Kort indspark til strategiprocessen - Afsætningen • MA’s Rolle • Sådan tænker vi • Hovedområder • Målsætninger/område • Udfordringer i markedet • 3 Dilemmaer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
- Madkultur i Ishøj Kommune
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Vækstforum En globalt konkurrencedygtig region - Erhvervsudviklingsstrategi
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Projektprioritering og -finansieringsstrategi 2012
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Introduktion til værdistrømsanalyser
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Produktion og Logistik
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Vi gennemførte en række interview ifm
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Mikkel Thomassen, Klimaspring
Danmarks passion og stolthed Strategi for Økologisk Landsforenings Kommunikationsteam
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Kapacitetsstyring.
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Økologi & Erhverv Politisk arbejde Markeds- afdeling Komm. team Fagligt Team Admini- stration.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Fronthouse workshop 8: Derfor skaber forsøgsprojekter fremtidssikrede renoveringer NCC. 16. Juni 2011 Søren Terkildsen, Ph.d-studerende, BYG:DTU.
Nye veje for landbruget i producentperspektiv Fremtidens landbrug – barrierer og muligheder.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Natura 2000 – status Landbrugets rolle i fremtiden Annette Pihl Pedersen, LRØ
Mulig merpris ved eksport ?
Markedsudsigter for økologisk planteavl Thomas Vang Jørgensen Landscentret I Økologi.
System til kvalitetssikring af økologiske fødevarer
Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
Hvad gror der på markerne om 10 år? Plantekongres Herning, 8. januar 2007 Thomas Roland Forbrugerrådet.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
21. november Lejre – Den Økologiske Kommune.
Spis Forbi ”On the street, by the street”. Projektramme At skabe nye måltidsfællesskaber Fremme interessen for og tilgængeligheden af sundere måltider.
REACH og virksomhederne Christina Busk, Dansk Industri.
Gram Slot Muligheder for vækst. Drømmen: ”At Gram Slot bliver et kulturelt og erhvervsmæssigt fyrtårn i Nordeuropa”
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Fra Muld til Mund.
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Organic RDD 5 Det nye økologiske forsknings-, udviklings- og demonstrationssprogram
Præsentationens transcript:

Kort indspark til strategiprocessen - Afsætningen • MA’s Rolle • Sådan tænker vi • Hovedområder • Målsætninger/område • Udfordringer i markedet • 3 Dilemmaer • Organisatoriske udfordringer • Det vigtigste

MA’s Rolle • Facilitator (ikke sælger) • ”Få indsatser” med stor effekt • Fælles fremstød (nemt at afkode/indgå) • Dynamisk og handlekraftig (ikke projektmagere) • Fokus på resultater (ikke servicering)

Sådan tænker vi • Tilgængelighed • Mangfoldighed • Synlighed

Hovedområder • Kampagner • Samarbejde med kæderne • Eksport (OK, delstrategi) • Foodservice (OK, delstrategi) • Fødevarerådgivningen(OK, delstrategi)

Målsætninger • Hjemmemarked o Nyt mål = vækst på 12-18% årligt (vækstdagligvarehandlen) => fordobling på 4-5 år. (Kræver mere positive konjunkturer) • Foodservice o Fordobling på 3 år • Eksport o 1 mia asap. (2012 ?) • Fødevarerådgivningen o Skal fortsat udvikles, kompetencecenter og resultatmæssigt

Udfordringer i markedet • Prispres (økologi er blevet mainstream/stort) • Private labels • Merværdi gennem sporbarhed/nærhed • Flere værdipositioner (fastholde og udbygge) • Sikre konstant fornyelse på produktsiden • Videreudvikle samarbejdet med kæderne - finde nye veje, skabe grundlag for nye succeser

Udfordringer i markedet (fortsat) • Økologien trænger til at blive styrket gevaldigt - bedre ferskvareprofil generelt - og styrkelse på kødet specifikt • ALLE aktører er blevet mere forsigtige => safe play.

VI SKAL VIDERE….. • Urealistisk forventning om positiv særbehandling i markedet o Merværdi >< Danske råvarer • Innovationskraften er udfordret o Innovative >< Trætte o Vilje >< Modløs o Fornyelse >< Status Quo • Det er behov for tilførsel af nyt blod o Underskoven af små innovative virksomheder er slet ikke så stor, som vi gerne vil tro o Nogle danske øko-landmænd har en urealistisk forventning om positiv særbehandling i markedet. o Realiteten er, at en positiv særbehandling kræver at man lykkes med at skabe en merværdi i produktet, som forbrugerne faktisk forstår, og som de også er villige til at betale for.

Organisatoriske udfordringer • Nogle meget værdiskabende aktiviteter kræver selektiv inddragelse af virksomheder. • Behov for endnu bedre information til virksomhederne (nok info >< fortrolighed) • Medlemsvirksomheder > < Landmandsmedlemmer • Stadig flere netværk, stadig flere producentsammenslutninger, stadig flere fragmenterede og ukoordinerede aktiviteter. • Økologisk Nonfood (stort nyt vækstområde – nyt virksomhedsnetværk – nye/andre specialkompetencer) • Landbrug og Fødevarer drømmer våde drømme om at være alt det for økologien som ØLF/MA er. • Projektservice i ØLF.

Det vigtigste • Søge at undgå priskrig/prispres på økologi • Private labels – sameksistens med sporbarhed • Merværdi gennem sporbarhed/nærhed • Flere værdipositioner (fastholde og udbygge) • Videreudvikle økologien gennem nye produkter, nye producenter, nye virksomheder, nye koncepter, nye løsninger • Fortsat videreudvikle samarbejdet med kæderne

Fokusere og prioritere • Skabe merværdi • Skabe afsætningsmæssige resultater • Skabe det markedsmæssige afsæt for en sund videreudvikling af økologien