Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Faglige mål Dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæi- ske og globale udvikling Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid Forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden.
Kernestof Antikkens samfund Kolonisering Imperialisme Ideologiernes kamp Globalsering
1. Introduktion til forløbet Lektie: Verdenshistorisk oversigt af Emkjær (red.), Ahle og Madsen, s. 61-63: ’Kulturmøder: Imperialismen’ Brainstorm via billede (til højre) Gruppearbejde: nyttige begreber Begrebsleg
2. Pax Romana og det romerske kejserdømme Lektie: Europa i Støbeskeen, s. 31-43: ”Det romerske kejserdømme” (baggrund) Gruppearbejde med arbejdsspørgsmål Fælles gennemgang
3. Kilder til det romerske imperium Lektie (kilder): ’Romanisering af britannerne’ (Fokus) Asterixtegneserie En kilde mere Gruppearbejde: læreren laver 4 problemstillinger, som skal belyses ved hjælp af kilder, der er læst hjemmefra
4. Rule Britannia – Det britiske imperium Lektie: Det engelske imperium s. 20-25, ”England og Imperiet” + kort s. 14 ’Rule Britannia’ (læs og hør) => hurtigskrivning Gennemgang af lektien ved hjælp af lærerstyrede arbejdsspørgsmål og par/gruppearbejde.
5. Kilder til det britiske imperium Lektie (kilder): 1. ’Rejsedagbog fra Matabeleland’ (Grundbog til Historie) 2. ’Lobengulas klage til dronning Victoria 23.4.1889’ (Det engelske imperium) 3. ’Dronning Victorias svar til Lobengula 15.11.1889’ (Det engelske imperium) Klassens deles i hhv. tekst 1 og tekst 2+3, analyserer kilden/kilderne, og fremlægger dernæst for den fra det ’modsatte hold’.
6. Synspunkter på imperiet Lektie: s. 27-31 (Det engelske imperium): ”Synspunkter på imperiet” Kilder: ”Den hvide mands byrde” Filmklip fra ’Gandhi’ som eksempel på en fremstilling af det britiske imperium. Grupperne sættes evt. til at diskutere de forskellige synspunkter ved at indtage de forskellige holdninger selv.
7. Anti-imperialisme og den amerikanske selvforståelse Lektie: Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig, s. 9-12: ”Præsident Wilsons 14 punkter” Uddrag af den amerikanske uafhængighedserklæring. Skriv alt om USA som imperialistisk magt => gem papir væk til senere.
8. Koldkrigsimperialister Lektie: En kort introduktion til den kolde krigs begyndelse. (Kilder) George Kennan’s X-artikel (1947) Uddrag af Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie, 1959 (Verden efter 1914)
9. Ny verdensorden – USA efter murens fald Lektie: ”Vestens dobbelmoral” (kilde 50) i Grundbog til historie- fra kold krig til globalisering En Bush-tale om ’freedom and democracy’ Opstil problemstillinger ud fra forskellige billeder (se eksempler)
9. Billedforslag
9. Billedforslag
10. Opsummering og perspektivering Lektie: ’Fra Star Wars til Life of Brian’ (kilde 41) i Europa i Støbeskeen Filmklip fra Life of Brian og Gladiator, som trækker tråde fra Romerriget til hhv. Storbritannien og USA. Opsummering af de vigtigste punkter. Perspektivering på tværs af forløb med henblik på eksamen.