Old timers and newcomers

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Divergent og Konvergent
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
En konflikthåndterende kultur
Nyt ansvar.
Det autentiske menneske
Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
NOEA/Aalborg Universitet
Projektlederens rolle(r)
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Samarbejde mellem a-kasser og jobcentre
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Styring af styregrupper
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Hvad er mål/resultat (output)?
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kend din Kerneopgave Silkeborg September 2014
Kodeks for offentlig topledelse
Arbejdsgruppens udviklingsstadier
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Gruppeudviklingssamtaler
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Teamledelse og personlighedsmodeller
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Den lærende organisation
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Vektor. 2 At hæve barren og komme i topform som vektor.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Psykiske og kognitive funktionsnedsættelser på arbejdspladsen Ergoterapeut Anitta Hornshøj Jensen Psykolog Ingrid Vingelen Bo - og Rehabiliteringscenter.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Sådan arbejder den gode TR
Centralforeningen for Stampersonel
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Old timers and newcomers Denne indledningen Retter sig mod hvor i er lige nu At give processen et par ord med på vejen Team er noget der hele tiden skal arbejdes med en evig balance gang der skal afbalancere mod opløsning eller stivnelse Denne overskrift dækker over det element alle grupper må beskæftige sig med når der skal ny medlemmer ind. Nye medlemmer rummer nye uligheder og muligheder for ubalancer Vi ankommer til en gruppe der allerede eksistere

Kerne og periferi Gruppen skal indoptage et nyt medlem Et nyt medlem skal lade sig optage Periferi De typiske steder hvor der opstår udfordringer er når: Når gruppen er ramt af indre magt kampe Når gruppen har udviklet meget faste forestillinger om hvordan tingene er i gruppen Oldtimeres der ikke gider bruge tiden til at introducere og vise det nye medlem hvordan tingene fungere i gruppen Når newkommmeres med det samme vil spille en rolle og trække tidligere erfaringer ind og sætte dem op mod gruppens måde at fungere på. Kerne

Forming, Storming, Norming, Performing Jf. B. Tuckmann

Forming, Storming… Forming: Opstartsfasen Storming: Hvem er vi?, Hvad skal vi (teamets mål) og hvorfor? Behov for retning og styring: Målene defineres af ledelsen Uklar teamrolle og ansvar (evt. klare individuel rolle/ansvar) Lav præstation Storming: Klarhed over ’hvorfor’ og ’hvorhen’, men fortsat usikkerhed ift. de interne roller og relationer i gruppen Højere præstation – ofte båret af begejstring og fokus på opgaven Målet/målene er umiddelbart klare (dog ikke gennemdrøftede)

… Norming Norming: Begyndende positioneren sig i gruppen – evt. fraktioner Normdannelse og mindre opmærksomhed på rammer, aftaler og regler Dalende præstationer – fokus på de interne relationer Behov for afklaring og accept af roller, relationer og gensidige forventninger (Forudsætningen for at komme videre)

Oppe – nede inde – ude tæt på – lang fra

Performing Performing: Enighed om mål og opgaver – hvem kan beslutte hvad og hvornår Roller og ansvar er veldefinerede og accepterede Højt engagement, følelsen af at være en enhed Teamet kan sammen diskutere egne udviklingsbehov Teamet kan selv håndtere uddelegerede opgaver og træffe beslutninger

Kernens tre centrale områder Måder at fungere omkring: Inklusion: involvering, kontakt, tilhørsforhold, Opmærksomhed, genkendelse, deltagelse, accept Control: Magt, autoritet, indflydelse, strukturereing, igangsættelse, styring ansvar Emotion: Nærhed, varme, empati, støtte, følsomhed åbenhed

Team Socialt Fra gruppe til team Opgave Kompetencer Processer Individ Opgaverne for de forskellige mefdlemmer Genforhandlingen af den sociale kontrakt hvad forventer vi af hinanden Individ Gruppe Socialt

Kendetegn ved gode teams Fælles mål/retning Fælles ansvar - klart ansvar i teamet Videndeling Tydelige rolle-, opgave- og ansvarsfordeling mellem teammedlemmer Tillid, ærlighed, gensidig respekt Teammedlemmerne supplerer hinanden og kan uproblematisk byde ind med idéer på hinandens fag og arbejdsområder Teammøderne opleves produktive og værdiskabende (møder du helst ikke vil undvære!)

Opgaver Old timers Newcomers

Ledelsesvinkler på opgaven Diskurs Rolle Fagligt Kontekstuelt Økonomisk Problemløsende Lokalisere og løse produktions og leverance problemer Skaffe støtte og ressourcer til håndtering af problemer Skabe øgede indtægter/mindske udgifter som følge af problemløsning Udviklende Udvikle nye metodikker og forståelser/fortolkninger af opgaven Skabe legitimitet for nye metodikker og forståelser/fortolkninger af opgaven Skabe økonomisk effektivitet som følge af ny og alternativ brug af ressourcer Netværkende/ Motiverende Skabe positivt samarbejde om løsninger og udviklinger Skabe støtte for produktions og løsnings modeller fx gennem lobbyisme i relevante fora Skabe synergieffekter gennem integration af alternative vidensressourcer