‘Værktøjskassen – Skoleledelsen’ i relation til skole-hjem samarbejdet Vi skaber fremtidens multikulturelle skole ODENSE 07.02.2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Folkeskolereformen - fokus på faglighed
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Med særlig fokus på de tosprogede forældre
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Frøslev-Padborg skole
Folkeskole-reformen August 2014.
mangfoldighedens søgelys
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
HØJELSE SKOLE.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skemamøde 2014 den på Katrinebjergskolen.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Skolestruktur på dagsordenen
Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs 1.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Vision mission værdier handleplaner
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
”Vi skaber fremtidens skole – med plads til alle” VEJLE CENTER HOTEL Mentoring for udsatte unge på efterskoler…
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

‘Værktøjskassen – Skoleledelsen’ i relation til skole-hjem samarbejdet Vi skaber fremtidens multikulturelle skole ODENSE

Søndervangskolen – identitet  Folkeskole, Aarhus - Viby  309 elever/91 ansatte  80,1% tosprogede elever  20+ forskel. nationaliteter  Hovedsproggrupper: Dari/Pashto, Somali, Tyrkisk, Arabisk  Heldagsskole kl.

Opdrag

Udgangspunkt August 2008: o Faldende elevtal o Manglende tillid til skolen som grundskoleinstitution o Mangelsyn i stedet for ressourcesyn o Introvert forhold til omgivelserne o Lav grad af indflydelse fra forældre o Begrænset tilslutning til Skolebestyrelse samt forældreråd Opstartsmøde i ledelsesteam

Fundament, tilgang & grundsyn Vision, mission og værdigrundlag Strategi – De 5 strategier  ’Styrket kommunikation ved branding og profilering’  ’Øget forældredialog og – empowerment’  ’Medarbejderudvikling og – kompetencer’  ’Faglig dokumentation’  ’Skolen som lokalt kraftcenter’ Ledelse

Vision Vores vision er at være med til at skabe vindere i fremtidens globale verden Ledelse

Værdier Ledelse

Sammenligning

‘Øget forældredialog og empowerment’ Konkrete tiltag:  Deltagelse i SHIP – afsluttes 2011 (prioriteres fortsat – har derfor en fuldtidsfunktion som skole-hjemvejleder)  Samarbejdsprojekt med VIA – ‘Projekt Forældrekraft’  Oprettelse af sprogbaseret ‘Nøglepersonsmøder’ – 4 x årligt  Oprettelse af ‘Åben rådgivning’ med tosprogede lærere 1 x ugentligt  Udvidet porte folio for tosprogede lærere i forhold til bl.a. opsøgende arbejde i de kulturelle foreninger Ledelse

‘Øget forældredialog og empowerment’ – skole-hjem vejleder

‘Øget forældreinddragelse og empowerment’ - skole-hjem vejleder Mål:  Kortsigtet: - Øget forældreinddragelse af nydanske forældre  Langsigtet: - Minimere antallet af elever med bekymrende fravær - Udvikle metodik og redskaber til et godt skole-hjemsamarbejde

‘Øget forældreinddragelse og empowerment’ - skole-hjem vejleder  Arbejdsopgaver: - Vejlede og støtte kolleger, ledelse og forældre - Skabe kontakt til forældregruppen - Deltagelse i møder på og udenfor skolen - Medvirke til arrangementer på skolen - Opsøgende arbejde i forhold til kontakt til foreninger - Hjemmebesøg - Opstarte projekter/aktiviteter - Deltagelse i konferencer - Samarbejde med interne og eksterne aktører

‘Øget forældreinddragelse og empowerment’ Anbefalinger til det gode skole-hjemsamarbejde:  Hav et ressourcesyn og en anerkendende tilgang til forældrene  Gå i dialog med og opbyg en relation til forældrene  Giv forældrene indsigt og viden om skole-hjemsamarbejdet  Vær lyttende og forstående overfor forældrene  Afstem forventninger og krav til forældrene  Formuler tydelige og klare budskaber  Sørg for at udvikle skole-hjemsamarbejdet  Inviter forældrene på skolen

Status August 2010: o Elevfremgang for andet år o Øget tillid til skolen o Fortsat fokus på ressourcesyn o Ekstrovert fokus på omgivelserne o Elevråd 0.-5.kl./6.-9.kl. o Deltagelse i B&U Byrådet o Fuld skolebestyrelse o Forældreråd i min. 75% af klasserne

Fremadrettet fokus Skoleledelse SB Arbejdsgrupper Commitment til strategi

Fortid (det vil vi gøre mindre af…)Fremtid (det vil vi gøre mere af…) Fra en isoleret skole på toppen af Viby SydTil en åben og foretrukken lokal folkeskole for eleverne i Søndervangskolens distrikt (Mål: Øget elevtal – min. 50% af distriktselever går på skolen) Fra ’blot’ at være en skoleTil ’Søndervangskolen – som det lokale kraftcenter’, der har åben fra kl alle årets 365 dage med lokaler, indretning og funktioner, der benyttes af områdets beboere…. Fx udvidet rolle / funktion for Læringcenter Medborgerhuset / Helhedsplanen Intensiveret samarbejde med fx boligforeninger, partnerskaber, kontrakter og samarbejdsaftaler Fra fokus på børn fra 6-16 årTil fokus på børn fra 0-18 år (den røde tråd) Intensiveret samarbejde ml. skole og dagtilbud Børnehave-på-skole model Klub-på-skole model Ungdomsskole Bro til Ungdomsuddannelser Fremtidsscenarie – Søndervangskolen anno 2015… 

Fortid (det vil vi gøre mindre af…)Fremtid (det vil vi gøre mere af… Fra en stigende udskilning af elever til kommunale specialklasser Til større inklusion – opbygning af nye kompetencer, metoder og systematikker, så distriktets børn i højere grad kan blive her. (Særligt fokus på kl.) Fra at lærere / pædagoger kun primært er på skolen i undervisningstiden i heldagsskolen Til at de voksne er her i samme ’åbningstid’ som eleverne i heldagsskolen – dvs. en heldagsskole fra 8-16 ikke blot for børn, men også for voksne… Fra to lærere i én klasseTil flere voksne med forskellige faglige baggrunde om grupper af børn (lærere, pædagoger mv.) Målrettede specialiserede og faglige indsatser (udvidelse af vores lokale Videncenter) Ansættelse og inddragelse af andre – herunder forældre, der kan hjælpe med at løfte den komplekse opgave Fremtidsscenarie – Søndervangskolen anno 2015… 

Fortid (det vil vi gøre mindre af…)Fremtid (det vil vi gøre mere af… Fra én lærer, ét fag, én klasseTil high performance team bestående af fler- og tværfaglig professionelle. Profiltimer / - linjer, hvor fagrækken lægges ind under vores 3 profillinjer: : ’Science’, ’Action’, og ’Global’ (6.-9. årg.). Mini-profiltimer for årg. ’Basisgrupper’, aldersintegrerede hold og - differentiering (fx KRAI, ’årgange’, større fokus på inklusion) Fra ’alle kan det samme og ved det samme’ (enhedslæreren) Til øget specialisering / kerne- og spidskompetencer Fra traditionelle klasseværelser / - undervisningTil bredere læringsforståelse. Med RULL lægges op til ’ud af klasseværelserne’ og ind i fællesrum med multiindretninger – og funktioner og eksperimenterende tilgange, hvor eleverne er aktive og undersøgende Fra privatpraktiserende lærer/pædagogTil fælles professionsideal- og arbejdsgrundlag for ansatte på Søndervangskolen Fremtidsscenarie – Søndervangskolen anno 2015… 