Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011 - 2015 Jens Krieger Røyen,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011 - 2015 Jens Krieger Røyen,"— Præsentationens transcript:

1 Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011 - 2015 Jens Krieger Røyen, jro@oes.dk

2

3 Økonomisk modvind forstærker behovet for en konsekvent digitalisering af den offentlige sektor

4 Danmark har digital førerposition OECD: Danmark er i front med digitaliseringen af den offentlige sektor og ligger i toppen af alle internationale undersøgelser på området.

5 Vision for den nye digitaliseringsstrategi 2011-2015 Med udgangspunkt i visionen opstilles tre målsætninger: Den offentlige sektor skal være enkel: Digitale løsninger skal være intuitive at anvende og give værdi for borgere, virksomheder og medarbejdere. Lovgivning og regler skal passe til den digitale tidsalder. Den offentlige sektor skal være effektiv: Digitalisering skal på en omkostningseffektiv måde sikre høj kvalitet i den service, den offentlige sektor leverer. Den offentlige sektor skal være sammenhængende: Borgere og virksomheder skal ikke spilde tid på at finde rundt i den offentlige sektor. Myndighederne skal samarbejde og undgå silotænkning. ”Digitalisering skal skabe en smartere offentlig sektor der er, enkel, effektiv og sammenhængende”

6 Danskerne er klar til at selvbetjening online

7 Politikerne er klar til radikal forandring Jan Trøjborg, formand KL, i JP: Vi snakker om milliarder, hvis vi griber det rigtigt an. Finansministeren i JP: Vi har kørt et tostrenget system med både papir og digitale løsninger i årevis, men hvis vi skal plukke gevinsterne, skal papiret ud, og vi skal køre udelukkende digitalt som vi kender det fra SU. For de fleste mennesker vil det ikke være et problem – de er jo vant til det fra netbanken o.l.

8 Forudsætning for at lukke analoge kanaler: Bedre løsninger

9 Digitaliseringsstrategien handler ikke kun om at fjerne blanketter – i ligeså høj grad handler den om velfærd

10 Grunddata i digitaliseringsstrategien Der tilvejebringes og vedligeholdes et sammenhængende sæt af grunddata, der har tilstrækkelig høj kvalitet til, at de offentlige myndigheder umiddelbart kan basere deres forvaltning herpå. Den tekniske tilgængelighed af grunddata skal derfor være høj og grunddata skal være enkle for myndighederne at bringe i anvendelse. Alle myndigheder, der har behov for oplysninger omfattet af grunddata, bør anvende grunddata tilgået fra de autoritative datakilder inden 2015. Grunddata er forvaltningsobjekter (bl.a. personer og fast ejendom), der forvaltes på tværs af den offentlige sektor og udvalgte oplysninger om disse forvaltningsobjekter, der har bred anvendelse.

11 Grunddata-områder Landkortlægning, veje og ejendomsdannelse Ejendomme, boliger, bygninger og adressedannelse Personers identitet, bopæl, familieforhold og opholdsgrundlag Virksomheder og deres betroede personer

12 Sammenhængende grunddata for den offentlige sektor 12 Houses Cadastral Addresses Districts Places PersonsEnterprises Location Property Landscape Transport Networks Nature and Infrastructure

13 Grunddata for området ”Landkortlægning, veje og ejendomsdannelse” omfatter disse forvaltningsobjekter Matrikulære parceller Stedbestemte ejerlejligheder Stedbestemte bygning på lejet grund Servitutter Stednavne Digital Højdemodel Veje Stedbestemte bygninger Stedbestemte tekniske anlæg Vandløb Sø Vådområde Jernbaner og færgeruter Stedbestemte administrative enheder Naturområder Kvadratnetsenheder Havområder Kystlinje

14 Udfordringer med grunddata Grunddatas kvalitet og sammenhæng Betalingsmodeller kan give uhensigtsmæssig adfærd og anvendelse Juridiske barrierer, f.eks. Persondataloven Effektiv distribution af data (kapacitet og oppetid, ensartet teknisk og administrativ snitflade)

15 Nuværende arkitektur for distribution af data Grunddata Myndigheder med ansvar for indberetning og opdatering Data-anvendere (SKAT, kommuner osv) Adgang i realtid eller batch

16 Uændret setup for indberetning og opdatering af data Arkitektur for effektiv distribution af grunddata Data-distribution Grunddata Myndigheder med ansvar for indberetning og opdatering Data-anvendere (SKAT, kommuner, private osv) Løbende replikering af data i realtid ” Datafordeler” m/ høj kapacitet og oppetid. Indeholder altid opdateret kopi af grunddata.

17 Vision for en ”data-fordeler” Det er visionen at datafordeleren varetager massedistribution af data, både til private og offentlige kunder  Derved kan datadistribution i grunddataregistre minimeres væsentlig  Tydeligt hvor data skal hentes fra Undtagelser  Grunddataregistre kan fortsat have ansvar for skræddersyede udtræk  Der vil fortsat være behov for beredskabsdistribution

18 Overordnede krav til en ”data-fordeler” Løsningen skal sikre et overblik, over hvorfra data skal hentes Løsningen skal udstille data via standardiserede grænseflader Løsningen skal på basis af rettigheder kunne regulere adgang til data Løsningen skal levere hurtig, sikker og stabil data-hentning og kunne skaleres op til fx 200, 500, 1000 eller 2000 opslag i sekundet Løsningen skal levere en 99,9 % tilgængelighed 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen Løsningen skal udstille aktuelle data fra de bagvedliggende kilderegistre

19 Perspektivet for grunddata: Grunddata er et fælles forvaltningsgrundlag for den offentlige sektor, der vedligeholdes ét sted og anvendes af alle de myndigheder, der har behov for de omfattede oplysninger. Der kommer stadig flere grunddata-områder og forvaltningsobjekter til…


Download ppt "Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011 - 2015 Jens Krieger Røyen,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google