Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Strategi-dage for redaktion, kursusudvalg, webmaster og bestyrelsen Kolding torsdag og fredag den 13/ Fagforum for Børnefysioterapi som specialebærende.
8. december 2010 på Egegård Skole
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
KAN MAN VÆKSTE PÅ DET SPECIALISEREDE SOCIALOMRÅDE MED RESPEKT FOR KVALITET OG SAMARBEJDE?
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
FBUs visionsplan 2015.
Indsæt billede her Kortfosynigsseminar Marts 2011 Jørgen Larsen de Martino
Tillid Temadag for AMIR
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Grunddataprogrammet.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Fra innovation til projektudvikling
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Implementering af brandingstrategi på nettet
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Dagens program En workshop – hvor alle har mulighed for at byde ind. Oplæg i plenum Små summespørgsmål Opsamling i plenum Hvilke vanskeligheder har vi,
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
OPLÆG OM FUSIONER/SAMMENLÆGNINGER OG SKOLELUKNINGER AF MERETE PHILLIP.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Vision mission værdier handleplaner
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen

STRATEGI FOR REGIONAL UDDANNELSESDÆKNING Den regionale uddannelsesdækning varetages bedst ved at samle uddannelser og aktiviteter i flerfaglige campusser VIA skal balancere fire hensyn  regional dækning  flerfaglige studiemiljøer  driftsmæssige rationaler  kvalitet i uddannelserne

SYV CAMPUSBYER OTTE CAMPUSSER VIAs campus definition: et geografisk centrum og et fællesskab for flere uddannelser og aktiviteter En campus er flerfaglig med  grunduddannelser  efter- og videreuddannelse  servicefaciliteter som f.eks. reception, studieadministration, bibliotek, studentervæksthus. Den ideelle campus: en samling af flere uddannelser og aktiviteter koncentreret på én adresse i en samlet bygningsmasse.

CAMPUS AARHUS C ILLUSTRERET AF ARKITEMA 5

HER ER VIA S STUDERENDE

Læreruddannelsen i VIA udbydes fra Nr. Nissum, Skive, Silkeborg og Aarhus, jf. bestyrelsens beslutning af 12. december Formål med processen:  at sikre den optimale faglige, økonomiske og regionale bæredygtighed for uddannelsen på lang sigt  at den række kvalitetskriterier omkring antal studerende og mulighed for at udbyde linjefag, som bestyrelsen har opstillet for de to udbud i Nr. Nissum og Skive fortsat er opfyldt. BESTYRELSESBESLUTNING OM LÆRERUDDANNELSEN 7

REKRUTTERINGSBILLEDET FREMGANG FRA Årligt optag af studerende 9 Højskole Ændring i % Ændring i % Pædagogisk- Socialfaglig Sundhedsfaglig Teknisk- Merkantil Design, Media, Animation og Business VIA i alt

VIA S VISION - HVORFOR Visionen giver:  Retning for VIAs langsigtede udvikling  Grundlag for VIAs ressourceprioritering  Udgangspunkt for meningsskabelse i VIA Det er også et budskab til VIAs interessenter om vores ambitioner 10

VIAs første gennemarbejdede vision Udløb af strategiperioden for det institutionsgrundlag, der har ligget til grund for fusionen og de første konsolideringsår Udløb af udviklingskontrakten pr. 31. december 2012 indgået med det tidl. Undervisningsministerium Sektoropdelingen – en fastholdelse af adskillelsen mellem offentlig og privat sektor Nye politiske initiativer - senest om ”mere sammenhæng i uddannelsessystemet” og 60 % - målsætningen AFSÆT FOR VIA S VISION 11

Operationen er en gentænkning af den måde VIA opererer på og at gøre det smartere ved fx at prioritere, optimere samt se på snitflader og arbejdsgange.  Generelle økonomiske udfordringer kontra store forventninger til VIA  Underfinansiering af forsknings-, innovations- og udviklingsområdet  Uholdbart at fortsætte de politiske besparelser efter ”salami-metoden”  I konsolideringsfasen (efter fusionen) er der behov for løbende tilpasninger. VIAS OPERATION - HVORFOR 12

SAMMENHÆNG MELLEM VISION OG OPERATION To sider af samme sag:  VIAs vision er netop forudsætningen for at VIAs Operation ikke bliver tilfældig hvor visionen er retningen for VIAs udvikling, skal Operationen gøre det muligt at komme der hen 13

1.Vi uddanner til praksis sammen med praksis 2.Vi skaber muligheder for den studerende 3.Vi udvikler viden, udfordrer og inspirerer sammen med praksis 4.Vi engagerer os globalt med lokalt afsæt 5.Vi handler med mod, passion og nysgerrighed VIA S VISION - 5 INTENTIONER 14

Som en guide for beslutninger og handlinger: 1.Bæredygtighed gennem bevidsthed om mennesker og ressourcer 2.Bevægelse gennem anerkendelse af foretagsomhed og potentialer 3.Kvalitet gennem ambition og fokusering af indsats VIA S VISION - 3 PRINCIPPER 15

STRATEGISKE UDFORDRINGER