Erna Storgaard - Kastanievænget 1 - 7173 Vonge - tlf. 22 25 90 30 - - Målnedrulning At have fælles.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
5S tal-leg.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
SMED Single Minute Exchange of Dies
Kontakt vores salgsafdeling på eller
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Teststrategi Engrosmodellen
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Manuelle målstyrings-tavler
Værdistrømsanalyser.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til værdistrømsanalyser
Et konkret kompetenceudviklingsforløb. •Omsætning :Over 500 millioner •Personale:Ca. 150 medarbejdere.
Produktion og Logistik
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Værdistrømsanalyse Gennemgang af hvordan man laver værdistrømsanalyser i produktion Værdistrømsanalyse kaldes VSM (Value Stream Mapping) i materialet.
Darum skole 4. november 2013.
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Arbejdsglæde eller sygefravær
Risici for SAPA-projektet
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
Forbedringstavlen – er et must
Grundlæggende regnskabsforståelse
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
Analyse af om virksomheden har optimale arbejdsgange indenfor:  Telefoni  Markedsføring  Politikker  Værdikæde  Fakturering Mulige opgaver til de.
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
Hvad er mål/resultat (output)?
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Indlæg for avlsrådgivere torsdag d. 29. september 2011 Projektleder Ulrik Toftegaard Jensen Team Økonomi & Management, VFL,Kvæg,
Baresso.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Ledelse, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi – hvordan hænger det sammen v. Afdelingschef Susanne G. Sørensen Rengøringsafdelingen.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
Biløkonomerne Aarhus den 20. juni 2012 Værkstedsøkonomi Semler Gruppen Vurderingen af økonomien på et værksted, kan overordnet set foretages på 2 områder:
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Gevinstrealisering og fastholdelse
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
[Projektnavn] Post mortem
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles mål for afdelingens virke er af stor betydning for ethvert firmas fremtid Ledelsen bør klart melde ud hvilke mål og strategier der arbejdes med, så medarbejderne i høj grad kan arbejde i den rigtige retning og påvirke målene, ofte gennem flere led Fastholdelse af mål og synliggørelse af fremdrift gøres bedst på manuelle tavler, som er synlige for alle og let tilgængelige Der følges op, og sættes handlinger i gang ved tavlemøder i fast interval

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Formål med målnedrulning •At skabe sammenhæng mellem topledelsens visioner og mål med afdelingernes og medarbejdernes konkrete handlinger • At sætte fokus på resultater gennem hele organisationen • At der er gennemsigtighed og tydelighed i prioriteringer af løbende forbedringer i forhold til resultater af målene •At målene skal være kendte og bruges aktivt igennem hele herakiet (skal være vedkommende – give mening) • At medvirke til at skabe fælles sprog i hele organisationen • Ikke opnåede mål kræver forslag til forbedringer for at nå målet

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målherakiet kan se således ud Visioner/Strategi Topledelsens mål Afdelingschefers mål Sektions-/afdelingslederens mål Medarbejdernes mål = Krav = Resultat

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Eksempel Vision/strategi: • Størst i branchen • Lav sygefravær (under 2%) • Minimal overarbejde • Xx ordre pr. medarbejdere pr. dag • Xx kr. bundlinje pr. måned

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Topledelsens mål • Bundlinje (budgettal) • Omkostning pr. produktionstime • Udnyttelsesgrad maskiner • Udnyttelsesgrad lagre • Fakturering inden 5 dage • Medarbejdertilfredshed • Sygefravær • Overarbejde • Personaleomsætning • Vikarforbrug • Kvalitet • Kundetilfredshed • Markedsandele • Brug af elektroniske løsninger • Audit score for 5S • Audit score for lean

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Afdelingschefernes mål • Fokuspunkter kan skifte i forhold til mål fra topledelse • Der måles på 2-4 fokuspunkter ad gangen • Fokuspunkter afstemmes med sektions-/afdelingsledere Forslag til målepunkter: • Kundeklager • Ordrer i eget ansvarsområde • Effektivitet i eget ansvarsområde • Medarbejdertrivsel • Faktureringshastighed • Budgetoverholdelse • Omsætning/indtjening pr. medarbejder • Salgstiltag • Lean audit – fremdrift • Driftsomkostninger

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Afdelingsledernes mål Mål for det enkelte team •Fokuspunkter kan skifte i forhold til mål fra afdelingschef •Fokuspunkter afstemmes med medarbejderne ved ugentlig/daglig tavlemøde Forslag til målepunkter: • Ordrer pr. mand/dag • Salgstiltag – kundebesøg - salesleads • Kompetencer – uddannelse af medarbejdere • Idegenerering – antal gennemførte – i pipeline osv. • Lean tiltag iht. krav fra audit • Brugen af elektroniske hjælpemidler • Medarbejdertrivsel • Fejl (forskellige typer) • Proces-og gennemløbstider (lean) • Indføre standarder (SOP) • Forbrug af evt. papir og øvrige forbrugsgoder

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Medarbejdernes mål Reaktion hos den enkelte medarbejder for at nå teamets mål •Fokus på hovedopgaven – hvad er vi her for! •Fejl sker kun en gang – der arbejdes med løbende forbedringer og vidensdeling •Korrekt udfyldelse i EDB systemer – ingen tilbageløb •Kend kunden – evt. er kontrakter inden arbejde sættes igang •Elektroniske løsninger overfor kunder og leverandører •Hurtig afregning efter ordre er effektueret (påvirker cash flow) •Gennemførte handlinger i lean-handleplan •Hjælp en kollega hver dag •Udvid kompetencer hver uge (hos dig selv eller andre) •1 forbedringsforslag pr./mand/uge – præsenteres ved tavlemøde •Fortæl den gode historie – fokus på det, der fungerer godt – hvad kan man lære af det?!