketter •80 pct. af al relevant kommunikation skal foregå digitalt •1. bølge af obligatorisk selvbetjening fra 1. december •Ny digital velfærd •Skole, ældrepleje, sygehuse mv. •National udbredelse af det der virker •Tættere offentligt digitalt samarbejde •Ny lovgivning (post og selvbetjening) •Bedre deling af data - og mindre dobbeltindtastning •Bedre styring og gevinstrealisering

… lovgivning som ”game-changer” … NuFremtidigt

Og de danskere som ikke er klar… • ældre med på vognen siden 2010 •Ca som vi skal hjælpe på vej •Hjælpeplan – især ældre og unge •Hjælp ved personligt fremmøde og telefon •Betjening på anden vis på grund af særlige behov •Kompetenceudvikling •Bedre løsninger •13. september blev afholdt seniorsurf-dag •Opbakning fra handicaporganisationerne •Vigtigt samarbejde med Ældresagen mv.

Det kommunale ansvar •Stille velfungerende brugervenlige og tilgængelige selvbetjeningsløsninger til rådighed •Tilbyde hjælp til de borgere, der har brug for hjælp •Kommunikere om overgangen til obligatorisk selvbetjening •Effektiv håndtering af borgerhenvendelser, herunder brug af digital post •Tilpasse interne arbejdsgange Myndighederne skal i forbindelse med overgangen til obligatorisk selvbetjening for bølgeplanens 1. bølge:

Vejen til gode selvbetjeningsløsninger • En fællesoffentlig kommunikationsindsats, skydes i gang den 19. november 2012 • Ultimo 2012 får borgerne mulighed for rating og kommentering af selvbetjeningsløsningerne på borger.dk • Digitaliseringsstyrelsen udvikler i samarbejde med interessenter en fælles udviklingsvejledning for selvbetjeningsløsninger

Fælles udfordringer… For at kunne nå målene for 2015, skal vi sammen arbejde for at rykke borgerne over på den digitale kanal: • Vi skal skabe digital tryghed hos borgerne • Vi skal gøre den offentlige sektor klar til digitale arbejdsgange

Gode grunddata til alle – en kilde til vækst og effektivisering •På ejendomsområdet forbedres registrene således, at oplysninger om ejendomme og bygninger samt disses ejerforhold registreres i de autoritative registre på ejendomsområdet på en ensartet måde. •På adresseområdet etableres en sammenhængende infrastruktur og datagrundlaget forbedres, så det sikres, at data om adresser, stednavne og administrative enheder stilles til rådighed for alle på en effektiv måde. •På vandforvaltningsområdet etableres et landsdækkende fællesoffentligt grunddatasæt for vandløb. •På geodata-området gives der fri adgang til geografiske data for alle og frem mod ØA2014 drøftes behovet for en mere effektiv og forpligtende model for vedligeholdelse af geo-data. •På virksomhedsområdet forbedres datagrundlaget i CVR-registeret og der gives fri adgang til CVR-data og Selskabsdata for alle. •Der etableres en fælles distribution af grunddata gennem en fællesoffentlig infrastrukturkomponent (datafordeler), der sikrer mere effektiv og billigere distribution af grunddata.