© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Vurderingsmodeller og beslutningsstøtte: Strategic Transport Management Analysis (STMA) STMA.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Porteføljestyring
Advertisements

April 2011 Dias 1 Arktisk Sikkerhedspolitik: Danmark og Grønland Seniorforsker, Ph.d. Kristian Søby Kristensen Centre for Military Studies.
Den 16.august 2010 Regionsgården
17½ års samarbejde i Aarhus
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
”Fokus på e-læring” mandag den 19. april 2004 Introduktion til EU-programmerne eTEN & e-Learning v/EU-konsulent Birgitte Brange, EuroCenter.
Hvad kan København som hovedstad?
Målsætning for Interreg
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Information Systems work and Analysis of Change
Hvordan måles IT og hvad kan det give?
Velfærd kontra fattigdom
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Status for regionsdannelsen - hvor er vi i Region Syddanmark Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, den 6. april 2006 I ndlæg v/sundhedsdirektør Jens.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Konceptualisering af forretningsmodellen
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
En fast Kattegatforbindelse
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Velkommen.
Ny kommunestruktur Strukturkommissionens anbefalinger – hvad betyder de for Odder Kommunes muligheder?
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Fordelingen af forskningsbevillinger i 2005 og 2010.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
H:\EJO\Præsentationer\Vandramm.ppt Vandrammedirektivet – set fra tegnebogen Niels Peter Nørring Vicedirektør i Dansk Landbrug Plantekongressen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Introduktion til netværk Hidtil: Lokalisering i planen Nu: Lokalisering i et netværk Hvad er et netværk - knuder - kanter.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
SKABELON.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
IMPLEMENTERING AF MONOPOLBRUDDET Topledelsens udfordringer og ansvar Fjerde kvartal, 2015.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Strukturreformen i Danmark
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
It i folkeskolens matematikundervisning
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Administrativ organisering
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Præsentationens transcript:

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Vurderingsmodeller og beslutningsstøtte: Strategic Transport Management Analysis (STMA) STMA modellen som planlægningsredskab STMØ konference ved prof. Steen Leleur, DTU Transport

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Oversigt  Udfordringer m.h.t. vurderingsmetoder og beslutningsstøtte med baggrund i Infrastrukturkommissionens arbejde  Udfordringer med baggrund i STMØ projektets problemstillinger  Det udviklede analyseredskab STMA modellen  Eksempler på brug af STMA modellen  Nogle perspektiver på det videre arbejde

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Infrastrukturkommissionen - En transportinfrastruktur i verdensklasse Målsætning:  Danmark skal fastholde og udvikle sin position som et af de lande i verden, der har det bedste transportsystem.  Udfordringerne kræver rentable investeringer i ny og moderne infrastruktur for at skabe de rigtige rammer for en høj mobilitet og effektiv logistik. Men samtidig er det vigtigt, at der tages højde for de omkostninger, som den stigende trafik kan medføre, herunder miljøhensyn, støj og trafiksikkerhed. Fokus på statslig infrastruktur og et pejlemærke anno Fra Birgit Aagaard-Svendsens præsentation af arbejdet, januar 2008

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Tværgående indsatser - Prioriteringskriterier Rentabilitet har prioritet  Grundlaget for helhedsorienterede beslutninger styrkes gennem øget forskning og udvikling af modeller på transportområdet. Der bør tages hensyn til :  Hvor er behovet størst?  Hvad er omkostningerne?  Hvor kan udfordringerne afhjælpes mest effektivt?  Hvilke projekter hænger bedst sammen med den overordnede planlægning?  Hvor vil der først opstå nye behov eller nye muligheder?  Hvilke projekter fremmer mindre miljøbelastende transportmønstre?  Hvilke muligheder er der for alternativ organisering? Fra Birgit Aagaard-Svendsens præsentation af arbejdet, januar 2008

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Udfordringer m.h.t. vurderingsmodeller og beslutningsstøtte  Infrastrukturkommissionen lægger op til at mange hensyn er i spil, når den enkelte investeringsbeslutning om ny infrastruktur skal tages  Trods intentioner om rammebeslutninger er der god tradition for, at infrastrukturinvesteringer i Danmark får karakter af enkelt-beslutninger  Den modelmæssige udfordring består i, hvordan vi bedst muligt etablerer beslutningsstøtte, der kan bruges ved sådanne enkelt-beslutninger, men som er baseret på et ganske ofte komplekst sæt af informationer, som ønskes medtaget ved den sammenfattende vurdering  På denne baggrund har Beslutningsmodelgruppen ved DTU Transport udviklet modelkonceptet ”customised decision models” (CDM), som sigter mod at etablere den bedst mulige beslutningsstøtte ud fra de informationer, som er til rådighed

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group STMØ arbejdets udfordringer m.h.t. vurderingsmodeller og beslutningsstøtte  Fra HUR & Region Skåne, 2004: Samarbejde om udviklingsplanlægning med kobling til fysisk planlægning i Øresundsregionen, Øresundskomiteen

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group STMØ arbejdet og udvikling af STMA modellen  STMA-modellen kan bruges til at understøtte planlægnings- og beslutningsopgaver (”Fra STMA …. til STMØ” citat: Carl-Magnus Carlsson, MAH)  STMA-modellen samt cases vil blive anvendt i undervisningen i Strategic Transport Management (STM), som del af den undervisning fra E08, som forberedes udbudt i STM uddannelsen af DTU Transport  Ved STMA anvendes beslutningskonferencer som ramme for helhedsorienterede beslutninger  STMA modellen og software belyses nærmere ved brug af case eksempler. Først en mere generel introduktion til beslutningskonferencer…

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Beslutningskonference (I)

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Beslutningskonference (II)

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Beslutningskonference (III) En beslutningskonference kendetegnes ved følgende:  Består i et to- eller tredages møde (tiden kan variere efter behov)  Har til formål at analysere vigtige problemstillinger  Nøglepersoner deltager, som repræsenterer mange forskellige perspektiver på problemstillingerne  Faciliteres af en upartisk specialist i gruppeprocesser og beslutningsanalyse (facilitator)  Benytter en understøttende beslutningsmodel betjent af en beslutningsanalytiker, hvilket medvirker til at give processen struktur

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Beslutningskonference (IV)  Fokusering på problemet  Hvad er problemet?  Hvem ejer problemet?  Hvilke alternative løsningsmuligheder er der?

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Beslutningskonference (V) Et case studie baseres på en række spørgsmål, eksempelvis som nedenfor: 1. Er CBA dækkende for problemanalysen? 2. Hvilke andre kriterier bør medtages i vurderingen (MCA)? 3. Er alternativerne tildelt en MCA-score, der virker rimelig? 4. Hvordan skal MCA kriterierne prioriteres? 5. Hvilken MCA betydning (MCA-%) udtrykker en rimelig afvejning overfor CBA? 6. Er der andre udviklingsscenarier, der bør undersøges? 7. Bør der foretages en følsomhedsanalyse? Ved andre cases kan andre spørgsmål være aktuelle.

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Location case  Understøtte en virksomheds valg af ny lokalisering i Øresundsregionen  Der tages udgangspunkt i en fiktiv virksomhed – Trans-IT Consult  Problemstilling  Lokaler for små (2500 m 2 ) og utidssvarende  Ønsker bedre faciliteter og en styrket profil i Øresundsregionen

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Grundlæggende model: CBA + MCA = COSIMA Cost-benefit analyse Kombineret Analyse (COSIMA) Multi-kriterie analyse  Muliggør beregning af hhv. CBA, MCA samt en kombination af disse (COSIMA) F.eks. image

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Fra brainstorm af kriterier til beslutnings-træ

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Software  Output:  Kriteriesæt  Beregnede scores  Fastlagt MCA%  Valgt scenarie  Risikoanalyse

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Location case: Eksempel på resultat

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Vessel Traffic Service (VTS) case  VTS Alternativer  To nationale VTS på niveau 1  To nationale VTS på niveau 2  En fælles Øresunds VTS på niveau 1  En fælles Øresunds VTS på niveau 2 Niveau 1: Informationstjeneste Niveau 2: Informations- og navigationstjeneste

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Kriterie-dannelse  VTS myndighedens prioritering 1. Miljøkatastrofer 2. Sikkerhed om bord 3. Mobility management 4. Maritime domain awareness 5. Skibe der afviger 6. Attraktionskraft 7. Forsvar 8. Regulering/tilpasning

© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Opsummering Udgangspunktet :  STMA-modellen kan bruges til at understøtte planlægnings- og beslutningsopgaver (”Fra STMA …. til STMØ” citat: Carl-Magnus Carlsson, MAH)  STMA-modellen samt cases vil kunne anvendes i undervisningen i Strategic Transport Management (STM) i forbindelse med planlægning og strategiudvikling. Slutkonference april 2008:  STMA-modellen vil kunne anvendes på cases inden for et nyt projekt om en bæredygtig transportudvikling i Øresund. Dette opfølgningsprojekt til STMØ forberedes med Ø-LOG som koordinator og STMØ-netværket som deltagere.