Hvordan hjælper du mig? - børn og unge med særlige behov Danmarks Specialpædagogiske Forening VINGSTEDKURSET, 5. Nov. 2008 Niels Egelund Professor i specialpædagogik,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Center for Grundskoleforskning
Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Læring i bevægelse - hvorfor?
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Hvad viser de foreløbige progressionsdata på tværs af landet? Michael Rosholm Aarhus universitet.
1 Den inkluderende skole Danske Handicaporganisationers repræsentantskabsmøde Grenå, 25. april 2008 Niels Egelund Professor i specialpædagogik, DPU Medlem.
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Skolereformen Overordnede mål:
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Præsentation af Børnehaven Thorshavnsgade
Elevernes digitale dannelse
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
De frivilliges rolle i udviklingen af fremtidens velfærdssamfund Oplæg ved Mads Roke Clausen Medlem af Frivilligrådet – Direktør i Mødrehjælpen Socialchefernes.
Inklusion i skolen og lærerassistenter
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Status på danske patientforeninger
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Folkeskolereformen - generel information
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Status på specialundervisningen SIKON Odense 28. april 2009 Niels Egelund Professor i specialpædagogik Medlem af Skolerådets formandskab, Børnerådet og.
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
 Andelen af elever i den almindelige undervisning skal i 2015 være 96% af det samlede elevtal i FSK – mod 94,4% i dag.  Det svarer til ca elever,
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Ny kommunestruktur Strukturkommissionens anbefalinger – hvad betyder de for Odder Kommunes muligheder?
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Folkeskolereform Politiske mål
IRF 5. oktober 2004 Frederiksborg Amt BOB Lone Due og Bente Kirkeby.
Fagsekretariat for Undervisning - Specialundervisningskonference – Brug paletten 8. december 2009 ”Vi går i gang”
Grunde til at jeg elsker dig
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
University College Syddanmark, 27. marts 2015 NNDR konferencen den 28/ på DPU Konference tema: Professionsudfordringer i mødet medbørn, unge og voksne.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Det gode liv? Møde d Forældre Odense Kommnune skoleafdeling Professor Niels Egelund fra DPU.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion – også et forældreanliggende
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
KLF - konference om chancelighed
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Hvordan hjælper du mig? - børn og unge med særlige behov Danmarks Specialpædagogiske Forening VINGSTEDKURSET, 5. Nov. 2008 Niels Egelund Professor i specialpædagogik, DPU Medlem af ’Skolerådet’s formandskab

Vigtige ændringer i nyere tid 1937 Kommunerne kunne oprette særundervisning 1958 Kommunerne skulle tilbyde særundervisning 1961 Begrebet specialundervisning introduceres 1980 Særforsorgens udlægning 1990 Enhedsbekendtgørelsen 1994 Salamanca erklæringen 2000 Takstændringen 2007 Strukturreformen 2008 Nyt regelsæt vedr. PPR’s virksomhed 2010 Ændret mønster i brugen af segregerede specialundervisningsformer?

Det store spørgsmål Hvordan skal den specialpædagogiske indsats organiseres? Så tæt ved det almene system, som muligt? I et så specialiseret system, som muligt? Hvad ved vi om, hvad der virker bedst med hensyn til det faglige, det sociale – og livskvalitet? Vi ved snart en lille smule

Vi stræber mod: Lige muligheder for alle Nærhedsprincippet Mindste indgrebsprincippet En så inkluderende indsats som muligt - og en økonomisk optimal løsning Men praksis er meget forskellig og holdningerne er forskellige

Andel elever i den vidtgående specialundervisning 1994/1995 Gennemsnit 1,04% Variation i amterne fra 0,61% til 1,24% 2004/2005 Gennemsnit 1,38 Variation i amterne fra 0,93% til 2,03%

Procentuel fordeling og grader af inkludering af specialundervisningens elever Spec. skoler 46% 48% Spec. klasser 35% 37% Enkelt integ. 19% 10% Opholdssted ? 5%

Procentuel fordeling på handicapkategorier Generelle 42% 45% AKT 9% 27% Læse/sprog/tale 20% 8% Bevæge 6% 4% Syn 1% 1% Høre 10% 5% Andet 12% 9%

Hvordan står det til med inklusionen andre steder Hvordan står det til med inklusionen andre steder? - andel elever i segregerede foranstaltninger Belgien (F) 4,0% Belgien (FL) 4,9% Tjekkiet 5,0% Danmark* 1,5% Estland 3,4% Finland 3,7% Tyskland 4,6% Island 0,9% Italien < 0,5% Letland 3,6% Litauen 1,1% Holland 1,8% Norge 0,5% Polen 2,0% Sverige 1,3% UK 1,1%

Andel af elever i segregerede tilbud – specialklasser i DK 1970: 2,39% 1972: 2,70% 1977: 2,14% 1982: 1,55% 1987: 1,57% 1992: 1,40% 1997: 1,69% 2000: 1,99% 2002: 2,04% 2007: 2,15%

Mulige forklaringer på stigende andel af elever med AKT problemer i segregerede tilbud Stigende kemisk forurening – også via medicin, vacciner mv. Stigende antal børn med skader på grund af mødres misbrug Stigende antal børn født helt ned til 24. svangerskabsuge Stigende antal børn belastet af fætter-kusineægteskaber Større udskillelse i den fleksible skole Mediers og IT’s indflydelse på børn ”Curlingbørn” uden opdragelse Adopterede børn fra øst- og sydøstlande

Oversidning i forskellige lande – 15-årige i 2000 Frankrig 44% Belgien (FR) 43% Tyskland 36% Holland 32% Spanien 27% Belgien (FL) 27% Italien 18% Tjekkiet 5%

Evidensbaserede indikatorer for et inkluderende undervisningsmiljø Brug af begrebet inklusion frem for rummelighed Teamsamarbejde Viden om undervisningsmaterialer og undervisningsmetoder Velkvalificerede specialundervisningslærere Tilgængelighed af AKT- og læseekspertise Forebyggende indsats Kort og koncentreret specialpædagogisk indsats Supervision og støtte fra PPR Godt forældresamarbejde Brug af handle- og elevplaner (Dyssegaard m.fl. 2007)

Velfærdsforskningsprogrammet 2006 En ud af fire skoler har ændret strategi på det specialpædagogiske område over 3 år Anledningerne er: Ændret regelsæt (bekendtgørelse) Ledelsesskift Lærerskift Ændret forvaltningsmæssig praksis Ændringer går normalt mod en mere konsultativ og inkluderende indsats i de almindelige klasser

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Fra kommunens side har man simpelthen brugt specialklasserækkerne som en affaldsspand, bl.a. som en aftrædelsesordning for lærere. Når man ikke kunne mere, så kunne man komme her. Det kæmper vi med endnu” (lærer i specialklasserække) Her bruger man ikke specialundervisnings-timerne som skemakit eller til vikardækning. Sådan har det ikke altid været” (koordinerende specialundervisningslærer)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Lærere ser sjældent sig selv, undervisningen eller elevens relationer som en del af elevens vanskelighed” (ny skoleleder) ”Den mest effektive indsats er, når en elev tages ud og tilbydes noget særligt i støttecenteret” (faglærer) ”Eleven bliver måske ikke klogere af at komme ud, men får i hvert fald ro” (faglærer) ”PPR er nogle der holder til oppe på rådhuset” (ny skoleleder)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Vi har børn, der ikke kan gå til afgangsprøve og nogle, der skal have beskåret skema. Det kan ikke være rigtigt, og her skal vi blive bedre” (ny skoleleder) ”Der skal tænkes i udvikling af børn i stedet for at sige, at du har jo behov for hjælp, og så for du 8 timer om ugen fra august til juli. Vi skal være fleksible og se på effekter” (ny pædagogisk leder) ”Vi har et positivt syn på rummelighedstanken, så det ikke er et sparebegreb” (ny pædagogisk leder) ”Den stigende fokus på rummelighed ligger i interessen for at spare ressourcer til specialiserede foranstaltninger (faglærer)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Det er skolens formelle holdning, at der skal arbejdes med en anerkendende kultur, men lærergruppen har ikke en fælles forståelse af dette” (ressourcelærer) ”Når vi får nye lærere, skal vi begynde med at sende dem på kursus – de aner ikke noget om specialpædagogik” (skoleleder) ”Vi har arbejdet med handleplaner for specialundervisningselever siden 2005 – eleverne? – de inddrages ikke” (støttecenterlærer)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Vi tror ikke ret meget på, at børn der i årevis bliver taget ud af klassen for at blive trænet med, får ret meget andet ud af det end tab af selvværd” (ressourcelærer) ”Specialgrupperne har deres eget lokale, der støder op til den almindelige klasse, de hedder begge 7a, det betyder meget for deres identitet” (faglærer) ”Elevplanerne er blevet er arbejdsredskab frem for bare et stykke papir. Det er rart at have fokuspunkter, så man ved, hvordan man skal målrette indsatsen” (ressourcelærer)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”I forhold til tidligere, hvor det jo tit var en radiatorlærer, der kom ind, betyder teamets udarbejdelse af elevplanerne, at der er en helt anden kvalitet i arbejdet” (skoleleder) ”Vi har stor glæde af sparring fra pædagogerne fra børnepsykiatrisk og fra specialskolen i forbindelse med de børn, vi har inkluderet. Vi kan ringe og få råd, eller de kan komme ud. Der er ikke en mur af formalia. Bare vi kunne bruge PPR på samme måde” (faglærer)

Sorte huller og lysende stjerner (fra Velfærdsprogrammet) ”Jeg kan godt sige dig, at det har været et gode for den her klasse at de har haft Sine, for de har lært at forholde sig til andre og tage de der specielle hensyn – de har oplevet at verden er mangfoldig ” (klasselærer) ”Der var en dreng som kom til klassen med det prædikat, at han var umulig, en dårlig kammerat og til tider ondskabsfuld overfor andre børn. Denne dreng opdagede hurtigt, at der blev taget særlige hensyn til Sine og han fulgte efter ved også at vise sig som en god kammerat overfor Sine. Han blev en af vores rigtig gode ressourcer i klassen, rent socialt, og det har han jo aldrig været før – men det er han nu ” (klasselæreren)

Konklusion om inklusion Det er muligt at opnå en høj grad af inklusion, men det kræver: Positive holdninger til forskelligheder Fleksibel organisering af skoler/klasser/grupper Teamsamarbejde Elevsamarbejde – ’peer tutoring’ Viden om undervisningsdifferentiering og specialpædagogik Fornuftig ressourceallokering Mulighed for støtte og supervision Der vil imidlertid altid være en lille andel elever, for hvem et specialiseret tilbud vil være pædagogisk og socialt optimalt

Specialskolernes dilemmaer Mange elever er glade for at blive overflyttet til en specialskole Nogen elever føler sig dog stigmatiserede Nogen elever savner faglige krav Der er en del problemer med meget heterogene elevgrupper Det er et problem at skaffe specialuddannede lærere UU-systemet fungerer ikke altid godt Eleverne er som regel glade for det efterfølgende tilbud (Mehlbye, 2008)

De nødvendige segregerede tilbud Omfatter 2 – 4% af en elevårgang Har en rimelig specialisering i forhold til diagnostiske kategorier Har et tværfagligt personale med specialiseret efteruddannelse og lyst til at arbejde med børn med særlige behov Har et nationalt og internationalt professionelt netværk Har en høj grad af synlighed i lokalområdet Har tilstrækkelige fysiske faciliteter Har en udadrettet konsultativ og uddannelsesmæssig funktion over for almindelige skoler.