FASEOPDELT SKOLE En videreudvikling af Holme Skole i forhold til at organisere undervisning og samarbejde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Informationsaften Aftenens program:
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Forældremøde X årgang.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
- fortsat midt i en flekstid?
Skolereform august 2014………………
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
Velkommen til valgmøde
HØJELSE SKOLE.
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Rådmandsgades Skole12008 ALLE KAN KOMME TIL TOPS.
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.
Tre klare nationale mål
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

FASEOPDELT SKOLE En videreudvikling af Holme Skole i forhold til at organisere undervisning og samarbejde

Afvikling af gennemgang Lokal baggrund for det nye tiltag Ny Folkeskolelov Den gode overgang og lærerskift Indskoling Mellemtrin Ældste klasser

HVORFOR DENNE FORANDRING? Forslaget om at faseopdele Holme Skole er et videre skridt i at udvikle vores undervisning

Men også Et videre skridt i at udvikle vores samarbejdsformer, arbejdsformer og fleksibilitet Første tiltag var ” Den fleksible Skole” hvor teamsamarbejde, variation i rammerne og strukturen for undervisningen stod centralt.

Baggrund På nuværende tidspunkt er der opbygget en stor portion erfaring og ekspertise i lærergruppen med hensyn til teamsamarbejde fleksibilitet og skiftende skemaer På samme måde er elev- og forældregruppen fortrolige med de samme forhold

Nye Mål Når skolens ledelse og Pæd Råd derfor laver en yderligere specialisering af lærergruppen, er det dels for at bygge videre på de hidtidige erfaringer, men også tilføre undervisningen og organiseringen af denne samt arbejds- og samarbejdsformer et yderligere kvalitativt løft

NY FOLKESKOLELOV Revisionen af Folkeskoleloven har skabt et yderligere behov for at udvikle skolen, for bedst at kunne honorere de krav det politiske system stiller til folkeskolerne i forhold til: at hæve elevernes faglige udbytte af undervisningen de skærpede prøvekrav i stort set alle faget evalueringen af den enkelte elevs faglige og sociale udvikling

ANDRE KRAV TIL LÆRERNE Dette stiller store krav til lærerne om at udarbejde individuelle handleplaner opstille mål for barnets sociale og ikke mindst faglige udvikling kunne evaluere og dokumentere den udvikling, der finder sted – både over for eleven, forældregruppen og de overordnede niveauer.

Blandt lærerne vil det blive tydeligt At der sættes større fokus på det lærerne er uddannet til At der sker en videreudvikling af de erfaringer vi har gjort os med hensyn til organisering af undervisning og samarbejde At lærerne ved en specialisering vil opleve større sammenhæng mellem faglig viden, erfaringer og evaluering af undervisningen Arbejdspresset vil ændre karakter for lærerne

For eleverne bliver det tydeligt At der bliver tydeligere forventninger til dem fra lærerne, børnehaveklaselederne og skolepædagogerne At lærerne besidder megen undervisningserfaring og viden i forhold til bestemte fag i bestemte aldersgrupper At lærerne har flere bud på hvorledes en given undervisning bedst organiseres Der kræves noget forskelligt af eleverne i den enkelte afdeling

Blandt forældrene vil følgende opleves Følelser i klemme i forhold til lærerskift og overgange At de oplever, at lærerne signalerer større faglig viden og ekspertise i forhold til undervisningen i den enkelte afdeling At med den faglige fokusering, vil stilles større, men realistiske krav til den enkelte elev

TIDSPLAN FOR DE KOMMENDE ÅRS ARBEJDE 1.8. 2006 3 afdelinger samt en specialundervisningsenhed Der skiftes ud i lærergruppen efter 3. og 6. klassetrin. lærerskift foretages udfra individuelle forhold, klassers historik, eller ressourceforhold generelt.

Model for lærerskift Der tilstræbes et klart snit mellem de enkelte afdelinger, idet der dog altid tages hensyn til den enkelte klasses historik og særlige pædagogiske tiltag, der kan fremme en god overgang for klassen

Den gode overgang Ved hver overgang mellem to afdelinger drøftes nedenstående forhold. De tiltag, som den afgivende afdeling og skolens ledelse finder relevante at foretage iværksættes, idet der eksisterer følgende muligheder:

Den gode overgang Al viden der gennem årene er formuleret skriftligt i klasseportefølje, fagporteføljer, elevlogbøger om klassen, årgangen eller den enkelte elev er tilgængelig for den lærergruppe, der skal overtage elevgruppen

Den gode overgang Der afholdes hvert år klassekonferencer på alle klassetrin med deltagelse af ledelse og PPR hvor klassen generelt og de elever som lærergruppen ønsker at drøfte er på dagsordenen

Den gode overgang I overleveringskonferencer indgår overlevering af viden om klassen generelt, faglig karakteristik af klassen, særlig elevproblemstillinger, forældregruppen, årgangens arbejdsformer

Den gode overgang Den modtagende lærergruppe deltager i et fælles forældremøde før de overtager elevgruppen Der afholdes ved start i en ny afdeling et specielt forældremøde hvor den nye afdeling og dennes profil præsenteres, forventningerne til hinanden bliver afklaret, ligesom de sociale og faglige mål præsenteres

Den gode overgang Der afsættes en timepulje til afvikling af særlige forældresamtaler i forbindelse med lærerskift Afgivende og modtagende klasselærer inddrager klasseforældrerådet i at medvirke til en succesfuld overgang til den nye afdeling

Indskolingen En indskoling med særlig fokus på samarbejdet mellem lærere og pædagoger, læse/skrivestart og mestring af forskellige arbejdsformer

Når børnene begynder Samarbejde mellem børnehaveklasselæreren og børnehaven Kommende klasselærer deltager i undervisningen i børnehaveklassen Sikre en god overgang således at vigtige informationer om det enkelte barn videreføres

Faglighed Læseløft 2-lærer timer Tydelig læseprofil- hvor der bl.a. arbejdes med faglige redskaber for at følge det enkelte barns udvikling

Faglighed Relevante udfordringer for alle børn – uanset fagligt niveau Tidlig indsats Differentiering af undervisningen

Arbejdsformer i indskolingen Storylineforløb Arbejder årgangsvis på tværs af klasser Værkstedsarbejde, således at der både kan trænes selvforvaltning hos børnene, samtidig med at der gives mulighed for differentieret arbejde for børnene arbejde med en mindre gruppe af børn ad gangen

Arbejdsformer i indskolingen Der arbejdes med at introducere basale IT færdigheder Arbejde med læringsprofiler Træne selvforvaltning, projektarbejdsform

Skole-hjem samarbejde Højt informationsniveau mellem skole og hjem – gensidigt – jævnligt og hurtigst muligt når barnet viser tegn på mistrivsel Fælles holdninger til vigtige emner f.eks. lektier Informationsbreve

Skole-hjem samarbejde Fokus på det enkelte barn og klassen som helhed Fokus på samtale og dialog Sikre at forældrene kender målene for undervisningen og hvorledes der arbejdes i klassen / på årgangen

Arbejdsformer i indskolingen Fremme børnenes kendskab til hinanden socialt og fagligt samt vænne dem til holddeling Differentiere emner / faglige delemner f.eks. Læsning Børnene skal lære selv at være med til at strukturere deres dag

Mellemtrin Et mellemtrin med særlig fokus på kropslighed – praktisk / musiske fag – naturvidenskabelighed - nye arbejdsformer

Elevernes sociale udvikling Præpubertet Øget selvstændighed Afprøvning af grænser

Den faglige udvikling Naturvidenskabelig fokus Praktisk / musisk dimension Kost & krop Læsepolitik integreres i alle fag

Den faglige udvikling Fysiske udfordringer prioriteres højt Perioder med fast læsetid Intensive undervisningsforløb med fokus på henholdsvis de naturfaglige områder, praktisk/musiske område, kompetencegivende fag.

Den faglige udvikling Bygge videre på elevernes IT kendskab fra 3. klasse Særlige kendetegn i håndarbejde, sløjd og hjemkundskab.

Udskolingen En udskoling med særlig fokus på faglighed, selvstændighed, ansvar og forberedelse til ungdomsuddannelserne

Elevernes soc. og fagl. udvikling Øget selvstændighed Ansvar for egen læring Større frihed = større ansvar

Elevernes soc. og fagl. udvikling Fokus på motion/sundhed Fagligt højt niveau Respekt for lærere og kammerater Der holdes en god tone

Arbejds- og samarbejdsformer Faglige uger Både lodrette og vandrette holddannelser Samarbejde i forskellige grupperinger

Arbejds- og samarbejdsformer Fælles regler Konsekvenser ved overtrædelse Fælles holdninger/forventninger