Tage Koed Madsen Institut for Marketing & Management

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
8 Segmentering på producentmarkedet
Advertisements

REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
Globalisering og kompetenceudvikling
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Vækstvirksomheders udfordringer
UDBUD.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
AFSÆTNING A – Schønberg
Velkommen til Campus Roskilde
EXPORTKONSULENTERNE.
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Den glade CEO og iværksætter!
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Vækstforum Hovedstaden 9. september 2010 Marlene Haugaard
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
Ill. 11.1: Kriterier for valg af udenlandske markeder
Markedskommunikation - del 1
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
HVAD ER SIKKERHED PÅ NETTET? Confidentiality (Fortrolighed) A message must not be read/understood by anybody else than the sender and the receiver. Authentication.
Munthe Plus Simonsen - En entreprenøriel opdagelsesrejse Fortæller: Naja Munthe Producent: GoVisual Redigering: Suna Løwe Nielsen.
Forretningsmodel.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
24. Kvalitet i forsyningskæden
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Thomas Algot Søllested Projektleder, Alexandra Instituttet A/S Innovation & samarbejde 11. oktober 2010.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Indledende betragtninger Mikroteori: Generel ligevægtsteori: x 1 = f(p 1, p 2....p N, Y) Givet marked, Given vare Y er (stort set) konstant Prisvektoren.
Globalisering, side
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Et bud på fremtidens marketing Tage Koed Madsen Afsætningsøkonomisk Konference 2005.
Har du idéen? - har vi pengene
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Koncepter og butikskæder
markedsføringsplaner
Supply Chain management SCM
Christian.
Præsentation af forretningsplan
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Business Model Generation
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Små og mellemstore virksomheders konkurrenceevne i forbindelse med globalisering Tage Koed Madsen Institut for Marketing & Management Syddansk Universitet, Odense 5. oktober 2006

Virksomheders internationalisering 1970’erne Four Swedish cases, ’Stages’ model, ’Ringe i vandet’ modellen 1980’erne Netværk på industrielle markeder, Leapfrogging, ’Late Starter’ modellen 1990’erne High Technology Start-Ups, International New Ventures, Born Globals

International New Ventures/Born Globals McKinsey & Co. (1993) ” ..these firms view the world as their marketplace from the outset..” Oviatt & McDougall (1994) ”We define an International New Venture as a business organization that, from inception, seeks to derive significant competitive advantage from the use of resources and the sale of outputs in multiple countries”

Baggrund for udvikling Ændringer i transport- og kommunikationsteknologier Ændringer i produktionsteknologier Internationalisering af uddannelser Globalisering af kundepræferencer/globale nicher Globalisering af forretningskulturer/markeder Liberalisering af markeder Øget international konkurrence Globalt net af underleverandører/global sourcing

Landsdækkende undersøgelse - 2004 2527 fremstilingsvirksomheder 1031 svar på syv spørgsmål om første tre år 385 svar på CEO skema Repræsentative udsnit m.h.t. branche, grundlæggelsesår, antal ansatte, økonomisk resultat

Udvikling første tre år Internationalisering m.h.t. salg inden for Europa uden for Europa – mindst 25% Internationalisering m.h.t. indkøb

Virksomhedstyper

Virksomhedstyper

Virksomhedstyper

Virksomhedstyper

Virksomhedstyper

Internationalisering efter etableringsår

Internationalisering efter etableringsår

Internationalisering efter etableringsår

Af betydning ved grundlæggelse Antallet af grundlæggere og andre aktive Grundlægger(e)s erfaringsbaggrund (eksporterfaring, international orientering, mm) Grundlægger(e)s iværksætterånd (risikovillighed, innovativ tankegang, proaktivitet, mm) Grundlægger(e)s produkt- og markedserfaring Grundlægger(e)s netværk

Andre forhold Branchetilhørsforhold har betydning, men begrænset Geografisk placering uden stor betydning Offentlige støtteordninger uden stor betydning Viden fra universiteter og andre institutioner uden stor betydning Markedets samlede vækst uden betydning Konkurrenceforhold i branchen uden stor betydning

Ledelsesmæssige implikationer Stort set alle produktionsvirksomheder kan blive mere eller mindre globale – et proaktivt valg Det gælder nye som gamle, højteknologiske som mere ordinære, osv. Internationalisering skal ske hurtigere og mere gennemgribende end tidligere Afgørende med effektiv søgning og valg af kunder og samarbejdspartnere Evne til at samarbejde og kontrollere på afstand – kontrakter, markedssignaler, dokumentérbarhed, IKT

Konsekvenser: Eksportaktiviteter Finde og udvælge agenter, forhandlere, o.lign. Mindre tid og råd til fejl Screening og forpligtende signaler – gensidigt Aftale, samarbejde med og kontrollere Konfigurere marketingkanal Præcis og skriftlig aftale om rollefordeling Sikre løbende signaler fra markedet Dokumenterbarhed /brug IT

Opgaver i marketingkanal Information til producent om køberes behov og adfærd (markedsanalyse, kontaktskabelse, mm) Information til potentielle købere om producentens markedstilbud (kontakter, forhandlinger, kontrakter, mm) Fysisk distribution Finansiering, risikotagning, betaling Opfølgning og kontrol af udvekslingsproces (service, reparation, vedligeholdelse, genkøb, mm)

Transaktionsomkostningsteori En transaktion er overførsel af produkt/serviceydelse mellem to individer/teknologisk separate enheder (exchange) Formål Analysere omkostninger ved at planlægge, gennemføre og kontrollere opgaver ved alternative styringsstrukturer Identificere den optimale afgrænsning af virksomheden (efficient boundary of the firm)

Mulige konfigurationer af marketingkanal Organisering via marked (pris, simple kontrakter) Organisering via bilaterale relationer (implicit kontrakt, relationel kontrakt) Organisering via hierarkiet (interne kontrakter)

Eksempler på hierarki og hybrid . Eksempler på hierarki og hybrid . . 1. Hierarki I F T 2. Intern/ Hybrid I F T

Eksempler på markedsform og hybrid . Eksempler på markedsform og hybrid . . 4. Extern Hybrid F T I 3. Marked/ Polyarki F I T

Eksempel på forhandlerkontrakt Et år uden eksklusivitet Et-årige salgsmål, hvor 25% købes til lager initialt Konkrete krav om oplæring (installation, service) Konkrete service- og rådgivningsmål Krav om afrapportering af service, mm Udskiftede dele retur til producent Forhandleransvar ved unødig service Konkrete mål for opsøgende salg Konkrete supportforpligtelser fra producent

Konsekvenser: Store virksomheder Sikre intern udviklingsmulighed og vækst Skab plads i forhold til hovedfokus Fjern binding fra interne procedurer, mm Fjern misundelse Evt. ventureafdeling

Implikationer for iværksætterpolitik Sørg for involvere flere personer i opstart af en virksomhed Sørg for, at iværksættere udfordres til at tænke internationalt Udbyg sparring med personer med international erfaring Støt unge menneskers studieophold i danske virksomheders udenlandske datterselskaber eller hos deres samarbejdspartnere Støt etablering af internationale, branchespecifikke salgs-, distributions- og servicenetværk Støt iværksættere med effektive kontakter og kontrakter i udlandet

Andre erhvervspolitiske implikationer Fokus på alle brancher – ikke kun højteknologi Nedton fokus på det allermest højteknologiske (Vernon, Porter, Bill Gates, danske eksempler) Branche- frem for landeorienteret eksportstøtte? Støtte til generelle salgs-, service- og distributionsnet? Støtte til specifikke kontakter og kontrakter frem for generel markedsviden

Fremtiden Det internationale gennemsyrer alt Hele værdikæden spredes internationalt Løbende og hurtigere forandringskrav Tidligere erfaringer mindre værdifulde