Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Læring i bevægelse - hvorfor?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Lærerprofessionen.
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Kladde til informationsdias
Forældremøde X årgang.
Uddannelsesvejledningen i 9. klasse
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Lærerprofessionen - en definition.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
UEA & UU-Vejledning Info til forældre fra 6.klasse.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Forældremøde 7. klasse.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Velkommen til forældremøde
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Regeringens globaliseringsudspil
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Konfliktforebyggelse
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Velkommen til forældremøde
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
De seks bedste billeder fra gruppen
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Ny vejleder i Efterskolen Vejlederkonferencen 2013.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Uddannelsesvejledningen i 8. klasse Brøndbyvester Skole Ved UU-vejleder Henrik Brøsti Jørgensen.
Evaluering.
Bilag 4 Unge og mentorroller.
(og lidt om Arbejdskendskab)
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Præsentationens transcript:

Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig samtale Definition 2005 (R.U.E.)

Definition fortsat … og som kan give grundlag for valg af uddannelses og beskæftigelse og de levevilkår, der knytter sig hertil. Vejledning bliver således en udviklingsorienteret, pædagogisk og ofte også en social proces, hvor indholdet, oplevelserne og værdien af de anvendte elementer omdannes til viden, erfaring og erkendelse, som danner grundlag for den vejledningssøgendes valg.

Vejledning i grundskolen Det sammenhængende vejledningsforløb med UEA klasse og UEA og uddannelsesbog fra 6. klasse skal være af høj kvalitet, således at •eleverne bliver i stand til at vælge uddannelse på et realistisk og fagligt grundlag •eleverne kan præsentere sig selv til den kommende ungdomsuddannelse eller 10. klasse

Vejledning i grundskolen fortsat •elevernes individuelle vejledningsbehov løbende vurderes og synliggøres •så mange elever som muligt bringes i stand til selv at kunne søge nødvendige informationer, herunder på den nationale portal •eleverne forstår uddannelses- og erhvervsvejledning i et videre perspektiv

De nationale mål Vejledningen skal: •bidrage til, at valg af uddannelse og erhverv bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet •i særlig grad målrettes unge med særlige behov for vejledning •inddrage såvel den enkeltes interesser og personlige forudsætninger som det forventede behov for uddannet arbejdskraft og selvstændige erhvervsdrivende •bidrage til, at frafald og omvalg begrænses mest muligt

Og…. •bidrage til, at den enkelte selv kan søge og anvende informationer om valg af uddannelse, uddannelsesinstitution og fremtidig beskæftigelse •være uafhængig af sektor- og institutionsinteresser •have højere kvalitet og mere professionalisme. •fremme åbenhed og gennemsigtighed i uddannelserne og frit valg på udd.området

Reformen skal endvidere… •fremme åbenhed og gennemsigtighed i uddannelserne og frit valg på uddannelsesområdet •skabe klarhed og enkelhed i ansvaret for og ledelsen af vejledningen •sikre bedre udnyttelse af de offentlige ressourcer til vejledning •fremme innovation og iværksætteri.

Fælles Mål II for UEA 2008 •Globaliseringsstrategi fra april 2006: ”Fremgang, fornyelse og tryghed”: •Kapitel 1: I forlængelse af folkeskolens nye formålsparagraf vil ske en gennemgang af alle fagenes formål, og trinmålene skal tilpasses i overensstemmelse hermed

FM II UEA 2008 •Nyt folkeskoleformål: § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. •Vejledningsloven pr , især tidlig indsats

UEA – nøglebegreber, som er medtænkt, 1 •Livslang læring •Globalisering •Karriere •Kompetencer – herunder realkompetencer •Sammenhæng mellem uddannelse og erhverv

UEA – nøglebegreber, som er medtænkt, 2 •Entreprenørskab •IT •Ungdommens Uddannelsesvejledning •De fem liv – livsformer – er stadig med!

UEA på nettet Målene og formålet – de bindende tekster - er godkendt af ministeren. De vejledende tekster: Læseplan og undervisningsvejledning, i netudgave. (Ditto de nye 10. kl. fag)

Undervisningen skal lede frem mod….. •.. at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at….

Trinmål efter 9. klasse: Det personlige valg … •Anvende viden om egne kompetencer og forudsætninger •Gøre rede for samspillet mellem kompetenceudvikling, karriere og livslang uddannelse •Søge og anvende informationer om uddannelse og erhverv

Trinmål efter 9. klasse, Det personlige valg, fortsat •Redegøre for og anvende viden om krav og indhold i ungdomsuddannelserne •Anvende faglige begreber, som har relation til karriereplanlægning •Udarbejde en personlig uddannelsesplan

Trinmål efter 9. klasse: Uddannelse og erhverv •Udtrykke viden om sammenhænge mellem uddannelsesveje og erhvervsmuligheder •Beskrive erhvervsmuligheder lokalt, nationalt og internationalt •Kende til internationalisering i uddannelse og erhverv •Forholde sig til innovation og iværksætteri •Vælge relevante former for uddannelses- og jobsøgning

Trinmål efter 9. klasse: Arbejdsmarkedet … •Analysere arbejdsmarkedsforhold, herunder vilkår for medarbejdere og selvstændige •Kende til muligheder for at etablere og drive egen virksomhed

Trinmål efter 9. klasse Arbejdsmarkedet, fortsat •Kende til det globale arbejdsmarked •Anvende regler om undervisnings- og arbejdsmiljø •Forholde sig til ligestilling og ligeværd i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet •anvende viden om levevilkår og livsformer

UEA-undervisningen medvirker til, at mange unge lærer selv at søge informationer og arbejde med selvindsigt, således at vejledningsindsatsen kan differentieres og målrettes unge med særlige vejledningsbehov. UEA er fundamentet

•UEA – bistå •Vejledningssamtaler - forestå •Vejledningsaktiviteter: Hvilke er UEA-relaterede? Hvilke er U-bogs-relaterede? •Uddannelsesplaner •Klar opgave- og ansvarsfordeling - årsplan Samarbejdsaftale mellem grundskole og UU

Intro i 7. klasse - uddannelsessystemet •Ungdomsuddannelsesmulighederne introduceres i 7. klasse i forbindelse med undervisningen i det obligatoriske emne UEA (fra lovbem. V-loven)

Introkurser i 8. klasse •Alle elever – relevante for den enkelte elev •I alt 1 uge •Afvikles ”on location” •Mindst to steder

For- og efterbehandling af introkurser •…. sker i forbindelse med UEA- undervisningen i samarbejde med UU

Introkurser i 8. klasse ”Det er væsentligt, at der sker en grundig for- og efterbehandling af introduktionsugen, således at eleverne er opmærksomme på hensigten med aktiviteten.” Sker på elevens skole i forb. med undervisningen i UEA. Tilrettelægges af skolen med inddragelse af UU.

Uddannelsesbog i 8. klasse, 1 Eleven udarbejder inden udgangen af 8. klasse en uddannelsesplan med tilkendegivelse af sit foreløbige uddannelsesvalg. Uddannelsesplanen skal desuden indeholde elevens •præsentation af sig selv (faglige, personlige og uformelle kompetencer) •gennemførte vejledningsforløb og –aktiviteter samt begrundelse for og udbytte af de valgte aktiviteter

Uddannelsesbog i 8. klasse, 2 •behov for fremadrettede undervisnings- og vejledningsaktiviteter under hensyntagen til elevens uddannelsesvalg •elevens overvejelser om uddannelsesvalget og fremtidigt erhverv. Planen justeres løbende i samarbejde med forældremyndighedens indehaver, skolen og Ungdommens Uddannelsesvejledning.

Uddannelsesplanen i 8. og 9. klasse •I 8. og 9. klasse følger UU-vejlederen den unge med individuelle samtaler •I 8. og 9. klasse ajourføres uddannelsesplanen fortsat med bl.a. oplysninger om vejledningsforløbet, herunder begrundelse for eventuel særlig indsats, som vejledningsloven og folkeskoleloven giver mulighed for •Planen skal anvendes som grundlag for vejledningen og tilrettelæggelse af undervisningen, således at der tages udgangspunkt i den enkelte elevs potentialer og behov for yderligere kvalificering.

Via fælles mål for UEA-undervisningen kan elevernes centrale kundskaber og færdigheder integreres i arbejdet med uddannelsesbogen, som er helt afhængig af elevernes grundlæggende faglighed og selvindsigt. Et tæt samarbejde mellem Ungdommens Uddannelsesvejledning og skolen er en forudsætning for, at arbejdet kan koordineres. Men så er der også skabt basis for en høj kvalitet af arbejdet med elevernes individuelle uddannelsesplanlægning. Samarbejde og kvalitet

Vil uddannelsesbogen, uddannelsesplanen og elevplanen blive slået sammen? •Grundskolevejledningen er et vigtigt fundament, og måske vil samarbejdet mellem UU og skolen blive yderligere formaliseret, hvis afbureaukratiseringsprogrammet kommer til at indebære, at elevplanen, uddannelsesbogen og uddannelsesplanen bliver en helhed. •Det er ikke et spørgsmål om at ”slå dem sammen” men om logisk at betragte den enkelte elevs undervisnings- og vejledningsforløb som et samspil mellem den løbende elevevaluering, UEA og UU-vejledningen. Uddannelsesbogen – på vej ud?