Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Anerkendende refleksion
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
Workshop almene boligdage
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
En konflikthåndterende kultur
Om feedback og tilbagemeldinger
Oplæg om konflikthåndtering
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Grænser for rummelighed
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Cheflæge Jørgen Lund Stressklinikken.dk Købmagergade 57, 1150 København K.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Vejlederens kommunikation
Konfliktløsning på den professionelle måde
- psykodynamisk perspektiv
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Forudsætninger for en god samtale
Den lærende organisation
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan man bekæmper mobning
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Dagens temaer –Baggrunden for personalepolitikken og servicetjekket –Regler og rammer i personalepolitikken –Den lokale proces: præsentation, forberedelse.
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Konflikter og kommunikation
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
God kommunikation og godt kollegaskab
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
RRR Modellen.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011

Billeder af god kontakt Omsorg Ligeværd Respekt Problemløsning Individuelle hensyn Faglig kompetent

Udfordringer i samarbejdet Set fra medarbejderne Brok Umulige krav Anfægter faglighed Forhindrer arbejdet Trusler Vold Set fra borgerne Ser ikke mig /mine behov Opfylder forkerte behov Opfylder behov forkert Mangler tiltro til faglighed / omsorg

Kommunikation og konflikt Konflikttrappen Polarisering Der er ikke plads til os begge Åben fjendtlighed: I følelsernes vold Fjendebilleder: Modparten er forkastelig Samtale opgives: Undgår og bagtaler hinanden, danner alliancer, ”Det nytter ikke” Problemet udvides: Modpartens dårlige kvaliteter generaliseres, ”Der er meget i vejen” Personificering: Går fra sag til person, ”Det er den andens skyld”, vi bebrejder/forsvarer os En uoverensstemmelse: Vi mener eller vil ikke det samme 4

RRR-modellen Figur fra Forstå og forebyg vold af Michael Munch-Hansen & Marian Popp, Munksgaard 2005

Analysemodel Adfærd: Hvordan reagerer borgeren? Grunde: Hvad kan være de fornuftige årsager? Behov: Hvad har borgeren mon brug for?

Eksperimenter Afprøve konkrete løsningsforslag Livshistorie og værdier Gode grunde Nysgerrighed En dag i borgerens sko Tværfaglig videndeling Hvad virker (– på trods)? Gode anledninger Møder i fredstid

Du er selv borger….! Hvad er meningsfuldt samarbejde med professionelle? Tal sammen 2 og 2 Hvornår har du oplevet at blive mødt? Hvad var særligt centralt for dig, der gjorde du følte dig mødt?

Vælg en gruppe som I gerne vil skabe en mere meningsfuld kontakt med Beskriv deres Adfærd, Grunde og Behov Hvad er deres ønsker til en meningsfuld kontakt?