DANSK FILMPOLITIK – KULTURPOLITIK ELLER ERHVERVSPOLITIK ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Borgernes barrierer for brug af IT
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
- Udkast til handlingsplan
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Formandskonferencen 31. august 2006 Aktuelle emner.
Hvad kan København som hovedstad?
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Ledelse af innovative medarbejdere
Status på danske patientforeninger
Energibesparelser i offentlige bygninger
Tillid Temadag for AMIR
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Globaliseringsnetværket 13. marts 2008 Eksport Kredit Fonden.
Kultur Syddjurs Som en iværksætterforening for kulturudvikling i Syddjurs Kommune v/ Hans Bodilsen.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Den kreative by - kun for den kreative klasse ? Dorte Skot-Hansen Center for Kulturpolitiske Studier, DB Oslo d. 30. november 2007.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Foreningen Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland 12. april 2013.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Fornyelsesfonden - muligheder for offentlig funding
Disposition Indledning Hvad samarbejdes der om ?
Kodeks for offentlig topledelse
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Stedet som indgang til digital forvaltning
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Frivillighed på kommando findes ikke
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Grunde til at jeg elsker dig
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Kulturkonference på Comwell Middelfart september 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.

Lederkonferencen 9. juni 2010
Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/ Lars Krull.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
MARKEDSORDNINGEN >dialogmøde FILMAFTALEN >’bredde og spændvidde i udbuddet af dansk film’ >balance mellem kunst og populærkultur >to ordninger:
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Løsninger fra EKF.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
DOKUMENTARFILM dialogmøde
Mere MOST - mindre fravær
Vækstkaution og Kom-i-gang-lån
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentationens transcript:

DANSK FILMPOLITIK – KULTURPOLITIK ELLER ERHVERVSPOLITIK ? Selvfølgelig JA! til begge dele Kulturpolitisk forankring: Filmloven fra 1998 – kunst og kultur Erhvervspolitisk fundament og forudsætning: En privat filmbranche af en vis størrelse med et velfungerende produktionsapparat og økonomisk bæreevne Men har vi i Danmark formået at forene de to formål? Kan ønsket om kunstnerisk udvikling og fornyelse gå hånd i hånd med ønsket om at styrke filmbranchen som kreativt erhverv? Kan et – i princippet ’elitært’ – kunststøttesystem overhovedet tage hensyn til markedet og filmbranchens økonomiske vilkår? Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06 Kort præsentation Chefkonsulent hos Det Danske Filminstitut Politisk/økonomisk rådgiver Filminstituttets strategioplæg til den kommende filmaftale 2007-2010 Bindeled mellem Filminstituttet og Kulturministeriet Analyser, politiske oplæg, udvikling af statistisk beredskab Baggrund som specialkonsulent i Kulturministeriet Det Danske Filminstitut – en statsinstitution Statens forvaltning for støtte til udvikling, produktion og formidling af spillefilm og kort- og dokumentarfilm Cinematek og arkiver: Kunst- og kulturhistorisk museum for filmarven Formidling af film til skoler og biblioteker Forskningsbibliotek for film og medier Statens politiske rådgiver i film- og mediepolitiske spørgsmål Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06 Disposition Nøgletal og succeskriterier for dansk film Spørgsmålet igen: Kan kunst og erhverv forenes i en sammenhængende politik? Filmstøtte vs. Erhvervsstøtte: Erhvervsstøtte og den klassiske vækstmodel Filmstøtte og ’Single Project Economy’ Filmstøtte vs. erhvervsstøtte Hvorfor er filmstøtten nødvendig ? ’Den danske model’: Strategiske modeller for filmproduktion Den danske filmstøttestrategi Resultatet indtil videre… Afrunding: Dansk film – styrker, svagheder, muligheder og trusler Dansk film - udfordringer og perspektiver Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Nøgletal og succeskriterier (1/1): Hjemmemarkedet Lav, men passende filmstøtte Høj gennemslagskraft på biografmarkedet Samlet årlig omsætning inden for produktion af danske spillefilm (gennemsnit 2003-2005) 323 mio. D.kr. Samlet årlig filmstøtte til udvikling, produktion af spillefilm (gennemsnit 2003-2005) 127 mio. D.kr. (ca. 40 %) Årlig produktionsvolumen 18-20 film Gennemsnitligt produktionsbudget for spillefilm (2003-2005) 18 mio. D.kr. Antal produktionsselskaber, der producerede film i perioden 2000-2004 21 Hjemmemarkedets størrelse (2005) > 200 filmpremierer 12,2 mio. billetter Hjemmemarkedsandel gennem de sidste 7 år (og i 2005) > 25 % (33%) Antal danske spillefilm på den danske top 20 gennem de sidste 6 år Mindst 6 Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Nøgletal og succeskriterier (1/2): Eksport Festivaldeltagelse og priser Eksportværdi? Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Nøgletal og succeskriterier (1/3): Eksport Dansk filmeksport: Lars Von Trier, dogmebølgen og det skandinaviske marked Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Nøgletal og succeskriterier (1/4): Eksport Markedet for europæisk film er alt for lille – markedsandel 7-10 % Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06 Spørgsmålet igen (2): Filmstøtten har et kunstnerisk udgangspunkt, men succeskriteriet er – sat på spidsen - filmenes gennemslagskraft på markedet (billetsalg, markedsandele) Er det fair overfor kunsten – får den nok plads ? Kan kunst og erhverv forenes i en sammenhængende politik med eget formål og klar legitimitet ? Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Erhvervsstøtte baseret på den klassiske vækstmodel (3) Idé Virksomheds- Etablering Produktudvikling Forretnings- strategi Markedsføring Markeds- penetration Indtjening Bæredygtig Virksomhed Konsolidering Ny forretnings- strategi Vækst: Diversificering Nye markeder Privat investeringskapital: Seed Money (’Business Angels’) , venturekapital og aktiekapital Offentlig kapital: Støtte til infrastruktur, eksportgarantier, eksportfremstød Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Filmstøtte baseret på ’Single Project Economy’ (4) Kunstnerisk idé: Manuskriptet Bæredygtigt produktions- Selskab ? Finansieringsplan Eventuel etablering af Projekt-selskab Produktion Markedsføring: Biografer Video TV Udland Online Indtjening: Indtægter fordeles til Investorer og offentlige bidragydere Kunstnerisk idé: Manuskriptet Bæredygtigt Produktions- Selskab ? ? Kunstnerisk idé: Manuskriptet Bæredygtigt Produktions- Selskab ? Offentlig filmstøtte Direkte og indirekte (tax) Privat kapital Branchekapital fra producenter og distributører Investeringskapital ? Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Filmstøtte vs. erhvervsstøtte (5/1) Offentlig filmstøtte (Semi-)offentlig erhvervsstøtte Privat investering Formål Udvikling af filmkunst og filmkultur Erhvervsudvikling Forrentning af investeret kapital Adressat Projekter og Produktions-selskaber Brancher og infrastruktur Virksomheder Forudsætning Projektets idé og kvalitet Producentens og instruktørens evne til at gennemføre (trackrecord) Branchekapital Begyndende klyngedannelse Branchens vækstpotentiale Privat investerings-kapital Virksomhed med forretningsplan Virksomhedens ledelse, strategiplan og markeds-potentiale Kapital Lille Mellem Høj Risikovillighed Afsender Folketinget Kommunal-bestyrelser Offentlige/private fonde Venturekapital Investeringskapital Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Filmstøtte vs. erhvervsstøtte (5/2) Erhvervsstøtten er ikke rettet mod direkte produktion, men fokuserer på etableringen af et attraktivt investeringsklima for en given branche: Infrastruktur, brancheudvikling og eksportstøtte med henblik på tiltrækning af investeringskapital Vækstpotentialet er i princippet uendeligt Filmstøtten er rettet mod kunstnerisk produktion: Den offentlige og private branchekapital er sidestillet Filmproduktion sker i et lukket økonomisk kredsløb, der er ingen decideret investeringskapital fra private investorer -> Begrænset vækstpotentiale I modsætning til andre kunstområder forudsætter filmproduktion et kostbart produktionsapparat Derfor må filmstøtten også fokusere på udviklingen af et velfungerende, privat produktionsmiljø Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06 Hvorfor er filmstøtten nødvendig ? (6) - hvorfor er der ikke traditionel investeringskapital i dansk film ? Forskningsprojekt på Copenhagen Business School: CINEMAPROJECT – Organizing and Managing Creative Entreprises. Fokus på filmbranchens institutionelle udvikling: Innovative drivkræfter, der kombinerer kreativitet med kommercielle interesser ’Isomorphism’ – et nøglebegreb inden for organisationsteorien: ”Af samme form” – Fra kemien: Lighed i krystalform hos stoffer af forskellig kemisk sammensætning. Inden for organisationsteorien betyder det, at ideen om ’den gode organisation’ rejser og får organisationer inden for fx en branche til at ligne hinanden. Eksempler: Værdibaseret ledelse, den lærende organisation, den kreative organisation Banker, konsulentfirmaer og tøjbutikker ligner hinanden Filmvirksomheder ”…result from succesful attemps of extraordinarily creative, innovative and productive individual actors who have the vision and genius not to accept or fine-tuning existing ways of doing things but rather to consciously change the boundaries of what is possible…” (Zucker and Darby (1997), citeret fra ”Sheilding Idiosyncracy from Isomorphic pressures: Towards optimal Distinctiveness in European Filmmaking”, CBS (2005)) Traditionel investeringskapital forudsætter genkendelige virksomheder, med en klar forretningsmodel og et veldefineret marked – det gør filmstøtten og branchekapitalen ikke i samme omfang Zentropa: ”SKRIGET”, Copenhagen Think Tank 2006 Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Strategiske modeller for filmproduktion (7/1) US/Hollywood model ’High Concept’ Producer centreret Markedet er drivkraft Filmens koncept: klart plot, genkendelig struktur i filmen stjerne fokus Målrettet markedsføring til massemarkedet Industri: Integreret branche horisontalt og vertikalt, klare forretningsplaner, investeringskapital tilstede Kilde: Cinemaproject, CBS Prof. Jesper Strandgaard Europæisk model ’Auteur’ Instruktør centreret Kunsten er drivkraft Filmens Koncept: Kunstnerisk vision, udfordrende ambition Distribution til arthouses Kreativt produktionsmiljø: Entrepreneurer, løs organisering, branchekapital og offentlig støtte Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Det danske strategiske model (7/2) Det kreative team Det kreative team: Manuskriptforfatter, instruktør, producer Udviklet på Den Danske Filmskole gennem mange år Filmskolen skaber produktionsteams – virksomheder Skolens mantra: Høje kunstneriske ambitioner og dialog med publikum er gensidige forudsætninger Zentropa og Nimbus Branchens mantra: Film er både kunst og forretning ’Vi skal leve af at sælge film – ikke af at lave dem’ Tager det bedste fra ’High Concept’ og ’Auteur-modellerne’ Fokus på såvel den kunstneriske vision som markedspotentialet Fokus på filmens dramaturgi -> kommercielle film skal også have høj kvalitet Fokus på markedsføringsstrategi Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Den danske filmstøttestrategi (8/1) Kunst, marked og erhverv følges ad Filmstøtten er markedsstimulerende og branchestimulerende i modsætning til traditionel kunststøtte, der stimulerer kunst, der ikke selv kan finde sit publikum og sit marked Filmstøtten forudsætter et projekt med en kunstnerisk og/eller fortællemæssig ambition + instruktør, producent, branchekapital - og publikumspotentiale Filmstøtten fokuserer på hele fødekæden i modsætning til traditionel kunststøtte: FILMSTØTTE Kunstnerisk kvalitet og mangfoldighed Gennemslagskraft hos publikum Høj markedsandel Indtjening i filmbranchen: Producenter, instruktører mv. Innovation: Økonomisk konsolidering Brancheudvikling Kunstnerisk mod Talentudvikling Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06 Den danske støttestrategi (8/2) Hvorfor kan staten ikke bare trække sig ud af kredsløbet ? Filmstøtten er forudsætningen for, at der overhovedet er et hjemmemarked. Jf. det lukkede kredsløb Filmstøtten fokuserer på kunst, der gerne skal finde et stort publikum Filmstøtten fokuserer på at holde hjemmemarkedet / den nationale filmkultur kørende ’Audiencekontrakt’ - publikum vil have Kvalitet og mangfoldighed: Kunstnerisk ambitiøse film og folkelige kvalitetsfilm ikke imitationer (konceptfilm) eller gentagelser Vedkommende film med fortællinger fra deres samtid og egen kulturelle arv Volumen: Danske film skal være synlige og attraktive i biograflandskabet Der skal være nok film i markedet Og dermed branchen kørende Initiativet til nye film skal komme fra miljøet Ikke statsproduktion Branchen selv har ansvaret for udvikle filmsproget, kunsten og dialogen med filmpublikum Ellers: Kunstnerisk og markedsmæssig stagnation Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06 Den danske støttestrategi (8/3) Afspejlet i lovgivning og filmpolitikken Konsulentordning – Kunstnerisk funderet, men også fokus på finansiering, produktion og markedspotentiale. Alle elementer vurderes i forbindelse med støttetildeling. 60/40-ordning (fra Filmloven 1989) – Ikke kunstnerisk funderet, men forudsætter et publikumspotentiale på min. 175.000 billetter i DK. Fokus på dramaturgi (filmens historie og plots). Støtte til distribution og markedsføring. Vurderes og planlægges allerede i forbindelse med tildeling af produktionsstøtte. New Danish Screen. Det ’manifesterede’ talent. Ingen automatisk støtteordning i Danmark, fx skatteordning. Filmaftalen 1999-2002 Volumen, kvalitet og mangfoldighed som hinandens forudsætninger Bevilling og produktion øges Filmaftalen 2003-2006 Bevilling og produktionsvolumen fastholdes Styrke producenternes indtjeningsmuligheder Politisk fastlæggelse af dansk public service tv som indkøber og ’privat investor’ – Penge øremærkes og standardkontrakt etableres Nye recoupment-regler for danske og internationale film Filmaftalen 2007-2010 ? Fremdrift eller tilbageslag Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Resultatet indtil videre… (9/1) Den danske filmbranche 21 produktionsenheder har premieresat i alt 73 film i perioden 2000-2004 31 af filmene (42 %) har givet en positiv fortjeneste (den investerede branchekapital tjenes hjem og forrentningen er påbegyndt) Hitraten for konsulentfilm og 60/40-film den samme Konsulentfilm (kunstnerisk ordning) 60/40-film (Publikums-potentiale) I alt Antal film 44 29 73 Antal film m. positiv fortjeneste 19 (43 %) 12 (41 %) 31 (42 %) Antal film, der tilbagebetaler støtte 5 Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Resultatet indtil videre… (9/2) 8 ud af 21 selskaber har samlet positiv fortjeneste på filmproduktion i 2000-2004 Fragmenteret branchestruktur – få store og mange små selskaber Stor risiko ved at producere få film - ’Single Project Economy’ er ’hit or miss’ Det er vigtigt at favorisere branchekapitalen på bekostning af filmstøtte og public service tv Branchekapitalen skal have mulighed for risikospredning og konsolidering 6 eller flere film 3-5 film 2 film 1 film I alt Samlet antal selskaber 4 5 6 21 Heraf m. samlet fortjeneste 3 2 1 8 Heraf med samlet tab 13 Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

DANSK FILM (10) Styrker, svagheder, muligheder og trusler Volumen, kvalitet og mangfoldighed ’Audience-kontrakten’: Stor hjemmemarkedsandel ’Den filmpolitiske kontrakt’: Politisk stolthed - innovativ branche – gode film – tilfredse borgere -> høj politisk legitimitet og mange penge Public service tv > politisk styring, standardkontrakt og stort engagement Økonomisk velfunderet branche Produktionsapparat Branchekapital Det kreative team ’vi skal leve af at sælge film´ -> professionalisme Filmstøtte med integreret fokus på hele fødekæden Gennemslagskraft i udlandet Svagheder Lille hjemmemarked ’Single Project Economy’ Det lukkede økonomiske kredsløb Afhængighed af offentlige støtte og af public service tv Fragmenteret branchestruktur Investeringskapitalen har ikke interesse for dansk film Risikoen ved filmproduktion er for høj Filmvirksomheder er ikke attraktive – mangler klar forretningsplan og vækststrategi Muligheder Tiltrække udenlandsk produktion til Danmark Stimulere investeringskapital Regionale filmfonde ? D Cinema ? Film online ? Trusler ’Audience-kontrakten’ brydes ’Den politiske kontrakt’ brydes (legitimitet) reduktion i filmstøtte og tv’s engagement Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Dansk film (11/1) – udfordringer og perspektiver Den kommende filmaftale: Udvide markedet – flere film, forlænge biografvinduet udnytte hele året Stimulere branchekapitalen (også investeringskapitalen ?) Mere public service tv – mindre filmstøtte På længere sigt: D Cinema og den danske biografkultur Film online - ’The long tail’ – nye muligheder, men også en mulig politisk trussel Fra Kunststøtte til ’Public Value’ Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Udfordringer og perspektiver (11/2) Culture online: ’The long tail’ Udfordrer 20/50 reglen De 20 bedst sælgende tager 50% eller mere af markederne for musik, film og spil Online distribution Øger tilgængeligheden Mindsker afhængigheden af butikker og biografer Filmene får et ’uendeligt’ liv Fra udbudsstyring (begrænset hyldeplads og biografkapacitet) til forbrugerstyring Fra massemarkedsføring til forbrugernicher Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06

Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06 Udfordringer og perspektiver (11/3) Privat investering og regionale filmfonde Privat investeringskapital Forsøg på etablering af filminvesteringsselskab Vækstfonden (halvoffentlig) sammen med private investorer ’Prof of concept’ negativt Genoplivning ? Produktionsselskaber som aktieselskaber ? Medarbejderaktier Privat investeringskapital (Børsintroduktion ?) Regionale filmfonde Den danske regerings opbakning / kommunal finansiering Filmby Århus og Den Vestdanske Filmpulje FilmFyn Øresund Film Commission og Copenhagen Film Fund Tiltrække udenlandske produktioner Claus Hjorth, DFI Norden som kreativ region, Trondheim 3.-5.10.06