Den præfrontale og tænkende hjerne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Anden nordiske konference om mentalisering København d
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Den sansende hjerne Neurokonference 2011.
Hos reptiler er der et stærkt motiv for kamp om overlevelse, men hos pattedyr er der lige så entydige holdepunkter for, at biologiske tilpasningsprocesser.
Skoleparathed.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Oplæg til workshop ved STOKs årsmøde 2008
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Intervention og emotionel udvikling
Specialpædagogisk massage
Oplæg ved Steen Hilling, D. 20 marts 2013
Jeg støtter barnet ved:
ADHD- også alt det andet !
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At tale om sexualitet.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Daniel Stern Igennem millioner af år har vores hjerne udviklet sig nedefra og op, således at højere centre har udviklet sig som overbygninger.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
De 6 kerneprocesser i ACT
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Seksualitet.
Udviklingshæmmede og seksualforbrydelser Den farlige seksualitet
Redskaber og overvejelser
torsdag den 11. april 2019 Basen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Den præfrontale og tænkende hjerne

Gyrus cinguli Udvikling af objektkonstans (latinsk: bæltesnoning) Udvikling af objektkonstans Registrerer den emotionelle side af smerte sammen med vores basale følelsesmæssige tilstand og motivation Har tætte forbindelser til den inferiore parietale cortex Systemet for medfølelse og empati

Gyrus cinguli anterior Den forreste del af gyrus cinguli aktiveres ved andres glæde og smerte. Området er vigtigt for indlevelse og empati

Orbitofrontal cortex Orbitofrontal cortex repræsenterer den hierarkiske top både af det limbiske system og det autonome nervesystem. Det har en ultimativ funktion i forbindelse med affektregulering. Orbitofrontal cortex er i stand til at hæmme aktivering af alle uhensigtsmæssige handlinger. Orbitofrontal cortex sikrer behovsudsættelse, og det at gå fra lyst til realitetsprincip Når orbitofrontal cortex ikke er i stand til at hæmme de subcortikale strukturer, opstår der ukontrollable impulsgennembrud, som personen ikke altid selv forstår

Narcissistisk deflationsaffekt 15-16 måneder gamle børns narcissisme er særlig sårbar overfor deflation. Når det glædesfyldte ophidsede barn uventet møder et ansigt af misafstemning, udløses en narcissistisk deflationsaffekt. Narcissistisk deflation transformerer det narcissistiske raseri til mere modne former for aggression. Barnet lærer affektmodulering og reparation af misafstemning. Ved fastholdelse kan barnet dissociere.

Narcissistisk deflationsaffekt  barn mor  Transformation fra lyst til realitetsprincip Misafstemning Skam  mor Lav arousal  barn Regulering af skam Genopretning af sikker tilknytning  mor  barn

Mentalisering og sprog Sprog gengiver bl.a. levende aktørers måde at handle på og det de føler i denne forbindelse Mentalisering kan kun udvikle sig, hvis de mellemmenneskelige relationer tilbyder tilstrækkelige interaktionserfaringer

Mentalisering Evnen til at aflæse og tolke mentale tilstande hos sig selv og andre og forbinde det med følelser og adfærd Måder at tilnærme sig relationer som reflekter en forventning om, at ens egne tanker og følelser kan blive udvidet, beriget og forandret ved at lære om andre menneskers mentale tilstande Eia Asen

Vellykket mentalisering Interpersonel relateren Nysgerrighed Rumme uforudsigelighed Eftertanke og reflektion Tage andres perspektiv Tilgivelse Styring af opmærksomnhed Sund skepsis Ikke paranoid attitude Intrapersonel relateren Opmærksomhed på indre konfliktstof Selvobservation og selvreflektion Opmærksomhed på hvordan følelser påvirker tanker og handlinger Accept af ubeviste og førbevidste funktioner Tro på forandring Eia Asen

Vellykket mentalisering Selv repræsentationer - Rigt indre liv Autobiografisk kontinuitet Avancerede forklaringsmodeller Avancerede lyttefærdigheder Generelle værdier og attituder Afprøvende Modereret ydmyghed Munter og humor Fleksibilitet “Giv og tag” Ansvarlighed Eia Asen

Konkret og simpel mentalisering Mangelfuld genkendelse af emotioner Sammenblanding af følelser og tanker Andres adfærd forstås konkret uden opfattelse af den bagvedliggende hensigt Vanskeligheder ved at observere egne tanker og følelser Mangelfuld genkendelse af hvordan egne handlinger påvirker andre Vanskeligheder ved at se hvordan en handling medfører den næste Overgeneralisering af mentale tilstande Manglende evne til fleksibilitet vedrørende tanker og siutationer Oplevelse af at andres tanker er farlige Vanskeligheder med at relatere tanker til realitet Handlinger foretages uden omtanke eller gennem undgåelse af omtanke Eia Asen

Partielle mentaliserings vanskeligheder Sammenbrud kan ske i forhold til særlige tanker, følelser eller situationer, fx gennem: Forældre der selv har været udsat for omsorgssvigt, som identificerer sig med barnet uden at kunne differentiere sig fra barnets følelser Psykiske vanskeligheder der får tanker og følelser til at fremstå objektive Angst der gør mentalisering vanskelig og ofte medfører forsøg på at kontrollere andre Forældre hvor barnet minder dem om egne forældre, søskende eller om den anden partner, hvorved forældrene ikke længere ser barnet Eia Asen

Rating scale -1: Negative RF: Klart anti-refleksivt (fjendtlig eller aktivt undvigende, normalt fordi spørgsmålet opfattes som et angreb). Bizzart ( umuligt at forstå uden at formode irrationalitet omkring den interviewede). Upassende i interview konteksten (overfamiliaritet eller grove formodninger om intervieweren). 1: Fraværende men ikke afvisende RF: Passivt undvigende Kun lidt eller ingen fjendtlighed Der må ikke være: Opmærksomhed på mentale tilstande, eksplicit bestræbelse på at udlede mentale tilstande af underliggende adfærd, genkendelse af de udviklende aspekter af mentale tilstande, interaktioner der indikerer opmærksomhed på interviewerens mentale tilstande.

Rating scale 3: Tvivlsomme og problematiske eller bare lav RF: Indeholder nogen forslag om mentaliseringsforsøg, som dog er blottet for et hvert element, der gør RF eksplicit (fx reflekterer aldrig blandede følelser, konflikt eller usikkerhed på andres forestillinger og følelser). 5: Afgrænsede eller almindelige RF: Indeholder nogen træk som gør refleksionerne eksplicitte (fx eksplicit reference til beskaffenheden eller logikken af de mentale tilstande, hvordan mentale tilstande er relateret til adfærd eller mentale tilstande i relation til intervieweren). Ikke være en kliché

Rating scale 7: Markeret RF: Refleksionerne er eksplicitte og sofistikerede og usædvanlige eller overraskende, og viser et originalt perspektiv, som også er umiddelbart forståeligt. Er komplekse eller forarbejdede, og beskrevet i en usædvanlig detalje som vidner om mangfoldige mentale tilstande til en person er vurderet i relation til hinanden. Forståelse for årsagssammenhænge, hvordan tanker har indflydelse på adfærd. 9: Fyldig eller exceptionel RF: Har en slående personlig karakter, som får intervieweren til at føle sig overbevist om, at hændelsen er oplevet som personlig signifikant og betydningsfuld.

Balancering på præfrontalniveau Behovsudsættelse/Impulshæmning Adskille fantasi og virkelighed Theory of mind/mentalisering Koordinerer sansninger, følelser og tanker Undertrykker forstyrrende tanker Hæmmer impulser fra amygdala Styrer adfærd implicit og eksplicit Finder løsninger på følelsesmæssige problemer

Udvikling af samvittighed Skam: En sansning af ubehag eller flovhed Skyld: En følelse af have gjort noget forkert Moral: Tanker om hvad der er rigtig og forkert

Psykoterapeutisk område Sprogliggørelse gennem dialog Eksternalisering Narrativer Udvikling af mentalisering Tolkning og analyse Ændring af ufrivillige tanker Arbejde med konfliktende indre repræsentationer Mental bearbejdning af selvfølelse