Kompetencer og dannelse i relation til AS/studieområdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
SOLO-taksonomi Workshop – sæt jer tre og tre sammen
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Undervisningsplanlægning
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Lærerprofessionen.
Det udvidede klasserum
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Lærerprofessionen - en definition.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Inquiry based science education
NOEA/Aalborg Universitet
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Videnskabsteori og faglige metoder
Kulturforståelse niveau C
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Krop og læring Karen Barfod,
Uddannelsesparathed - hvad er det
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Dansen omkring handicapbegrebet
Fagenes samspil november 2009
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Niveauer for læring i organisationen
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Lærerprofessionen.
Fra vejledning til biologi c
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
De 3 læringsrum.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
SKABELON.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Den naturvidenskabelige metode
22. november 2011 i Vartov, København Metoder til læringsvurdering
It i folkeskolens matematikundervisning
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kompetencer og dannelse i relation til AS/studieområdet Københavns Amt 28/2 2005 Jens Dolin DIG/SDU

Disposition Reformen kort Forskellige målformuleringer Faglighed Dannelse Kompetence – studiekompetence Fagene i samspil Jens Dolin 28/2 2005

Reformtræk Forskellige (modsatrettede?) formål (tradition (faglighed, dannelse) og modernisering (kompetence, organisationsudvikling)) Strukturreform (studieretninger, tværforløb etc.) styrket samarbejde mellem fagene Indholdsmæssige ændringer styrket faglighed (ny faglighed), kernefaglighed og progression nye arbejds- og evalueringsformer tidssvarende dannelsesbegreber (spec. nat.vid.) Organisatoriske og styringsmæssige ændringer regel- til målstyring, lærerteam, ny lederrolle, studieplan for hver klasse (fag og forløb), evalueringsplan, kvalitetsudviklingsplan, selveje, … Styrket reel studiekompetence Fire uddannelser med hver sin klare profil Jens Dolin 28/2 2005

Forskellige mål med undervisningen Civilisatorisk perspektiv Videnskabsorienteret perspektiv (indhold/viden) (holdninger) Kvalifikationer → Kernefaglighed Dannelse Undervisningens formål Kompetencer (handlinger) Individorienteret perspektiv

De traditionelle mål Kvalificering/kernefaglighed ↔ Dannelse Mennesket som arbejdskraft Mennesket som ånds- og samfundsvæsen Tilpasning Frigørelse Konsensusopfattelse Konfliktopfattelse (viden er et fælles gode) (viden repræsenterer interesser) Indsigt i et vidensområde tilegnelse af faglig viden kriterier for anvendelse af viden (overtage fagenes synspunkter (kritisk og personlig forholden sig og holdninger) til fagene) Konsensusopfattelse Konfliktopfattelse (viden er et fælles gode) (viden repræsenterer interesser) Jens Dolin 28/2 2005

Faglighed Fag er et helt fundamentalt begreb i vores måde at organisere viden, kundskaber og færdigheder på. Og samtidig den måde vi konstruerer uddannelser på og derfor måden vi bedriver uddannelser på. (Uddannelsesredegørelse 2000) Fagene tilbyder viden, begreber, metoder, forståelsesformer, erkendelsesformer inden for forskellige områder Fagene tilbyder en bestemt optik på verden og på problemstillinger Fagene tilbyder hjælp mod hverdagens fordummelse (Schnack) Fagene er historisk funderede. Social konstruktion eller ontologisk realitet? Fagenes begrænsninger – og muligheder Jens Dolin 28/2 2005

Dannelsesforestillinger Dannelse som menneskelig udvikling, som overskridelse indre, personlig udvikling målrettet mod forbillede Dannelse som ophøjelse eller frigørelse Dannelse som genopretning Jens Dolin 28/2 2005

Dannelsespositioner i historien 1 ANTIKKEN mennesket selv var udgangspunkt (ikke fx nytte) det hele menneske dannet i et ideal billede MIDDEL- gud som udgangspunkt ALDEREN det syndige menneske skal frelses gennem opdragelse RENÆSSANCEN mennesket igen i centrum (1500-) dannelse lig kendskab til alt vedrørende mennesket dannelse som viden - gennem undervisning OPLYSNINGS- menneskets fornuft som vej til frigørelse TIDEN kritisk viden og formidling af erkendelse (1700-) dannelse gennem ydre påvirkning (pædagogik) Jens Dolin 28/2 2005

Dannelsespositioner i historien 2 NY- mennesket skal bringes i frigørende forbindelse med HUMANISMEN dets omverden (1800-) objektive forhold skal transformeres til subjektiv erkendelse MODERNISMEN mennesket som samfundsvæsen (1900-) demokratiske idealer, egne erfaringer, folkeoplysning, kobling teori-praksis POST- mennesket som individ MODERNISMEN hyperkompleksitet, evig identitetsdannelse, kulturel (2000-) frisættelse, normløshed fra dannelse til selvdannelse Jens Dolin 28/2 2005

Dannelse og almendannelse - et spørgsmål om overskridelsens retning Eksempelvis kan en læge være lærd og skikket – som det hedder – til sit arbejde, men han bliver først til en dannet læge, idet han med sin viden og kunnen tager mere materiale ind, dvs. medindtager den naturvidenskabelige og historiske indsigt, der omlejrer hans specifikke fag. Det er denne fagovervindelse, der gør ham dannet og hermed er det også gjort klart, at det er enhver forundt at blive dannet. … Men for at være almendannet må denne første overskridelse forbinde sig med en overskridelse med det almene, først mod humanitetet og siden mod civilisationen. Lars-Henrik Schmidt 1999 Jens Dolin 28/2 2005

Klafkis almendannelseskoncept Dannelse har en subjektiv og en objektiv side: En evne til fornuftig selvbestemmelse (den myndige borger) En (personlig) tilegnelse af given viden (selvforståelse gennem omverdensforståelse) Almendannelsen er i denne henseende ensbetydende med at få en historisk formidlet bevidsthed om centrale problemstillinger i samtiden og – så vidt det er forudsigeligt – i fremtiden, at opnå den indsigt, at alle er medansvarlige for sådanne problemstillinger, og at opnå en beredvillighed til at medvirke til disse problemers løsning. (Klafki, 2001) s. 73 Koncentration om tidstypiske nøgleproblemer (fredsspørgsmålet, miljøspørgsmålet, den samfundsskabte ulighed, de nye medier, …) Jens Dolin 28/2 2005

Almendannelse i naturfag - udgangspunkt i almendannelsesbegrebet Dannelse kan siges at udgøres af: viden (indholdsaspektet) kritiske refleksioner over viden (perspektiveringsaspektet) personlig forholden sig til viden (identitetsaspektet). Ingen af de tre dannelsesdimensioner er nok i sig selv. Ex: Dannelsesaspekter af fusionsenergi: Indholdsaspektet: Hvad er fusion? Kendskab til kernereaktioner Perspektiveringsaspektet: Det fagligt nye (masse ~ energi) Samfundsmæssige konsekvenser (store strukturer) Videnskabsfilosofiske (Big science, kold fusion) Identitetsaspektet: Konsekvenser for mig af ubegrænsede energimængder Centralisering = (?) kontrolsamfund Jens Dolin 28/2 2005

Undervisning mhp dannelse Når man arbejder med faglige problemstillinger tilgodeses dannelsesdimensionen ved at undervisningen ekspliciterer fagets erkendeformer (fx for naturfagene: verifikation/falsifikation, reduktionisme, kausalitet, …) relaterer erkendeformerne til andre fags erkendeformer (såsom hermeneutiske metoder) inddrager den historiske dimension inddrager en samfundsmæssig dimension (fx teknologiske, sociologiske, demokratiske, globale aspekter) får eleven til at tænke over faget i relation til sig selv Jens Dolin 28/2 2005

Kompetence som mål Rødder i managementverdenen – at kunne handle hensigtsmæssigt Kom ind i den undervisningsministerielle sprogbrug i september 1997 "Kompetencen bliver et udtryk for denne evne til at håndtere og agere i en social og kulturel mangfoldighed. ... Lidt forenklet kan man sige, at kompetence er noget man har, fordi man ved noget og gør noget, der lever op til udfordringerne i en given situation" (Per Schultz Jørgensen 1999) Kompetence er handleberedskab baseret på viden udfoldet i konkrete situationer Jens Dolin 28/2 2005

Et kompetencelandkort Sektorer Niveauer Hverdagslivet (psykologisk indfaldsvinkel) Arbejdsmarkedet (sociologisk indfaldsvinkel) Uddannelsessektoren (pædagogisk indfaldsvinkel) Individniveau 4 tilværelses-kompetencer Livslang læring Faglige, sociale, personlige kompetencer Organisationsniveau Den lærende organisation Læreplaners målformuleringer Samfundsniveau Nationale kompetenceregnskab PISA Jens Dolin 28/2 2005

10 nøglekompetencer (nkr.dk) Social kompetence Literacy  Læringskompetence Kommunikationskompetence Selvledelseskompetence Demokratisk kompetence Miljø- og naturkompetence Interkulturel kompetence Sundhedskompetence Kreativ og innovativ kompetence Jens Dolin 28/2 2005

To eksempler Læringskompetence Læringskompetence omfatter såvel tekniske/metodiske færdigheder som strategiske og motivationsmæssige aspekter. Kompetencen forudsætter bevidsthed om egne læringsprocesser. Denne bevidsthed udtrykkes bl.a. ved rutine og evne til at planlægge og vurdere egne læringsprocesser med henblik på realisering af selvstændig læring. Miljø- og naturkompetence Denne kompetence har en viden-, holdnings- og handlingsorienteret dimension både på det individuelle og det kollektive plan. På det individuelle plan handler det bl.a. om viden om og evne til at integrere miljøansvarlighed i holdninger og handlinger i egne arbejdsfunktioner, i forhold til arbejdspladsen som helhed og i civil sammenhæng. For uddybning, se www.nkr.dk Jens Dolin 28/2 2005

Hvorfor dette skift til kompetencer? Samfundsudviklingen: Øget kompleksitet – kravssiden vanskeligere at præcisere →mere vægt på almene, sociale og personlige kompetencer Erhvervslivskrav: Skolens utilstrækkelighed Læringsteoretiske grunde: Traditionel skolevidens manglende transfer (læring er situeret, knyttet til handling i situationer) Pragmatiske grunde: Behov for en flydende betegner til at indfange noget nyt Uddannelsessystemets tilpasning til det liberale samfund? Jens Dolin 28/2 2005

Definitioner på kompetence “There is no basis for a theoretically grounded definition or classification from the seemingly endless inventory of the ways the term competence is used. One will be equally disappointed if one restricts the search for a common core to only scientifically based definitions of the concept of competence. There are many different theoretical approaches, but no single common conceptual framework.” (Weinert 2001, p.46) Competencies reflect expectations of workplace performance (Rolls, 1997) Mansfield og Mathews’ ”Job Competence Model” opererer med fire komponenter i en kompetence: det at kunne styre en opgave de evner og færdigheder opgaven kræver at kunne relatere og styre opgaven i forhold til omgivelserne at kunne klare det uforudsete (Mansfield & Mathews, 1985) Jens Dolin 28/2 2005

Hvad skal eleverne vide – og hvad skal de gøre for at opnå dette? Kompetencespringet Hvad skal eleverne vide – og hvad skal de gøre for at opnå dette? Hvad skal eleverne kunne gøre – og hvad skal de vide for at kunne dette? Jens Dolin 28/2 2005

Naturvidenskabernes egenart? Hvad kan naturvidenskab – som andre videnskaber ikke kan? Defineres det ved genstandsfeltet eller ved erkendeformerne? Jens Dolin 28/2 2005

Naturvidenskabernes erkendeformer I praksis findes nogle karakteristiske erkendelsesformer som naturvidenskaberne i høj grad bygger på: reduktionisme kausalitet (modellering) (empirihåndtering, eksperimenter) vekselvirkning omverden-teori beskrivelse, analyse, præsentation (repræsentationer) verifikation/falsifikation (videnskabsteori) Jens Dolin 28/2 2005

4 naturfaglige kompetencer Empirikompetence Modelleringskompetence Repræsentationskompetence Perspektiveringskompetence Jens Dolin 28/2 2005

Forskellige taksonomier Bloom taksonomien Hierarki af kognitive mål for undervisning Kratwohl taksonomien Hierarki af affektive mål for undervisning SOLO taksonomien Hierarki af kompleksiteten af det lærte Jens Dolin 28/2 2005

Kognitive og affektive mål Blooms Kratwohls kognitive affektive taksonomi taksonomi fra det kendte/ simple Viden Modtage fra lav bevidsthed Forståelse Reagere på (internalisering) Anvendelse Værdsætte Analyse Organisere værdier Syntese Livssyn/personlighed til det komplekse/ Vurdering til høj bevidsthed ukendte Jens Dolin 28/2 2005

At tænke og føle Nøgleverber for Bloom: Viden: opskrive, benævne, definere, kende, huske Forståelse: forklare, udtrykke, beskrive, udpege Anvendelse: oversætte, anvende, bruge, demonstrere, illustrere, praktisere, skitsere Analyse: analysere, differentiere, sammenligne, kontrastere, relatere, eksaminere Syntese: sammensætte, planlægge, forslå, designe, konstruere, organisere Vurdere: vurdere, bedømme, graduere, udvælge, estimere Nøgleverber for Kratwohl: Modtage: observere, indse, lytte, være opmærksom Reagere på: praktisere, bidrage, overveje, udforske, vise Værdsætte: foretrække, muliggøre, føle, ønske, acceptere Værdisystem: bedømme, udkrystallisere, vægte, relatere Personlighed: danne, beslutte, vælge Jens Dolin 28/2 2005

Kompleksitet SOLO taksonomien (Structure Of Learning Outcome) opstiller en hierarkisering efter kompleksiteten i den opnåede viden: Abstrakt: Evne til overskridelse og perspektivering. Eleven generaliserer strukturen til et nyt emne/område Relationelt: Beherskelse af overgribende sammenhænge Eleven demonstrerer en konsistent forståelse af feltet ved at integrere flere relevante aspekter til en helhed Flersidigt struktureret: Beherskelse af mangfoldighed Eleven er opmærksom på flere rigtige og relevante aspekter, som behandles rigtigt, men integrerer dem ikke Ensidigt struktureret: Beherskelse af enkeltdele Eleven fokuserer på ét aspekt af opgaven, som behandles korrekt Ikke-struktureret: Opgaven gribes ikke hensigtsmæssigt an Eleven arbejder med irrelevante aspekter og/eller arbejder forkert med relevante aspekter Jens Dolin 28/2 2005

Undervisningsmæssige konsekvenser En undervisning, der retter sig mod elevernes kompeteceudvikling, er karakteriseret ved lærerstøttet opdagelse (fra få til mange frihedsgrader) problemorientering åbne spørgsmål (usikkerhed og tvivl) høj elevaktivitet gruppeorganisering (praksisfællesskaber) En sådan undervisning kan siges at være udforskningsbaseret og fællesskabsorganiseret. Jens Dolin 28/2 2005

Forskelle mellem hovedområderne 1 Ifølge John Dewey findes der et alment skema for dynamisk indlæring, der grunder sig i den videnskabelige metode: (1) eleven skal støde på et problem (2) samle fakta til at løse problemet (3) opstille hypoteser (4) - på et højere stadium - skitsere teorier, som kan løse problemet, og (5) endeligt trænes i eksperimentelt at verificere de opstillede teorier Den tyske filosof Wilhelm Dilthey (1833-1911) opstillede den teori, at der findes to typer videnskabelighed der er grundlæggende: forklarende videnskaber, dvs. naturvidenskaberne forstående videnskaber, dvs. “åndsvidenskaberne” (de humanistiske, retvidenskabelige og samfundsvidenskabelige discipliner). Bruner tog denne teori til sig i ”Uddannelseskulturen”, København: Munksgaard 1998. Jens Dolin 28/2 2005

Forskelle mellem hovedområderne 2 I 1960’erne fremsatte Jürgen Habermas tanken om, at der findes i det mindste tre forskellige former for erkendelse, nemlig: teknisk (frembragt af naturvidenskaberne) praktisk (udviklet i humaniora) og kritisk (udviklet i samfundsvidenskaben). Den engelske pædagogiske filosof, Paul H. Hirst argumenterer for, at der kan påvises syv forskellige erkendelsesformer (forms of knowledge), der tilsammen dækker hele den menneskelige viden, nemlig: naturvidenskab, matematik, moralsk erkendelse, kunst i bred forstand (the arts), historie, religion og samfundsvidenskaber (the human sciences). Jens Dolin 28/2 2005

Hovedområderne i AS Bearbejdet af Anne Kirsten Pettitt Jens Dolin 28/2 2005

Spørgsmål Kan studiekompetencen adskilles fra den faglige kompetence? Skal dannelsen indgå i evalueringen? (hvordan?) Jens Dolin 28/2 2005

Jens Dolin 28/2 2005

Lov om uddannelsen til studentereksamen § 2. .. målrettet mod unge med interesse for viden, fordybelse, perspektivering og abstraktion … sigter mod videregående uddannelse. .. Stk. 2. Formålet forbereder .. til videregående uddannelse, herunder at de .. tilegner sig almendannelse, viden og kompetencer gennem uddannelsens kombination af faglig bredde og dybde og gennem samspillet mellem fagene. Stk. 3. .. gennem uddannelsens faglige og pædagogiske progression udvikle faglig indsigt og studiekompetence. .. opnå fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centrale. Jens Dolin 28/2 2005

Dimensioner af faglighed EMNESPECIK DIMENSION (at lære fagets indhold og kultur) Faktaforståelse Procedureforståelse Kontekstforståelse KOGNITIV DIMENSION (at lære at ræsonnere inden for faget) Huske Viderebearbejde Omstrukturere/overføre METAKOGNITIV DIMENSION (at lære at lære faget) Fokusere opmærksomhed Bevidsthed/viden om læreprocesser i faget Kontrollere sine læreprocesser i faget Jens Dolin 28/2 2005