Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole, Skolereform
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Opmærksomhedspunkter
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Præsentationens transcript:

Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Skolereformen Skolereformen sikrer eleverne i folkeskolen flere timer Skolereformen sikrer eleverne en mere varieret skoledag Skolereformen skal sikre det faglige niveau i folkeskolen 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Timer på skoleskemaet Pr. 1. august 2014 (med lektiehjælp): 30 timer i børnehaveklassen til 3. klasse, 33 timer i 4.-6. klasse og 35 timer fra 7.-9. klasse Pr. 1. august 2014 (uden lektiehjælp): 28 timer i børnehaveklassen til 3. klasse, 30 timer i 4.-6. klasse og 33 timer fra 7.-9. klasse Det gælder kun i perioden frem til næste folketingsvalg – 1. august 2016 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Fagrækken efter folkeskolereformen 1 Alle elever skal have mindst én lektions idræt om dagen Det behøver nødvendigvis ikke være idrætstimer. Det kan også være en løbetur, boldspil eller i samarbejde med den lokale idrætsforening Forhøjelse af dansk i 4.-9. klasse med én lektion om ugen Forhøjelse af matematik i 4.-9. klasse med én lektion om ugen Indførelse af engelsk i 1. og 2. klasse med én lektion om ugen Forhøjelse af idræt i 1. klasse med én lektion om ugen Forhøjelse af musik i 1. og 5. klasse med én lektion om ugen 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Fagrækken efter folkeskolereformen 2 Forhøjelse af håndværk og design i 4. klasse med én lektion om ugen Indførelse af 2. fremmedsprog (tysk eller fransk) i 5. klasse med én lektion om ugen og i 6. klasse med to lektioner om ugen I 8. og 9. klasse går eleverne ned fra fire lektioner i deres andet fremmedsprog til tre lektioner Forhøjelse af timetallet i natur/teknik i 2. og 4. klasse med én lektion om ugen Indførelse af valgfag fra 7. klasse med to lektioner om ugen. Eleverne kan vælge et tredje fremmedsprog som valgfag fra 7. klasse. Det kan være spansk, fransk, tysk eller hvad skolen nu ellers udbyder af sprog 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Fagrækken efter folkeskolereformen 3 En ugentlig lektion i geografi flyttes fra 8. klasse til 7. klasse Håndværk og design er et nyt fag, som erstatter sløjd og håndarbejde Hjemkundskab forandres til madkundskab. 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Sådan indfases skolereformen Den nye folkeskolereform, som regeringen, Venstre og Dansk Folkeparti er blevet enige om, træder i kraft i to trin. De konservative er gået med til en overgangsordning, hvor hovedparten af aftalen – trin 1 – indføres fra august 2014, mens trin 2 træder i kraft efter næste folketingsvalg uden deltagelse af de konservative. 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Sådan indfases skolereformen – trin 1 – tiltag Lektiehjælp bliver obligatorisk for skolerne at tilbyde, men frivilligt for eleverne at deltage i. Lektiehjælpen placeres om eftermiddagen i ydertimerne Timetallet hæves, så en skoleuge udgør 30 timer i børnehaveklassen til 3. klasse, 33 timer i 4.-6. klasse og 35 timer i 7.-9. klasse. Eleverne vil dog - hvis de fravælger lektiehjælp - kun skulle have en skoleuge på 28 timer i børnehaveklassen til 3. klasse, 30 timer i 4.-6. klasse og 33 timer i 7.-9. klasse Mere idræt, motion og bevægelse svarende til 45 minutter i gennemsnit om dagen Ny tid til understøttende undervisning i den øvrige del af skoledagen 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Sådan indfases skolereformen – trin 1 - tiltag Pædagoger og andre medarbejdergrupper vil kunne varetage den understøttende undervisning I indskolingen vil pædagoger også kunne varetage afgrænsede undervisningsopgaver En række regelforenklinger: For eksempel lempelse af holddannelsesreglerne, enklere timestyringsmodel, præcisering af de fælles mål i de enkelte fag. Samtlige lærere skal i 2020 have undervisningskompetence (svarende til linjefag) i de fag, de underviser i 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Sådan indfases skolereformen – trin 2 - tiltag Efter næste folketingsvalg (indgået af regeringen, Venstre og Dansk Folkeparti) En skoleuge på 30 timer fra børnehaveklassen til 3. klasse, 33 timer i 4.-6. klasse og 35 timer i 7.-9. klasse Faglig fordybelse og lektiehjælp inden for skoletiden. 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Skolereformen i Herning Kommune 5 Samarbejdet med musikskolen og billedskolen § 3,3 – frivillig undervisning efter skoletid Børnenes deltagelse i foreningslivet Ændrede læringsmiljøer Konfirmations forberedelse 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring

Byrådskonferencen ultimo aug. 2013 Den videre proces Byrådskonferencen ultimo aug. 2013 20. Juni 2013 Center for Børn og Læring