Kan bedømmelse være formativ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Evaluerings- kompetencen
Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Formåls-beskrivelsens betydning
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Naturfag klassetrin (gymnasiet) Mundtligt at kunne udtrykke tanker om emner med naturvidenskabeligt og matematisk.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Undervisningsplanlægning
Arbejdspladsudvikling
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Når effektmåling rammer organisationen
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Klasseledelse Lene Heckmann.
”De nye fysikstuderende efter gymnasiereformen - DEN DOBBELTE UDFORDRING ” Debatmøde i Dansk Fysisk Selskab Aarhus d Oplæg Lars Brian Krogh,
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Konference 1. december ’09 på Fredericia Gymnasium Konference om opfølgningsarbejdet på kvalitetsundersøgelser Den 1. december 2009 kl – på.
Vejledning i projektarbejde
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Fagenes samspil november 2009
Midtvejsevaluering af Uddannelsesparathed. Om evalueringen  Del af den samlede evaluering af initiativerne under Ungepakke 2  Midtvejsevaluering – status.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Digitale biblioteker og web 2.0
Behandling i hjemmet København den
25. september 2007 Dias 1 Center for Sprogteknologi Evalueringsmetoder i MT Bente Maegaard og Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Konference - EU i undervisningen – sådan!
Værkstedsundervisning
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
OSO.
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.
Evaluering.
Analyse af prøveformer og test i BAI´s arbejdsmarkedsuddannelser gennem forsøg og evaluering BAI OUP 2015.
Skriveperiode (synopsis)
Problem- and play- based Learning
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Præsentationens transcript:

Kan bedømmelse være formativ? I undervisningssammenhæng bliver bedømmelse oftest forbundet med lærerens bedømmelse af elevens faglige standpunkt med henblik på karaktergivning, altså en summativ evaluering. Men den tese jeg vil forfølge her er, at det ikke er hensigtsmæssigt kun koble bedømmelse til karaktergivning. Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

Tre grunde til at bedømmelse må kobles til de formative processer, der finder sted i undervisningen. 1. Der er et lige så stort element af bedømmelse i formativ evaluering som i summativ evaluering, forskellen er blot, at bedømmelse med et formativt formål bruges til sætte læringsprocesser i gang, hvor det i summativ evaluering bruges til at fastsætte en karakter. Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

Tre grunde til at bedømmelse må kobles til de formative processer, der finder sted i undervisningen. 2. Bedømmelse er ikke kun lærerens bedømmelse. Det kan lige så godt være elevens bedømmelse, og det er faktisk helt centralt, når vi taler om formative evaluering. Det at eleven bliver i stand til at bedømme sig selv og sit faglige standpunkt nogenlunde realistisk, kan være en forudsætning for, at denne har et motiv til at gå videre med eller dybere ind i en faglig problemstilling. Og en nogenlunde sikker viden om eget fagligt standpunkt er et afgørende udgangspunkt for en videre læreproces. Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

Tre grunde til at bedømmelse må kobles til de formative processer, der finder sted i undervisningen. 3. Endelig er der ofte en konnotation af noget definitivt over termen bedømmelse, som hænger sammen med sammenkoblingen af bedømmelse og summativ evaluering. Men bedømmelser kan jo i lige så høj grad være foreløbige og delvise, som de kan være afsluttede og omfattende. Hvis man har et dårligt standpunkt i et fag, er man ikke nødvendigvis dårlig til alt inden for faget og man er ikke nødvendigvis afskåret fra at forbedre sig. Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

Interview med svenske gymnasie- lærere (Grönlund 2006) Der findes ikke fælles syn på bedømmelsesspørgsmål på skolerne Lærerne føler sig pressede og oplever ulyst i forbindelse med karaktergivning Lærerne oplever dilemma-situationer i forbindelse med bedømmelse Lærerne har udviklet forskellige strategier for at kunne håndtere dette pres, det kunne være: - at holde bedømmelserne tilbage mens undervisningen står på - ikke at levere elevarbejder/skriftligt arbejde tilbage - elevernes opgaver/rapporter betragtes som ’bevismateriale’ Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

Fra meddelelse til stimulering af læreproces Internationalt er der sket en forskydning i diskussionen om karakterer og bedømmelse i retning mod øget fokusering på: Bedømmelsens rolle i læreprocessen Elevens deltagelse i bedømmelsen Fortløbende bedømmelse Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

Summativ og formativ bedømmelse Summativ bedømmelse defineres som kontrol af, hvor meget eleven har lært Formativ bedømmelse (evaluering) defineres som den bedømmelse, der foregår i undervisningssituationen for at fremme elevernes læreproces Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

Formål med formativ bedømmelse ’the process of seeking and interpreting evidence for use by learners and their teachers, to identify where learners are in their learning, where they need to go and how best to get there’ (Gardner, J, 2006). Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

4 typer af tilbagekobling (feed back) Opgaverelateret (Task level) Procesrelateret (Process level) Selvstyringsrelateret (Self-regulation level) Selvrelateret (Self level) (Hattie & Timperley, 2007) Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse Blooms taksonomi Viden/fakta Forståelse Anvendelse Analyse Syntese Vurdering Bloom light: Redegørelse Analyse Vurdering Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse Blooms taksonomi Viden/fakta Forståelse Anvendelse Analyse Syntese Vurdering Bloom light: Redegørelse Analyse Vurdering Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse SOLO- taksonomi Biggs and Tang 2007 Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

SOLO-taksonomiske beskrivelser Fra arbejdspapir, Psykologiske Institut, Århus Universitet 2006 Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse Faglig evaluering: test Ingen refleksion Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse Lærer-elevdialog 1 om refleksion af problem og substans Faglig evaluering: test, lærer- elevrefleksion Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse Lærer-elevdialog 1 plus dialog 2 om refleksion af metode Faglig evaluering: Test, lærer-elevrefleksion, selvrefleksion over egen læreproces Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse Lærer-elevdialog 1 og 2 plus dialog 3 om refleksion af studiekompetence Faglig evaluering: test, lærer-elevrefleksion, selvrefleksion over egen læreproces, selvrefleksion over egen planlægning Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse Den primære: Elevens forståelse af stoffet Den sekundære: Elevens erkendelsesvej Den tertiære: Elevens studiekompetence Lærer-elevdialog 1 og 2 plus dialog 3 om refleksion af studiekompetence Faglig evaluering: test, lærer-elevrefleksion, selvrefleksion over egen læreproces, selvrefleksion over egen planlægning Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

Primær og sekundær arbejdsproces Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

Fagligt evaluerende lærer-elevsamtale Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

Den fagligt evaluerende lærer-elevsamtale – model for refleksionsrum Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse Samtaletyper Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse

Den fagligt evaluerende lærer-elevsamtale – model for refleksionsrum Torben Spanget Christensen IFPR, Syddansk Universitet. Kursus om bedømmelse