Ledelse – hvor var det vi kom fra – og hvor er vi på vej hen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Ungegruppen i Hedensted Kommune
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Lærerprofessionen.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Ledelse og menneskesyn
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Produktion og Logistik
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Det autentiske menneske
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Arbejdsglæde.
Fokus på personlige kompetencer
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Ledelse af innovative medarbejdere
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Præstationsangst!.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Inspiration til reformarbejdet
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tørring Gymnasium Mission, vision, værdier, fokusområder.
Den lærende organisation
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Globalisering, side
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Arbejdsglæde som ledelsesredskab Alexander Kjerulf Jon Kjær Nielsen.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Når udfordringer bliver muligheder Nadia El-Gendi, seniorkonsulent 29 april 2016.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Ledelse – hvor var det vi kom fra – og hvor er vi på vej hen? ”For at finde ud af det, må man først finde ind i det - men har man endeligt fundet ind i det, så er det ikke til at finde ud af!” Storm P.

Ledelse har vel altid været en del af samspillet mellem mennesker Sun Tzu Adam Smidt År 10.000 f.Kr. År 600 f.Kr. År 1750 e.Kr. Kaj-Holger Charlie Chaplin År 1950 e.Kr. År 1920 e.Kr. År 2010 e.Kr.

Fremtidens ledelse Gary Hammel, 2008 Omstillingsparat, innovativt og engagerende……. Alle har en stemme Det er billigt og let at eksperimentere Dygtighed tæller mere end titler Det er frivilligt at engagere sig Autoritet er flydende og afhænger af den enkeltes evne til at tilføre værdi Hierarkier er naturlige Selvdefinerede arbejdsgrupper Ideer konkurrerer på lige fod Mennesker kan frit følge de arbejdstilbud, der virker mest tiltrækkende Beslutninger sker blandt ligemænd

Kernen er arbejdsprocessen og forståelse for denne… Taylors overordnede mål: Fjerne spild af energi, ressourcer og materialer. Få adgang til uudnyttede ressourcer. Planlægningen adskilles fra udførelsen Finde den mest optimale måde at tilrettelægge arbejdsprocessen på. Konflikterne mellem leder og arbejder skyldes manglen på indsigt og viden Lederen fik ansvaret for at oplærer og instruere Frederick W. Taylor 1856-1915

Moderne management teori – eller hvad laver ledelsen… Arbejdsdeling & specialisering Autoritet – retten til ledelse Disciplin – overholdelse af regler Kun en leder pr. medarbejder Aktiviteter med samme mål har kun en ledelse og en plan Organisationens interesser kommer før individets eller gruppens interesser Belønning er vigtig Kommunikation skal ske i linjen Initiativ – mulighed for dette virker motiverende Teamånd ” Henri Fayol 1841-1925

Det hjælper at slukke lyset

Undersøgelse blandt mellemledere i slutningen af 50-erne Hertzberg Tilfreds Mulighed for at kommunikere direkte med den person, man har behov for at kommunikere med Personligt ansvar og direkte feed­back fra dem, der bruger ens arbejde Personlig udvikling og muligheden for hele tiden at lære noget nyt Selvdisponering over egne ressourcer Personlig planlægning – eks. årsplaner, ugeplaner, kaffepauser m.v. Direkte relationer, et tæt samarbejde med de personer, som skal bruge ens arbejde Personlig specialisering, mulighed for at blive specialist på et eller flere områder Præstation Meningsfyldt arbejde Ansvar Indflydelse Vækst Avancement Anerkendelse Ikke tilfreds Løn Jobsikkerhed Arbejdsvilkår (fysisk/Psykisk) Relationer Ledelse Personalepolitik Frederick Herzberg (1923-2000) Undersøgelse blandt mellemledere i slutningen af 50-erne Utilfreds

Op med humøret…. Positiv sammenhæng mellem på den ene side humør, følelser og generel sindsstemning og på den anden side motivation. Evnen til at huske kreativ tænkning beslutningstagning stresshåndtering konstruktiv adfærd i forbindelse med konfliktløsning

System & Organisationstænkning 1940-1975: Systemdesign Krigsøkonomien 1939-45 og varemanglen efter 2. verdenskrig førte til fokus over på masseproduktion og effektiv udnyttelse af råvarer. 1960-1980: Situationsbetinget Organisation I slutningen af 50’erne begyndte velfærden at bide sig fast. Stigende behov for forskelligartede produkter til forskellige grupper.

Kvalitet & Læring 1980’erne: Kvalitet I 80’erne blev det klart, at Japan havde overtaget føringen i den ene teknologiske sektor efter den anden. Kultur bliver en faktor, specielt i serviceindustrien 1990’erne: Lærende Organisationer i en åben verden I 90’erne blev verden blev åbnet, Muren var faldet. Internationalisering - stærkt støttet af Internettet - øgede gennemsigtighed og forandringstakt

Peter F. Drucker – guruen over alle guruer… (1909 – 2005) ””Management” er at gøre tingene rigtigt, ”leadership” er at gøre de rigtige ting.” Mission og mål Lederens opgaver Ledelse (i praksis) Management og Leadership Udefra og ind Videnmedarbejder og ledelse Innovation Lederes evne til at nå deres mål Ledelse handler om mennesker, og dets opgave er at gøre mennesker i stand til at nå fælles resultater, at gøre deres styrker produktive og deres svagheder irrelevante….. (1988) Resultater eksisterer kun uden for organisationen. Resultatet i en virksomhed er en tilfreds kunde, i et hospital en helbredt patient… Inden i en organisation er der kun omkostninger.

TQM – en tur til Japan og tilbage Deming, W. Edwards (1986).

De unge Ledere mener: Børsen Excutive fredag – vinteren 2009-foråret 2010 Medarbejderne godt kan selv – ledelsen skaber rammerne Job skal være engagerende og motiverende. Værdier betyder noget – fælles værdier – socialt ansvar, respekt, hele mennesker, ærlighed. Ledelse er samarbejde med andre ledere Kend forretningen, omgivelser, trusler, muligheder, kompetencer. Vis retningen og sæt mål. Camilla Sylvest, 36 år, adm. dir Novo Nordisk Danmark – Børsen 2. oktober 2009 Basalt handler god ledelse om at kommunikere klart og skabe engagement. På det mere praktiske plan betyder det at man gør målet – virksomhedens mål – vedkommende for ens medarbejdere. At de forstår hvad det betyder for dem, og hvad formålet er. På den måde tror jeg , at man kan skabe meget engagement og motivation. Jeg tror meget på engagementet. Vi har brug for nye ideer og nye måder at tænke på… det handler om at gøre problemstillingerne så interessante, at medarbejderne tænker: den her nød må jeg da kunne knække, Kan man få det drive frem i folk, kommer man langt. Angelique Espenses, 36 år, Direktør Lionbridge – Børsen 19. februar 2010 kerneforretningen. Jeg har observeret at det ikke altid er en selvfølge blandt ledere. Så skal man kunne sætte en retning og kommunikere den så folk forstår den og kan blive motiveret. Og så gælder det om at turde træffe de beslutninger, der skal til, men også erkende, hvis man tager fejl og justerer dem. Endelig skal en leder i en stor koncern være med til at oversætte den globale strategi til lokale forhold, finde sin niche og brande sig internt. Krisen vil påvirke ledelse og fokus i ledelse nogen tid. Der vil være mindre helikopterledelse, mere fokus på jordnære strategier og ledere, der er tættere på driften… 15 artikler i Børsen, der blev svaret på spørgsmålene: Hvad er god ledelse for dig? Hvilke tendenser tror du vil præge ledelsen i fremtiden? (Egen analyse & fortolkning)

Refleksion – er det mest dig? Er du god til at mobilisere mennesker og få dem til at gøre en ekstra indsats? Ser du kolleger som partnere i forhold til at nå målene? Går du ind for at økonomi og beslutningsprocesser skal være transparente? Har du tillid til at andre gør deres bedste også selvom du ikke kontrollerer dem? Brænder du for de mål, som du og din gruppe har sat? Er personlig integritet vigtigt for, om du vi samarbejde med en anden person? Er det ok med dig, at der måske ikke møder nogen op til et møde du har indkaldt til? Præsterer du mere når dine kolleger opmuntrer dig på konstruktiv vis frem for at nogen kontrollerer dig? Er det ok med dig, at alle bidrager med hvad de kan også selvom det går ind over dit område? Oplever du fællesskab med de andre i gruppen, når I ved fælles indsats når målene? Trives du med at der er en meget lav grad af ledelse i organisationen?

Refleksion – er det mest dig? Foretrækker du faste regler som alle i en organisation skal overholde? Synes du det fungerer effektivt at man har kontrakter, hvor medarbejdere og leverandører får penge for at udføre en specifik opgave? Ser du medarbejderne som en produktionsfaktor? Forventer du loyalitet fra medarbejderne, for det er del af det, de får deres løn for? Er du stolt over at tilhøre en chefgruppe, som forvalter vedtagne politikker og regler? Synes du at innovation skal begrænses til et minimum fordi det er risikabelt og kræver ressourcer Synes du medarbejderen får penge for at være der og udføre jobbet uden for meget vrøvl? Mener du at en organisation uden ledelse bliver det rene anarki? Foretrækker du at chefen siger til dig hvad der skal gøre og helst også hvordan det skal gøres? Synes du det skal have konsekvenser, hvis folk bliver væk fra et møde du har indkaldt til? Synes du at det er i orden, at nogle beslutninger og økonomien foregår i et lukket forum?

skal være om 10 år, og hvordan planen for at komme der skal være Det handler om at få en bevægelse til at folde sig ud - end at tænke så meget over, hvor organisationen skal være om 10 år, og hvordan planen for at komme der skal være Netværksledelse: God til at mobilisere mennesker og få dem til at gøre en ekstra indsats Aftaler baseret på frivillighed, hvor medarbejderne giver deres arbejdskraft for at gøre en forskel Som deltager er man partner omkring et formål Din grad af engagement afhænger af, hvor meget du identificerer dig med gruppens mål Kontrol udøves indirekte via værdier, kulturen og andres konstruktive motivering af dig Alle bidrager med, hvad de kan inden for hvilket som helst område Man oplever fællesskab og hører til ved at bidrage til at nå målene Er generelt kendetegnet af en lav grad af ledelse Vi har behov for en ny Peter Drucker – der kan hjælpe os med at systematisere en ny praksis.