Imperialisme Fra Cæsar til Bush

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Imperialisme
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Artikelskrivning Baggrundsartikel.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Imperialismens epoke Kolonialisering
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Notatteknik.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
HISTORIE Den mundtlige prøve
Religion og Oldtidskundskab
Fagets formål, fokus og fagmål
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Historie klasse CFU 25. februar 2010 Lene Norup.
Hvor står brønden ?. Data i brønden Beskrivelser fra forlag.
Fagdidaktik A i historie
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Samtidshistorie på HHX
Historie i Grundforløb Udviklingsprojekt i de gymnasiale uddannelser 2004 Seminarielektor Søren Thorlacius- Ussing. N. Zahles Seminarium 1 Straf.
Eksamen og eksamensbilag :
Videnskabsteori og faglige metoder
SRP-konference workshop 2
Almen sTudieforberedelse - AT
International profil for n-klasse
Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Falkos sproglige studieretning
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Studieretningsprojekter
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Det Internationale Område
Tema: Første Verdenskrig Bliv inspireret i temaet på.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Historie i fagligt samspil
Værkstedsundervisning
Grunde til at jeg elsker dig
1. lektion: Danmark i verden
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Historie efter reformen
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Introduktion til Den Kolde Krig
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
SKABELON.
Undervisningsforløb i kulturfag om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv på C – og B-niveau Opfylder følgende kernestofpunkter på C-niveau:
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Forløb om levekår og social arv 1l Formål At forstå og forklare måling af levekår, livsstil og livsformer Indblik i social arv og ulighed – hvilke.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Den Sønderjyske Historiekanon. Interaktivt læremiddel – Frit tilgængeligt på – Fokus på: Sønderjysk historie Identitet og historiebevidsthed.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Introduktion til historie
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Brikker til litteraturhistorien
Den kolde krig Af Johanne Leppänen.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Historisk oversigt fra antikken til 2010’erne
Hvorfor dansk på GF1?.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
Dansk-historieopgaven
Overordnet fokus forløbet
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Imperialisme Fra Cæsar til Bush

Faglige mål Dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæi- ske og globale udvikling Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid Forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk dokumenterende til eksempler på brug af fortiden.

Kernestof Antikkens samfund Kolonisering Imperialisme Ideologiernes kamp Globalsering

1. Introduktion til forløbet Lektie: Verdenshistorisk oversigt af Emkjær (red.), Ahle og Madsen, s. 61-63: ’Kulturmøder: Imperialismen’ Brainstorm via billede (til højre) Gruppearbejde: nyttige begreber Begrebsleg

2. Pax Romana og det romerske kejserdømme Lektie: Europa i Støbeskeen, s. 31-43: ”Det romerske kejserdømme” (baggrund) Gruppearbejde med arbejdsspørgsmål Fælles gennemgang

3. Kilder til det romerske imperium Lektie (kilder): ’Romanisering af britannerne’ (Fokus) Asterixtegneserie En kilde mere Gruppearbejde: læreren laver 4 problemstillinger, som skal belyses ved hjælp af kilder, der er læst hjemmefra

4. Rule Britannia – Det britiske imperium Lektie: Det engelske imperium s. 20-25, ”England og Imperiet” + kort s. 14 ’Rule Britannia’ (læs og hør) => hurtigskrivning Gennemgang af lektien ved hjælp af lærerstyrede arbejdsspørgsmål og par/gruppearbejde.

5. Kilder til det britiske imperium Lektie (kilder): 1. ’Rejsedagbog fra Matabeleland’ (Grundbog til Historie) 2. ’Lobengulas klage til dronning Victoria 23.4.1889’ (Det engelske imperium) 3. ’Dronning Victorias svar til Lobengula 15.11.1889’ (Det engelske imperium) Klassens deles i hhv. tekst 1 og tekst 2+3, analyserer kilden/kilderne, og fremlægger dernæst for den fra det ’modsatte hold’.

6. Synspunkter på imperiet Lektie: s. 27-31 (Det engelske imperium): ”Synspunkter på imperiet” Kilder: ”Den hvide mands byrde” Filmklip fra ’Gandhi’ som eksempel på en fremstilling af det britiske imperium. Grupperne sættes evt. til at diskutere de forskellige synspunkter ved at indtage de forskellige holdninger selv.

7. Anti-imperialisme og den amerikanske selvforståelse Lektie: Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig, s. 9-12: ”Præsident Wilsons 14 punkter” Uddrag af den amerikanske uafhængighedserklæring. Skriv alt om USA som imperialistisk magt => gem papir væk til senere.

8. Koldkrigsimperialister Lektie: En kort introduktion til den kolde krigs begyndelse. (Kilder) George Kennan’s X-artikel (1947) Uddrag af Sovjetunionens Kommunistiske Partis Historie, 1959 (Verden efter 1914)

9. Ny verdensorden – USA efter murens fald Lektie: ”Vestens dobbelmoral” (kilde 50) i Grundbog til historie- fra kold krig til globalisering En Bush-tale om ’freedom and democracy’ Opstil problemstillinger ud fra forskellige billeder (se eksempler)

9. Billedforslag

9. Billedforslag

10. Opsummering og perspektivering Lektie: ’Fra Star Wars til Life of Brian’ (kilde 41) i Europa i Støbeskeen Filmklip fra Life of Brian og Gladiator, som trækker tråde fra Romerriget til hhv. Storbritannien og USA. Opsummering af de vigtigste punkter. Perspektivering på tværs af forløb med henblik på eksamen.