Topdanmark Præsentation Juni 2000
Roadshow juni Topdanmarks mål •At skabe værdi til aktionærerne •At Topdanmark-aktien er en interessant og likvid aktie •At drive skade- og livsforsikrings- virksomhed i Danmark
Roadshow juni Hvorledes Topdanmark ønsker at skabe værdi Driftsmæssigt: •En præmiefremgang som overstiger markedsniveauet •Multidistribution •En faldende omkostningsprocent •IT •Integration mellem Topdanmark Forsikring og Danica / Danske Forsikring
Roadshow juni Hvorledes Topdanmark ønsker at skabe værdi Kapitalstruktur •Topdanmark er et forsikringsselskab - ikke en investeringsforening •Lav solvensmargen - høj gearing •Høj eksponering i forsikring- lav eksponering i investeringer •Tilbagekøb af Topdanmark-aktier
Roadshow juni Resultatudvikling 108% 34% Mio. kr.
Roadshow juni Topdanmark-aktien Optagelse i MSCI-indeksetOrkanen Nedjustering af resultatforventninger for 1999 (orkanen) 1. kvartal 2000 Opjustering af resultatforventninger for 1999
Roadshow juni Skadeforsikring •Mål •At udbygge Topdanmarks position på det danske marked •Midler •Egne salgskanaler •Salg gennem samarbejdspartnere •Opkøb •Forventninger til fremtiden •Præmiestigninger •Øget genforsikringsloft •Øget brug af ny teknologi •Internet •Vækst i kritisk sygdom og sygeforsikring •Børsnotering af if….? Multidistribution
Roadshow juni Skadeforsikring
Roadshow juni Skadeforsikring •Topdanmark har sektorens laveste omkostningsprocent •Forventes at falde fra 24,3% i 1999 til 22,0-22,5% i 2000
Roadshow juni Skadeforsikring •Lav combined ratio på grund af lav omkostningsprocent og lav risikoportefølje •1999 og 1. kvartal 2000 var en undtagelse på grund af orkanen
Roadshow juni Skadeforsikring Køb af Danske Banks skadeforsikringsaktiviteter pr •Overtagelse skadeforsikringsportefølje på 1,3 mia. kr. •Femårig distributionsaftale med Danske Bank •Danske Banks filialer •Danicas assurandører •Goodwillbetaling på 722 mio. kr. •Forventet NPV: Ca. 750 mio. kr. efter goodwillbetaling
Roadshow juni Livsforsikring •Mål •At udbygge Topdanmarks position på det danske marked •Midler •Egne salgskanaler •Salg gennem samarbejdspartnere •Opkøb •Fremtidsudsigter •Unbundling / Fokus på risikodelen •Unit link •Internet Multidistribution
Roadshow juni Livsforsikring •Præmier skadet af afkastbeskatning i 1998 og 1999 •Forventning om mere normal præmievækst i 2000 •Topdanmarks vækst på løbende præmier lå over gennemsnittet i 1999 og 1. kvartal 2000
Roadshow juni Resultatforventninger for 2000 •Under forudsætning af uændrede valutakurser, et stabilt renteniveau og et aktieafkast på 7 pct. om året i forhold til kursniveauet pr. 16. maj 2000 ventes et resultat på mio. kr. efter skat i 2000