Introduktion til Kompetencebroen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Refleksion i kommunikationen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Arbejdspladsudvikling
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Procesværktøjer.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Green Field - fremtidens byggeplads!
Vejlederens kommunikation
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Grunde til at jeg elsker dig
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Sådan bruger du præsentationen
Lærerpræsentation.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Introduktion til Kompetencebroen Internat Danmarks Forvaltningshøjskole

Dag 1 Dag 2 9.30 Ankomst, kaffe og rundstykker 9.00. Introduktion og fortsat arbejde med udvikling af anden generations scenariet. Samtaleposition 2, 3 og 4 10.00 Velkomst og introduktion Introduktion til arbejdet med Kompetencebroen Opsamling på scenariearbejdet. Plenum 12-13 Frokost og indkvartering Frokost 13.00 Fra vision til formulering af første generations scenariet. Anerkendende aktiv lytning Plenum og grupper . Introduktion til udvikling af anden generations scenariet i form af spørgsmål i samtaleposition 1. Plenum Interviews i Position 1. Grupper Iscenesættelse af fremtidsforum og det organisatoriske refleksionsrum (punktet kan evt. udgå af hensyn til tiden) Fokusering af anden generations scenariet i form af udarbejdelse af strategiske mål/antagelser - spørgeramme. Opsamling af indtryk og udtryk og det videre arbejde 16.00 Hjemrejsen 19.00 Festmiddag .

Baggrund ”Sandheden” om den organisatoriske kompleksitet kan ikke hverken planlægges eller overskues rationelt i sin helhed (del 1, s 12) Derfor må helheden konstrueres af aktørerne i fællesskab – det betyder: Kompleksitet Mangfoldighed

Kompetencebroen som koncept Forudsætter kompetencen til at kunne: Iagttage Italesætte Analysere Reflektere Forskelle og forandringer som udviklingspotentialer og nye muligheder I stedet for som fejl ifht rationelt planlagte processer eller resultatmål

Udvikling af den kommunikative kompetence Er en integreret del af implementeringen af kompetencebroen Det er ikke en given forudsætning Eller ”noget man kan arbejde med senere” Kompetencebroen bygges sammen med medstuderende i en proces, hvor man hver især udvikler sine egne kompetencer til reflekterende kommunikation

Bygning af Kompetencebro Brohoved bygges ude i fremtiden Brohoved i nu-et ses fra fremtiden Mål og planer lægges Scenario/Vision Nu-situation Bropiller/Delmål Brofag/Handlingsplan/Aktivitet

Den virtuelle kompetencebro Skal konstant konstrueres, nedbrydes og skabes igen – som strategisk reflekterende kommunikation Omstilling er dermed kompetencen til at kunne orientere sig og positionere sig reflekterende i disse processer

Konceptet Kompetencebroen Formålet med dette internat: Vise og beskrive hvordan man i praksis iscenesætter arbejdet med konceptet Udvikle deltagernes kompetence til at praktisere reflekterende kommunikation Anskueliggøre hvordan man efterfølgende kan arbejde videre

Introduktion til arbejdet med Kompetencebroen Indhold og forløb: I skal i teams træde i ”kompetencerelationer” til hinanden ved at iscenesætte samtaler med fokus på: Ressourcetænkning og fremtid Anerkendende gensidig nysgerrighed Italesættelse af tavs viden Håndtering af forskelle, der gør en forskel

Scene 1 - scenen sættes Mangeltænkning og fortid: ”Når blikket rettes bagud og tanker gøres om, hvor vi kunne have været, hvis vi havde været foruden en masse fortidige barrierer, stivner vi i bevægelsen og bliver hængende i nuet. Det kalder vi mangeltænkning.” (Kompetencebroen del 1 s 27)

Scene 1 - scenen sættes Ressourcetænkning og fremtid: ”Når blikket rettes fremad, og når visionen om, hvordan fremtidens relationer kunne se ud, italesættes som konkrete scenarier, frigøres ny energi. Det kalder vi ressourcetænkning” (Kompetencebroen del 1 s 27)

Kompetencebroens brohoved i fremtiden Scene 2, 3, 4 og 5 Beskriv dit scenario Lineært deskriptiv (hvem, hvad) Orientering Scenario/Vision

Scene 2 - spåmanden ved hånden Vi beder jer nu om at slippe fortid og nutid med alt dens bøvl og brok. Vi er nu ude i fremtiden med Spåmanden ved hånden: Formuler 3 spørgsmål om den måde i ønsker at være kompetente på ude i fremtiden Husk at I er på jobbet! Vær omhyggelige – 3 spørgsmål er lidt! Brug min. 25 minutter på at finde det helt centrale

Scene 2 - eksempler på spørgsmål Hvordan får jeg gjort mig selv overflødig? Hvordan får jeg medarbejderne til at elske deres arbejde, lige så meget som jeg selv gør det? Hvordan kan jeg på én gang være en empatisk leder og så samtidig have gennemslagskraft? Hvordan får jeg medarbejderne til at se på organisationen, som om den var deres egen? Hvordan får jeg skabt den rigtige balance mellem arbejds- og privatliv?

Skriv dine spørgsmål på en flip-over Ide Udtryk dig så klart og kort som muligt Skriv dine 3 antagelser på en flip-over Hæng den op på ”Galleri Intro” til fernisering!

Scene 2 - efter fernisering: justering At udtrykke ressourcetænkning i sine spørgsmål – tænk på ordenes kraft: Hvordan får jeg medarbejderne til at brænde for at opfylde deres egne mål? Hvordan får jeg kunderne/brugerne til at opleve at vi som organisation bobler af overskud? Hvordan kan jeg basere min gennemslagskraft på tanker om udvikling af ressourcer

Scene 2 - eksempler på nye energi-ord Opnå arbejdsglæde Udvikle kompetencer Skabe rummelighed Fokus på samarbejde/fællesskab Få glæde af forskelle Skabe samhørighed Vise troværdighed Fokus på tilvalg

Scene 3 - vær din egen spåmand Kun du selv kan svare på dine egne 3 spørgsmål Ingen andre er mere kompetent til at svare på dine spørgsmål! Skriv dit svar og/eller Tegn en tegning og/eller Find en metafor Brug min. 25 minutter på dette

Scene 4 - fortæl din historie til naboen Fortæl om dit fremtids-scenarie til naboen – der er to fordele ved det: 1. Du bliver selv inspireret til at få øje på noget nyt! 2. Evnen til at lytte kan styrkes (specielt hos ledere!)

Scene 4 - anerkendende aktiv lytning Fortælleren taler i nutid om sin fremtid Fortælleren har fokus på beskrivelser (ikke på hvordan man er kommet der) Lytteren spørger til det man hører (ikke til det man gerne vil høre!) Lytteren bruger og genbruger fortællerens ord til inviterende spørgsmål Pauser betyder at fortælleren tænker! (15 minutter til hver (i alt 30 minutter))

Bygning af Kompetencebro Scene 5+6 Scene 9+10+11 Scene 8 Scenario/Vision Nu-situation Scene 12+13 Scene 14 Bropiller/Delmål Brofag/Handlingsplan/Aktivitet

Scene 5 - udvikling af scenariet Samtaleposition 1: Fokusperson: Fortæller Interviewperson: Spørger ”lyttende” Hvad, hvem, hvilke, hvor? Observatører: Følger med i samtalen tavse og aktivt lyttende fra sidelinien

Scene 5 - udvikling af scenariet Scene 5 starter således: Interviewer Fokusperson OBS! Vender ryggen til Observatører – lytter efter åbninger i samtalen, noterer og forholder sig tavse

Scene 5 - udvikling af scenariet Scene 5: Interviewer søger støtte / observatører intervenerer Fokusperson lytter, reflekterer og er tavs (vender ryggen til) Interviewer lytter til observatørernes iagttagelser af åbninger i samtalen Observatører – fortæller individuelt om åbninger som intervieweren bør spørge ind til – ud fra hvad de selv tænker om det

Scene 5 - udvikling af scenariet Scene 5 fortsætter som før: Interviewer Fokusperson OBS! Vender ryggen til Observatører – lytter efter åbninger i samtalen, noterer og forholder sig tavse

Scene 5 - udvikling af scenariet For sig selv Scene 5 refleksion: Interviewer Fokusperson Observatører

Scene 5 - udvikling af scenariet Scene 5 Meta-refleksion: Interviewer Fokusperson Observatører

Scene 5 - udvikling af scenariet Intervieweren styrer samtalen: Spørg så Fokuspersonen kommer til at tænke og tale om sin fremtid fra nye vinkler Skift indhold i spørgsmålene i retning af noget du mener kan være interessant MEN følg åbninger i samtalen så langt som muligt dvs.: Spørg ind til og gå i dybden for at forstyrre! MEN stadig: hvem, hvad, hvilke, hvor?

Scene 5 - Interviewers rolle Vejledende principper for IP: Hold fokusperson og scenariet adskilt Husk scenariet er ikke objektivt men er et udtryk for den måde FP tænker fremtiden på Husk at det er FP´s forståelse som IP skal lytte sig ind til – IP skal ikke give udtryk for sin egen forståelse!!

Eksempler på spørgsmål Faser Eksempler på spørgsmål Start Hvilke emner i dit scenarie vil du gerne have at vi taler om? Hvad er det mest centrale for dig i dit scenarie? Sagen Hvad foregår der i dit scenarie? (s 44 eller fane 5 pos 1 s 1) Hvad er din rolle i det der sker? Hvad er du særlig god til i dit scenarie? Sociale relationer Hvem indgår i dit scenarie? (s 45 eller fane 5 pos 1 s 2) Hvilke relationer er særligt vigtige for dig? Er der enighed eller konflikter om holdningen til udvikling? Hvad tænker du om konflikter i dit scenarie? Udgang Hvordan har du oplevet vores samtale om dit scenarie? Hvor synes du selv at dit scenarie er blevet skarpere? Har du fået idéer til det videre arbejde?

Spørgefelter Hvad sker der? Din og andres roller? Dine og andres kompetencer? Holdninger og værdier? Relationer – kun beskrivende Fremtids fremtid

Scene 5 - slagets gang! 15 minutter: Interviewer og Fokusperson starter (slide 23) Midtvejs søger interviewer støtte til at finde åbninger i samtalen (slide 24) Samtalen fortsætter (slide 25) 5 minutters refleksion: (slide 26) Fokuspersonen tænker over samtalen og gør supplerende noter til sit fremtidsscenarie Imens udveksler observatører og interviewer tanker om interviewet 2 minutters metarefleksion: (slide 27) Hele teamet udveksler tanker om forløbet

Scene 5 - fortid, nutid, fremtid og fremtids fremtid Naturlig rækkefølge: Tal og bliv i fremtiden! 5 år frem! 3 år frem Nutid Fremtid Fremtids fremtid Fortid

Bygning af Kompetencebro Dag 2 Dagens hovedpunkter: Afklaring af scenariet (anvendelse af cirkulære spørgsmål som forstyrrelser) Erfaringer med Reflekterende Team Nutiden som fremtids fortid! Start på byggeprocessen

Scene 6 - fortsat udvikling af scenariet Refleksion Cirkulært deskriptiv Hvilken betydning har det…. Hvem andre er med…. Cirkulær refleksiv Hvordan tror du aktør A ser på det… Hvad / hvordan tænker omgivelserne … Scenario/Vision

Refleksion: Fra tanker til scenario 2008 2011

Scene 6 - fortsat udvikling af scenariet 3 vigtige samtalepositioner: Samtaleposition 2: Cirkulært deskriptive (hvorledes, hvordan) Orientering om omgivelser/andre Samtaleposition 1: Lineært deskriptiv (hvem, hvad) Orientering om omgivelser/andre Samtaleposition 3: Cirkulært reflekterende (hvorledes, hvordan) Forstyrrende om omgivelser/andre

Scene 6 - fortsat udvikling af scenariet Samtaleposition 2: Cirkulært deskriptive: inviterer fokuspersonen til at fortælle om hvordan omgivelser/andre inddrages i scenariet – set med egne øjne! Hvilken betydning har det for dig at ... Hvilke andre personer er vigtige … Hvordan gør og siger … (Orienterende)

Scene 6 - fortsat udvikling af scenariet Samtaleposition 3: Cirkulært refleksive: Inviterer fokuspersonen til at forestille sig hvordan omgivelserne/andre inddrages i scenariet – låne andres øjne! Hvordan tror du A ser på det … Hvad / hvordan tænker omgivelserne … Hvorledes tænker andre om scenariet … (Forstyrrende)

Scene 6 - fortsat udvikling af scenariet Samtaleposition 4: Reflekterende Team: Som ved scene 5 afbrydes dialogen mellem interviewer og fortæller (ca. midt i forløbet) Observatører og interviewer udgør derefter sammen et reflekterende team, dvs.: Teamet taler anerkendende (ikke-dømmende), reflekterende og nysgerrigt sammen for at finde nye åbninger

Scene 6 - fortsat udvikling af scenariet Scene 6: Reflekterende team (ca. midtvejs i interview) (Samtaleposition 4) Fokusperson vender ryggen til, lytter, reflekterer, noterer og er tavs Interviewer og observatører har en reflekterende kommunikation om åbninger i samtalen Teamet taler anerkendende (ikke-dømmende), reflekterende og nysgerrigt sammen for at finde nye åbninger, som intervieweren bør spørge ind til – ud fra hvad de selv tænker om det

Scene 6 - samtaleemner for refl. team Relationer Situationer og konteksten Kompetencer Initiativtager Styring Organisering Værdier Kommunikation Mangel / ressourcetænkning (del 1 side 54-55)

Scene 6 - fortsat udvikling af scenariet Samtaleposition 4: Det reflekterende team kan evt. i stedet bruges som afslutning på dialogen Efter det reflekterende team har talt sammen bør fokuspersonen have tid til at notere og reflektere for sig selv Som afslutning bør alle have en dialog om forløbet

Scene 6 - fortsat udvikling af scenariet Livliner = respekt for integritet: Undgå at ”male fokuspersonen op i en krog” Spørg åbent og anerkendende Skab rum for refleksion Skab mulighed for at undgå øjenkontakt Det er ok at sige fra!

Eksempler på spørgsmål Faser Eksempler på spørgsmål Start Kan du kort beskrive dit scenarie? Hvilke emner i dit scenarie vil du gerne have at vi taler om? Hvad er det mest centrale for dig i dit scenarie? Hvordan indgår omverdenen i dit scenarie? Personer Hvad gør de andre og hvad siger de (her ude i fremtiden)? Gør de andre noget som er anderledes, end det du gør? Hvad er din forklaring på det? Er de andre klar over hvad du gerne vil (her ude i fremtiden)? Hvad gør/siger de andre når du beskriver hvad du gerne vil? Meninger Er de andres meninger af betydning for udviklingen af dit scenarie? Hvilke meninger/holdninger udtrykker de (her ude i fremtiden)?

Hvordan mon omverdenen ser på dig? Faser Eksempler på spørgsmål Personer Hvem indgår i dit scenarie? (beskriv konkrete personer A, B, C) Hvad er deres roller i dit scenarie? Hvad gør de rent faktisk her ude i dit scenarie? Hvis du forestiller dig at du er A, B, C hvordan tror du, de tænker om dit scenarie/dine problemstillinger? Hvis nu det problem du taler om tilhørte A, B, C hvordan tror du så de ville gøre eller tænke om det? Meninger Hvordan tror du A, B, C tænker om de meninger/holdninger, der (her ude i fremtiden) har betydning for dig i dit scenarie? Hvis A, B, C tænker anderledes end dig om dine meninger/holdninger vil det så gøre en forskel for dig? (stadig her ude i fremtiden) Udgang Har samtalen givet anledning til refleksioner om dit scenarie? Er der følsomme emner vi har fået åbnet? Kan du selv håndtere den videre refleksion over disse emner? Tænker du om samtalen at den har ført dig videre i dine overvejelser?

Scene 6 - slagets gang 15 minutters interview: IP interviewer FP Midtvejs: FP vender ryggen til IP og obs reflekterer (reflekterende team) 5 minutters refleksion: FP reflekterer for sig selv og IP+obs er reflekterende team 5 minutters metarefleksion: FP og IP+obs udveksler refleksioner 5 minutters notepause: FP noterer det, der skal fastholdes til det videre arbejde

Scene 6 - fortid, nutid, fremtid og fremtids fremtid Tal og bliv i fremtiden! 5-7 år frem 10 år frem! Nutid Fremtid Fremtids fremtid Fortid

Scene 7 - organisatorisk refleksionsrum Iscenesættelse af fremtidsforum: Hele holdet samlet 5 stole i midten med taleret Alle andre lytter ”Flydende” udskiftning på stolene Emne: Refleksioner over scenarierne og processen

Scene 8 - nutiden set med fremtidsblik Nutiden set med fremtidens ”briller” Eller: Nutiden som fremtids fortid! Hvordan ser nutiden ud set med scenariets blik? Hvad kan man gøre for at bygge bro mellem nutid og fremtid? 1. Scenario/Vision Nu-situation

Scene 8 - nutiden set med fremtidsblik Fremtidsscenariet er nu blevet skarpere og klarere (men er meget komplekst) Hvordan ser nutiden ud set med scenariets blik? Hvad kan man gøre for at bygge bro mellem nutid og fremtid?

Scene 8 - nutiden set med fremtidsblik Afgræns og fokuser det mest centrale i fremtidsscenariet Det giver et par gode ”briller” til at se på nutiden med! (Almindeligvis bruger man nutidens ”briller” til at se på fremtiden!!)

Scene 8 - nutiden set med fremtidsblik Trin 1: I overskriftsform formulerer du tre centrale antagelser om dit fremtidsscenarie – f.eks.: I mit scenarie har vi respekt for … I mit scenarie bruger vi konflikter som ressourcer … I mit scenarie kan studerende selv …

Scene 8 - nutiden set med fremtidsblik Udfyld trin 1 for alle tre antagelser først Trin 1: Fokusområde 1:

Scene 8 - nutiden set med fremtidsblik Trin 2: Marker væsentligheden i spørgerammen Marker fremtid og nutid med kryds Skriv stikord og små noter Her får du et billede af spændet mellem nutid og fremtid

Scene 8 - nutiden set med fremtidsblik Trin 2: Bedømmelse: 6 5 4 3 2 1 Fremtid Væsentlighed i scenariet Nutid Betydning i hverdagen Sæt kryds Stikord og noter: Trin 2:

Scene 8 - nutiden set med fremtidsblik Trin 3: Støt hinanden i jeres teams ved Udarbejdelse af antagelser og udfyldelse af spørgerammen Find den antagelse du mener har højest prioritet ud fra dimensionen væsentlighed Det er din første bropille!

Scene 8 - nutiden set med fremtidsblik Trin 3: Prioritet nr.: Angiv nr.: Skriv her noter ud fra en bedømmelse af spændet mellem nutid og fremtid:

Byggearbejdet er begyndt! Kompetencebroens scenarie er afklaret Nutiden er analyseret med fremtidens blik Spændet mellem nutid og fremtid er fundet Bropillerne er projekteret! Håndværket kan begynde!

Bygning af Kompetencebro Brohoved bygges ude i fremtiden Brohoved i nu-et ses fra fremtiden Mål og planer lægges Scenario/Vision Nu-situation Bropiller/Delmål Brofag/Handlingsplan/Aktivitet

Introduktion til arbejdet med Kompetencebroen Indhold og forløb: Dette var hvad vi skitserede fra start: I skal i teams træde i ”kompetencerelationer” til hinanden ved at iscenesætte samtaler med fokus på: Ressourcetænkning og fremtid Anerkendende gensidig nysgerrighed Italesættelse af tavs viden Håndtering af forskelle, der gør en forskel

Fortsat arbejde med Kompetencebroen Vi har nu oplevet konceptet på egen krop ifht fremtidsscenariet Efterfølgende skal det hele gentage sig: Ved at sætte nutiden i spil i reflekterende team Finde forskelle mellem scenariet og nu-situationen Udforme handleplaner/beslutte projekter Arbejde med nærmeste udviklingszone NUZO Koble det til organisationen

Bygning af Kompetencebro Brohoved i nu-et reflekteres cirkulært Mål og planer lægges Scenario/Vision Nu-situation Bropiller/Delmål Brofag/Handlingsplan/Aktivitet

Den virtuelle kompetencebro Skal konstant konstrueres, nedbrydes og skabes igen – som strategisk reflekterende kommunikation Omstilling er dermed kompetencen til at kunne orientere sig og positionere sig reflekterende i disse processer

Projektering af Kompetencebroen Nu er du trænet i konceptet bag kompetencebroen Nu er det op til dig og dit team at få resten af projekteringen af kompetencebroen i stand God arbejdslyst!