Introduktion til Sprogpakken

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Læring i bevægelse - hvorfor?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Forædremøde den
Struktureret tematisk sprogarbejde
Sprogvurderinger af 3-årige
Skolepolitiske visioner og mål
Introduktion til Sprogpakken
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Jeg støtter barnet ved:
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
- Hvad kan I forvente som forældre?
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kodeks for offentlig topledelse
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Den sproglige læreplan
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Prinsesse Arabella blander farver
Bachelorprojektvejledning?
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Den pædagogiske læreplan
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Systematisk og bevidst sprogarbejde i Strandhuse Børnehave
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Introduktion til Sprogpakken

Introduktion Velkomst Præsentation Kursusbevis og evaluering af kursister af underviser Kursusbevis og evaluering Introduktion til Sprogpakken Film: Taler vi om det samme, når vi taler om sprog? Hvorfor er sprog vigtigt? børns udvikling lovgivning Sprogpakkens indhold – kort fortalt Sprogpraksis i dagtilbud: Hvad er jeres erfaringer? Spisesituation (eksempel til intro) Stream: http://media.sdu.dk/sprogpakken/spisesituation_rev.wmv High quality download (.zip): http://talepædagog.nu/sprogpakken/spisesituation_rev.zip (download og pak ud)

Kursusbevis og evaluering Krav til kursusbevis: Fulgt undervisningen (max 25 % fravær) Lavet praksisopgaven Afleveret evaluering af kurset Husk at anvende individuelt kontrolnr. Har alle modtaget mail med kontrolnr.? Evalueringsskema tilsendes dagen efter, at kurset er afsluttet, og skal bevares inden for 14 dage

Hvad er SPROGPAKKEN? Temamøder 6 dages kurser til nøglepersoner 4 dages kurser til pædagogisk personale Opfølgende konsulentbesøg Formål: at styrke børns sprogtilegnelse via praksis, der gør en forskel.

Baggrund for kurset Sprogpakken er udviklet af UCC, VIA og UCL, Center for Børnesprog ved SDU og COK. Den er baseret på den nyeste danske og internationale forskning og viden om, hvilke strategier der er virkningsfulde i forhold til at udvikle og understøtte børns sprog.

Erfaringer med sprog Efteruddannelsens teoretiske indhold skal relatere sig til kursisternes praksiserfaringer.

Grundantagelse Sprogpakken bygger på den grundantagelse at børn primært lærer sprog fra voksne via implicitte og eksplicitte læringsstrategier Derfor er det vigtigt at tilrettelægge hverdagen så det enkelte barn får lejlighed til at bruge sproget ofte og udvikle det både kvantitativt og kvalitativt. Det gælder også for børn med fokuserede behov.

Kurset har fokus på Egen praksis - den sproglige rollemodel Sprogtilegnelse (teorier og milepæle) Sprogvurdering Understøttende sprogstrategier Samtaler i hverdagen Dialogisk læsning Struktureret (tematisk) sprogarbejde Fokuserede behov Forældrevejledning Kollegialt samarbejde

4-dages kurset

Kurset didaktiske koncept Kurset er bygget op omkring introduktion til målrettet teoretisk viden anvisninger på konkrete handlinger i praksis instruktive strategier refleksion over egen praksis varig effekt i praksis

BILLEDE AF HJEMMESIDE

Film Taler vi om det samme, når vi taler om sprog? Hvad er det centrale, når vi taler om børns sproglige udvikling?

Hvorfor er sprog vigtigt? Personlige, sociale begrundelser: Sproget styrker barnets personlige, kognitive og sociale udvikling Sociale relationer etableres og udvikles igennem sproget Sproget giver barnet mulighed for at indgå i leg og påvirke legen Barnets tanker, følelser, meninger og behov udtrykkes gennem sproget Ny viden tilegnes gennem sproget Viden og færdigheder udfordres igennem sproget Barnet får mulighed for at tale om - og forundres over - sproget Omverdensforståelse/deltagelse

Hvorfor er sprog vigtigt? (fortsat) Samfundsmæssige begrundelser: Vi lever i et informations- og kommunikationssamfund Mange servicefunktioner ligger på nettet (e-boks, DSB’s rejseplaner, COOP, nyhedsbreve osv.) Kontakten til offentlige myndigheder foregår via kommunens/statens hjemmesider Mange indkøb foretages direkte fra computeren Sproget giver mulighed for at give sin mening til kende og blande sig i forskellige sociale og politiske debatter via blogs, Twitter og Facebook Vi kommunikerer i stor stil via e-mails og ikke mindst SMS

Hvorfor er sprog vigtigt? (fortsat) Forskningsmæssige begrundelser: International og national opmærksomhed på sprogforskning Ny viden om sprog, sprogtilegnelse og sproglige vanskeligheder Dokumentation af det sproglige fundaments betydning for barnets personlige, sociale og kognitive udvikling Forskning i læsning Ny viden om, hvordan børn tilegner sig det læste, det skrevne og det talte sprog Læsestrategier og børns forudsætninger for læsning

§ 8 Pædagogisk læreplan Stk. 2. Den pædagogiske læreplan skal beskrive dagtilbuddets mål for børnenes læring inden for følgende temaer: Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 1. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, der er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 3. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering efter stk. 1 og 2 vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Stk. 5. Sprogvurdering efter stk. 1 og 2 og sprogstimulering efter stk. 3 varetages af personer, der har særlige kvalifikationer til at varetage opgaven.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 7. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for at sikre, at barnets forældre inddrages i forbindelse med sprogvurderingen og sprogstimuleringen efter stk. 1-3, samt at forældrene får vejledning i selv at understøtte deres barns sproglige udvikling.

§ 11 Sprogvurdering og sprogstimulering Stk. 8. Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og offentliggøre en plan for kommunens mål og rammer for sprogvurdering og sprogstimulering.

SPROGPAKKEN – kort Samtaler i hverdagen Dialogisk læsning Tematisk sprogarbejde (overvejende) implicit   Både implicit og eksplicit (Overvejende) eksplicit    Ustruktureret Delvist struktureret Struktureret Talesprog Talesprog  (Læse- og skrivekompetencer) Læse- og skrivekompetencer

Diskussion Sprogpraksis i dagtilbud: Hvad er jeres erfaringer? Hvad lægger I vægt på? Gode erfaringer? Hvad er svært? Hvilke vil I gerne ændre på? ….