Jørgen Christensen Kalundborg Rotary klub

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Her kommer en gammel kinesisk fortælling…
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Refleksion i kommunikationen
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
TPG handleplans-skema
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
1 EKSTENSION Ny klub i området? Hvordan kan det gøres? DGe okt
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Arbejdspladsudvikling
Ungdomsudveksling - årsberetning 2010/11 Søren W. Hansen District Chair 1450.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Joken, der bringer dig held!
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Musik: Nightengale Serenade
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Rotary Danmarks Ungdomudveksling Rotary Danmarks Ungdomudveksling Multi Distrikt Danmark Student Protection Policy II Sikkerhed og omsorg for udvekslingsstudenter.
Relationer – børn og voksne
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Rotary Danmarks Sekretariat 2  Wilhelm Iversen Vejen Rotary Klub  Jørgen Carl Østerbro Rotary Klub 
Distriktskonference 2011 i D Status på Rotarys IT-portaler 2. Regnskabsystemet Saldi-Rotary 3. Fremtiden Sam Eyde, DICO D1450.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Procesværktøjer.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Tilgivelse.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Vigtige temaer Til brug for bearbejdning af casen, skal du nedskrive de temaer, som du finder vigtige at få belyst yderligere i forhold til casen Case.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Skrivekursus 1.e ..
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Påklædning kommende bestyrelsesmedlemmer Generel del
Centralforeningen for Stampersonel
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Jørgen Christensen Kalundborg Rotary klub Kemisk/farmaceutisk produktion DG 1480 99/00 Oldermand 00/01 Distriktstræner 1480, 05/06 – 09/10 Ass. Distriktstræner 1480, 10/11 Efter aftale varetager jeg distriktstrænerfunktionen i forbindelse med de af Rotary Danmark arrangerede seminarer. 1

Hvad er guvernørens rolle? Og hvorfor holder vi dette seminar?

Guvernører er forskellige! Mangfoldighed Guvernører er forskellige! Et guvernørskifte kan betyde en fornyelse – eller et traditionstab

Ulemperne ved diskontinuitet Svingende signaler fra år til år Projekter, som varer mere end et år og startes af én guvernør, men negligeres af den næste Den animerer til kortsigtede dispositioner Her er nogle af de typiske ulemper ved diskontinuitet

ZigZag-kurs eller bløde kurver? Kan vi få ”det bedste af to verdener”? Kan vi få kontinuitet uden at stække udviklingen?

Hvad gør vi ved det? Opfordrer til at danne guvernørgrupper i hvert distrikt Opfordrer til at samarbejde ”på langs” i guvernørgrupperne Rotary Danmark afholder teamudviklingsseminarer som dette Søger at arbejde langsigtet

Guvernørgruppen Hvem bør den bestå af? - IPDG + DG + DGE +DGN - Distriktstræneren Guvernøren og hans to efterfølgere er selvskrevne. Det anbefales at tage guvernørens forgænger, IPDG, med i guvernørgruppen. Det anbefales også at inkludere distriktstræneren i gruppen. DT er oftest en gammel rotte, en generalist, som er flerårig, og som kan bringe kontinuitet ind i arbejdet.

Dette teamudviklingsseminar RD har arrangeret årlige teamudviklingsseminarer for guvenørgrupper siden 2008 Formål: ”At give inspiration og styrke teamopfattelsen, sammenholdet og sam-arbejdet, og skabe udvikling og kontinuitet i arbejdet i guvernørgruppen”

Deltagerne i seminaret Deltagere fra alle fem distrikter De, som i dag er DGE DGN DGND Distriktstrænere m.v. Bemærk, at den nuværende DG ikke er med Den nuværende DG har været på dette kursus flere gange før!

Gruppearbejderne Der arbejdes skiftevis i to slags grupper: Distriktsgrupper. Alle gruppens medlemmer er fra samme distrikt. Tværgrupper. Gruppens medlemmer er fra de forskellige distrikter, én fra hver årgang.

Vi er her for - at give og modtage inspiration Jeg minder om, at at give og modtage inspiration at styrke teamopfattelsen at udvikle sammenholdet og samarbejdet at skabe udvikling og kontinuitet i arbejdet i distriktets guvernørgruppe - og skabe respekt om gruppens arbejde 11

Fornyelse og kontinuitet Ønske om fornyelse: ”Når jeg bliver guvernør, vil jeg i hvert fald lave om på ………..!” Ønske om kontinuitet (to år senere): ”Det ærgrer mig, at min efterfølger har lavet om på ……….., som jeg lige havde indført!” 12

Udvikling Søren Kierkegaard: ”Alle vil udvikling, ingen vil forandring” Ingen fornyelse uden udvikling 13

Guvernørgruppen Vi ved godt, at det er guvernøren, der bestemmer! Men den kloge guvernør lytter både til sin forgænger og sin efterfølger. Der er gamle paralleller i historien: En god, enevældig konge samarbejdede med sin far og gav plads til sin søn. Desværre er der også mange eksempler på, at en konge myrdede sin forgænger! 14

Samarbejde og forventninger Hvis forventningerne til samarbejdet ikke bliver indfriet, er samarbejdet dårligt. Derfor er det en god ide at aftale nogle spilleregler og derved skabe fælles forventninger.

Rollefordelingen i guvernørgruppen

DGN DGN er nyest og mindst erfaren, men fuld af ildhu DGN suger til sig DGN henter øl til møderne

DGE DGE har travlt. Det første halve år med at planlægge og forberede, med at ”sætte holdet” og starte samarbejdet med AG’erne og evt. holde PrePETS Derefter med International Assembly, PETS og instruktionsmøde. Og så er der ikke god tid mere! Ved guvernørgruppemøderne: Den spørgende!

DG Det første halve år går med klubbesøg og distriktskonference Efter distriktskonferencen: Et forklaret skær over ansigtet! Efter klubbesøgene: egentlig ret god tid! Ved guvernørgruppemøderne: Den ledende rolle, men bør også være den åbne og lyttende!

IPDG IPDG har det, de andre ikke har: Erfaringen fra et helt guvernørår. IPDG ved præcis, hvordan han/hun skulle have gjort det! Ved guvernørgruppemøderne: Er måske lidt bedrevidende, men værd at lytte til. (Men det er ikke IDPG, de bestemmer!)

DT Distriktstræneren er som oftest en garvet rotarianer. DT udgør kontinuiteten i gruppen og er med sin erfaring også generalist. DT har måske været med i en eller flere guvernørgrupper før. DT kan søge at holde guvernørgruppen på sporet! DT er en flerårig plante, hvorimod DG er en et-årig sommerblomst!

Guvernørgruppen Hvordan får man disse 5 til at spille fornuftigt sammen? Der er brug for et sæt spilleregler og en god kommunikation Der bør lægges en plan for årets møder i guvernørgruppen

Spilleregler og kommunikation Her er nogle forslag til ”spilleregler”: DG bør fra starten føre en dialog med DGE om sine tanker og planer DGE bør fra starten føre en dialog med DGN om sine tanker og planer Det er bedre at skabe fornyelse gennem enighed end uden! Invitér de øvrige i guvernørgruppen til de møder, du står for Husk at sende kopi af alle væsentlige mails til de øvrige. Tal med de øvrige i guvernørgruppen inden møder i Rotary Danmarks Råd Lav aftale om møder, hyppighed, deltagere Find en samtaleform, hvor meningsforskelle ikke bliver til konflikter, men hvor man heller ikke er ”for flinke”, så meningsforskelle undertykkes Det skal ikke nødvendigvis være disse regler, men det er vigtigt, at I i gruppen har nogle regler for jeres kommunikation, I er enige om. 23

Hvorledes tackler vi situationen, når vi er uenige?

Gruppearbejde i tværgrupperne Gå i tværgrupperne og brug de næste 20 minutter til at drøfte erfaringer om skik og brug og måske spilleregler i de forskellige distrikter. (Der er ikke afrapportering af dette punkt i plenum). 2. Hvordan ville I tackle uenighed i gruppen? Forbered et kort indlæg (1-2 min) i plenum.

Vær tilbage igen i plenum kl. 10.10!